Reflections on Swedes & Sweden Part II

26 10 2007

I just came home from the bakeries – I had to go to 2 out of the 3 bakeries in town to get what my mother had asked me to buy – a smörkrans (how to translate this? It’s a sweet, buttery bread shaped as a crown, a bit like the French/Swiss couronne or brioche but even sweeter) and rolls for Friday lunch/fika. I am very pleased because I managed to get some of the local favourites, tvebackar which are only made in Bagareboden, one of the bakeries – they are flat, quite greasy rolls – very yummy and remind me of my childhood visits to my grandparents!

What struck me about my tour of the bakeries is that they are both (I don’t know about the third) run by immigrants! So are the numerous pizzerias, cafés and corner shops in my hometown of 20,000 inhabitants. What would this town be like without the immigrants? It would probably be completely dead with lots of empty commercial spaces in the centre and everybody would have to buy their bread in the supermarkets, as well as their [frozen] pizzas. The difference between Swedes and the immigrants (I am aware that I am generalising completely here) is that we don’t have the entreprenurial drive as many immigrants have, I think that they are more willing to take risks than Swedes.

Other observations after having spent 2 weeks at home:

  • In Swedish homes you can see straight in – no net curtains covering the windows! If there are net curtains, you can be pretty sure that there is an immigrant living in the apartment/house. It’s quite fun actually to go for a walk in the evening and you can spy on people and to see how their homes look like. It usually looks really cosy, lots of plants and small lamps in the windows, people getting on with their lives inside. In a month’s time, the windows will all be filled with stars and fake candles that lit up – for christmas, it’s usually not done in a tacky way – just simple white lights.
  • Old people ride bikes! I have just left a city where you don’t see a lot of people at all on bikes, Brussels… I think in this respect Brussels is very much like southern Europe where cycling is a sport, not a means of transport, unlike northern Europe (The Netherlands, Germany, Scandinavia) where people will take the bike to work, drop off their kids on their way etc. I can’t even imagining O’s mother riding a bike! Unfortunately my mother is not cycling anymore, since she was hit by a car when cycling to work just before last christmas and broke her leg very badly. In Sweden you will even see old people cycling – they might not go very fast but they do it!
  • Ikea is full on a Tuesday evening – I was surprised! In Belgium Ikea is packed with people on Saturdays (closed on Sundays), but if you go after work during the week you will be almost the only customer.
  • Fathers having lunch with their babies in a shopping centre – paternal leave rocks!!
  • Swedish fast food chain Sibylla has a Special – hamburger/hot dog with two scoops of mashed potatoes and two scoops of what I thought looked like ice cream, but it was räksallad (prawn salad)! (I have never actually tried it)
  • Both parents attend the föräldramöte (parents’ meeting with teacher) in school, not just the mother…
  • The big bookshop in Lund (Gleerups/Akademibokhandeln) sells marmelade, tea and lots of cool design items (trays, mugs, towels) which they are displaying in between the books.
  • People still have morning papers, even students! The morning paper arrives to your mail box between 04-06 (it had arrived when I came home from the airport at 04 in the morning almost two weeks ago). There is nothing more cosy than reading the morning paper over breakfast!
  • I have mentioned it before, but there is a surprisingly big amount of dog shit on the pavements! Not at all to the extent in Brussels or France, but really, have people stopped picking up after their dogs??
  • The radio was playing Last christmas by Wham the other day!! It’s only October…
  • It’s cheaper to fly to Stockholm than to take the X2000 high speed train to the capital (4,5 hours) – and you can’t take a sloooow trains anymore (if you don’t take the night train which takes 6,5 hours and it’s not cheaper than the high speed train!). It’s ridiculous, it should be cheaper to travel by train, full stop!

I was quite surprised or even shocked today in the second bakery when I was trying to open the door while holding my purchases in my two hands – the man behind me almost flew to the door and asked “can I help you?”. A Swedish man offering to open the door for a woman?!! Wow, I didn’t expect that!


Actions

Information

13 responses

26 10 2007
Annika

Kul läsning!!! Verkligen! Det där med fördragana gardiner ser man ju här…HELA TIDEN!! Det finns faktiskt uppskrivet på min blogg-lista “Att skriva om”.
Jag tycker också om kvällspromenader när man går och spanar in hur folk har det. Det ser verkligen mysigt ut, och man kan inte låta bli att undra hur folk har det innanför väggarna.

Hundskit ja..Ett j-a ofog. Varför kan inte folk plocka upp skiten efter sig?? Ser mkt mindre hundskit här än jag gör i Sverige. I Sverige finns det överallt…Nå, åtminstone i den sthlms-förort där jag vistas.

