Tillbaka i Bryssel – vardagsliv

31 05 2007

Sorry all English-speaking friends, this post will be in Swedish, but promise to write in English tomorrow about the great weekend in Normandie!! 

Nu är vi tillbaka i Bryssel efter en härlig helg i Normandie, jag lovar skriva om den imorgon men känner att det kommer att ta lite tid i anspråk och det är redan midnatt… Igår flyttade några av våra bästa kompisar (ett svenskt par, våra första gemensamma vänner faktiskt – vi träffade dem gemensamt när de anlände för 1,5 år sedan) här i Bryssel till vår parallellgata! Även om vi inte har bott särskilt långt ifrån varandra innan så känns det jättekul att vara grannar! Vi får väl se hur länge det blir, O hoppas på flytt till PR inom den närmsta månaden eller två.

Vi är nu fyra svenskar plus O som bor inom en radie av ett kvarter – vi hoppas på många långa grillkvällar på de nya grannarnas stora takterrass (hoppas även på fint sommarväder!).

Igår var jag hos den trevligaste frisören i Bryssel, min norska frissa Elisabeth, hon tog emot mig kl 20 kvällen innan hon skulle på semester! Om ni någonsin behöver en frisör i Belgien, ring Scandic Hair och fråga efter E! Jag har rekommenderat henne till två svenska kompisar som båda är sååå nöjda. Jag kommer verkligen att sakna henne när vi flyttar, måste definitivt boka in tid hos henne under framtida Brysselbesök. Det är alltid kul att komma dit, snacka lite om vad som har hänt sedan sist i både hennes och mitt liv (jag är en flitig kund eftersom mina många gråa hår växer som ogräs) och läsa lite skandinaviska tidningar (av någon anledning läser jag alltid först Alt for damerne, en dansk tidning!).

Idag åt jag lunch med en finsk tjej som jag pluggade med i Italien, hon är gift med en man från Burkina Faso och har jobbat 2,5 år i Rwanda – snacka om lite annorlunda liv än mitt, men det är så intressant att höra om hennes erfarenheter. Och ikväll var jag bjuden på tjejmiddag hos en svensk kompis som jobbar inom hotellbranschen, liksom hennes pojkvän. Också en helt annan värld än min, det är kul att komma bort från EU-institutions-världen och höra hur det är “in the real world”!

Pojkvännen var hemma ikväll och tvättade och diskade😉 och sedan gick han och mötte mig halvvägs på väg hem från middagen. Är han inte en ängel!? Vet inte om han är ett undantag från regeln om macho spanska män??


Actions

Information

3 responses

31 05 2007
Anne

Du lever verkligen ett rikt liv. Ordet världsmedborgare stämmer på nåt sätt klockrent in på dig. Kanske nåt för svenska akademins ordlista. Världsmedborgare = petra h🙂
Jo, din kille O verkar vara en toppenkille, urmysig.
Har du förresten bloggen Nytt under solen, om en svenska i Spanien. Är det nåt som stämmer i hennes inlägg “så är spanska killar”???
Inlägget jag syftar på hittar du under 7 maj. Eller klicka direkt på rubriken “kulturskillnader”, scrolla ner till inlägget “spanska killar” 7 maj 2007
http://nyttundersolen.blogspot.com/

31 05 2007
petchie

Anne, det är kul att du tycker det är intressant att höra om mitt liv. Jag glömmer bort ibland att det är ganska exotiskt och spännande att leva bland alla dessa nationaliteter och kulturer eftersom många av mina kompisar har samma livsstil. Av mina tre bästa kompisar hemifrån, bor bara en kvar i Sverige (i Sthlm) men hon har varit två vändor i Spanien och har nu fransk pojkvän. De andra bor också utomlands och jobbar (har jobbat) för FN.
Ibland kan jag känna att Bryssel är ju ganska “mesigt” när andra kompisar bott i Kenya, Tanzania eller Rwanda som finskan jag träffade igår!
Jag läser bloggen Nytt under solen (det finns en länk på min blogg till den) och tycker det är jätteintressant att höra hur det är att bo I Spanien med en spansk man. Annas inlägg om spanska killar är roligt, de flesta sakerna stämmer inte överens med min O, men det är väl också för att han är “utlandsspansk” men han snackar mycket (det gör jag också, som du säkert gissat från mina lååånga inlägg!) och är ganska opunktlig (men jag känner spanjorer som är ännu värre). Jag känner dock igen hennes iakttagelser från både italienska, grekiska och andra spanska manliga kompisar – macho-medelhavskulturen!

1 06 2007
Maria

Tack, snälla du för reseskildringen, mycket intressant!/m

Leave a Reply

