How to eat & sneeze politely

26 09 2007

I read a post on Thy’s blog about how to be polite around meal time and how her young son was thanking the salmon for the meal (the blog is in Swedish), and as it was something I discussed during my Parisian weekend with my French friends, I thought it could be interesting to bring it up here:

  • In France and Belgium someone usually says Bon appétit before you start to eat. I guess it is the responsibility of the hostess if you are having dinner at home with friends. My friend M and I discussed that today, she told me that last time she and her boyfriend A had invited friends over for dinner, one of the guests had said it – and M felt that somehow she had been a bad hostess for not having said it first to her guests. She thought that when she told them to start serving themselves, it was enough of a sign that they could start to eat!
  • The mother of my French friend S claims that it is not “done” to say bon appétit or à tes/vos souhaits when someone sneezes (the French tradition is to say “for/to your wishes” the 1st time you sneeze, and “for/to your loves” if you sneeze a 2nd time). Apparently it is only what the masses do and not something that should be done if you are well brought up. Of course S ignores her mother’s rules most of the time, in order not to seem impolite in front of others!!
  • I remember when I was a child and some of my friends thought that it was a bit strange that we always said prosit (the Swedish equivalent of bless you when sneezing). Actually I have a friend who told me a few years ago that she says prosit to me because she has noticed that we do that in my family – they don’t in her family.

Have you seen the film Singles with Bridget Fonda & Matt Dillon, it’s set in Seattle under the grunge era (i.e Nirvana, Pearl Jam (they actually star in the film) etc)? Bridget is going out with this moody musician (Matt) who mostly ignores her and spends his time playing with his grunge band Citizen Dick… Anyway, she says in the beginning that she has all these standards of how her ideal boyfriend would be and act – in the end she is down to one – that he will say bless you when she sneezes… It’s a great film!

  • During the weekend in Paris, I told the French girls that we don’t really use the equivalent to the phrase bon appétit (Smaklig måltid) in Sweden but we say thank you for the meal/food. They said, ah like grace (bordsbön) – no, no, we are not thanking God for the food before the meal, we thank the cook/host after the meal!! It was very important in my family when we were children and we even taught my English friend A tack för maten (when he had said that for a week at every meal, my friend Å told him that we had fooled him and that it really meant I drive a white car – poor guy was so embarrassed that he had said that to my parents until we told him that Å was just joking!).
  • In Sweden it is very common to say varsågoda (the very bad translation would be here you are) or hugg in (difficult to translate but something like grab some food) before you start.
  • In France/Belgium/Spain/Italy you are always served by the hostess. I guess we Swedes seem very rude when we put the bowls, pots and serving plates on the table and expect everybody to serve themselves! I prefer it though, because everybody can decide how much to take of each dish and nobody has to voice aloud any dislikes/non-hunger to the hostess. My former French flatmate used to serve me all the time, even when I was the one who had cooked – it used to drive me crazy (and I thought that it was quite rude if I had cooked)!! I remember once when she served all our guests equally much and then half of them didn’t eat up while I was still hungry… I am sure that those guests would have not put as much on their plates if they had served themselves…
  • The same for cakes, if you ask somebody to cut a piece of cake, they will start cutting up the whole cake – dividing it into equally big pieces according to how many you are. In Sweden somebody could be serve you a piece of cake, but you would have the choice to have a small or a big piece…
  • In Sweden you don’t start drinking your wine straight away, you wait until the hosts proposes a toast and you have eye-contact with everybody before drinking.
  • In O’s family, they will very often eat the salad straight from the big serving plate – there you would definitely say hugg in😉
  • My father always says to guests, be quick or Petra will eat it all (especially the potatoes!) – it is not true, but I do like my potatoes!

Oh well, different traditions in different countries but it is important to be aware of these differences so you don’t find people rude when they don’t do it the way you are used to.

And please, can I serve myself (at least in my own home), thank you very much!


