Baby’s officially overdue!

4 09 2013

Who would have thought it, but yep, the baby’s officially overdue since yesterday! Not much under normal circumstances but considering that V was born at 36 weeks and that I was put on medical leave on the 21st May due to a short cervix, it is pretty amazing! But it’s like my doctor and I have concluded – pregnancy is NOT an exact science and the doctors can’t really explain why this baby has decided to not come out yet! Don’t get me wrong, I am really pleased that we will have a full term baby! Here are some thoughts on “due date +1″ (BF +1):

- I have had my membranes swept twice – first last Monday and then again yesterday. Ouch! and so far, no result…

- I had “a show” (slempropp) last Tuesday & Wednesday. Euck! and no result…

- I am 3 – 3,5 cm open since last Monday… and nothing!

- I could have opted for the choice of being induced from my due date (i.e yesterday) but unlike many Belgian women (according to my English doctor*), I prefer waiting. If the baby hasn’t decided to come out, it’s for a reason – not being ready!

- In Belgium they let you wait one week after the due date before inducing – which would mean on V’s birthday next Tuesday! Nooooo, that just can’t happen! I want the two siblings to at least have separate birthdays even thought they will have them in the same week as their paternal grandfather (7th) and their father (12th). :-(

- I weighed myself in the hospital yesterday – weight gain a little less than 8 kgs. With V I only gained 3 kgs but that was because I got gestational diabetes and wasn’t allowed any carbs the last month (plus delivered at 36 weeks of course) – I wouldn’t recommend it (I was super hungry!)…

- Check-ups every two days now until next Tuesday. It is amazing how thorough they are in Belgium! In Sweden I think you get a check-up once per week also when you are overdue and they induce around 2 weeks after the due date (in some regions 17 days!!).

- One good thing about this baby not being born yet – the newly renovated maternity ward was opened last week with more private rooms (which I have the right to with my medical insurance!).

P1040027
The flowers on the balcony are still beautiful

- One sligthly bad thing: we are planning to fly to Sweden on the 19th September – a bit too close to the birth now, especially if the baby decides to not arrive before next week.

- Yesterday morning I woke up (or rather lay awake the whole night) with a cold and a sore throat – not ideal not feeling 100% when due to give birth within the next few days!

- Brussels is experiencing a late summer heat wave – temperatures of 29-31 degrees predicted for the next few days! It was really hot when I gave birth to V and boy, was I thirsty – and I didn’t get anything to drink :-( (security measure in case you need an emergency caesarian, which I don’t understand because Swedish women get both food and beverages while in labour!?)

P1040030
Every morning I stand on the balcony and wave goodbye to V and O when they leave for the creche / office. V still insists on wearing his wellies despite the heat so I have actually started to hide them ;-)

*) However, yesterday at the hospital I overheard a discussion between a woman and her doctor where the doctor said that she had to have an induction this Thursday and she was trying to negotiate not having one yet. Apparently the doctor was worried about the placenta (and she had had some kind of accident?) so he told her to come to the hospital tomorrow evening for the preparations.

Actions

Information

9 responses

4 09 2013
Miss Marie

Ja, visst är det konstigt hur det kan skilja sig åt mellan graviditeter! Skönt att det har gått så bra, och jag tror du gör helt rätt i att försöka vänta på att det ska sätta igång naturligt, har hört att det inte är så skönt att bli igångsatt! Förstår inte riktigt varför belgare (och tyskar) har så bråttom att få ut barnet? Beräknat födelsedatum är ju ingen exakt vetenskap! Jaja, hoppas den lilla kommer ut snart! :) Jag gissar på fredag! :)

4 09 2013
Bella

Ja, så konstigt, hur det kan skilja sig och hur kroppen anpassar sig eller vad man ska säga. Fast det måste ju kännas väldigt mycket längre, långsammare när du mentalt väntade bebisen för typ en månad sen. Jag fick ju världens chock när mitt vatten gick i v 36 när jag sov siesta. Oj, ja skillnad att åka till Sverige med en tvåveckors… Ni får ta det som det kommer. Det är ju så svårt att veta hur man mår. Hur barnet mår etc.

Jag tror också på att försöka vänta, på att kroppen vet… Ja, väldigt många födelsedagar samtidigt! Ja, samma dag hade varit väldigt typiskt men kanske just nu mest för viggo skull. Även om han är lite lite förrän än ha förstått innebörden av att fylla år.

Jag tror på att försöka slappna av, många förlossningar kommer väl igång på natten, när man är om lugnast. Även om det är svårt med en tvååring. Shit! Tvåbarnsmamma!

Ta hand om dig o lycka till!
Kram
Jag tror också till helgen…

4 09 2013
Brysselkakan

Hon kommer när hon vill komma ut! Låt naturen ha sin gång ett tag till i alla fall.
Och jag är fortfarande lite häpen över att jag hade rätt: Du går över tiden!

