Reflections on Swedes & Sweden Part I

22 10 2007

Swedes are known to be quiet and cold, and actually most Swedes would agree on this stereotypical description of themselves. However, I always claim that in most other countries you will also see people sitting quiet on the bus, not talking to each other, minding their own business – I have seen it in Italy, Belgium, Switzerland, France… The people who talk on public transport usually talk to other people that they know…

However, I have also noticed that since I have become an expat, I seem to talk more to people in shops when I am in Sweden! During the 3.5 hours I spent in Lund today I:

  • spoke to the nurse registering me when donating blood, she thought that she remembered me – I guess because I live abroad and I am blessed with the most popular blood – O negative😉 ! I told her that yes, we had met before. We had a nice little chat and I felt that I did two good deeds today; first donating blood and secondly donating the “proceeds” to the Children’s cancer fund (you can choose between getting a t-shirt, a gift voucher for 50 SEK (~5 EUR) or donate the same amount to the cancer fund).
  • had a very chatty shop assistant in Gleerups/Akademibokhandeln (book shop) who commented on all my purchases – she told me which of the cds she also had, and that the film Vi hade i alla fall tur med vädret (Swedish classic comedy from 1980) was very funny and she hadn’t seen it until a few months ago when it was shown on tv.
  • discussed with the shop assistant in H&M if I should buy one pair of mittens for 39,50 SEK or two pairs for the same price… I bought the two pairs [it is very cold in Sweden now and I seem to have sent all my warm clothes to Puerto Rico, don’t ask me why!].
  • talked to the guy in Pressbyrån (newsagent) who seemed to be watching tv while working until I realised that he was watching the CCTV screen for shoplifters – he said that they have enormous problems with shoplifting.

So, I wouldn’t say that Swedes are that cold and quiet, but maybe a little shy so you just need to give them a little push and they will probably happily chat away!


Actions

Information

6 responses

23 10 2007
Anne-Marie

Visst är det så att vi svenskar ofta är blyga och behöver en liten puff för att komma igång och prata. Amerikaner är ju inte sådana utan de pratar med vem som helst även om det är ytligt snack.
“Vi hade i alla fall tur med vädret” är en riktig klassiker och SÅ rolig.
Jag tog också med mig alla varma kläder till Hawaii.:) Jag var glad att jag gjorde det eftersom jag ju sedan kom tillbaka till norra Kalifornien (det visste jag ju inte när jag flytade) och hade användning för dessa kläder.

23 10 2007
petchie

Anne-Marie, det bästa med mina små konversationer med expediter igår var att det inte kändes påtvingat, det var inte det glättiga “hello how are you” som i USA, utan det var bara lite småsnack. Expediten på Akademibokhandeln var faktiskt lite rolig, men jag tror att kunden bakom mig blev irriterad på henne, hon var inte jättesnabb…
Det var så länge sedan jag såg “Vi hade i alla fall tur med vädret” så jag ser framemot att se om den, tyvärr hade den inte engelsk text för O…
Jag förstår inte hur alla mina vinterkläder hamnade i Puerto Rico, jag hade ju verkligen tänkt planera packningen lite bättre och ha med mig nga varma tröjor till Sverige! Men nu blev det iaf en tjock halsduk och vantar på Hennes igår.

23 10 2007
Millan

Det dar har jag ocksa funderat en hel del pa faktiskt! Jag tror att vi kanske ser lite tysta och blyga ut men jag tror inte egentligen att det ar sa. Jag tror inte att det ar mer vanligt att man pratar med folk pa bussen har, an hemma. I gar nar jag gick fran bussen var det dock 3 personer som borjade prata med mig. Alla om samma sak, namligen den otroligt vackra solnedgangen. Men jag gissar att det skulle ha kunnat handa hemma ocksa faktiskt.

Hade du det trevligt pa tjejhelgen forresten?

23 10 2007
desvon

Det är nog så att vi svenskar behöver en liten puff för att komma igång. Det kan verkligen vara kul att prata med olika personer som man normallt inte pratar med eller känner. Ha en fortsatt bra Sverige vistelse. Klokt att köpa vantar för det verkar vara riktig höstkyla i Sverige nu. Du får tina upp i PR.

23 10 2007
Annika

Så sant! Vi kan nog behöva en liten puff ibland för att komma igång med snacket. När vi väl kommit igång finns ingen hejd!
Ja, snart kommer du till PR! Och du känner ju mig; jag avundas ditt liv i sve just nu.
Förresten, när ni flyger till PR flyger ni över London då? eller måste du in i USA först?

23 10 2007
petchie

Millan, jag tror att det är en stor myt som svenskar hyser att folk utomlands är så mycket snackigare än vi. Det kanske stämmer i Sydamerika eller Afrika, vad vet jag men i Sydeuropa tycker jag inte att de pratar mer än vi, om de inte reser med någon de känner… Visst kunde kommentarerna om den fina solnedgången ha fällts i Sverige också, tror jag iaf!
Köpenhamnshelgen var jättetrevlig, ska skriva om den snart.

Desiree, jag tror nog att jag har blivit snackigare sedan jag bor utomlands – kanske är det för att jag känner mig så “befriad” när jag kommer hem och kan snacka obehindrat med folk att jag verkligen gör det😉 Det ska bli skönt att tina upp i PR snart!

Annika, visst är det så att om man bara börjar snacka med expediter eller andra folk så brukar de ju snacka tillbaka. Det är härligt att vara hemma och det blir ännu bättre på lördagkväll då jag träffar O i Madrid!
Nej, för att flyga till San Juan kan man antingen åka via Madrid direkt (Iberia) men det är dyrt så oftast vill Os företag som står för biljetterna (iaf vid min utresa nu plus en tur/returbiljett nästa år) att vi åker via USA – antingen via New York eller ngnannan stad i USA (O åkte via Atlanta i augusti). Min familj har fått tag på biljetter från Kph – Washington DC – San Juan till jul.

Leave a Reply

