A quickie

12 09 2007

Home from work with a bad cold, which is not fun but I decided to not be so damn Swedish and go to work… I did yesterday and all my colleagues told me to go home, first of all because they thought that I looked really bad and secondly because they don’t want to get contaminated! It’s quite a moral dilemma actually, that I have everytime I’m a bit ill – should I stay at home and get some rest, or go to work, spread my germs and not be very productive?? I know that some people would never stay at home, if they are not dying, but I prefer staying at home for maybe 1-2 days and get better quicker… especially as I’m going to Milan on Friday with my friend P No 1 😉

I’m now staying with P and M, the Swedish-Cypriot couple and it’s lovely, they are great hosts – we’ve been having nice dinners infront of the telly watching Prison Break (Season 1 on dvd, we’re probably the only ones who haven’t seen it already on tv) – four episodes per evening!!

It’s O’s birthday today – and he got his social security number yesterday – horray! And today the air shipment with all his/our things will be delivered after more than a month in customs (due to the lack of SSN) – isn’t that a great birthday present! He’s been eating paëlla-style rice every day for a month now as the kitchen was only equipped with frying pans and no pots for pasta/rice boiling. Strange. He’s also looking forward to getting a bank account, internet and phone connection, and a Puertorican mobile phone number!

Thanks to all of you who sent birthday cards to O, he was really surprised and touched by the attention (I had asked our friends to send him birthday cards as a surprise as he was feeling a little lonely) – so far he has received 8 cards, which is a record for him (I guess birthday cards are not very big in Spain!?).

This is a quickie post as I’m surfing on a neighbour’s wireless and my head hurts..


Actions

Information

13 responses

12 09 2007
desvon

Hej Petra, jag tycker du gör helt rätt i att stanna hemma och vila upp dig om du är fökyld. Dels blir du snabbare av med förkylningen och dels smittar du inte ner dina arbetskamrater vilket är hänsysfullt. En stor kopp varmt te och en god bok är perfekt medicin.

Du får hälsa och gratta O på födelsedagen. Åh vad skönt att han nu fått sitt SSN. Det är helt klart en magisk nyckel som låser upp många dörrar. Skönt att ni kan få era grejer från tullen samt att han kan öppna bankkonto mm.

Krya på dig.
Kram
Desiree

12 09 2007
petchie

Tack Desiree, skönt att höra att du tycker som jag när det gäller förkylning!
Jag pratade precis med O och det visade sig att 6 flyttlådor var skadade, cd-hyllornas ben avhuggna, en stol var skadad och min morfars fars träkista var också tillbucklad. Jag blev så arg, kan man verkligen inte lita på att en flyttfirma ska ta väl hand om ens grejor?? O är iaf nöjd att kunna koka pasta ikväll!

12 09 2007
Millan

Hoppas att du mar battre snart! Det dar med att vara hemma sjuk ar verkligen ett dilemma. Hur sjuk jag an ar, ar jag alltid lite orolig att nagon ska tro att jag ar hemma och latar mig!

Intressant det du skrev om fodelsedagskort. Det ar valdigt stort har och medans man i alla fall i min bekantskapskrets i sverige snarare ringer an skriver kort pa nagons fodelsedag sa ar det jatte pinsamt om man glommer att skicka kort till nagon har. Kort ar for ovrigt stort rent allmant har. Det finns kort for alla mojliga grejer. Nar jag var gravid skickade folk kort till Bens foraldrar och onskade grattis till att de skulle bli farmor och farfar. Bens foraldrar skickade aven ett sadant kort till mina foraldrar som inte fattade nagot alla😉

Later som om du har det kanonbra hos dina vanner. Vi har for ovrigt inte heller sett Prison Break. Eller, vi borjade med serie ett men missade sa manga avsnitt att vi slutade helt till slut. Men den ska tydligen vara jatte bra?

Vad skoj att du ska aka till italien. Lyckost! Vad ska ni gora dar? Jag har aldrig varit dar men vill valdigt garna aka!!

Gott att era saker kommit fram till PR nu! Och skont for O att slippa ata paella varje dag nu😉

12 09 2007
petchie

Millan, du har så rätt – kort av alla slag är väldigt anglosaxiskt (jag kan inte stava!) och i England skickar man ju alltid dubbelsidiga julkort så att de kan STÅ ovanpå den öppna spisen! Jag brukar dock få nga födelsedagskort varje år av framförallt familjen, annars är det ju telefon/email/sms som gäller för födelsedagshälsningar. Jag har dock börjat skicka fler kort eftersom det är så ytterst sällan som man får post nuförtiden och det är ju faktiskt kul! Jag skickade ett krya-på-kort till min farfar förra veckan som har trillat och skadat sig, men jag ringde ju så klart också.

Jodå, Prison Break är väldigt bra och spännande – men jag har haft samma dilemma som ni, man missar början/mitten/slutet och så ger man upp, det har hänt med Lost bla. Bättre att kolla på dvd, då kan man sträckkolla och man är säker på att man inte missar ngt avsnitt.

Jag ska till Italien med min franska kompis P, vi brukar göra minst en gemensam resa om året – vi var med de andra tjejerna i Venedig i januari men nu är det bara vi två som ska besöka Milano, äta gott, shoppa och bara njuta! Vi bodde ju i Venedig år 2000 och pluggade mänskliga rättigheter så det är alltid kul att komma tillbaka och irritera sig/charmas av italienarna!

12 09 2007
Lotta K

Petra, hoppas förkylningen ger med sig!