Faktiskt, här går bägge fldrarna också på fldramötet, rätt kul, tycker jag…

Mmmm…Sibylla…blev akut hungrig när jag läste vad du skrev om Sibylla…tänkte osökt på tunnbrö’ rulle…

Tycker det är så coolt att se hur pigga och ungdolmliga “old people” är i Sverige!! Sverige rocks när det kommer till ungdomliga “old people”- Jämför en amerikank 70 åring och en svensk!!! Svensken är som 50 i jämförelse…Det kommer av den aktiva livstilen.

Gillar dina reflektioner…MYCKET!!!
Ha en jättetrevlig helg!!!!

26 10 2007
petchie

Tack Annika!
Jag gick genom ett villakvarter i en by utanför Lund, Stångby i måndags och kunde se in hos alla människor som stod och lagade kvällsmat – det såg så mysigt ut!
Jag har också tänkt på hur ungdomliga svenskar är – mina spanska (inte bara Os), grekiska och italienska kompisars föräldrar känns som de är från min mor- & farföräldrars generation och de skulle ALDRIG cykla!! Jag har även fått kommentarer från utländska kompisar att mina föräldrar känns så ungdomliga.
Blev du hungrig av att läsa om räksallad på varm korv??😉
Jag har alltid tyckt att hundskit på gatorna var typiskt latinskt, men nu har jag insett att svenskarna har blivit väldigt dåliga på att plocka upp efter sina hundar också. O säger att i Spanien hade de en drive om hundskit för nga år sedan och nu är det mycket bättre där. Imponerande av spanjorerna tycker jag.

26 10 2007
desvon

Det är verkligen kul och interessant med alla dessa skillnader som man upptäcker då man varit borta ett tag. Roligt att läsa om det du skrivit.

26 10 2007
Anne

Jättekul läsning! Verkligen! Tackar för det!
Det där med gardinerna, PRECIS så är det här också (som Annika redan skrev). Dessa ständiga fördragna gardiner. Det är så mysigt med svenska hem som har en massa lampor i fönstren, på blombräden eller hängande smålampor från taket (vad heter det, fönsterlampor?). Det saknar jag här mycket. Vi har faktiskt rätt breda blombrädor så i några rum har jag fönsterlampor/myslampor och har fått kommentarer om det “vad konstigt ha lampa i fönstret”. Men det är ju mysigt! Och ser inbjudande ut när man inte har gardinerna fördragna.

Räksallad har jag aldrig gillat….

Last Christmas på radion, mmmmm härligt. Kanske lite tidigt dock…

Det där med morgontidning är också sant, det kan jag sakna här. Vi har visserligen en morgontidning som slängs utanför dörren (vanlig post kommer ju alltid i postlådan, men just morgontidnigen kastas sådär typiskt amerikanskt bara framför dörren, inrullad i en plastpåsa). Även om tidningen är tjock och mycket läsa, så är det övervägande delen bara lokala saker, inte mycket världsgrejer.

Kul läsning, verkligen trevligt med dina reflektioner!

27 10 2007
petchie

Desiree, visst är det iakttagelser som jag antagligen inte hade gjort om jag hade bott kvar i Sverige. Det är kul också hur jag är mer “känsligt” för sådana här reflektioner sedan jag började blogga…

Anne, O skrattade åt mig i början att jag alltid lät en lampa vara tänd i fönstret när vi skulle ut, nu gör han så själv. Det ser så mycket trevligare ut, speciellt när man kommer hem sent och lägenheten är helt mörk.
Det där med morgontidningarna som slängs upp på uppfarten har man ju sett i filmer, så det är verkligen så på riktigt?! Inte så himla intressant att läsa lokalnyheter, kommer ihåg när jag bodde i Linköping som student och hade Östgöta Corren, hade ingen aning om var Reijmyre och Borensberg låg men läste ändå nyheter i brist på annat😉
Jag älskar Last christmas, men tyckte det var lite tidigt trots allt!

27 10 2007
Britta

Det var nog en evighet sen jag trillade in här. Här är allt verkligen tokigt annorlunda jmf m. Sverige. Det blir nog mycket “mat” för dig blogg när du kommer över. Här blir killarna nästan ledsna om de inte får öppna dörren för en, från början tyckte jag nästan det var lite jobbigt. Men numera låter jag dem hållas….man får ju försöka uppskatta sånt som ändå är rätt trevligt!!

