Junihelg i Bryssel

3 06 2007

O lagar söndagsmiddag, efter världens längsta siesta – 3 timmar! Gissa vem som inte kommer att somna ikväll… men han är trött pga pollenallergi så han behövde nog sova. Vi har haft en mysig helg i Bryssel, det händer ju inte så ofta eftersom jag alltid (enligt O) planerar in resor på helgerna.

I fredags var vi hos en indisk kollega till O och firade hans 3 år i Bryssel! T är en mycket trevlig och sympatisk kille, lite försynt och alltid orolig att vi inte ska gilla hans matlagning – vem kan inte gilla hemlagad Chicken Tikka Masala eller en Chicken Masala som han lagade i fredags!? O berättade för mig för några veckor sedan att T börjat fundera på att be sina föräldrar att arrangera ett äktenskap åt honom eftersom det är hög tid att han gifter sig (han har precis fyllt trettio) enligt indisk standard. Jag frågade lite diskret om det under middagen och han berättade att föräldrarna gett honom profilerna av två kandidater, det verkade som självständiga tjejer med bra jobb i Europa. Men, problemet var att han hade fått se ett foto på den ena och det klickade visst inte riktigt, så han hade kommit fram till att det var bättre att inte se bilder av tjejerna först. Intressant!

Innan middagen i fredags var jag en runda i ett köpcentrum, Woluwe shopping som ligger i utkanten av Bryssel, jag tar metron dit och O brukar hämta upp mig på väg hem från kontoret. Det bästa med Woluwe är Habitat, en lite dyrare inredningsaffär med mycket “jag-vill-ha-faktor”! Kedjan ägs nuförtiden av Ikea, och jag får faktiskt erkänna att det är många produkter som man känner igen från Ikea, bara dyrare men också lite bättre kvalitet (i Stockholm säljs Habitats produkter av Room). Jag brukar inte köpa några större saker, utan gillar att bara gå runt och titta på allt, och ibland blir det en liten skål eller två! O har gett mig skål-köps-förbud, han påstår att vi har alldeles tillräckligt med skålar medan jag tycker att man aldrig kan ha för många små skålar för oliver, jordnötter, småkakor etc! Det blev faktiskt två små skålar till i fredags, men bara för att jag hittade två som matchade en skål jag redan hade (olika färger)! Dessutom såg jag att de fortfarande säljer Ingvar Kamprads egen-designade tre-benta pall (som heter rätt och slätt Ingvar, den ser ut som en mjölkpall och det var visst hans inspiration), jag funderar på att köpa en till så att jag har två – de skulle passa som små nattduksbord i ett gästrum (inte för att jag har ett gästrum för tillfället…).

Igår var det jättefint väder men lördagseftermiddagar är reserverade för matshopping, så är det när man bor i ett land som inte har söndagsöppna mataffärer (grrr). Ni kanske undrar om vi inte kan handla på förmiddagarna men då känner ni inte oss… vi sover till minst halv elva, äter stor frukost (O gör oftast färskpressad apelsin- & citronjuice) och sedan måste man ta dagens första nap (dock på soffan och bara en halvtimme eller så). Vi är så lata!!

Vi var dock kulturella igår, och var på vårkonsert (jag vet, jag vet, det borde ha varit sommarkonsert) med svenska kören i Svenska Kyrkan i Waterloo. En svensk kompis till oss sjunger i kören, dessutom två av mina fd kollegor upptäckte jag när de började sjunga! Det var en mycket trevlig konsert, det var så mysigt att höra Nu grönskar det, och jag blev jätteglad när jag såg att även I denna ljuva sommartid skulle sjungas. Blev helt nostalgisk och tänkte på skolavslutningar etc – men jag blev så besviken! Det var inte alls den melodin som jag är van vid och jag kände knappt igen sången, så tråkigt! Men, det var trots allt en mycket trevlig tillställning och det var synd att inte fler hade kommit för att lyssna.