Actions

Information

9 responses

27 09 2007
Thy

Oh and have you noticed the way we Swedes not only make eye contact before we toast but also AFTER. I never thought about it until the toasting “over here” left me feeling slightly stumped and I figured out it was from the lack of post drinking nodding (PDN).

Love the write up!

27 09 2007
Anne

Ett jättebra inlägg!
Du har så rätt, det är ju olika sedvänjor i olika länder. Det är ju ofta de där små sakerna, de små koderna som gör en mest irriterad/förvirrad/förvånad osv.
Jag tycker verkligen om svenskans varsågoda, det är enkelt, kort och säger allt på ett artigt och fint sätt.
Det där med att tacka för maten (hihi, kul de trodde du menade a´la bordsbön) det är ju nåt man har i ryggmärgen från uppväxten.
Jag håller för övrigt med dig om det där med att bli serverad mat inte alls är kul.
Här har vi ett sydamerikanskt par, de serverar oss alltid. Och det är samma storlek på portionerna. Enorm biff på min tallrik (som jag inte orkar med, pinsamt lämna), samma storlek på precis allas tallrikar. Jag är inte alls bekväm med det här. Det kan lätt bli lite konstigt vid ett middagsbord om man inte riktigt vet hur man förväntas bete sig…

Förresten, min pappas fru är från Frankrike. Hon serverar alltid grönsalladen EFTER maten, i Sverige äter man ju sallad till maten och samtidigt som varmrätten. Är det där med sallad efter maten nåt som bara hon kör med eller är det nåt du sett som allmänt förekommande i Frankrike?

28 09 2007
Petra H

Visst kan det vara svårt med de där koderna, speciellt om man är den som bjuder – det är ju en sak att sitta hemma hos någon och försöka tolka hur man ska uppföra sig. Men, när man är den som bjuder och helt plötsligt sitter gästerna och säger Smaklig måltid eller serverar maten till de andra gästerna, så kan man ju antingen känna att oj, så pinsamt eller hallå, så här gör man hos mig!!
Jag gillar också det svenska sätter, det är lite mer demokratiskt, alla kan bestämma hur mycket man vill äta och behöver inte uppge inför alla att man inte gillar broccoli eller selleri.. Men visst, ibland kan det vara roligt att lägga upp t.ex förrätten på ett fint sätt i köket.
En annan sak som jag har märkt är att “utlänningar” ofta har med sig en tårta/kaka till efterrätten utan att fråga om det går bra – jag har ju alltid förberett efterrätt och då kan det bli lite konstigt – ska vi servera båda efterrätterna samtidigt??
Sallen äter man aldrig tillsammans med maten, antingen före eller efter. I Spanien och Italien får man alltid salladen först, i Frankrike/Belgien tror jag att man kan göra antingen före eller efter. Mina föräldrar är lite så också, de äter gärna salladen först men jag gillar att ha allt på min tallrik (det är kanske därför min pappa tycker att jag roffar åt mig all mat ;-))

28 09 2007
Thy

I seem to have some problems commenting on your blog, but I will try again. Sorry if I have posted duplicates!
I was just thinking about how in Sweden we make eye contact both before and after drinking when toasting. I couldn’t quite put my finger on it first, but toasting left me feeling a bit at a loss without my post-drinking nod (PDN). Maybe it is a Canadian thing?

28 09 2007
Millan

Ah det har ar roligt tycker jag! Tank att det kan vara sa olika i olika lander. Har sager nastan alla tack for maten INNAN de atit och jag holl pa att skammas ihjal nar jag insag att jag borde ha gjort det men aldrig gjorde det. Det ar dock valdigt sallan nagon sager tack EFTER maten.
I england ar det dessutom mer artigt att servera folk maten direkt pa tallriken. man skulle aldrig stalla fram kastruller och grytor pa bordet nar man har gaster. Jag har aldrig varit med om att nagon lagt upp mat for mig i sverige. Dar tar man ju sjalv!!
Det dar med att nysa ses som valdigt oartigt har. Jag har aldrig forstatt riktigt vad de vill att man ska gora dock, maste man sa maste man ju!
Har skulle man aldrig ga till en middag utan att ha med sig en flaska vin AVEN om man inte sjalv har for avsikt att dricka. Sa kanner jag inte riktigt att det ar hemma i Sverige. Dar kan man lika garna ha med sig blommor, choklad eller liknande.

