Shopping i Sverige

17 10 2007

Jag har precis kommit tillbaka från Lund, efter en lång och tung (adventsljusstake i gjutjärn, se nedan…) shopping i duggregn med min mor.

Först var vi på Miljögården, en av mina favoritaffärer i Lund – en stor affär som säljer designmöbler och ting från Bruka, Alessi, Lexington, Mateus, Georg Jensen etc. Vi köpte två hakklappar med Marimekkos Unikko-design (de där 70-tals blommorna) till de två i somras födda australiensiska kusinerna, dotter till min australiensiske bror B och hans systerson (ja, jag har ju både en lettisk syster och en australiensisk bror – dvs våra fd utbytesstudenter som bott i familjen). Jättesöta och lätta presenter att skicka till andra sidan jordklotet!

Därefter besökte vi nästan alla affärerna på Nova Lund, Lunds relativt nya shoppingcenter utanför centrum. Jag handlade del 2 & 3 av Wallander-böckerna (jag läste första boken i somras), Culinaria España med spanska recept (tung!) och en Karin Wahlberg deckare – Blocket som utspelar sig i Lund (Blocket är namnet på den stora lasarettsbyggnaden). Det blev en söt rosa silkig topp på MQ och en guldig topp på H&M.  Lunch intogs på Espresso House, en skånsk café-kedja (finns även i Köpenhamn), lite som Wayne’s Coffee i Stockholm – jag åt något så traditionellt som en räkmacka!  

Vi kom fram till att det nog var bäst att vi gjorde affärerna i sta’n också, så in till centrum och shoppade loss på Åhléns:

  • 3 Wallander-filmer för 99 kr MED engelsk text, en julklapp till O från mina föräldrar (som ni ser så är jag lite av en lokalpatriot, de sålde även Beck-filmerna men det är ju roligare med en polisserie som utspelar sig i Skåne!) som de kan ta med till Puerto Rico i jul
  • kalenderinlägg för 2008 till mig själv
  • och naturligtvis Kents nya cd som officiellt släpptes idag: Tillbaka till samtiden, trots att den inte fick jättebra kritik i Sydsvenskan – bara 2 poäng men vad jag hört tycker jag låter bra (och Aftonbladet tyckte att det var ett mäktigt album 4 poäng)! Det roliga med Kent är att jag såg dem två gånger på konsert inom loppet av två veckor 1996 (först i Linköping på universitetet och sedan på Hultsfreds festivalen) och jag tyckte inte att de var bra! Eller rättare sagt, jag hade bestämt mig för att jag inte gillade dem och jag kan vara ganska envis… Dock ändrade jag mig något år senare och nu tycker jag att de är det bästa svenska bandet.

På Tehuset Java (75 år i år!) sprang jag på en gammal klasskamrat från grundskolan som berättade att hon har varit gift i 10 år och har två barn på 7 & 2 – snacka om att jag kände mig lite i lä där! Vi inhandlade en adventsljusstake i gjutjärn till Os föräldrar – killen på Java påpekade att vi var lite tidigt ute och de hade bara två varianter på lagret, men den är väldigt fin – bara lite tung att ta med sig till Spanien nästa helg! Nu ska jag bara förklara på spanska hur de kan dekorera den med lite gröna kvistar (eller mossa) och att man tänder ett ljus varje söndag före jul…

Jag hittade ett par dunsockar till Os syster på Hemtex (som vanligt 50% rabatt på allt i butiken) – det är ju så kallt hemma hos Os föräldrar på vintern. Och färsk gös-filé blev det på Klostergatans fisk, som vi ska äta ikväll.

Nu har jag lovat mig själv att jag inte ska shoppa mer – jag har ju ingen inkomst längre..

Dags för mys framför brasan – ha en mysig onsdagkväll.


Actions

Information

5 responses

17 10 2007
desvon

Kul med lite shopping. Åh jag älskar också Kent. Vad gillar du nya skivan? Jag vill också ha den. Jag har ju alla Kents skivor. Lite måste du ju unna dig även om du inte har en inkomst. Du kanske inte kommer att komma till Sverige på något år nu. Adventsljusstaken blir nog en toppen present.

17 10 2007
petchie

Jag har precis kommit tillbaka från min Kent-avlyssning framför brasan och en kopp te, och min bok – jättebra skiva! Ska absolut lyssna på den igen snart. Den är så där lagom deppig för en hösteftermiddag…

Jag tänkte att adventsljusstaken är en bra idé eftersom Os mamma är väldigt religiös! De fick en adsventsstjärna förra året som hon gillade jättemycket. De har inte så mycket juldekorationer i Spanien vad jag har förstått.

17 10 2007
desvon

Kul att höra att du gillade CD:n. Jag ska absolut ta och köpa den. Vad mysigt det låter med en kopp te framför brasan och lite bra musik.

17 10 2007
Petra

Jag har också varit i Petra, Jordanien och visst är det vackert. Och en skön ego-tripp. Köpte massvis med vykort med texten “I love Petra” och skickade till alla jag känner. =)

Kents nya är sååååå bra!

17 10 2007
petchie

Ha ha Petra, visst var det en ego-tripp, jag hade velat åka dit i så många år. Förresten, fotot överst på min blogg tog jag där.

Leave a Reply

