Living room angles

4 05 2013

8 months after we moved into our new home, and it is starting to become presentable… There are still a couple of corners of shame (skamvråar) with boxes which haven’t been unpacked (papers and shoes…) and we still don’t have an oven or kitchen cupboard doors. Here are two views of our living room (the dining part is at the front of the room by the windows and the balcony):

DSC_0301

Yes, one of those corners with boxes… The big book case in the middle is from Puerto Rico and we tried to give it a built-in look with Ikea Billy shelves around it. The leather armchairs are also from Puerto Rico and the armchair to the left is my grandmother’s and should be in V’s room but is currently hiding the hole from the partly removed fireplace (to stop V from climbing into the hole which is not too clean…). We still have to decide what to do about the fireplace. We think that you are not allowed to use it so we might put in a fake fireplace? The carpet is from my grandfather and has a label stating that it is from Iran!

DSC_0302

Another living room angle, with my grandmother’s cupboard (her brother made it for my grandparents when they got married in the late 1940’s), her Tandberg radio (V loves to push the buttons and turn up the volume…) and the foot stool that belongs to the armchair plus a picture that O got from his colleagues when leaving Puerto Rico.

3652336_3
And this is what it looked like last summer… Before and after the demolition of the fireplace, and polishing of the wooden floor!

P1020641

Actions

Information

15 responses

4 05 2013
My

Spännande. Mer, mer !! :)

20 05 2013
petchie

My, vad roligt att du gillade inredningsinlägget! Ska försöka lägga upp fler bilder från lägenheten, det är ju bara städat i typ 2 sekunder innan vår orkan till son drar fram och stökar till igen…

5 05 2013
Anna (Sthlm)

Kul att se för mig som nu sett det på riktigt :) Det kändes hemtrevligt hos er. Jag gillade bokhylleväggen. Så man kan inte elda i kanalen? Men en sån där fejk funkar ju också.

20 05 2013
petchie

Anna (Sthlm), tack så mycket! Varje gång jag kommer hem till C & J blir jag lika förvånad över hur minimalistiskt de har det, visserligen är lägenheten deras andra hem men vi har ju grejor ÖVERALLT!
Nja, vi har fått olika bud om det går att elda eller inte och eftersom det inte är helt säkert så skippar vi det. Dessutom vet jag inte riktigt hur ofta de kollar skorstenen och lägenhetens väggar var ganska smutsiga när vi flyttade in så ventilationen är nog inte topp! Hos C&J är det ju en fejk-insats som vi aldrig använde…

5 05 2013
Brysselkakan

Du vet väl att IKEA byter hela sitt kökssystem 3 juni? Efter det kan man bara beställa reservdelar i två år och inget av det nya kommer att passa ihop med det gamla… Så har ni inte skåpluckorna är det dags att köpa dem!

20 05 2013
petchie

Brysselkakan, jag vet men vi kollade på Ikea i Zaventem i lördags och det verkar inte gälla Belgien… De hade ingen aning om vad vi snackade om, så kanske det sker senare i Belgien? Oavsett så ska det gå att komplettera inom de närmsta två åren! Och skåpluckorna är inköpta men inte uppsatta. Läste på Aftonbladets “Äntligen hemma”-sida idag att skåpluckorna ska vara samma men med andra namn??

20 05 2013
Brysselkakan

Nja, samma lär det nog inte vara då de helt ändrar måtten på luckor och stommar. Sedan kan det nog vara så att vissa luckor finns kvar men med nya namn men jag tror ändå, av vad som skrivits, att måtten är nya. Men kanske en del ändå går att ha på gamla kök men det är inte vad de säger. Och kanske det händer senare hos er men det lär nog inte utebli!

6 05 2013
Karlavagnen

Skön blandning av retro och nytt! Ta det lugnt och 8 månader är faktiskt inte så lång tid. Bo in er!!! Lycka till!

20 05 2013
petchie

Karlavagnen, det var ett tag sedan! Tack! Vi gillar att blanda gammalt arvegods med nytt! Jag tror att det är många av våra utländska vänner här i Bryssel som inte riktigt förstår våra omatchade möbler, men vi gillar dem. Jag tycker personligen att det ger mer charm än ett helt matchat vardagsrum men smaken är ju som baken ;-)

6 05 2013
annagranstrom

Jag ser min bok i bokhyllan! Yey! Så kul att se bilder, vill se mer. Trivs ni bra? Så skönt att ha ett “riktigt” hem inför kommande bebis… Kan tänka mig att det får allt att kännas lite lugnare. Kram.

20 05 2013
petchie

Anna, absolut, din bok i bokhyllan och magneten på kylskåpet! Lovar att det kommer fler bilder från lägenheten! VI trivs jättebra även om vi gärna hade haft en 4:a, ett extra sovrum hade varit skönt… och mer förvaringsutrymmen och en liten trädgård, och tja, ett hus hade inte suttit helt fel ;-) Men jag flyttar inte än på ett tag! Lägenheten är väldigt ljus och vi gillar området väldigt mycket.
Kram

6 05 2013
narmasthjartat

Roligt med bilder. Gillar bokhylleväggen jag med. Du – hur flyttade ni möbler fr Puerto Rico. Det ser ut som om vi kommer att flytta hem till Europa tidigare än vi tänkt och nu undrar jag hur vi ska komma över Atlanten…

20 05 2013
petchie

Närmast hjärtat, tack! En bokhyllevägg är ett alternativ när man inte har plats för ett helt bibliotek ;-) Böckerna står i dubbla rader på många av hyllorna…
Jag skrev på din blogg om vår flytt över Atlanten, den betalades ju av Os företag så vi slapp den kostnaden och organiseringen…

7 05 2013
desiree

Kul och spännande att se lite hur ni bor. Även om det inte går att elda i öppna spisen så är det ju väldigt fint att bara ställa in levande ljus där när barnen blir lite större och slutar klättra in där. Jag kanske borde vara mer som du men personligen är jag en sådan som bara MÅSTE packa ur alla flyttkartongerna inom två veckor. Jag tror jag har någon inneboende rädsla att de ska stå där för all evighet om jag inte gör det på en gång.

20 05 2013
petchie

Desiree, jag har också tänkt på levande ljus i den öppna spisen men det funkar ju inte så länge V är så här liten… O har planer på att sätta för ett skydd som man kan öppna när man vill använda den för t.ex ljus men som hindrar V från att klättra in i hålet.
Ha ha, jag brukade också vara som du men eftersom vi flyttade in innan renoveringen var klar (Vs rum hade inget golv!) och med V som är överallt så har det inte gått så fort… Och ja, jag är rädd att de här sista kartongerna ALDRIG kommer att bli tömda :-(
Kram

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

