Snyftig avslutning på fredagen

9 06 2007

Satt precis och tittade på The Constant Gardener och blev så ledsen på slutet, trots att jag sett filmen innan.. Vet inte varför jag blev så blödig helt plötsligt! Men, det är en jättebra film tycker jag, och fint foto också. Tror att jag ska ta och införskaffa boken av John Le Carré innan vi flyttar till PR. Någon som har läst den?

Lite intressant personlig trivia om filmen:

  • Min irländska kompis O bodde i Kenya i två år och grät sig igenom hela filmen för hon saknade landet så mycket. Hon har berättat att filmen visar väldigt bra hur livet är i Kenya och även hur läkemedelsindustrin uppför sig i Afrika [enligt trivia-avsnittet på www.imdb.com så förbredde sig regissören inför filmen med att kolla på en BBC dokumentär om just läkemedel i Afrika – Dying for drugs som skulle vara intressant att se]. Hon har varit i slummen i Nairobi, som är med i flera scener, och det är visst precis som i filmen – järnvägsspåren går rakt igenom slummen och på andra sidan ligger en golfbana där de rika vita västerlänningarna spelar golf – snacka om sjuk värld! Hon var ofta i södra Sudan eftersom hon jobbade för en irländsk mänskliga rättighets-organisation, och flög med de där små planen från Kenya…
  • Min tyska kompis P bor på samma gata som det kindergarten som är med i en scen från Berlin!

Afterthought: jag sa till O att jag hoppas att hans företag [farmeceutiskt företag] inte är aktivt i Afrika på det sättet… men hur är det, är inte alla multinationella företag bad guys i sådana sammanhang??

O har slocknat på soffan så det är nog dags att gå och lägga sig (mina föräldrar har sagt god natt via msn…).


Actions

Information

Leave a Reply

