Shoppingrapport

17 08 2007

Som man brukade säga när man var yngre, “intresseklubben noterar antecknar” [tack lillebror, det lät lite konstigt håller jag med om] men för er utlandssvenskar som läser bloggen så tänkte jag berätta vad jag har fyndat under min vecka i Sverige!

Böcker (förutom de böckerna jag redan har nämnt och läst i föregående inlägg)

  • Min mosters migrän eller hur jag blev kvinna – Hanne-Vibeke Holst
  • Jag är leopardpojkens dotter – Johanna Nilsson (handlar om belgiska Kongo så verkar väldigt intressant)
  • Väckarklocka – Elin Wägner (skrevs 1941 och handlar om feminism, fred i Europa, miljöproblematik etc)
  • När man skjuter arbetare – Kerstin Thorvall
  • Mitt första liv – Bodil Malmsten
  • Ro utan åror – Ulla-Carin Lindquist (om sjukdomen ALS som min farmor dog av)
  • Skam – Karin Alvtegen
  • Isprinsessa – Camilla Läckberg

Cds – märker ni en viss röd linje (förutom den första kanske!)?

  • Imperiet – greatest hits
  • Varma visor och ballader
  • Visor – klassiker
  • Moderna visor och ballader
  • Laleh
  • Lisa Nilsson – Hotel Vermont 609
  • Cajsa-Stina Åkerström – Guldkorn

Dvds

  • Sprängaren
  • Fanny & Alexander (irriterande, hittade inte med engelsk text)
  • Ninas resa

Diverse

  • underkläder från Lindex
  • första hjälpen låda i röd plåt från Bruka
  • en Höganäs club-mugg (som flyttgubbarna hade haft sönder)
  • två par sommarskor, en sommarklänning och några toppar

Nu ska allt bara få plats i min resväska, vilket inte kommer att bli lätt, och inte får det väga mer än 20 kg heller…


Actions

Information

6 responses

20 08 2007
desvon

Härligt med shopping. Har läst boken Min mosters migrän och den är bra. Gillar Hanne-Vibeke Holst. Har också läst Johanna Nilsson dock inte den du köpte och tycker hon är bra. Jag har också köpt Karin Altvegen. Har alla henns böcker. Hon skriver riktigt bra. Skam var en sådan bok jag hade svårt att lägga ifrån mig den var så spännande hela tiden!

Lindex gillar jag. De har verkligen hottat upp sig. Dessutom har de nu startat en webbutik så att man kan bäställa på nätet sedan får man väl försöka få någon snäll i sverige att skicka paket vidare. Jag hade rätt stora problem att få med allt jag köpt i Sverige när vi skulle tillbaka. Lycka till.

20 08 2007
petchie

Vad kul att du läst många av böckerna jag köpt. Min syster gillar också Karin Alvtegen så jag blev lite nyfiken – får börja med Skam snart.
Lindex har bara så bra underkläder tycker jag. Och det är en av de få kedjorna som finns i lilla Eslöv (Intersport finns också) så det blev TVÅ besök, först i Lund och sedan i Eslöv… men det är ju kul med nya fräscha underkläder.
SAS kollade inte ens vikten på min resväska när jag lämnade in den igår (hade checkat in via internet) – så det gick smärtfritt (min pappa var övertygad om att jag skulle behöva betala för övervikten).

21 08 2007
Anne

Vilket flyt de inte kollade vikten på din väska. Jag tycker annars de brukar bete sig som värsta väskpoliserna på flygplatsen och vara hyseriskt noga med att väga alla väskor. Jag använde badrumsvågen hos svärfar innan avresan från Sverige till USA. Den visade sig stämma rätt bra med Arlanda-vågen🙂

Kul med lite nya boktips, du får väl återkomma när du läst några och ge omdömen. Skam har jag läst, tycker om Alvtegen.Även Ro utan åror har jag läst.
Jag köpte böcker av Stieg Larsson, “alla” säger hans böcker är så bra så nu ska jag se vad jag tycker.
Håller med dig om det du skriver om Lindex, precis som Desiree säger så har de verkligen hottat upp sig och har bra kläder numera. Underkläderna är suveräna också. Kul du fyndade. Låter som trevliga shoppingrundor!

21 08 2007
petchie

Ja, ALLA läser ju Stieg Larsson just nu i Sverige!
Har inte kommit igång med några böcker än här i Bryssel, har alltid med mig en pocketbok i väskan för väntan på kompisar/buss/metro etc och hade fortfarande en Agatha Christie-bok påbörjad som jag ska avsluta. Jag älskade Agatha Christie när jag var 12-13 år gammal men hade inte läst en på mycket länge. Boken jag läser nu fick jag som gratis-ex i en tidning och det är en så gammal översättning, språket är så gammalmodigt (ok, böckerna skrevs ju för länge sedan också), det irriterar mig lite men är ok som metro-lektyr.
Sitter och lyssnar på CajsaStinas cd, jättebra!

22 08 2007
Anne

Vad kul du också läst Agatha Christie som 12-13-åring. Jag älskade också hennes böcker då jag var i den åldern. Har faktiskt inte läst nån av hennes böcker som vuxen. Hmm, blev inspirerad nu att läsa nåt av henne nu som vuxen och se vad jag tycker…

22 08 2007
petchie

Jag rekommenderar att du läser dem på engelska, kanske det inte är lika uppenbart att böckerna skrevs för länge sedan… Kan inte bestämma mig om boken är dåligt översatt eller det bara är språket som är gammalmodigt (sv. översättning fr 1964).
Kolla på den här länken:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/6957345.stm

Leave a Reply