En snabb fråga (det slog mig att du förstås är den perfekta att fråga…): Jag jobbar extra för ett företag som hjälper folk relocate, intercultural training alltså. På torsdag och fredag skall jag träffa ett belgiskt par som just flyttat till Kalifornien. De kommer närmast från Singapore.

Vad skulle du säga är uppenbara skillnader mellan svenskar och belgare? Eller saker du varit tvungen att lära dig i Bryssel? Jag frågar så att jag skall ha bättre kläm på vad de tar för givet men som jag kanske inte tänker på. Jag hittar ingen mailadress på din sida, därför denna långa kommentar… Tack på förhand!

12 09 2007
petchie

Hej Lotta K!
Min hotmailadress är samma som bloggadressen – dvs den börjar på p och slutar på e…
Det är en väldigt intressant fråga du ställer (och vilket intressant jobb som du har vid sidan av ditt andra mycket intressanta jobb!!). Du skriver inte om belgarna är flamländare, valloner (eller från Bryssel)… det är ju ganska stor skillnad på de olika grupperna i Belgien! Jag tror att en av de stora skillnaderna är att belgare är mycket artigare än svenskar (som jag skrev om i ett inlägg för nga månader sedan), det är ett evinnerligt bonjour:ande och merci:ande i Bryssel. Folk kan faktiskt bli lite aggressiva om de tycker att man är oartig. Titlar är viktiga precis som i de flesta latinska länder (madame, monsieur). Man går ut och äter i större utsträckning än i Sverige. Jag har märkt att det inte är helt självklart att man tar i hand när man hälsar på någon för första gången, vilket jag tycker är lite märkligt. Kindpussande av nära vänner, även nära vänners vänner (en eller tre ggr är vanligast). Belgarna kör som galningar, jag har spanska och italienska vänner som tycker att bilkörningen inte är klok i Belgien! De kör hårt med höger-regeln som endast 4 av 10 bilförare har förstått, och de använder tutan ideligen.
Nu kommer jag inte på ngt mer på rak arm, men maila mig gärna med fler frågor så ska jag försöka svara/kolla med mina belgiska kollegor (ska gå till jobbet imorgon förhoppningsvis!).

12 09 2007
Annika

Oj, oj vilken stor text det var här bland kommentarerna!!
BRA att du är hemma och vilar upp dig, Petra! Det ska man vara när man är förkyld. Här i US verkar dom flesta gå och jobba fastän dom är dåliga. Min make tex…
Vila måste man vid förkylning.
Så bra att ngn snäll granne kan “låna” ut sitt trådlösa nätverk till dig😉. Sådant gillar vi!
Nu hoppas jag att du snart, snart känner dig bra igen!
Härligt att O fått SSN! Det underlättar mkt!
Feel Better!!

12 09 2007
Anne

Oj, långa kommentarer. Håller med ANnika, här var det text att läsa🙂
Jag vill också skicka en massa krya på dig-hlsningar. Hoppas, hoppas den här dumma förkylningen snart är puts väck.
Grattis till O och social security, det är verkligen värt att fira! Fy bubblan, jag minns själv alla trevliga tjänstemän på social security office och alla rundor dit med rätt papper…. otroligt skönt när man har det där numret, man har det ju för evigt sen.
Lite ketchup effekt för er, plötsligt händer det en massa. Era grejer som kommit, SSN med mera. Härligt! Och snart flyttar du också!

12 09 2007
petchie

Annika & Anne, ja det blev långa kommentarer idag! Men, jag har ju inte bloggat på några dagar nu😉
Tack för alla krya på dig-hälsningarna, tror att jag går till jobbet imorgon eftersom jag känner mig en aning bättre och efter två dagar behöver man sjukintyg och min husläkare är på andra sidan stan! Förhoppningsvis är inkubationstiden över nu så att jag inte smittar folk…
Ja, nu öppnar sig en helt annan värld för O i PR – jättekul för honom. En god sak har den här väntan fört med sig: han har börjat LÄSA!! Han har aldrig läst böcker förut och nu har han läst ut en bok på 400 sidor och varit tillbaka på Borders för att köpa en ny! Jag är värsta bokmalen så det är kul.

12 09 2007
desvon

Du Petra kolla med flyttfirman vad de har för skyldigheter. Vi hade en försäkring via vår flyttfirma då vi flyttade hit. Om något var trasigt var de skyldiga att ersätta oss. Men vi hade förvisso flyttgubbar från flyttfirman som packade allt just för att denna försäkring skulle gälla. Trist att höra att det var en del grejer som gått sönder. Jag hoppas det ordnar sig.

12 09 2007
petchie

Jo, O har redan fyllt i en skadeanmälan och ska ta reda på vad vi kan få i ersättning. Det var flyttfirman som packade alla våra grejor så de får minsann vara ansvariga för skadorna.
Känns ju inte så kul att snart förbereda mina resterande grejor för flytt när något sån’t här har hänt – men jag ska mest flytta kläder (skor framförallt) och böcker.

13 09 2007
Anne-Marie

Vad bra att du stannar hemma och vilar upp dig. Ofta ger ju förkylningar med sig mycket snabbare om man inte anstränger kroppen alltför mycket.
Det var ingen dålig födelsedagspresent för O. Tänk att ett SSN kan öppna upp en hel ny värld. Det minns jag när jag fick mitt nummer. Krya på dig!

13 09 2007
petchie

Anne-Marie, jag tror att det var den bästa födelsedagspresenten O har fått på många år!!

Leave a Reply

