Trying to make a date with my grandmother

16 10 2007

It’s strange to be back in Sweden in the “middle of the term”, I usually return in the summer or for xmas… Everybody’s working, I don’t even have any friends on maternity leave this year (except for E in Stockholm, but she’s 600 km from me) and even my grandmother is too busy! Tomorrow she has her studiecirkel (“study circle” which is probably a very Swedish phenomenon, see below) in the morning, going to the cinema with a friend in the afternoon and in the evening she has a committee meeting! She’s 85 years old and more busy than anybody else I know!!

Fortunately my mother has the day off tomorrow as it is a study day in the local school where she works as a school nurse – study days mean that the students don’t have to study, however the teachers do, so for the students they are like extra holidays during the term! So, my mother and I are going shopping in Lund tomorrow … with which money? I’m not earning anything anymore, so shouldn’t buy anything either – but maybe I can pick out some xmas presents for myself that my family could bring to Puerto Rico at xmas ;-) and we will mostly definitely also have a fika somewhere cosy.

In the end my grandmother and I have a date for Thursday when she will invite me for kåldolmar (see below) for lunch at midday! She tried to suggest 11.30 first but I thought that it was a bit too early for me as I don’t get up at 8 o’clock in the morning… Kåldolmar is a very traditional Swedish meal but as my parents are not too fond of it (a notion shared by most people I think!), we’ve never eaten it at home. [my mother is preparing oxrullader (beef rolls filled with cheese and bacon) at the moment, which we will eat tomorrow evening – all my favourite foods seem to be made in rolls!!]

Kåldolmar: is a Swedish dish inspired by the Turkish dolma, probably brought to Sweden by king Karl XII who was held captive by the Turks in Bender after losing the Battle of Poltava against the Russians. It is made of cabbage instead of grape leaves and contains minced pork or beef and rice. It is eaten with boiled potatoes, brown sauce and lingonberry jam.

Studiecirkel: This is the definition of study circle in English that I found on the Studieförbundet Vuxenskolan web-site:

A study circle comprises a group of people who share a common interest for a particular issue or have the same need to study the same subject.

The study circle

Consists usually of between 7 and 12 participants. One member is the study circle leader, trained for the assignment.
Meets continuously, once or twice a week, over an extended period.
The duration of a meeting is usually not more than 3 hours.
Utilises study material, which often consists of books and texts but may also be other media.
Follows a plan, often produced in advance, but sometimes developed by the study circle.

Invites “experts” and other outsiders to contribute their knowledge.


Actions

Information

12 responses

16 10 2007
desvon

Helt otroligt att din farmor/mormor är så pigg och går på så många aktiviteter. Men det är ju bara toppen att hon håller sig sysselsatt. Kåldolmar är ju verkligen typiskt svenskt och jag gillar dem. Hoppas du hittar lite schyssta julklappar till dig imorgon.

16 10 2007
petchie

Desiree, skrev du inte på din blogg igår att jag kunde behålla kåldolmarna för mig själv😉 ??
Mormor är still going strong, jag föreslog att jag skulle hjälpa henne att göra kåldolmarna men det fick jag inte!
Japp, jag hoppas kunna se ut några fina, lätta julklappar till mig själv (har redan bestämt att jag ska önska mig Marimekkos plastade underlägg – är så trött på textilunderlägg som man måste tvätta så ofta när man har en pojkvän som slabbar när han äter😉 !)

16 10 2007
Cecilia

Åh vad gott med dolmar.Det var tradition att vi åt det varenda julaftonskväll hos mormor och morfar.I år blir det också kåldolmar nån gång runt jul.
Vad gulligt det låter att ha en date med mormor.

16 10 2007
Annika

Din mormor låter som min mormor. Min är 89 och still going STRONG!!
Kåldolmar…Kan jag komma över en sväng och äta med er? ÄLSKAR kåldolmar, lyllo dig! Läste om kålpudding hos Victoria och blev då grymt sugen på det!
Vad skönt det måste vara, på ett sätt, att vara hemma nu på hösten! Lugnet råder! Trist att alla jobbar bara :-)))
Jag hoppas också att du ska få tag på fina klappar till dig när ni ska in till Lund.

16 10 2007
petchie

Hoppsan, det var ju Anne som inte gillade kåldolmar och inte Desiree!

