My great-grandmother’s chair and the plans for the week

21 10 2012

V and I are now alone in Brussels, O has just left on a business trip to Puerto Rico, New Jersey and Atlanta (all in 5 days). It’s the first time that I will be alone with V for that long, and I am a bit worried about getting V to the creche (opens at 7.45), picking him up in the afternoons (closes at 18) and working 7,5 hours per day as it takes me more than an hour in total to get to the creche, and then to the office.

That is one of the reasons why I have decided to take an extended November break (1st and 2nd November are holidays for the staff of the European Institutions in Brussels) so my holidays start already on Thursday. And we are not staying in Brussels, but going to Provence in the south of France to visit my dear friend L who lives there with her French boyfriend and 2-year old daugther T. We are taking the TGV, the high-speed train, from Brussels to Marseille, which takes 5 hours. The only thing that I am not looking forward to is the trip to the train station in the centre at 05.40 in the morning on Thursday (the metro starts running at 05.40) with a child, a pram and big backpack (the escalators at the metro station where we have to change metro line didn’t work on Friday…). Wish us luck!

P1030006
You usually say that when a child is quiet, he or she is up to no good… Well, V is usually “reading” his books when I don’t hear from him!

Here’s another of my small projects, an extremely quick and simple project really: change the cover of my great-grandmother’s chair! I inherited the chair and the “sewing table” from my father’s maternal grandmother Anna when she passed away in 1989. I think that it was her own decision that I should get the furniture set but I might be wrong. I also got some cutlery (“alpacka” / nysilver) with P engraved (P for Persson, but as nobody in the family has that family name anymore, my grandparents thought that the silverware should go to me) and a xmas decoration in shape of a church that lits up and plays “Silent night” (I actually got it already when she moved to the retirement home, and I absolutely loved it as a child).

P1030008
The chair with the original cover

P1030009
The chair actually got a new cover already in 2000 but it was stained and I was bored of it…

P1030011
The chair with its new cover, the classical elephant fabric from Svenskt Tenn. I just pinned it to the bottom of the seat with three pins. So far we have been lucky with V not really realising that he could play in the fireplace but we really need to get a more permanent solution to cover it than just a chair in front of it…

P1030012
And here’s the “sewing table”, which hasn’t found its final location yet.

Have a nice Sunday! Brussels is foggy today and I need to clean the apartment while V will be playing with his babysitter.

Actions

Information

11 responses

21 10 2012
annajohanna

Åh vad fin stolen blev! Nu får jag dåligt samvete för att jag fortfarande inte har fixat mormors stol. Jag tror det kommer bli jättefint med det rosa Svenskt Tenn-tyget, men jag är lite tveksam till min egen händighet – jag vet inte hur jag ska lyckas göra det. Undra om det är dyrt att lämna in stolen till en tapetserare? Trevlig söndag till dig och Viggo! Stor kram

25 10 2012
petchie

Jo, men inte ska du ha dåligt samvete ;-) Jag såg precis på Svenskt tenns hemsida att det rosa elefanttyget finns inte längre. Hoppas att 1 m räcker till stolen!
Kul att du gillade stolen! Jag vet att det gått inflation i det mönstret i inredningstidningar och på bloggar men jag känner ingen annan som har det, förutom du ;-)
Kram!

22 10 2012
Desiree

Stolen blev superfin! Det är så snyggt det där elefanttyget från Svenskt Tenn. Gamla gedigna möbler är så fina och har en helt annan kvalité. Även bordet är väldigt fint. Hoppas det går bra nu med Viggo och alla dagis lämningar och hämtningar på egen hand. Då är det en bit mellan dagis och ditt jobb om det tar över en timme. Låter som en intensiv resa för Oscar med alla dessa platser på fem dagar. Skönt att ni har lite november lov att sedan se fram emot. Det där med snabbtågen verkar toppen. Är det dyrt att åka med snabbtågen? Vi hoppas kunna utnyttja dem och åka på del utflykter över helgen när vi bor i Basel.
Kram!

25 10 2012
petchie

Tack Desiree! Jag gillar det lekfulla i elefantmönstret även om O är skeptisk och även så min far som tyckte att det var “för modernt” (jag informerade honom om att tyget är från 1930-talet, jag vet inte när stolen är ifrån)… Vi har så mycket Ikea i vårt hem så det känns roligt att kunna blanda upp det med andra möbler. Eller när jag tänker efter, “så mycket” Ikea är det egentligen inte, förutom basmöblerna – garderober, sängar, köksskåp, matbord och vita Billybokhyllor som har kombinerats med vår mörka bokhylla som vi köpte i Puerto Rico. Det blir med största sannolikhet även en soffa från Ikea… Jag återkommer med fler inredningsbilder snart.
Ja, jag har ganska långt till jobbet från vårt hem – 40 minuter tar det med promenad till metron + 1 byte med metron. När jag dessutom ska via Vs dagis tar vi antingen bussen / går 20 min till dagis, därefter tar jag spårvagn till metron (en annan metrostation) så det tar sin lilla tid. Det gick ok den här veckan men det är en aningen stressigt!!
Nu kom vi ju inte iväg med snabbtåget men annars är det ett smidigt alternativ till att flyga i Europa MEN det är INTE billigare!!! Jag betalade nog 230 EUR för min tågbiljett till Marseille tur och retur, som tur är har jag 60 dagar på mig att reklamera den efter strejken och bli ersatt 100%.
I Schweiz ska ni absolut åka tåg, de har jättebra tågnät!! Man kan köpa ett speciellt årskort som ger 50% rabatt på alla schweiziska tågen och det sparar man snabbt in. Dessutom har de olika erbjudanden under året, en speciell helg kan man åka så mycket tåg man vill för ett mycket billigt pris etc (eller ja, så var det iaf när jag bodde i Schweiz vilket ju var ett tag sedan). Schweiz är ett av mina favoritland!
Kram

