Puerto Rican street life

22 02 2010

I shouldn’t really publish another post before answering all your comments in the previous ones, but here are some photos from the last week’s excursions with the Swedish visitors:

A cat in the OSJ
One of many cats in the OSJ

A sleepy accordion player in OSJ
A sleepy accordion player in OSJ

Selling stuff on the road in PR
Selling muffins at a traffic light on the way to Ponce

Walking with an umbrella in Ponce
Walking with an umbrella in the sunshine in Ponce

Walking with an umbrella in Ponce II
Another pedestrian hiding from the sun in Ponce

A hen and her chicks at the ferry terminal in Vieques
A hen and her chicks at the ferry terminal in Vieques

A man and his horse walking home in Isabel Segunda, Vieques
A man and his horse walking home at night, Isabel Segunda, Vieques. Why oh why did it take me so long to get the camera up??

"Wild" horses on the road in Vieques
Semi-wild horses on the road in Vieques – suddenly 5-6 horses just crossed the road in front of us

An iguana at the side of the road, Vieques
An iguana at the side of the road, Vieques. Not always easy to take photos from the car window…

Today my mother and Mrs N[eighbour] had a two-hour Spanish lesson in Starbucks with my Spanish teacher, then they headed to the Old San Juan for some sightseeing (the fortress El Morro probably) with my father while it was my turn to have a Spanish lesson. The visitors are “entertaining” themselves tomorrow (the Bacardi factory), so hopefully I will have time to blog some more after I have finished the piles of laundry and ironing… O didn’t have any ironed shirts this morning, opps!

Actions

Information

24 responses

22 02 2010
Erika

Just som jag började sakna dina inlägg ordentligt kom det ett! :-)
Kram

25 02 2010
petchie

Erika, vad kul att du saknar mina inlägg! Hoppas att du även gillar det jag skrev idag ;-)
Kram

22 02 2010
Desiree

Underbara vardagsfotografier du har lyckats fånga. Just de där äkta små ögonblicken i livet är de bästa i minnesväg när ni sitter och kollar igenom då ni flyttat från PR. Låter som ni har haft det toppen med dina föräldrar. Fortsätt njuta av varandras sällskap och känn igen stress och press med bloggen.
Kram

25 02 2010
petchie

Desiree, visst är det vardagsfotona som man faktiskt kan uppskatta mest när man ser tillbaka. Jag kan ångra att jag t.ex inte tog fler foton från mina olika hem jag har! Jag ska minsann se till att fler foton på vår lägenhet här så jag kan gå tillbaka och minnas när vi är tillbaka i Europa.
Det var verkligen mysiga dagar med mina föräldrar och grannfrun, och det känns tomt nu när de har åkt.
Kram

22 02 2010
Saltistjejen

Vad härliga foton! Minns också att jag läst din kommentar ngnannanstans (minns ej vems blogg) om just alla halvvilda hästar i PR. Måste kunna utgöra en trafikfara?
Sedan måste jag säga att jag läste lite väl snabbt för bilden med mannen och hans häst läste jag först “a man with his whore” och tänkte jösses!!!! Jag liksom hickade till. Men så läste jag igen och det var plötlsigt inte så konstigt längre, hahahaha! :-D
Kul att ni roar er med era gäster!!!!!! Fortsätt med det och ta hand om bloggen när du får mer tid.
KRAMAR!

25 02 2010
petchie

Saltis, jag tar alltid en massa foton när vi är ute och åker – de blir inte alltid så bra genom bilrutorna (det gäller att de är rena, ha ha) men jag ser så mycket intressant som fortfarande är exotiskt för mig på gator och vägar i Puerto Rico.
Ha ha, det hade verkligen varit något om vi sett en man med sin hora :D Synd att jag inte hann få upp kameran fortare men det ösregnade och jag hade ett paraply i handen när mannen och hästen gick förbi…
Visst måste man se upp för de vilda hästarna och iguanorna på Vieques, likaså höns, hundar och andra lösa djur som springer runt på vägarna även här på “fastlandet”!
Kram!

22 02 2010
Emmapiraya

Vardagsbilder är det bästa att se från andra delar av världen tycker jag! Vad härligt ni verkar ha det! Kul att din mamma med granne fick möjlighet till en spansklektion! Kram!

25 02 2010
petchie

Emma, jag håller med att det är intressant att se hur vardagen ser ut i olika delar av världen – så mycket mer intressant än bilder på klassiska “sevärdheter” som kyrkor och andra byggnader.
Min mor och grannfrun lyckades klämma in två spansklektioner nu de sista dagarna och de tyckte att det var väldigt kul. De har faktiskt båda två (plus min far) läst en grundkurs i spanska hemma i Sverige men de behövde lite uppfräschning av kunskaperna ;-) De har nu lovat min spansklärare att de ska fortsätta studierna tillsammans…
Kram

22 02 2010
Annika

Åh vilket mysigt vardagsinlägg med toppenbilder!! GILLAR!!
SÅ annorlunda gatubild mot Reston, Virginia. SÅ totalt motsatsen.
Det verkar som om ni har jättemysigt allihopa. SÅ kul att du har ett bra besök.
Fortsätt att ha det jättebra!!
Kram!!