4 09 2013
Anna (Sthlm)

Vad knappt att man inte far ata eller dricka nagonting! T ex om nagot hander hemma eller plotsligt och man aker in och det blir akutsnitt, da har man ju atit. Jag har fatt dricka och ata hur mycket jag vill (och BB Sthlm har smoothies med protein som ar sa goda, ja, just da iaf), sedan kanske man inte alltid ar sugen, men anda. Med Isolde kraktes jag emellanat men de tyckte anda det var bra att jag fick i mig naring.

/Anna som upptackt att bloggar, hotmail, fejan m m funkar pa jobbet! :)

4 09 2013
Anna Granström

Verkligen vem hade trott…! Hoppas nu bara inte lillsyrran kommer på Vs födelsedag, det vore lite snopet. Hellre den 7/9 då så kan vi bli pseudotvillingar eller något.

Hur ska ni göra med flyget 19/9? Kommer ni ändra? Hoppas ni kommer till Sthlm något, vore SÅ kul att ses. Eller i närheten så att man kan hälsa på. Om ni vill alltså.

Tänker på dig typ 100 gånger om dagen nu! Stor kram!

4 09 2013
desiree

Ja varje graviditet verkar kunna vara hur olika som helst. Jag skulle nog ändå kunna känna att det vore lite kul om båda syskonen fyller år samma dag. Att få fira tillsammans kan ju bli riktigt kul på sitt sätt. Jag och C har goda vänner som är gifta som faktiskt prickat in varandras födlsedagar så att de fyller år på samma dag även om det skiljer ett år i ålder mellan dem.
Hoppas du känner dig bättre från förkylningen snart. Kanske är det det som kroppen väntar på att du ska bli mer frisk innan den sätter igång ett så stort jobb som en födsel.
Kram och hoppas ni kommer till Stockholm också som plannerat.

5 09 2013
sofiainengland

Nej igångsättning är verkligen inte skoj, jag skulle välja borta det så länge det går, jag blev ju det med Oscar och värkarna var ju rätt hemska eftersom de inte byggs upp.

Och du, vad avis jag blir..8 kg! Det hade jag redan gått upp i v12 på första ultraljudet, sen slutade jag väga mig i v30….då stod vågen på 20 plus….

Hoppas du får bra nu när du går och väntar. Jag tyckte de sista veckorna var så jobbiga! Tänker på dig!

6 09 2013
utvandrare2000talet

Jag tror på till helgen….vem vet, just nu (fredag kväll din tid) kanske det redan startat. Kanske, kanske…
Men vem kunde tro att du t.om. skulle gå över tiden!!! Ja, precis som du och din läkare säger, det här med graviditet är verkligen ingen exakt vetenskap utan har sin egen rytm och mysterium. Precis som du så tror jag bebben kommer när den är redo, samtidigt så kommer man förstås i nåt skede till nån punkt där det antagligen måste till igångsättning men det är ju märkligt hur olika man ser på det här, hur olika man på olika platser resonerar det “måste” ske. Eftersom det är så olika, lite av ett bevis på att det faktiskt inte finns ett rätt och riktigt svar, olika länder/system/läkare väljer tolka olika vad som är måste. Ja, det är klart, finns det andra omständigheter som visar att det och det gör att igångsättning är det enda. Då är det ju en annan sak. Äh du vet vad jag menar.
Jag blev ju igångsatt en dag från att vara 38v gången, beroende på det graviditetsrelaterade högt blodtryck (pregnancy hypertension). Jag var dock öppen 3cm då och jag kände själv som att kroppen faktiskt var redo. Jag tror själv att även om jag inte blivit igångsatt då så hade hon kommit endera dagen. Jag tror att eftersom min kropp var redo (vad jag tror alltså, kände) så var också förlossningen lätt, annars tror jag igångsatta förlossningar kan vara rätt jobbiga(re) än vanliga.

Det där med drickande och ätande. Så olika det kan vara!!!! Föder du med gyn och är du på ett sjukhus där gyn dominerar istället för barnmorskor, då får du inte dricka eller äta nåt. Bara dessa ice chips (bekant från filmvärlden). Jag valde medvetet en annan approach, jag gick hela tiden till en klinik som jobbar med barnmorskor och bara anlitar gyn då det behövs, inte på ren rutin. Sjukhuset jag födde har också den arbetsfördelningen, barnorskor hela tiden tills en gyn verkligen behövs. Således uppmuntras äta och dricka. Jag spydde med jämna mellanrum med Stella men drack ändå som en törstig kamel. Utan den påfyllningen vet jag inte hur jag orkat. Jag tycker inte det är konstigt att det här i USA blir många kejsarsnitt, då många kliniker inte tillåter vätska under en förlossning, hur sjutton ska då en kvinna orka timmar, utmattningen kommer nog tidigare och så finns det inget val.
Läste också nyliugen en amerikansk artikel om hur vissa platser har läkares löner relaterade till kejsarsnitt, desto fler kejsarsnitt, desto högre hög/bonus. Är inte det sjukt så säg…

Oj, nu blev det här långt. I alla fall, jag håller tummarna för att den lilla skippar tisdagen och V´s födelsedag. Men om inte, det blir bra det med. Snart är hon här!!!
KRAM

8 09 2013
narmasthjartat

Välkommen!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

