Fler brysslingar…

3 09 2007

Nu har min kära vän M börjat blogga! Kolla in hennes blogg En brysslings tankar, hon skriver jätteroligt och träffsäkert om Bryssel tycker jag. Hon får ju ta över att beskriva Bryssel-livet när jag nu snart flyttar härifrån.

Bara 6 veckor kvar att jobba – hurra!

Och jag fick en ny chef idag, ännu en fransman – jag fattar inte hur det kan vara så många fransmän (och fransktalande belgare, dvs valloner) på Kommissionen – de måste ju vara extremt överrepresenterade tillsammans med italienare och spanjorer… Men, chefen verkar trevlig och han började med att fråga om vi säger du eller ni – vi fastslog direkt att vi ska säga tu (du).

Skönt, med den förra [franska] chefen var det alltid diffust, ibland sa han du ibland sa han ni men jag var konsekvent och sa alltid vous (ni) till honom. Jag vet inte varför jag blev så obstinat när jag egentligen föredrar att dua men jag tyckte det kändes bäst så för att hålla distansen, även om det misslyckades rejält när han fick hänga upp min tvätt som bestod av gamla trasiga underkläder men det är en annan historia!! Han har nu flyttat till PNG (Papua Nya Guinea) för att komma undan sin fru (det hade varit lättare att berätta att han ville skiljas men se män, de ska alltid göra allt så komplicerat…) och vi får väl se hur han tilltalar folk där (hans engelska är urkass och det går nog inte att snacka franska som han försökte med i Jordanien när vi var där förra året).

Nu ska jag roa mig med att sortera Os alla mynt som han lämnade efter sig, i rör som jag hämtat på banken. Har ni märkt att det är en manlig grej att tömma fickorna på småmynt när man kommer hem och sedan ligger de bara där och dräller – varför betalar de inte med dem som vanliga människor?? Min pappa samlar iaf dem i en stor porslinsspargris som han slaktar med jämna mellanrum och sätter in på banken. Får se om jag får ihop en förmögenhet (det är tyvärr bara 1, 5, 10 och 20 EUR-centare…).


Actions

Information

8 responses

3 09 2007
David

De ligger ju bara och tynger ner fickorna – till slut blir det hål, mynten trillar ur, och så plötsligt har man inga mynt! Då är det väl bättre att de ligger och dräller under kontrollerade former?

4 09 2007
Anne

Haha, jo det verkar vara en manlig grej det där med att dumpa mynten precis så som du skriver. Känner också igen det fenomenet.
En annan grej som också verkar manlig (eller?) är att tjejer har tjockare plånböcker med mer grejer och kort i än de tunna som män ofta verkar ha.

4 09 2007
petchie

David, om du hade BETALAT med mynten så hade de väl inte legat så länge i fickorna att de gjort hål på fickorna? Jag har nog lagt märke till alla dina mynt som ligger hemma i hallen – när ska du använda dem?🙂
Anne, visst är det konstigt. Antar att det finns ett samband mellan stora plånböcker (tjejer) och icke-dumpandet av mynt hemma… Killarna behöver väl en tunnare plånbok eftersom de ofta stoppar den i bakfickan och då hamnar mynten i fickan.
Måste också säga att svenska myntrör i papper är så mycket mer praktiska än belgiska myntrör i plast – jag satt och förbannade dem igår, de gick inte att stänga. Grr…

4 09 2007
desvon

Kul att du har en kompis som börjat blogga om Bryssel så att du kan hänga med i svängarna där även om du inte längre bor kvar. Jag brukar ta vara på alla mynt och sedlar som maken tömmer ur fickan och lägga dem i min plånbok. Hi hi då blir det åtmistonne mer pengar i den att handla fina saker för.

5 09 2007
bryssling

Bra tips om myntrör på banken!
Jag har grubblat på hur man ska bli av med skiten sedan man slutat med spargris och bankerna slutat erbjuda sina mynträknarmaskiner. Fast nu har vi börjat med en ny giv här hemma. Vet inte ännu om den funkar…

A: Hejdå älskling *puss* *puss* Au revoir.
Jag: Här! Ta med en näve små-centare att göra av med under dagen.
A: Va? Ha ha, Nä det vill jag inte.
Jag: Nähä, hur har du tänkt bli av med dem då?
A: Jag tänker, eh, ge dem till de som sitter och tigger… vahettere… till romerna.
Jag: Bra! Men ta med dem nu då och gör det.
A: Jag gör det imorgon.

5 09 2007
petchie

Desiree, hade O lämnat SEDLAR så hade jag gärna tagit hand om dem men 1- och 2-cents mynt (dvs runt 10 & 20 öre) är ju inte så mycket att hänga i julgranen och absolut tungt att bära runt på!
Monika: vilket bra initiativ, hoppas det funkar ngngång… tiggarna blir säkert glada iaf!

7 09 2007
Millan

Japp Ben gor precis likadant. Kvitton och mynt halls ut pa hallbordet. Jatte irriterande, men bra ibland for jag stjal sedan de mynten till min buss dagen efter😉

7 09 2007
Petra H

Millan: Jag hade ställt en liten korg i hallen och där hamnade alla mynt – som en öppen spargris! Dock försvann sedan alla de stora mynten (tror att O använde dem när han tvättade våra mattor och sofföverdrag i en tvättomat)..
Nu ska jag bara BÄRA de fulla myntrullarna till banken, har insett att många en-centare tillsammans blir väldigt tunga.

Leave a Reply

