Off to Spain for a few days

27 10 2007

I’m off to Spain tonight for a few days with O and his family. I haven’t seen O in 12 weeks and his family since Easter so it will be fun! Unfortunately I can’t say that my Spanish has improved since last time I visited them, so I feel a little embarrassed. However, it will be better (hopefully) after a few months in Puerto Rico!

Weather wise it is just a little warmer in Aragon (Zaragoza is the town – can you pronunce it correctly with a lisp on the z’s??) than in Skåne – tomorrow 16 degrees and sunshine, than grey and rain on Monday and Tuesday.

We will be back in Sweden on Tuesday afternoon.


Actions

Information

7 responses

28 10 2007
saltistjejen

Å Ha det superhärligt nu!!!!!

29 10 2007
Annika

Ha så mysigt nu, Petra!!!

30 10 2007
Lisa

Hej!
Intressant det där med gardiner du skrev om i förra inlägget. Jag pratade förut med en svensk kollega här i Bryssel om skillnaden mellan Belgien och Sverige och han menade att man kunde hänvisa de kulturella skillnaderna till religion. Skulle man ha fördragna gardiner i Sverige (och andra protestantiska länder)skulle folk undra vad man har att dölja. Han menade att det protetstantiska arvet i Sverige gör att vi vill visa att vi inte håller på med något fuffens hemma och att det inte är god sed att stirra in hos folk (särskilt inte när de är synliga i fönstren). Skulle man i katolska länder däremot inte ha någon gardin för fönstrena skulle folk stirra in, som om man ville visa upp något för omvärlden. Jag vet inte om det stämmer men det var rätt intressant. Själv var jag snabb med att beställa tunna gardiner till min nya lägenhet så att inte grannarna skulle stirra in.
Ha det gott i Spanien, här öser regnet ner förstås!
Lisa

31 10 2007
Millan

Hoppas du har det bra i Spanien! Det maste ha varit jatte roligt att antligen fa traffa O igen!! Hur lange blir du i Sverige nu innan det ar dags att aka over till PR?

Jatte intressant inlagg har nedan forresten (dina funderingar over Sverige :-)). Jag lamnade en jatte kommentar om natgardiner… hm.. jag ar lite natgardinspolis har!

1 11 2007
Anne-Marie

Hoppas att du har en jättehärlig resa till Spanien! Du måste kunna många språk eftersom du har bott på så många platser.

1 11 2007
petchie

Tack alla för hälsningarna, vi hade det jättemysigt i Spanien – ska skriva ett inlägg om fikonplockning, “tjurfäktning” (eller rättare sagt “tjurretning”, massor med mat och middag mittinatten!

Lisa, O hade hört PRECIS samma sak av en lärare på universitetet i Haarlem, Nederländerna när han bodde där! Det finns visst en katolsk – protestantisk (lutheransk) förklaring till gardinerna, väldigt intressant och tänkvärt. Frågan är hur anglikanerna kommer in i bilden, de är ju protestanter men har fördragna gardiner😉

1 11 2007
petchie

Millan, det var helt underbart att träffa O igen, vi stod och pussades på flygplatsen i Madrid hur länge som helst🙂
Jag planerar att åka till PR runt den 17/11, då BORDE jag ha fått mitt visum.. snackade med en mycket dryg Stockholmare på amerikanska ambassaden idag som inte var särskilt trevlig (dock pratade jag med en annan svensk där förra veckan som var supertrevlig!). Jag har min visumintervju nästa torsdag – fingers crossed!!

Anne-Marie, jag talar inte riktigt spanska än men förhoppningsvis snart.. Jag snackar engelska, franska och italienska och förstår nederländska/holländska som jag studerade i 1 år i Belgien (jag har ju bott i 3 fransktalande länder så det blir ju bara ett språk😉 ).

Leave a Reply