Over huvudtaget tror jag att vi ar ratt sa oartiga i sverige om man jamfor med i resten av Europa. Har sager man Thank You och Please flera ganger per dag, tom till busschaufforen nar man hoppar av🙂

Ett valdigt roligt inlagg det har!

28 09 2007
Petra H

Det glömde jag att nämna, att man utomlands ber om ursäkt när man nyser, jag vet inte om det är jag som är ouppfostrad men jag har aldrig innan sagt förlåt när jag nyst – som du säger Millan, måste man så måste man! Naturligtvis vänder man sig bort, nyser i armvecket eller ngt för att inte sprida sina bacillusker… Min syster håller dock alltid inne med nysningarna (om hon inte nyser a la morfar, högt och ljudligt) och jag tycker att det låter obehagligt, det kan väl inte vara bra att försöka kväva sina nysningar?

Vin tas alltid med här också, och är det en ta-med-själv-fest så ställer man ju bara den på bordet och dricker av allas vin/öl/sprit – mycket trevligare än i Sverige där man sitter och vaktar sitt eget vin som en hök…

28 09 2007
Annika

Roligt att läsa det här.
Här i US tycker jag nog att folk tackar och tackar under måltid och efter. Sedan tycker jag sock att man sällan och ALDRIG får ett TACK FÖR SENAST!! Jag kan stå och snacka med mina middagsgäster ngn dag senare och dom nämner inte ens att dom var på middag hos mig. DET tycker jag är snopet och trist, och det har tagit mig tid att inse att det faktiskt inte tackas så mkt för senast här.
Det tackas desto mer under måltiden.
Här får man ju alltid salladen INNAN maten. Ibland hos mina svärfldrar får man sallad till maten men då på salladstallrikar. jag vill ju helst äta salladen ihop med maten på en o samma tallrik.
Det är väl bara att inse att det här med seder är annorlunda överallt. Jätterolig läsning, Petra!!! Ha en fin, och jag hoppas ICKE regning helg!!!

28 09 2007
Millan

Ja just det Petra det har jag ocksa tankt pa, att man alltid sager forlat har nar man nyser. SKulle man inte saga ursakta sa brukar ofta nagon saga nagot i stil med ‘Excuse You!’. Med glimten i ogan visserligen men anda!
Det dar med att tacka for senast tror jag faktiskt inte att man gor har heller sa ofta och jag maste erkanna att jag nog ar lite dalig pa att gora det sjalv :-S

28 09 2007
petchie

Annika, det har du rätt i – tack för senast är nog också så himla svenskt!! Hi hi, det är mycket som man kommer på efter hand som man bor utomlands är väldigt svenskt.

Millan, det är bara att inse att artighet ser olika ut i olika länder. Utlänningarna kanske ser nysningar i samma stil som fisar (nä, det får vi väl ändå inte hoppas) och därför ska man be om ursäkt😉 ha ha. Det värsta som finns är ju ändå att behöva snyta sig när man sitter på ett möte eller middag, vad göra – man stör ju nästan mer om man går ifrån men det är ju oartigt att snyta sig vid bordet och sitta och snörvla vill man ju inte göra. En spansk kollega var inne på mitt kontor i veckan och drog sådana där äckliga djupa hals-snorningar/snörvlingar (jag vet inte ens vad man ska kalla dem men äckliga var de!)..

Oj, tjejer, det här blev den värsta Margareta Ribbing-bloggen idag!

Ha en trevlig helg.

Leave a Reply

