Nostalgia?

4 10 2007

O made the remark this summer that he thought that my whole family is very melancholic, I questioned how/why and after a discussion, he agreed that maybe we are rather nostalgic than melancholic… I was quite surprised to whatever had triggered this reflection but in hindsight I realised that maybe he was right! Maybe not my whole family is prone to nostalgia but I can admit that I can be quite fond of my memories…

It occurred to me today that I am already starting to be a bit nostalgic about Brussels, despite the grey post of yesterday – maybe the blue sky this afternoon when I walked home made me think more fondly of the city? On my way home I stopped at The Gourmet Food and Gifts, aka the Swedish/Finnish/British shop at Schuman, and I stocked up on some Swedish sweets, a Swedish magazine and … The Bulletin!

I never used to buy the Newsweekly of Europe’s capital except for very special issues (the issue about women being harrassed in the streets of Brussels, and the one about children begging in the streets), however lately I have bought it more frequently – just when I am leaving! Why is that? Well, first of all because they have interesting articles about Belgium’s future (still no government… Read my Flemish friend’s blog post about that issue) and secondly because yes, I am being nostalgic!

The same happened to me concerning Sweden – a few years after I moved abroad, mind you, but maybe it goes quicker when you are older?😉 Nowadays, I want to see Swedish films, read Swedish books, listen to Swedish music, eat Swedish food… which I didn’t really when I lived in Sweden! I never used to watch films, read books, listen to music from Sweden – maybe because I lived in Sweden, I didn’t need to consume Swedish culture in the same way?

I have already stocked up on nostalgic souvenirs from Brussels: a cd with Axelle Red’s greatest hits (she’s a Flemish singer singing in French and her hair is as red as her surname), some photos of Nicholas Springael (the photographer I wrote about in a post a few months ago), a Manneken Pis-statuette (well, it was actually O’s farewell gift from some friends), a few books on Belgian history, restaurants, and design, some French dvds (not Belgian but I nevertheless saw them at the cinema in Brussels), a very cute Boîte à bonbons (a tin box with drawings by Valerie Nylin) etc. Unfortunately no book on Belgian recipes yet…

The movers are coming back tomorrow morning to pick up my last things – I hope that they will pack everything extra carefully after all the damages to our first air shipment… O discovered last weekend that my Alvar Aalto vase had a big crack (it’s a small vase, but I had wanted to have one for so long and just bought it in March) on top of all the other things ruined in the move (my great grandfather’s chest, photo frames, cd shelves etc).


Actions

Information

9 responses

4 10 2007
Anne

Det är så tråkigt och man blir ledsen över saker som skadats i en flytt, så blir man irriterad också av att andra inte gjort det de ska ordentligt (de som hanterar grejerna). Usch, vad tråkigt. Jag hoppas verkligen grejerna som ska skeppas över nu tas om hand bättre och att allting är intakt då det kommer fram.
För övrigt så tror jag du slår huvudet på spiken när du skriver att det är väl först när man inte längre bor i sitt hemland som man behöver allt det där (musik, mat, tidningar med mera). Samma sak har det blivit för dig med Bryssel nu, som du nämnde CD-skivan och annat lokalt du köpt och tar med dig när du flyttar.

4 10 2007
bryssling

Å tänk så nostalgisk JAG ska bli när jag ska tänka tillbaks på “den tiden då Petra bodde i Bryssel”.

Och säga: “Ja just ja, dit brukade vi gå när Petra fortfarande jobbade på kommissionen.” Och alla förklaringar som väntar: “Ja dem känner jag genom Petra, nä hon bor inte här längre… hon flyttade till Puerto Rico för ett år sedan snart.”

Hu!😦

Snyft! SNYFT!!!

5 10 2007
Anne-Marie

Jag tror det är helt naturligt att vara litet nostalgisk när man lämnar något som man blivit van vid. Jag var väldigt nostalgisk i början när jag kom till USA. Det mesta som hade att göra med Sverige verkade bättre än hur det var i USA. Det pågick under troligen 2-3 år och avtog successivt.
Tråkigt när saker man är fäst vid blir skadade. Hoppas att din flytt till PR går riktigt bra.

5 10 2007
petchie

Anne, visst blir man irriterad när professionella flyttare inte tar bättre hand om ens grejor. Det ska bli kul att ha lite minnen från Bryssel också, det är ju trots allt här som O och jag träffades så den här platsen kommer alltid ha en speciellt plats i våra hjärtan.

Bryssling, gråt inte! Du får hålla kontakten med fransyskorna och J, och så kommer ni ju och hälsar på i PR i februari.. Men, jag kommer att sakna dig också! Vi får skypea ofta!

Anne-Marie, visst är det så att man alltid jämför i början – jag kommer nog att jämföra med Bryssel i början men jag hoppas också att jag kan uppskatta allt som är annorlunda i PR. Ska se till att flyttgubbarna (de kom precis och de är inga gubbar, två unga killar!) paketerar allt ordentligt.

5 10 2007
desvon

O nej en spricka i din fina Alvaro Alto vas. Åh då skulle jag bli jätte ledsen om det hande hänt mig. Du är inte ensam om att vara en nostalgisk person. Detta är nog otroligt vanligt då man flyttar utomlands. Nu när jag bor här är jag nostalgisk över sverige och om jag skulle flytta tillbaka till sverige skulle jag bli nostalgisk över USA.

5 10 2007
Annika

I am the queen of nostalgia….Borde ibland döpa om min blogg till nostalgibloggen. Men jag har varit nostalgisk hela mitt liv, alltid sett tillbaka på svunna tider genom ett rosa skimmer. Helt knäppt på ett sätt…
Nej, man längtar nog alltid till det man hat lämnat på ngt sätt…
Kan tro att du funderar mkt på det här nu när du snart ska byta världsdel, språk och klimat!!!
Ha en jättefin helg!!!

6 10 2007
Thy

Åh jag känner precis igen mig. Så många böcker och filmer jag har sett det senaste året just för att de råkar ha varit svenska! Tokigt, men det fyller helt klart ett behov.

6 10 2007
Thy

Åh Petra! Varför får jag inte kommentera på din blog? Har försökt massor av gånger nu men det blir bara en tumme. Buh!

8 10 2007
Petra H

Desiree & Annika, vi är visst alla nostalgiska men det är väl ok! Så länge man inte bygger upp någon drömbild av att Sverige är ett perfekt land där inget är fel… som många utlandssvenskar (iaf i Bryssel och även andra nationaliteter, spanjorerna tycker att Spanien är bäst, fransmännen Frankrike etc) gör, så är det väl bara lite mysigt med nostalgi.
Hoppas att ni hade en trevlig helg, själv hade jag inte tid att läsa era bloggar förrän nu imorse!

Leave a Reply

