Sensible and afraid = old!?

18 10 2007

When I was walking to my grandfather’s place this afternoon I started thinking of how old I am… The sun was shining, the air was autumn cool and crisp and the leaves on the pavement opposite were very inviting – I was so tempted to cross the street and kick some leaves!

However, then I remembered last time I did it, and managed to step in some dog shit… so I continued walking on the leaf-free side of the street….

It reminded me of the last time I went sledging (pulka-åkning) which must be almost 10 years ago now. My family and I brought some sledges to the old sledge hill (pulkabacken vid Silvåkra) – it used to be our favourite, it was high and long, perfect!

My first time in years to go downhill with the wind in my face, woho – and half way down a bump in the track made me jump with the sledge, and I was terrified! I was absolutely convinced that I had broken my back… No more sledging for me! [I didn’t of course break it, my back was just a little sore]

I was shocked to realise that my parents had let me and my brother go down this hill as children – it was dangerous!

Am I old? Afraid and sensible? Scary thought! I hope that if I have children in the future, I will let them go sledging in the winter and kick leaves in the autumn…

On my way back from my grandfather’s, I decided to not be so sensible and walk in the fallen leaves – unfortunately they were not dry after the rain yesterday and they didn’t rustle the way they should!

Once at home, I found some blackberries in the backgarden, they tasted so good – weird, picking ripe blackberries in October!


Actions

Information

9 responses

18 10 2007
desvon

Konstigt men kul att hitta mogna bär så här års. Man åldras men blir klokare som det heter. Det är väl både bra och dåligt fast kanske mest bra ändå.

18 10 2007
Annika

Ja, det är nog mest bra, tror jag…att bli äldre, visare ocjh klokare på alla sätt. Men det där att kasta sig i löv det blir jag nog aldrig för gammal för. K och jag brukar kratta ihop en hel hög på hösten som vi sen slänger oss i. Nu hoppas jag att vi snart kan få lite höst här så att K och jag kan fortsätta traditionen. Samma sak med is över vattenpölar…den isen bara måste ju krossas, eller hur? OCH samma med pulkåkning, men se där har jag blivit FEG, FEG…Törs inte längre…

18 10 2007
Mehdi

You’ll never be old Petra.
Just an ice cool young lady who doesn’t see the point smashing her bones against unforgiving turf. Given my own aversion for unnecessary pain, I cannot blame you.

18 10 2007
Mehdi

You picked berries in october in Sweden ?
Is Skane turning into a tropical garden ?
The UAE has experienced an unusually hot but mostly humid summer compared to normalcy.
Have you seen Al Gore’s movie “an unconvenient truth” ? I have. I feel ashamed delivering such a tampered-with world to my baby.
It all seemed quite abstract to me so far. But now you tell me about the berries who shouldn’t be there makes me really even more worried.

18 10 2007
petchie

Desiree, det är verkligen konstigt att plocka björnbär vid den här tiden på året men de var väldigt goda! Det var fortfarande blommor på busken/snåret men jag antar att de inte hinner bli bär innan frosten kommer…
Det är nog bra att man är lite mer försiktig som äldre, man faller ju inte lika lätt och ställer sig upp igen som när man är liten!

Annika, jag hade gärna slängt mig i löven om de hade varit garanterat hundbajs-fria och lite torrare.. de prasslade inte som jag förväntade mig! Is på vattenpölar MÅSTE krossas, absolut!! Jag “lärde” mitt 5-åriga au-pair barn att hoppa i vattenpölar utan att bli blöt – om man hoppar mitt i, och det inte är alltför mycket vatten så kan man stänka ner andra men inte sig själv…😉

18 10 2007
petchie

Thanks Mehdi, you are too flattering! But, it is scary to throw yourself off a high hill in a little plastic thing that slides really fast… but it can also be lots of fun!

I don’t know how common it was with ripe blackberries in Sweden 20 years ago but something does seem to be very wrong! Yes, I did watch the Al Gore film and it really made me think – and hope that lots of Americans would do the same.
It was cold though today, 7 degrees tonight so it’s going in the right, cold direction for winter…

19 10 2007
Monica

Hehe, nu har jag inte mött dig IRL men du verkar så härligt i kontakt med barnet inom dig :)!

Vet du, jag har alltid sagt att jag inte vill bli en tråkig gammal rädd tant. Jag vill fortsätta att ta risker och VÅGA. Våga utmana mina rädslor bland annat. När jag var hemma i Sverige i sommar så badade vi i den sjön där vi badade när vi växte upp. När jag gick i mellanstadiet så var det bara en kille och jag i min klass som vågade hoppa från 10:an på hopptornet (alltså 10 meter).

Jag skulle nu i somras givetvis utmana mig själv och hoppa därifrån igen (inte så många mammor som är 30+ som står där uppe kan jag säga). I alla fall, jag stod där uppe och familjen + en kompis stod där nere och hejade på mig. Men det var inte helt lätt..jag tyckte det kändes vääääldigt högt. Efter ett tag så var det inte bara familjen som stod där och tittade, mina hoppförsök hade blivit av allmänt intresse för de flesta runt sjön. Hua, och där stod jag och vankade av och ann. Men nu var det ju ingen återvändo, så till slut hoppade jag. OCH oj vad jag var nöjd med mig själv efteråt. Just för att jag utmanat min rädsla och kan säga att jag inte ännu blivit alltför gammal, rädd och tråkig🙂

19 10 2007
Millan

Ja det stammer verkligen att man blir lite mer forsiktig och kanske lite mer radd ocksa ju aldre man blir. Plostligen vet man ju vad som skulle kunna handa om det gar galet. Min mamma och mormor har alltid varit sadana som konstant sagt saker som: Ah akta dig for det.. och akta dig for det.. och det och det och det. Och som yngre irriterande det mig nagot otroligt men jag gjorde anda som jag forsta tankt. Nu som aldre irriterar det mig fortfarande men det far mig faktiskt att tanka efter!

Bjornbar den har tiden pa aret kanns verkligen konstigt.. och inte helt ratt. Men gott!

19 10 2007
petchie

Monica, jag hoppas att jag fortfarande kan vara lite barnslig – det är ju tråkigt om man skulle vara vuxen och förståndig hela tiden! Vad tuff du är som hoppade från 10:ans trampolin, det vågade jag aldrig som barn och skulle inte våga nu heller – jag är jättefeg när det gäller vatten! Det förstår jag att du var stolt över – och vilken press att ALLA stod och tittade på dig, ha ha!

Millan, visst är det irriterande när föräldrarna säger “var nu försiktigt”, man tycker ju att man är såpass vuxen nu att man kan ta vara på sig själv (det tyckte jag väl redan för 10-15 år sedan) – men jag kan komma på mig själv att tänka så om min lillasyster även om jag kanske inte SÄGER det… för hon skulle bli så himla sur!😉
Jag ska ut och kolla björnbären igen om nga dagar och se om några fler har blivit mogna men nu har det blivit riktigt kallt så snart blir det nog frost…

Leave a Reply

