Dengue fever?

1 09 2007

I’m not sure that I should be writing this post, as I do want people to come and visit us in Puerto Rico… However, I will be honest and tell you what O told me yesterday: there is a dengue fever epidemic (maybe epidemic is a bit exaggerated as word, I have checked on the WHO web-site and it doesn’t say anything about an epidemic in PR?) in Puerto Rico! He said very casually that he hadn’t seen the relocation manager since the first week because she had been down with dengue!! Oh, and one of his colleagues had had it as well! Needless to say that I freaked out a little…

I read about dengue fever in a Swedish newspaper a few weeks ago, that the WHO is warning against a epidemic this year in Southeast Asia and that it will the worst year ever for dengue… The problem is that there is no vaccin and no treatment, just taking paracetamol and drink lots of fluids!

So, what is dengue fever? According to the Lonely Planet it is a viral infection found throughout the Caribbean, Southeast Asia and Latin America, the peak is usually between September and November. It is spread by so-called vector mosquitoes which usually bite during the day and often indoors (great news as mosquitoes absolutely love me!). Dengue is especially common in densely populated, urban environments. Dengue usually causes flulike symptoms including fever, muscle aches, joint pains, headaches, nausea and vomiting, often followed by a rash… Sounds great, doesn’t it? Most cases resolve after a few days but apparently it is mostly dangerous for children under 15 who get infected a SECOND time.

Well, O didn’t seem too worried but maybe he doesn’t know how serious it can be? Or maybe the Puertoricans are not too worried? Read more in the newspaper article if you are Swedish-speaking or on the WHO web-site. I will check with my friend Å who works for WHO in Copenhagen, maybe she can give me some more information on protection etc.

Let’s hope that it calms down and that I don’t have to worry about getting a tropical disease when I move!

Speaking of diseases, yesterday I had my second vaccination against hepatitits A & B (Twinrix is the vaccin that you need to take three times to be protected long-term). However, O is having huge difficulties getting his first booster in Puerto Rico. The company doctor is refusing to give him the vaccination without 1) a vaccination card (which I think we use in Europe mostly for compulsory vaccinations) 2) information of his body temperature when he was vaccinated the 1st time 3) a document (??) informing WHICH arm he was given it in!? I think that the doctor is completely out of line, but now I have to contact our doctor here in Brussels and ask him to write a certificate that he gave O the vaccination in the right arm on that exact date and that his body temperature was 37 degrees (probably)… They had even told O that it might be a problem that the certificate will be in French – I just say f*** off! (I could ask the doctor to write in English as he does speak it but c’mon!)

Anyway, I hope that I haven’t scared off any potential visitors and I will keep you updated if I hear something more about the so-called epidemic.


Actions

Information

11 responses

2 09 2007
Anne-Marie

Det är onekligen litet läskigt med de där tropiska sjukdomarna. När Michael och jag besökte Belize hade vi läst om någon otäck sjukdom (som jag inte ens minns namnet på nu) som de har där. Jag förstår att du känner dig litet orolig – det skulle jag nog också göra eftersom myggor älskar mig också.

2 09 2007
petchie

Precis, man blir ju lite orolig men det är ju iaf skönt att det är BARA myggorna som sprider sjukdomen, det smittar inte mellan människor. Jag hoppas att den varianten som de har i PR är lindrigare än vad de har i Burkina Faso och Sri Lanka – jag känner två som blev smittade där och de mådde INTE bra…
Men, det är väl bara att inse att jag ska flytta till Tropikerna, där konstiga sjukdomar och orkaner är vardagsmat!

3 09 2007
Millan

Nu har jag last ikapp dina senaste inlagg.. Jag har lyckats att helt missa att du ska flytta till PR. Vad spannande!!! Du har sakert skrivit om det nagonstans, men vad ska du gora dar? Jag har forstatt att din kille redan ar dar, hur trivs han?
Jag haller med dig i ditt inlagg om var hemmar ar. Jag vet inte heller om jag kommer kunna flytta tillbaks till sverige och trivas dar. Jag undrar om det inte lite ar sa att nar man borjat flytta runt lite i varlden sa ar det svart att sluta. Aven om jag trivs valdigt bra har sa suger det anda lite i restarmen nar jag hor att du ska flytta till andra sidan jorden. Det later sa spannande! Tank vad mycket du kommer att fa uppleva!