Cecilia, vad roligt att ni åt kåldolmar på julafton, det låter som en lite annorlunda jultradition! Det ska bli så mysigt att äta middag som mormor säger på torsdag – den yngre generation säger ju lunch…

Annika, vad kul att det är så många som gillar kåldolmar! Jag har nog aldrig ätit kålpudding!! Alla kålrätter är nog sådana att antingen så älskar man eller hatar dem…
Det är faktiskt ganska skönt och lugnt att vara hemma nu på hösten, jag tog en lång siesta nu i eftermiddags! Jag har lovat mina föräldrar dock att rensa ut på mitt gamla rum, men jag vet inte vad jag ska göra med alla gamla kassettband etc… Jag kan ju inte bara slänga dem, eller?

16 10 2007
Peggy

Happy to discover your blog Petchie, and good luck for your new life in Porto Rico!

16 10 2007
petchie

Peggy, tu as trouvé mon blog – bienvenue!! J’espère que tout va bien à Paris.

16 10 2007
Anne

Oxrulladerna tar jag gärna emot. Mums! Hehe, men de där kåldolmarna får du och Desiree mumsa på själv🙂

Vilken stålmormor du har, väldigt roligt med en äldre dam som är så aktiv, pigg och på gång. Det låter som du och mormor nästan är mer som väninnor som har trevligt ihop en mormor-barnbarn. Mycket trevligt!
Rensa “flickrummet”. Huuu, sånt är jobbigt. En riktig nostalgitripp och så svårt veta vad man ska göra sig av med. Jag gjorde det 2000 då mina föräldrar skildes och sålde huset, tyvärr så slängde jag mer än jag u efterhand önskar. Jag borde ha sparat mer, bla en del kassettband… Så ett tips, släng inte alla band. Å andra sidan, man kan inte spara på en massa trams i evigheter heller utan måste nog vara rätt hård också och selektiv.

17 10 2007
Millan

Ah jag alskar kaldolmar!! Mums!! Men kanske inte klockan 11.30 pa ‘morgonen’🙂. Just kaldolmar och aven kroppkakor har jag haft varsta suget efter det senaste.. ah och kanelbullar efter att ha last pa Desirees blog. Josses, jag har blivit varsta matvraket😉

Vad kul att din mormor ar sa pigg och haller igang. Det later som om ni ar valdigt nara varandra?! Min farmor ar 86 och har fram tills hon blev dalig forra aret varit valdigt aktiv, gatt pa engelska kurser (for att kunna prata med Ben :-)) och varit valdigt intresserad av shopping. Hon var alltid min stilikon🙂. Men i och med att han fick problem med hjartat har hon inte kunnat fortsatta i samma takt tyvarr.
Och vad roligt att aka pa tjejhelg till Kopenhamn!!

17 10 2007
bryssling

I have a suggestion what to buy when you go shopping: A good usb-headset for your computer to be able to speak with me over Skype! I can recommend the brand Logitech.
Go buy. Now!

Miss you😦

17 10 2007
petchie

Anne, jag är faktiskt förvånad över att så många gillar kåldolmar – jag trodde att jag var ganska ensam om det! Oxrullader är också mums, men något som jag faktiskt inte tänkte på förut som favoritmat – kanske för att jag bodde i Sverige och det var vanlig husmanskost…
Jag ser verkligen framemot min middag/lunch imorgon med mormor, hon har börjat rensa bland sina grejor men jag har förbjudit henne att kasta saker och ting utan att mina syskon och jag får kolla först. Det är så roligt med gamla saker som man har minnen till – tekoppar och grötskålar som vi hade till frukost etc. Och då kommer vi även till min stundande rensning av flickrummet – ser inte framemot det men jag förstår att mina föräldrar tycker att det är dags, jag flyttade ju hemifrån 1994! Men, jag gillar inte att slänga saker…

17 10 2007
petchie

Millan, ännu en som gillar kåldolmar – helt otroligt!! Kroppkakor har jag dock ingen större erfarenhet av, tror att jag ätit det en gång hos min fd pojkväns mamma som var norrländska (är det en norrländsk maträtt?).
Det är tråkigt när mor- & farföräldrar blir skröpliga, det kan gå så fort från att de är starka och pigga tills de blir krassliga. Tråkigt med din farmor, det är inte lätt att inse att de är ganska gamla.

Bryssling, I already have a skype-headset, don’t you remember I got one for my birthday (together with the webcam that Flemish I and I broke…)? Will get an account ASAP. Miss you too!

Leave a Reply

