Nesting?

19 08 2013

No baby yet! Since V was born at 36 weeks and I am now at 38 weeks (tomorrow), and I have been on medical leave since end of May, it feels like this baby is overdue… which of course is not the case! It could be another two, or even three weeks more. In Belgium they induce labour earlier than in Sweden, one week overdue vs at least two weeks, I think in most Swedish regions.

Last time around, when I was pregnant with V, I wrote a post about the lack of nesting and the day after he was born! So, I was thinking that maybe this baby would also be curious about the outside world if I wrote about nesting? But what have I / we done in terms of nesting?

- Already when my parents were here in July, my mother and I sorted out the baby clothes and re-arranged them size-wise.

- I also packed my and the baby’s bags in July and O has been driving around with them in the car ever since.

- My sister was here last week and we did some more sorting of the wardrobes, including V’s (outgrown clothes packed away)

- O defrosted and cleaned the fridge and freezer yesterday – his way of nesting?

- I have been trying to catch up on my diary writing before the birth. For V’s first 1,5 years I kept a regular diary but around the time of the nausea of this pregnancy kicking in, end of January, I started being sloppy. I try to at least write down what has happened in his development and life each month and I try to remember to take a photo of him every 10th of the month. I also have kept a parallel pregnancy diary for the new baby.

- And today I continued on the quilt project for the baby. I cut all the patchwork squares when my parents were here, and then my mother took them home to do the zig-zag stitching as my sewing machine broke down. My sister brought them back and today I arranged them in the pattern I wanted. I have borrowed a sewing machine from a friend but it’s a different brand from the one I am used to, so I will see if I will have the courage to use it! There is usually a lot of swearing and desperation around when I sew so if on top of that I have to use a different machine, hm… :?

P1040009
Of course I realised that I was one yellow square short…

There are a few people who are worried about when the baby will arrive:

- My blog friend Anna and her family who are moving to Brussels this week and who will be our neighbours! Her husband is arriving by car on Thursday and is supposed to get the keys to the apartment from us. They are crossing their fingers that I won’t be in labour at that exact time!

- My brother, his girlfriend and their baby son M who is 5 months old are arriving on Friday afternoon, so they are also hoping that we won’t be at the hospital right at that moment! I have written a long and detailed email with directions how to take the bus and metro from the airport to our home (and then they can pick up the keys from our new neighbours!).

- Not so worried, but more excited, is our American friend who has promised to babysit V if the baby decides to arrive in the evening / night! Her daughter is one of V’s friends and they would have their first “sleep-over party” if this happens!

Actions

Information

14 responses

19 08 2013
desiree

Så spännande att den lilla kan komma när som helst nu. Blir det en liten tjej tror ni? Lapptäcket ser jättefint ut! Så duktig du är som har knåpat ihop detta. Väldigt fint som sagt. Kul med besök. Håller tummarna för att ni inte är på sjukhuset just då.
Kraam!

21 08 2013
petchie

Desiree, ja och jag börjar bli riktigt otålig! Jag har ju varit inställd på att hon (ja, vi tror på de tre läkare som har sagt att det är en flicka… annars kommer det att bli en smärre namnpanik!!) skulle födas tidigt och nu är det bara 12 dagar kvar tills beräknad förlossning! Känns konstigt att fortfarande vara gravid!
Tack, lapptäcket är ju inte ihopsytt än och det lär nog bli lite snett och vint men jag hoppas att det blir fint ändå. Mitt första lapptäcke var till V, sedan sydde jag ett till en fransk kompis son (rött, blått och vitt) och till en irländsk liten pojke (orange, grönt och vitt) och nu senast till min brorson (gult och grönt). Det är riktigt kul att skapa även om jag är ganska otålig vilket gör att det blir lite slarvigt ibland. Den finaste komplimangen är ändå att den lille fransosen fullkomligt ÄLSKAR sitt lapptäcke och hans mamma får inte ens tvätta det för han ska ALLTID ha det! :-)
Jaaaa, hoppas verkligen att vi inte timar förlossningen med en av ankomsterna av Annas P eller min bror…
Kram!!

19 08 2013
Olgakatt

Håller tummarna för att all logistik ska klaffa men fr a för att allt går galant med förlossningen och att glytten halkar ut lätt som en hal tvål!
Kram!

21 08 2013
petchie

Olgakatt, tack så mycket! Och ha ha, det var ju just den delen av förlossningen som jag tyckte kändes så obehaglig förra gången – när V “halkade ut som en hal tvål” – perfekt beskrivning! Alltså det var ju en hel del jobb innan det hände men just “halkandet” på slutet, jag ryser när jag tänker på det!
Kram och vi kanske kan ses i höst när vi kommer till Skåne!

20 08 2013
Brysselkakan

Boa på ni! Kul att det smittat sig på O också!
Och hoppas ni får ihop allt och att du befinner dig på BB på “rätt” dag!

