Blogging from the European Commission

12 10 2007

And I don’t feel guilty about it at all – I am on holiday you see! My last official holiday in a loooong time, on Monday I am officially unemployed! I don’t know how I feel about it really… It’s a weird feeling, I mean it was my own choice to resign, and it’s for a good cause – to be able to join O in Puerto Rico, and I do like sleeping late in the mornings… But, it also means no salary, no independence, and being a typical woman who follows her man who is pursuing his career…

Well, I am trying to focus on the good things: I am going back to Sweden on Sunday, O & I have been apart for 9.5 weeks but we are meeting up in Spain on the 27th October to see his family before we head back to Sweden for a few days. It will be great to be together again, and then I will head over to Puerto Rico in the beginning of November – I can’t wait to see the sun again, walk on the beach, study Spanish, maybe finish my master’s thesis in political science from Lund University (I am a little embarrassed to contact my professor… do you remember me, I took the master’s course in autumn 2001...) and try to find a paid/unpaid job! Oh, and of course be the good hostess for all our visitors, the B&B is booked until end of March!

Yesterday was my last day at work, and my colleagues gave me a really nice farewell present – jewellery from Fossil (earrings, ring and necklace) and a card full of lovely words from everybody. I will miss them all, but I know that I will come back and visit them from time to time, when we are back in Brussels.

The farewells seem to be neverending, first we said goodbye when O left, then I said goodbye to my apartment, then I said goodbye to my friends who I saw in Milan and Paris, goodbye to my hairdresser last week, farewell girls’ night last Saturday, goodbye to my colleagues yesterday (and today as I am back in the office), said bye to the man in the photo shop today when I picked up my enlargements (his whole family knows my name!) and tomorrow is the big farewell party!!

Time to leave in other words… in order to say goodbye to everyone in Sweden!


Actions

Information

6 responses

12 10 2007
Millan

Ja josses vad spannande! Nu drar du snart ivag pa varldens aventyr!🙂 Avsked ar visserligen aldrig latta, sa just den biten avundas jag dig inte sa mycket. Men resten blir toppen!!
Kram

12 10 2007
desvon

Ja det blir mycket avsked. Men som Millan säger har du ett spännande äventyr framför dig. Du kommer att få massor med bra erfarnheter. Att lära dig spanska blir ju en jättebra investering för framtiden, bara det kan ju lätt anses som ett heltidsjobb. Jag tror inte att du kommer att få problem med att få dagarna att gå i PR. I början är det ju så mycket nya intryck då man kommer till ett helt nytt land att det är ett mycket stort jobb i sig att lära sig hitta, handla mat osv. Ha det riktigt skönt i Sverige och fäll inte för mycket hejdå tårar.

12 10 2007
Anne

Avsked ÄR jobbiga, det är skönt sen när man kommit iväg och sitter på planet då känns det redan så mycket enklare. 9.5 vecka, det är lång tid och än dröjer det ett tag tills ni ses. Förstår verkligen ni saknar och längtar efter att träffas igen!!!! Hoppas du och O får det toppenbra i Sverige🙂

13 10 2007
Monica

Jag förstår dina tankar kring det här med att sluta jobba och följa mannen och hans karriär. Jag har ju gjort samma sak nu när jag stannar hemma med våra två barn. Men jag tror att det viktigaste i dessa lägen är att följa sin känsla för vad man verkligen vill göra. Dvs att man verkligen vill vara med sin man , ja då, får man lösa det så att man känner sig nöjd med sin situation. Sedan får man ta det därifrån. Jag har sett kompisar som ängslas så över vad som komma skall…kanske med all rätt, men tror också att det är viktigt att njuta av det man gör – här och nu!

13 10 2007
petchie

Millan, jo det är verkligen ett äventyr jag ska ut på – det känns mycket mer spännande och pirrigt än när jag flyttat inom Europa! Det är ju verkligen en helt annan kultur, språk som jag inte talar (ok, många pratar även engelska, men jag SKA lära mig spanska), klimatet och geografin är ju också helt annorlunda. Kul!

Desiree, jag är inte orolig för att få dagarna att gå, iaf inte i början när jag ska lära mig hitta. O har ju ett stort försprång nu men samtidigt är det skönt för han kan ju hjälpa mig lite, men jag kommer nog att få klura ut mycket själv eftersom han jobbar långa dagar.

Anne, det känns så konstigt att vi har varit isär så många veckor för på något sätt känns det inte så länge – jag har ju flyttat runt mellan kompisar de senaste veckorna och det har hjälpt mig att inte sitta hemma och sakna O för mycket. Vi har dessutom pratat med varandra varje dag i telefon. Men, du har rätt, det ÄR en lång tid och jag längtar så till den 27/10! Vi får nog det jättebra i Sverige även om det blir kort…

13 10 2007
petchie

Monica, det som är intressant med hela den här problematiken att följa sin man är att den enda som haft något negativt att säga – var min far! Det var lite absurdt eftersom vi bodde hela familjen ett år i England och då var min mamma medföljande och hemmafru… men det var väl annorlunda enligt honom eftersom hon hade tre barn att ta hand om!
Jag är faktiskt förvånad över hur alla mina vänner och kollegor har varit så “supportive” över mitt val, alla tycker att jag har fattat rätt beslut! Inte för att det egentligen ska inverka på mig men det känns skönt att höra att folk tycker att man gör rätt. Jag är inte så orolig över situationen, det var mest denna veckan som det kändes så påtagligt, att sluta jobba vilket innebär inga fler löneutbetalningar… Men nu ser jag bara framemot att vara tillsammans med O igen!

Leave a Reply

