Public transport – I’d rather walk…

9 10 2007

For the past few weeks I have been staying with different friends who live in different corners of Brussels – which has been a great experience, except for one thing: public transport! I have had to take either the bus, the tram or the metro to/from the office (when my hosts or colleagues have not been so sweet to give me a ride). This experience with public transport has made me realise how lucky I have been for the last 5.5 years to have been able to walk to work! My different offices (4 in total) have always been within 25 minutes’ walk from my home – mind you, I don’t know how many times I have had to re-sole my shoes but it has been worth it!

Public transport in Brussels (and probably in most big cities) is perpetually delayed, hot and sweaty, crammed, shaky (especially the old trams, it is amazing that they are still running) and dirty. STIB (MIVB in Flemish), the public transport company in Brussels has made lots of improvements lately, e.g new trams and metro trains, new tram lines and an extended metro network (still not enough to cover a good part of the city though). However, I would still walk if possible!

Nevertheless, walking is not very healthy actually – Rue de la Loi, the five lane street stretching from the Schuman roundabout (in the quarter of the European institutions) to the inner ring road, is supposed to be one of the most polluted inner city streets in Europe (according to my mother who heard it on the radio in Sweden a few years ago) – I walk there every day… So much for fresh air! [I also worked in an office on Rue de la Loi for 5 months, needless to say that we didn’t open the windows very often – it was too noisy]

Now I am heading to a city, San Juan, that hardly has public transport and where everybody drives to wherever they are going… I will still make sure that I take my daily walks [on the beach], and maybe I will miss taking the sweaty, crammed metro… or maybe not??

PS I am curious, who are all my readers in Luxembourg – I only know two people who live there so who are the other 33?!


Actions

Information

9 responses

9 10 2007
Anne

Hihi, du kommer nog allt att sakna såväl äckliga, svettiga tåg och bussar som dina dagliga promenader. Som du var inne på, i Puerto Rico (och USA) så behöver man ju bilen vart man än ska. Det är rätt frustrerande och det tar lite tid vänja sig vid. Vi bor dock på gångavstånd från makens jobb och även flera matbutiker finns numera på gångavstånd – det är lyxigt! Men annars är det ju bilen som gäller precis överallt. Man klarar sig verkligen inte utan bil.

9 10 2007
bryssling

Jag kollade från vilka länder som mina bloggläsare loggat in ifrån… häpnadsväckande har jag 25 “unika besökare” från Luxemburg. Och jag har bara en bekant där som jag knappast tror har min bloggadress… märkligt!?

9 10 2007
petchie

Anne, vi valde lägenheten i San Juan just pga att det var ett promenad-vänligt område, det GÅR att gå till mataffären, Starbucks, franska bageriet (!?) och andra kaféer och restauranger. Däremot kommer jag nog få använda bilen mer än jag kommer att önska, iaf i början innan jag har lärt mig att hitta!

Bryssling, visst är det konstigt! Jag hade ett tag FLER luxemburgska läsare än belgiska – jättemärkligt! Man blir ju nyfiken på vem det är som “smygläser” utan att lämna kommentarer😉

10 10 2007
Annika

Du kommer att sakna svettig och jobbig lokaltrafik, tro mig. När du kommer hit är det bilen som gäller. Fast, ja, man kan ju hålla upp en schysst livstil ändå. Jag har ju turen att bo här i Reston där det finns gångbanor och parkvägar överallt. Men till affären tar jag bilen, och till skolan och till kompisarna…listan görs lång.
Massor med besökare har man, ja, enligt sitemeter och statcounter, och dom allra flesta kommenterar inte. Kul att vi har läsare iallafall :-))

10 10 2007
Anne-Marie

Jag förstår hur du känner. Att kunna gå till jobbet är fantastiskt. Jag kan ju gå till mitt jobb på skolan och det är första gången som jag kan gå till en skola eller arbetsplats sedan mellanstadiet. Att promonera på stranden låter ju inte helt fel.🙂

10 10 2007
Millan

Jag bodde i London i 2 ar och maste saga att The TUBE ar otroligt effektiv men jag saknar den inte alls. Aven om det komemr tag varannan minut eller sa sa var de alltid lika svettiga och tranga. Jag fick mitt livs forsta panikattack pa en tunnelbana pa vag till jobbet. Valdigt laskigt!
I Bristol ar trafiken hemskt! Jag jobbar ca 40 minuters gangvag ifran jobbet och brukar ofta ga, men nu nar det ar morkt, kallt och blatt ute sa kanns det inte sa lockande. Men det tar alltsa oftst langre tid med buss eller bil till jobbet pa grund av den troga trafiken. Bussarna ar inte att lita pa for de kommer nar de kommer, och oftas kommer det ingen pa en timme och sedan 3 pa samma gang och da ar det sa manga som vantar pa hallplatsen att bussarna blir overfulla.
Jag tror att du kommer sakna manga saker med Bryssel men sakert inte the Metro😉. Att promenera pa stranden later bra mycket trevligare!

10 10 2007
petchie

Annika, du har säkert rätt i att jag kommer att sakna kollektivtrafiken men jag är iaf glad att jag har sluppit ta den varje dag till jobbet!
Jag blir så nyfiken på de här personerna som läser bloggen utan att lämna kommentarer – hur har de hittat min blogg i Luxemburg?🙂

Anne-Marie, såg att du också skrivit om kollektivtrafik på din blogg – visst är det skönt att kunna gå till jobbet! Jag har alltid gått eller cyklat till skolan, tom i Italien cyklade jag till universitetet. Det är så skönt när man slipper vara beroende på tidtabeller (som ju sällan hålls) och stå med en massa hostiga och svettiga människor.. speciellt jag som har så lätt för att bli förkyld!

Millan, Londons tube är lite bättre utbyggd än Bryssels metro och tågen går lite oftare, men visst är det trångt på tågen, speciellt i rusningstrafik.
Det finns inget värre än att gå hem från jobbet i mörker, regn och blåst – jag var sååå trött på att gå i vintras när mina skor läckte, paraply var inte att fundera över pga blåsten (tror att 4 paraplyer gick sönder på en månad!) och försökte jag ta en buss så kom den ju aldrig – då kändes livet bra orättvist! Jag var så avundsjuk på O som kunde sitta i en varm, torr bil – ok i köer men iaf varm!

10 10 2007
desvon

Det kommer helt klart att vara mycket annorlunda att ta sig från en plats till en annan då du är på plats i PR. Här är det precis samma sak, det finns i princip bara ett sätt att ta sig fram och det är bil. Jag saknar att inte kunna gå mer och jag saknar faktiskt svenska bussar och tunnelbana ibland även om jag aldrig trodde att jag skulle göra det. Så kanske kommer du längta över metron i Byssel när du är i PR.

11 10 2007
petchie

Desiree, visst är det tråkigt att alltid behöva ta bilen när man ska någonstans. Man har ju en helt annan frihet om man kan gå, man kan stanna var man vill, behöver inte hitta parkeringsplats (även om det väl inte är nga problem om man kör till en “mall”..) och man blir inte lika stressad av trafiken.
Däremot om man går blir man svettigare/kallare beroende på klimat, våt om det regnar och att asa tunga matkassar hem från affären är bland det värsta jag vet – så det kommer nog också att vara skönt att kunna köra ibland. Och det FINNS bussar iaf till centrala San Juan som är jättebilliga (30 cent eller ngt!) så jag får väl testa dem när jag saknar lokaltrafiken alltför mycket!

Leave a Reply