25 02 2010
petchie

Annika, tack så mycket! Jag tycker att det är kul att ta foton på vardagsfenomen i Puerto Rico, speciellt som vi snart ska flytta. Man svischar ofta förbi för snabbt för att kunna fotografera längs med vägarna men som tur är hamnar man ibland i trafikköer och då gäller det att ha kameran i beredskap, hi hi. Jag undrar om jag kommer att hitta lika intressanta vardagsbilder i Bryssel?? :?
Jättetrevligt besök av föräldrarna och grannfrun och nu ser vi framemot att besöka SKåne senare i vår / sommar. Grannfrun har lovat att bjuda på vildsvinsstek och småländsk ostkaka!!
Kram

23 02 2010
Annaluna

Älskar fotona! Har också fotat iguanas på Vieques, hihi. Så sött foto med hönan och kycklingarna också. Kan ju meddela att jag redan längtar tillbaka till PR…15 dagar var alldeles för lite, jag hann ju ingenting verkligen!

Igår var det -24 i Sthlm, helt galet. Jag jobbar hemifrån idag för jag stod inte ut med tanken på promenaden till jobbet (35min x 2)… Snart mars, har ni datum för flytt?

25 02 2010
petchie

Annaluna, jag förstår att det är hög “igenkänningsfaktor” på bilderna för dig! Vi borde verkligen åka till Parque Central och kolla på alla iguanerna som vi har hört ska finnas där – jag har nämligen bara sett en iguana på nära håll TVÅ GÅNGER och då var det “tama” iguanor (här i Condado och i en restaurang på Culebra)…
Jag kommer nog också att sakna Puerto Rico när vi är tillbaka i Europa och det är grått och kallt. Os sista jobbdag är den 31 mars men vi har inte bestämt än om vi stannar några extra dagar över påsk och bara tar det lugnt. Vi hoppas att flyttlasset kan gå ca en vecka innan vi måste flytta ut (31/3).
Kram

23 02 2010
Anna (Sthlm)

Gillar det här inlägg! Det är något särskilt med gatubilder tycker jag!

25 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), vad kul att du gillade mitt gatulivsinlägg! Ganska annorlunda från de snöiga och kalla gatorna i Stockholm ;-)

23 02 2010
cecilia

håller med, det är underbara bilder. verkar som om det alltid händer nått, och att livet aldrig står stilla hos dig :)

25 02 2010
petchie

Cecilia, tack! Nja, det är mycket tack vare alla våra gäster som det händer något hos oss… Mellan besöken tar vi det extremt lugnt, kan jag lova! Men det är klart, exotiska vardagsbilder från Karibien blir det ju ändå ibland, hi hi.
Kram

23 02 2010
resesnack

Vilka härliga bilder men den sista var lite läskig ;)

25 02 2010
petchie

Resesnack, nja, iguanor ser nog läskigare ut än vad de är… Men visst är det lite Jurassic Park över dem!

24 02 2010
Helly

So many things to see on the street. I hope people don’t drive to fast.

Enjoy your Spanish studies :-)

25 02 2010
petchie

Helly, välkommen till bloggen! Folk kör inte särskilt fort i Puerto Rico (speciellt inte i jämförelse med södra Europa) men dock inte särskilt bra… Spanjoren klagar alltid över det långsamma tempot och de galna manövrarna!
Tack, spanskan går riktigt bra nuförtiden – på gott och ont… jag förstår t.ex mer av vad svärmor säger, hi hi!
Kram

2 03 2010
Marianne

Grrrrrr vad det är jobbigt när Internet strular!!! Ja, du vet ju … Nu skulle jag kommentera här, och plötsligt var jag inte “connected”. Det kom igång igen, som tur var.

Vad var det nu jag skulle säga? Jo, att visst är det kul med gatulivet! Du har iguanor och jag har kameler! Vilda hästar måste vara kul också! Och vilka söta kycklingar. Jag har faktiskt bara sett vuxna hönsdjur här, aldrig kycklingar.

Kram!

2 03 2010
petchie

Marianne, det är verkligen extremt frustrerande när man inte har internetuppkoppling. Jag antar att är man en “vanlig” svensk boendes i Sverige så är man inte lika beroende som vi i utlandet som håller kontakt med omvärlden (skype, email, nyheter, tv etc) nästan helt via internet.
Visst är det kul att se likheterna och olikheterna med olika gatuliv i olika delar av världen. De vilda katterna har både Egypten och Puerto Rico gemensamt! Förresten var det nog första gången som jag också såg kycklingar, för det mesta är det bara hönor och tuppar som springer runt på vägarna här (dock inte i min stadsdel ;-))
Kram

8 03 2010
A-K

Vilka fantastiskt härliga bilder din blogg pryds av!

8 03 2010
petchie

A-K, tack! Alla foton är mina egna (ibland tagna av maken eller någon annan familjemedlem) så kul att du gillar dem!
Jag hoppas komma iväg till Venedig snart igen…

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