3 09 2007
Petra H

Precis Millan, har man en gång börjat flytta runt så är det svårt att sluta. Jag har ju bott i England, Schweiz (x2), Frankrike, Italian och nu över fem år i Belgien – det kändes som det var dags att börja röra på sig igen eftersom jag kommit fram till att jag nog inte vill bo i Belgien för alltid. Min pojkvän och jag kommer nog att hamna i Spanien efter vårt karibiska äventyr (till slutet av 2008) eftersom han vill hem till Spanien efter sju år i Bryssel.
Jag kommer att plugga spanska och jobba som volontär i Puerto Rico – detaljerna är fortfarande lite oklara men jag har även en gammal magisteruppsats i statsvetenskap som borde skrivas…😉
O har väl inte fått den bästa starten borta i PR, flyttlasset är fast i tullen eftersom han inte har fått sitt social security number vilket också innebär att han inte har kunnat skaffa internet, kabeltv, telefon, bankkonto – typ allt! Han har upplevt sin första orkan även om den inte riktigt slog till i PR och han jobbar mycket. Tror att han väntar mest på att jag kommer över så att vi kan upptäcka ön tillsammans. Men, det blir säkert bra när allt har ordnat sig! Han snackar ju iaf språket!!

3 09 2007
Annika

Tror väl inte ni behöver oroa er så mkt för den här sjukdomen. Låter obehaglig som sjutton, men ändå…
Här fanns en period när folk inte vågade sitta ute pga av “The West Nile Virus” som myggorna spred. Visst drabbas folk av sjukdomarna, men det är nog mest gamla och svaga som är mottagliga.
Men visst är det otäckt ändå, främmande och annorlunda.
Nej, man kan nog lugnt fortsätta att åka till paradisön PR!!!

3 09 2007
Petra H

Förresten alla, kolla in den nya bloggaren, min kompis M på http://bryssling.wordpress.com/ jättekul!

3 09 2007
petchie

Annika, du har nog rätt att jag inte ska oroa mig så mycket, både O och Britta som bott i PR i flera år verkar väldigt lugna över den här dengue febern.
Även Å, min kompis på WHO lugnade mig, bara 1% dödlighet är ju inget jämfört med Ebolans 96% eller Maarburg-virusets 98%… Nä skämt åsido så har väl PR amerikansk standard på sjukvården men jag ska nog akta mig lite för myggen!

4 09 2007
desvon

Denge feber fanns i Nicaragua också då vi bodde där. Men under de fyra åren vi bodde där fick varken jag eller någon annan i min familj det lyckligtvis. Jag hoppas att du kommer att slippa det. Du får försöka hålla undan myggen. Innomhus antar jag att ni kommer att ha AC och då behöver ni inte bekymmra er om mygg. På kvällarna får du sätta på dig tunna långbyxor och andvända myggmedel om du är bekymmrad. Jag tror dock inte att sannolikheten att du ska få det är jättestor. Jag har läst att det är lättare att få en andra eller tredje gång om man redan har haft dengue en gång så det gäller väl att försöka slippa få det första gången. Det är lite facinerande och hemskt att dengue feber faktiskt är delvis besläktat med andra blödarfeber virus men som tur är är det inte alls lika farligt som Ebola eller Maarburg.

4 09 2007
petchie

Desiree, du och Annika har nog rätt i att jag inte ska oroa mig så mycket, det är ju mest det att jag aldrig riktigt bott i ett land förut där det finns sådana där konstiga sjukdomar… Och så är det ju det med blödarfebervirus – man blir ju faktiskt lite skraj när man läser dengue i samma mening som ebola och maarburg…
Jag antar att vi inte kommer att ha fönsterna öppna så mycket utan det mest blir AC, även om jag inte gillar det. Det finns ju även flygande kackerlackor i PR som jag är skraj för… de bor visst i palmerna och flyger när det blåser – så, STÄNGDA fönster mao!

5 09 2007
Anne-Marie

Flygande kackerlackor har jag mycket klara och obehagliga minnen av från Hawaii. De kallades för 747 (som jumbojetplanet) av lokalbefolkningen. Jag förstår varför eftersom de är STORA. Jag mådde nästan illa när jag såg dem eftersom de är så stora, de flyger och springer mycket fort. Det går ju inte att komma undan dem eftersom de bor i träden. På Hawaii fanns det kackerlacksfällor som hade något klibbigt inuti som drog till sig kackerlackorna och de fastnade sedan där. Inte så trevligt att se, men de fungerar. Du kan ju kolla i PR.

22 10 2008
Wednesday recipe: Tuna steak with broccoli, spinach & sun-dried tomatoes « Petchie’s adventures

[…] we don’t have mosquito nets and I was told last weekend that there is an increased amount of dengue-spreading mosquitoes at the moment due to all the rain. Our Irish and Belgian visitors had their bedroom window open […]

Leave a Reply

