23 books in 13 weeks

21 08 2013

It’s not the 30 books I read in 12 weeks over the summer of 2011 when I was on sick leave while pregnant with V, but this time around I have had other distractions thanks (?) to my smart phone (Instagram, FB etc). I could have read more books but I was also lacking motivation, maybe due to being more tired / stressed with not sleeping so well and trying to entertain V (even though our babysitter / nanny is great!).

Here are the 23 books I read during the course of the last 13 weeks (grades from 1 to 5):

1. Jonathan Tropper – How to talk to a widower (4)
2. Elisabeth Nemert – Ljusets dotter (3)
3. Ann Rosman – Fyrmästarens dotter (3)
4. Alan Hollinghurst – The Stranger’s child (4)
5. Lisa Jewell – Thirtynothing (3)
6. Abraham Vergese – Cutting for stone (4)
7. Måns Wadensjö – Förlossningen (3)
8. Laurie Viera Rigler – Confessions of a Jane Austen addict (2)
9. Edmund de Waal – The hare with amber eyes (4,5)
10. Mons Kallentoft – Pesetas (3)
11. Jonas Gardell – Torka aldrig tårar utan handskar (5)
12. Anne Enright – The gathering (2,5)
13. Cecilia Ekhem – Väntrum (5)
14. Ann Rosman – Själakistan (3)
15. Elizabeth George – Believing the lie (4,5)
16. Elisabeth Schönbeck – Äldst, yngst eller mittemellan (4)
17. Margaret Foster – Keeping the world away (4)
18. Fredrik Backman – En man som heter Ove (4,5)
19. Jonathan Tropper – Everything changes (4)
20. Marie Hermanson – Himmelsdalen (4)
21. Ben Elton – Inconceivable (3)
22. Annika Lantz – 9,5 månad (4,5)
23. Mary Kay Andrews – Savannah blues (4)

UPDATED:
24. Niklas Orrenius – Sverige forever in my heart (5)
25. Bodil Malmsten – Kom och hälsa på mig om tusen år (4) (finished reading on 27th August)

P1030926
Not to forget all the times I have read V’s favourite books about “Pepe” (= Pelle by Jan Lööf)…

And now I hope that the baby arrives soon so I am chosing a light book ;-)

Actions

Information

7 responses

21 08 2013
Anna Granström

Wow vad du läst!! Grymt imponerad. Har läst några av de där och vi har gett typ exakt samma betyg till dem, kul!

22 08 2013
petchie

Anna, men det var bättre läsresultat sommaren 2011 ;-) Kul att vi tyckte samma om böckerna – men det har jag redan märkt, att vi har ganska lik smak när det gäller litteratur! Nu har jag en tunn Bodil Malmsten-bok att fördriva tiden med, vågar mig inte på Blå koral av Louise Boije af Gennäs som jag egentligen är väldigt sugen på…
Kram

22 08 2013
Brysselkakan

Du har ju lyckats läsa mer än mig i sommar tror jag och det är en bedrift i sig!

23 08 2013
petchie

Brysselkakan, ha ha, men jag har ju inte gjort så mycket mer än legat på soffan medan du har renoverat hus, rest och upplevt en massa!

23 08 2013
Brysselkakan

Har jag? OK, varit i Göteborg, besökt Ge-Kås (2 ggr), målat väggar och tapetserat ett rum. Så OK då!

23 08 2013
utvandrare2000talet

Oj, det var faktiskt en imponerande läslista ändå. Jag läste rätt mycket under tiden jag ammade S men det är ju ett tag sen nu så det här året har inte blivit mycket, måste riktigt tänka igenom vad jag hunnit med men kanske halva din lista i antal. Tycker som sagt du kommit upp i ett stort antal böcker.
Tropper har jag hört om, nu när du också nämner den så får jag helt klart lägga den till min lista! Tycker annars du har en intressant mix av läsning.
KRAM

23 08 2013
petchie

Anne, jag läste också mycket när jag ammade V. Det var så många som sa att man inte skulle ha tid att läsa när man fick barn men i början sitter man ju ofta i timmar och ammar och då är det perfekt att läsa. Sedan har jag ju en ganska lång pendling till och från jobbet så jag hinner läsa nästan en bok i veckan på metron (hemma hinner man ju inte läsa längre med en aktiv 2-åring…)! Nu har jag ju bara räknat de böckerna jag läst sedan jag blev sjukskriven och under de första månaderna av graviditeten kunde jag inte läsa på väg till / från jobbet för jag var så hiskeligt illamående så satt mest och koncentrerade mig på att inte spy :-(
Jonathan Tropper kan jag verkligen rekommendera! Det är en av få författare som min syster, min bror OCH jag gillar, annars är framförallt min brors boksmak ganska annorlunda än min!
Kram

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

