Intressant artikel om svenska utlandsmammor

4 08 2007

Tänkte tipsa om en intressant artikel i Sydsvenskan om ett språkläger som anordnas av svenska utlandsmammor för att deras barn ska få träffa andra svenska två-språkiga barn. Jag tycker att två-språkighet är väldigt intressant, i Bryssel är det väldigt vanligt både bland belgare (t.ex en flamländsk förälder & en vallonsk/fransktalande förälder) och så klart bland alla ex-pats. Om O och jag får barn så kommer jag absolut att tala svenska och O så klart spanska – något annat skulle kännas väldigt konstigt.

När min familj och jag bodde i England i slutet av 80-talet kommer jag ihåg att folk frågade om vi talade engelska hemma – vilket jag tyckte var en helt absurd fråga! Varför skulle vi göra det, vi var ju fem svenskar i familjen!! Däremot gick vi ju i engelska skolor och lärde oss engelska på ett naturligt sätt (min syster var 5, min bror 10 och jag var 13).


Actions

Information

Leave a Reply