22 10 2012
Saltistjejen

Vad fin den blev stolen!! :-)
och du vad härligt med en semesterresa. Hoppas själva resandet går bra men det ska det säkert göra. Minns nu att du skrev till mig på FB om var i NJ jag jobbar eftersom O ska dit. Jag är i Bridgewater. Vilka dagar är O där?
Om du vill kan du skriva datumen på min FB-vägg så ser jag det direkt. Ska han in till NYC ngt alls eller stannar han i NJ?
KRAM!!!!

25 10 2012
petchie

Saltis, det är extraroligt med “svenska klassiker” när man bor utomlands :-) V sover i molnlakan och vi i marimekkolakan (finska men du fattar nog vad jag menar).
Jag hade verkligen sett framemot vår lilla semesterresa till Frankrike men tji fick vi. Min kompis L är nog minst lika besviken som jag :-( Det får bli en annan gång… Jag tyckte att det var en så bra plan att åka direkttåg till Provence istället för att strula med flyg men tänkte inte på att fransoserna ÄLSKAR att strejka (och speciellt järnvägspersonalen!).
O tror att du jobbar vid Marriotthotellet i Bridgewater, stämmer det? Synd att han inte hade tid att träffa er men du verkar ju ganska mör så det hade nog varit dålig timing även för er.
Nu är han på väg hem, ska bli så skönt att vara två igen om ansvaret med V även om det har varit lite mysigt att bara vara han och jag.
Kram!!

25 10 2012
utvandrare2000talet

Åh, nu fick jag se stolen som du skrev om. Ja, det elefanttyget känner jag till sen tidigare och jag måste säga din stol blev skitsnygg! Jag tycker det passar med stilen, gillar när man blandar äldre saker med lite coolare modern stil/färger/tyg som jag tycker ger möbeln ett lyft. Det där ska du vara nöjd med.
Oj, alla de platserna på fem dagar. Hoppas det går bra för O och att han inte känner sig alltför sliten då han är hemma igen.
Gullungen V som sitter där och läser, tänk att han redan är 1 år gammal. Minns du när vi pratade om barnlängtan, missfall, behandlingar och allt sånt – nu sitter det två “stora” gullungar här… Noterar förresten att det ser ut att vara en muminbok som ligger där på golvet i ena hörnet. Tror vi har likadan, vi har en mumin pekbok som påminner mycket om den jag tycker mig skymta där på golvet.
Sybordet är jättefint, en riktig klenod. Det ser ut att vara i perfekt skick också. Var nånstans tror du att ni kommer placera det?
KRAM

25 10 2012
utvandrare2000talet

Aaaah, nu såg jag inredningscitat. Jaaa, nu fattar jag :) Och ja, det där passar på dig.

28 10 2012
petchie

Anne, tack! :-) Det är bara min far och O som är skeptiska till elefanttyget på stolen men eftersom O har gett mig mer eller mindre fria tyglar när det gäller inredandet av vårt nya hem så får han finna sig i att sitta på elefanter :D
O var ganska sliten när han kom hem i fredagsmorse, speciellt som han bara kom hem för att duscha och sedan åkte och jobbade till kl 19.30… Vi har sovit mycket i helgen, jag var också ganska sliten efter tre stressiga dagar i början på veckan då V dessutom sovit väldigt dåligt på nätterna.
Ja, tänk, att vi fick bli föräldrar trots allt! Visst var det värt allt det jobbiga innan de kom till världen men det kändes tröstlöst ett tag…
Japp, det är en muminpekbok, om motsatser. Vi har även en mindre (“barnvagnspekbok”) som jag tycker är ganska “dålig”, inte så rolig.
Jag vet inte riktigt var sybordet kommer att hamna, kanske bredvid en fåtölj som en liten läshörna. Vi får se när vardagsrummet är färdigmöblerat, vi har inte ens köpt soffa än!! (vi har dock 3 fåtöljer)
Ha ha, jag förstår att du inte fattade förrän du klickat på länken ;-)
Kram!

30 10 2012
bryssling

Åh vilka fina möbler du ärvt! jag tycker att det är jättesnyggt med elefanterna! :-D

31 10 2012
petchie

Bryssling, tack! Vi har en massa möbler (från mormor) som ska hämtas i Sverige men vi måste först komma i ordning i lägenheten. Farfar flyttar till äldreboende i december och då kommer det att bli ännu mer möbler över (så går det när man är en liten släkt!)… Jag hoppas på några fina mattor!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