21 08 2013
petchie

Brysselkakan, hi hi, han har snackat hela sommaren om att han skulle frosta av frysen och passa på innan Anna & co anländer eftersom vi skulle kunna använda våra kompisars kyl och frys för förvaring av vår mat, så det var verkligen i sista minuten i söndags! Han har även bytt badrumsskåp eftersom det vi hade ovanför tvättmaskinen satt för lågt ner så tm kunde inte användas som skötbord. Så nog har han boat lite också :-)
Jag har en backup-plan om förlossningen råka hända imorgon eftermiddag när nyckelöverlämnandet ska ske = barnvakten får sköta logistiken!
Kram!

21 08 2013
Brysselkakan

Men så är det väl! Man tycker man har oceaner av tid att göra en viss sak och så blir det ändå i sista minuten.

20 08 2013
Anna Granström

Vilket nestande! Perfekt! Älskar filten oxå (hur fixar du rutan som saknas?). Kul med en massa besök osv oxå. Och spännande att lillayrran minsann inte hade planer på att bli en neo- lite skönt ju. Ju mer hull ju bättre osv. Och så har du en massa extra tid för extra nesting. Kram!

21 08 2013
petchie

Tack Anna! ALltså lapptäcket är ju inte ihopsytt, det var bara “designplanering” i måndags ;-) Jag har alla mina tyger här så det är bara att klippa till en ny gul ruta och sicksacka själv – om jag nu lyckas komma underfund med min kompis symaskin!? Jag ska ju ändå sy ihop alla rutorna…
Jag är så tacksam att det inte blev en lite neo-baby, och jag hoppas att det kommer innebära en friskare baby längre fram också (V har ju haft problem med luftrören ända sedan sin rs-infektion och det är antagligen pga att han hade andningsproblem i början). Men NU får babyn gärna komma, börjar bli otålig och otymplig!! Och jag har haft som stark mensvärk nu i över en vecka…
Kram

21 08 2013
Vic

Lapptäcket kommeratt bli jättefint, såna glada varma färger!!
Lilla bebisen kommer älska den!

Kramar//Vic

21 08 2013
petchie

Tack Vic, du ser att ditt gula cirkustyg räcker än (bl.a hästhuvudet i mitten) men nu tror jag att jag har använt upp nästan allt! :-)
Nu ska jag bara sätta mig in i hur den nya symaskinen funkar… Jag har bara sytt på Husqvarna-maskiner, min mors, min farmors som jag pajade och på syslöjden och den här Pfaff som jag lånat av en kompis är så mycket mer avancerad!!
Kram

23 08 2013
utvandrare2000talet

Åh, vilket vackert lapptäcke. Jag gillar designen jättemycket, jag blir glad att bara se det. Jättebra och perfekt designat, så ändra inget utan sy ihop det sådär :)
tänk att det är så nära nu….jag som utomstående tycker din andra graviditet bara rusat förbi, vips så är du redan 38v. Förstår dock att DU tycker det känns segt och långt med tanke på ledigt sen maj och allt det där. Det är lite konstigt det där hur man först går och är fixerad vid att babyn itne ska få komma, bara förbi de och de veckorna men sen när man kommer till det stadiet du är nu så blir det lite tvärtom (kom ut!). ja än mer om man är 40v + förstås.
Namnet låter mer eller mindre bestämt alltså (tänker på kommentaren du skrev till Desiree), nyfiken på höra det när den lilla kommit.
Vad spännande att V nu blir storebror, den bästa!
Jag har förresten också bara erfarenhet av äldre Husqvarnamaskiner men moderna symaskiner verkar ju superavancerade…
KRAM

27 08 2013
petchie

Tack Anne, vad glad jag blir att du gillar mitt utkast till lapptäcke! Jag tror faktiskt att jag tar med det hem till Skåne när vi åker i slutet på september / början på oktober och syr klart det där med en gammal hederlig Husqvarna-maskin :-) Förhoppningsvis med frivilliga som ställer upp som barnvakter under tiden, hi hi!
Nja, jag tycker nog inte att graviditeten svischat förbi, jag har ju varit gravid hela 2013! De första 4 månaderna var vääääldigt långa eftersom jag mådde så illa men sommaren har faktiskt gått fort trots att jag började bli uttråkad där i slutet på juli. Augusti har definitivt gått fort med besök från min syster, och nu senast bror med familj plus att jag började vara uppe och gå, gå på promenader etc istället för att bara ligga och oroa mig för att babyn skulle komma för tidigt.
Japp, namnet har varit bestämt sedan länge – jag tror till och med att jag redan nämnt det för dig? Lillasyster ska heta som min mormor (med den lite annorlunda stavningen som hon hade) som ju gick bort i december 2010. Det avslöjas snart om du inte kommer ihåg det ;-)
Stor kram

4 09 2013
Anna (Sthlm)

Vi var inte sa oroliga och det gick ju bra :) Men nu far hon ju garna komma! Sitter har pa jobbet varje dag och undrar, har det kanske borjat nu?! :)

Usch, har sa daligt samvete om hur lite jag skrivit om Harald jamfort med Isolde. Maste battra mig och skriva i efterhand i alla fall.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