27 10 2007
petchie

Hi hi Britta, jag har redan haft mina duster med spanska och grekiska kollegor som vägrade att gå först genom en dörr om jag höll upp den för dem! Och i början insisterade de att bjuda mig på morgonfikat tills jag sa att “grabbar, vi har exakt samma lön, vi kommer att dricka kaffe varje morgon och det är nog bäst att ni låter mig bjuda var tredje gång”😉 Det tog emot men de gav med sig till slut!!
Men visst är det trevligt med gentlemän!

28 10 2007
saltistjejen

Oj, som invånare i NYC så ser man sällan fördragna gardiner…? Här ser man oftast rakt in i folks lägenheter ifall man är på rätt höjd och rätt avstånd från huset. Å andra sidan så är det ju såååå många fönster man ser hela tiden så att man aldrig riktigt fokuserar på något.

Intressant att du fick billigare flygbiljetter än tågbiljetter. För jag bokade biljett från Stockholm till Lund inför julen nu i år och då var det betydligt billigare att ta X2000 än flyget.

31 10 2007
Millan

Jatte rolig lasning! Jag har tankt mycket pa det dar med natgardiner och kommit fram till foljande. I england har nastan alla husen natgardiner pa framsidan men sallan i fonstrena pa baksidan. Jag har kommit fram till att en stor anledning till det har (och nu kommer en grov generalisering har) ar att man i England ofta har valdigt stora burspraksfonster pa framsidan av husen och oftast en valdigt liten tomt emellan huset och trottoaren dar folk gar forbi. Det har gor att man inte bara kan se in utan man ser precis allt och alla i hela rummen eftersom fonstrena ar sa stora. Pa framsidan av huset har man oftast sitt TV/vardagsrum i England medans koket oftast ligger baktill. I sverige tycker jag att det ofta ar tvartom. Jag har kommit fram till folk helt enkelt tycker att det ar ok att folk ser dem nar de lagar mat osv men att det inte kanns sa roligt att folk kan se smygtitta pa nar man sitter och tittar pa tv i sin pyjamas.

Hur som helst… fult ar det med natgardiner och jag kommer aldrig satta upp nagra. Dock maste jag erkanna att jag har borjat dra ner vara persienner nar vi sitter och tittar pa tv.

Sa anvands natgardiner i Belgien ocksa? jag trodde alltid att det var valdigt typiskt engelskt…

1 11 2007
petchie

Saltistjejen, nej jag märkte när jag var i NY att man ofta kunde se in hos folk, förutom de som bor på nedre botten tex i West Village, de verkar oftast ha ngnslags persienner för att hindra insyn.

Visst är det konstigt att det är billigare att flyga än att ta tåget… Och det är så irriterande med tågpriserna som ändras hela tiden (egentligen ingen skillnad från flygpriserna ju) – O trodde att det var som i Spanien och Belgien där priserna alltid är konstanta (i BeNeLux-länderna får man ca 40% rabatt om man åker tåg på helgerna – DET borde SJ ta efter!!).

1 11 2007
petchie

Millan, absolut – nätgardinspolis måste man vara!! I Spanien är det jag som drar upp de där utvändiga persiennerna som alla hus och lägenheter har – jag hatar mörker och förstår inte varför man alltid ska ha fördragna gardiner, då kan man ju lika bra bo i en källare utan fönster!! Jag förstår ju så klart att det är för att hålla ute värmen på sommaren men NU är det inte varmt! (och även om persiennerna är uppdragna så är det nätgardiner för fönsterna BÅDE i Belgien och i Spanien (och i Italien också för den delen))
Din förklaring om var vardagsrummet ligger i huset är ganska intressant och det stämmer ju faktiskt. När jag gick genom det här villaområdet utanför Lund förra veckan så var det ju just köken jag såg och alla som lagade mat – det är ju inte så intimt som att sitta och mysa i tv-soffan.

1 11 2007
JaCal

Hi hi – roliga iakttagelser! Tänk så mycket “nytt” man ser vid varje besök “hemma” nuförtiden. I min del av USA är gardinerna ofta fördragna… och höga plank skiljer och “skyddar” husen… Inga häckar man kan smita igenom här inte!😉

2 11 2007
petchie

JaCal, visst är det kul att se som slår en som konstigt/typiskt svenskt när man kommer hem igen.
Jag är ett stort fan av antingen häckar eller ngnslags plank (inte för höga) som skyddar lite insynen från gatan, men absolut inte gardiner förutom kanske på kvällen… som sagt, vad har man fönster till om de alltid är täckta?? Men det kanske är för att jag är protestant som jag känner att jag inte har ngt att dölja, vem vet😉 Ha ha.

Leave a Reply