Igår kväll satt vi på de nya grannarnas stora takterrass och grillade – det tog lite tid för killarna att få igång grillen trots vårt inköp av tändvätska som skulle vara rapide… men till slut blev köttet klart, och vi njöt av den relativt varma kvällen (“koftväder”) och gott vin. En liten fundering, är det inte konstigt att även om vi är väldigt jämställda, både O & jag, och våra vänner, så blir det alltid så att killarna står vid grillen medan tjejerna fixar potatisen, salladen etc inne i köket?

Idag, söndag har det varit svettigt och kvavt väder. Vi tog en promenad till Place du Jeu de Balle (loppmarknad på söndagar) och söndagsöppna antikvitetsaffärer i området som kallas Les Marolles. Det är de gamla arbetarkvarteren, som fortfarande är ganska slitna men nu är det många invandrare som har flyttat in. Le Palais de Justice (Justitiepalatset) som byggdes för över hundra år sedan av Léopold II (han som även höll till i belgiska Kongo, inte en särskilt sympatisk kung…) och som är större än St Peterskyrkan i Rom, tornar sig över de här traditionellt fattiga kvarteren. Det var meningen att byggnaden skulle verka skräckinjagande på invånarna som redan var förbannade eftersom deras hem blev rivna för att ge plats åt nybygget. När arkitekten Monsieur Polaert dog under byggnationen sa man att det var pga en förbannelse från de hemlösa arbetarna. Det ska visst fortfarande vara en förolämpning att kalla någon för arkitekt i den speciella Marolles-dialekten (en blandning av franska och flamländska).

Vår favoritaffär i det här området är L’instant présent, ett konstgalleri som drivs av fotografen Nicolas Springael. Han har tagit jättefina foton i Bryssel, och på resor i Indien, Island, Påsköarna etc. Fotona från Bryssel är perfekta presenter åt vänner som har bott här; antingen som avskedspresenter eller bröllopspresenter etc.

Ytterligare en trevlig affär som är söndagsöppen, är Le Palais des thés som säljer te i lösvikt – inte så vanligt utomlands som i Sverige (i Lund är Tehuset Java en klassisk teaffär som jag älskar att besöka). Jag har lovat en kompis i Stockholm att skicka en påse med hennes favoritte – Les fleurs de Geisha, men själv gillar jag thé du hammam bäst. Det var en trevlig promenad, men vi var rejält trötta och svettiga när vi kom tillbaka hem.


Actions

Information

5 responses

4 06 2007
Annika

Så trevligt det är att läsa om din helg i Bryssel!
Förstår att det var jättegott att äta mat hemma hos indiern! Mums!
Det där med arr.äktenskap är svårt att begripa sig på. VÄLDIGT svårt! Intressant att han inte ville ha bild på blivande hustrun. Usch vad konstigt det måste kännas. Minns när jag jobbade med en tjej från indien här en ggn. hon var nygift, och “was on her way to fall in love”…
Ja, varför är det ALLTID killarna som grillar och tjejerna som sköter resten? Verkar totalt universalt…

4 06 2007
Maria

Även jag tycker det är trevligt att läsa om Brysselhelgen. Du är otroligt uppdaterad om er, ft.hemstad! Undrar just hur det blir framöver…??
Killar har väl alltid varit intresserade av eld/tändstickor….!!!

4 06 2007
petchie

Mor, jag fuskar ju lite med min Lonely Planet för Belgien, men efter fem år i Bryssel och ett antal besökare så har jag ju lärt mig en del. Det är roligt när vi guidar runt besökare för O kan andra saker, så vi kompletterar varandra.
Annika, det som är mest intressant med hela den här arr. äktenskapsdiskussionen är att O tyckte att det inte alls lät som en dålig idé!! Ja ja, jag hoppas att han inte känner något behov av att be föräldrarna om en fru nu när han har hittat mig Han är bra rolig ibland, min pojkvän.

4 06 2007
Maria

Petchie!
Just vad jag tänkte, om föräldrarnas engagemang…!!???

4 10 2007
Nostalgia? « Petchie’s adventures

[…] is as red as her surname), some photos of Nicholas Spingael (the photographer I wrote about in a post a few months ago), a Manneken Pis-statuette (well, it was actually O’s farewell gift from […]

Leave a Reply

