My Blue Plates

25 01 2013

Slowly unpacking the last boxes, and an old suitcase from my grandmother’s where I put a few favourites for O to bring back to Brussels by car after the holidays. Here are some of my treasures, my blue plates:

P1030655
From left, clockwise: “Mother’s day 1975″ (flea market find, 2012), “Christmas 1975″ from Royal Copenhagen (my parents’), Swedish king & queen wedding 1976 (sister’s flea market find, birthday present), from Alhambra, Grenada (present from my parents when visiting my sister who studied in Grenada), Danish plate (flea market find, 2012).

I have kept a similar plate to the last one (“Danish”) from my grandfather’s, that’s actually why I bought it because it reminded me of my paternal grandparents.

So, what do I do with the plates? I would really like to hang them on the wall, but O is not in favour of this idea. I know that it might sound old-fashioned with plates on the wall but I assure you that it is back in fashion :-) I remember that we used to have blue and white “year-plates” on the wall when I was a child but those were all matching. The “new” thing is to hang random plates in an asymmetrical pattern on the wall. Or maybe I just use them for serving / eating?

Actions

Information

8 responses

25 01 2013
Brysselkakan

Nej! Inte hänga på väggen. Fast jag är ju då helt allergisk mot blått så jag ska kanske inte uttala mig…
Men allvarligt, använd dem! Ät på dem!

2 03 2013
petchie

Brysselkakan, ha ha, gillar man inte blått kan jag förstå att man inte gillar blå tallrikar på väggen – kanske inte heller på bordet ;-) HURRA, det svenska tangentbordet funkar igen! ÄNTLIGEN! Jag såg på en blogg att de blå tallrikarna användes som jultallrikar, annorlunda med blått till jul men en av tallrikarna ÄR ju en jultallrik!

26 01 2013
annajohanna

De är så fina allesammans! Jag ångrar NÄSTAN att jag gav bort tallriken med kungaparet på dig, jag hade också velat ha den, men den är så klockren hemma hos dig! Jag tror det kan bli jättefint med en tallriksvägg – och jo, det är ju inne! Stor kram PS Det är Granada med A. :-)

2 03 2013
petchie

Jo, ha ha, du får ICKE tillbaka den :D Du får väl leta efter en egen – det ska finnas flera olika med kungaparet! Jag såg på Krickelins (googla, gillar henne mycket!) blogg att hon har TRE olika kungaparstallrikar som sitter på väggen – coolt!!
Jag kan ALDRIG komma ihåg vilket GR¤nada som är staden och vilket som är ön… :?

29 01 2013
utvandrare2000talet

Aha, tallriksväggar är inne igen alltså? Det låter bra det, personligen är jag väldigt svag för tallriksväggar (oavsett om det är inne eller ej) och skulle gärna ha en sådan själv bara det a) fanns plats b) den andra vuxna i hushållet gick med på det.
Dina blåa tallrikar är jättefina och ja, de skulle absolut göra sig bra på väggen. Hehe, kanske du kan övertala O vad det lider…

2 03 2013
petchie

Anne, japp, tallriksväggar är inne – iaf på de bloggar och tidningar jag läser (älskar Family Living!)… Det är ju det där med att man inte är ensam inredare i familjen, eller iaf inte den enda som ska vara med och bestämma :D Jag brukar få ganska lösa tyglar när det gäller hemmet men ibland säger O stopp!
O brukar tycka att det borde vara stopp på att köpa nytt porslin också men hans nya favoritmugg är en Mon Amie (utan öra) som jag köpte på Iittala-outleten i somras. http://www.scandiliving.com/mon-amie-mug.php
Kram

30 01 2013
desiree

Fina tallrikar men jag kan hålla med O lite om att jag själv skulle vara tveksam till att hänga upp dem på väggen. Men å andra sidan kanske det skulle bli snyggt. Dessa tallrikar är ju sådana man gärna visar upp istället för äter på. Vart vill du hänga upp dem om O skulle gå med på detta?
Kram och tack för din långa och fina kommentar på min nya blogg. Det skulle vara jättekul om ni är på väg ner mot Lusanne. Visst skulle vi kunna mötas upp någonstanns på vägen och träffas. Hör av dig då ni vet när ni åker dit.
Kramar!

2 03 2013
petchie

Desiree, hi hi, ja det är inte alla som fattar tjusningen med en tavelvägg :D Jag vet faktiskt inte var jag skulle sätta upp tallrikarna om jag fick, jag har redan satt upp så mycket på väggarna… Kanske bredvid vårt skåp med porslin och glas vid matbordet i vardagsrummet. Men det får nog bli i ett annat hem…
Åh, vi skulle så gärna vilja åka till Schweiz i vår men jag tror att det får vänta ett tag… Men ni MÅSTE besöka Lausanne, Vevey och Montreux – det är så vackert på den sidan av Genevesjön.
Kram!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

