Today’s question

8 09 2007

What are you going to do this weekend? According to Aftonbladet’s survey yesterday, the Swedish people (or at least 12,658 of them) answered like this to the question what do you most look forward to doing this weekend?:

  • Watch the qualifying game for the European Championships [in football; Sweden vs Denmark] – 44%
  • Party – 12,4%
  • Relax – 32,8%
  • Work in the garden – 5,1%
  • Shopping – 2%
  • Pick wild mushrooms in the forest – 3,8%

I answered shopping – soon off with M, we are planning a girls’ afternoon of shopping! If I had asked my friends in Brussels, I’m sure that my Italian colleague A would have answered party, my future Cypriot flatmate (from tomorrow for 2 weeks) M would have answered work in the garden, Flemish S would answer watch the football game (even if his girlfriend and I are not sure if Belgium will play tonight – we hope not as we are having a BBQ after the badminton game at 18), but I have no idea who would choose pick wild mushrooms in the forest – not sure if that is done in Belgium!

Isn’t it interesting that more people chose picking mushrooms than shopping?


Actions

Information

4 responses

8 09 2007
Annika

Ja, där ser man…Plocka svamp slår shopping! Intressant. Nej, mig finner man inte i svampskogen den här helgen. Ikväll äkt-svensk kräftskiva hos ngra kompisar här i Reston. Komplett med snapssånger (jag är inget större fan av snapsvisor, not at all, but…). Igår ute med maken på middag. Imorrn hoppas jag verkligen att jag ska må någotlunda bra. Med åren märker man hur man tål de starkare dryckerna allt sämre…
Hoppas du har en fin helg!! Ha så kul på kvällen bbq!!

10 09 2007
Petra H

Annika, och inte bara att shopping slogs av svampplockning, även påta i trädgården var mer populärt! Jag är förvånad, trodde inte att svenskar är så friluftsiga (med tanke på Annes inlägg förra veckan).
Kräftskiva är alltid kul även om jag inte är så förtjust i att äta just kräftor… men det hör ju liksom till. Hade årets kräftskiva i augusti i snapphaneskogarna i norra Skåne. Väldigt mysigt.

10 09 2007
desvon

Ja det tänkte jag också på innan jag läste din sista mening att det var märkligt att fler skulle plocka svamp jämfört med de som skulle shoppa. Klart ni ska iväg och shoppa du och din kompis. Hoppas ni hittade massor med fina gjrejer.

12 09 2007
petchie

Tack Desiree, vi hade en mysig lördag på stan – men vi hittade inte så mycket att shoppa. Jag köpte en Carl Larsson-kalender för 2008 till mina flamländska kompisar som ska flytta till Sthlm, och två böcker – en Henning Mankell bok på engelska till O och en som heter Dreams of water som handlar om Libanon till mig själv.

Leave a Reply

