What a Spaniard brings back to Spain from Sweden

5 11 2007

O only spent two days in Sweden this time but his suitcase was still very heavy on his way back to Spain (he’s already back in Puerto Rico since Saturday – he was on the beach yesterday, anybody jealous??). He didn’t bring any plants back, but once we brought a red currant bush (rödavinbärsbuske – är det verkligen ETT ord?) from Sweden via Brussels to Spain (by car though) – O’s father loves different kinds of fruit and berries, and is very keen on getting a Swedish apple tree… and we have certain plans to bring a small olive tree to Sweden in the future (of course you could just buy one in Sweden but it wouldn’t be the same!?)!

Anyway, O’s luggage this time was filled with:

  • Kung Oscars pepparkakor (pepparkaka is one of the few Swedish words O knows, and the brand name is kind of fitting!) (King Oscar’s ginger snaps for those of you who don’t speak Swedish)
  • a box of lavender biscotti (skorpor, a bit like the Italian almond biscotti) homemade by my mother (O loves them, my mother was wondering how the cookie box became more and more empty during the 2 days he was here). The flavour of lavender is quite unusual but very tasty!
  • smoked eel
  • 0.650 kg each of Präst, Herrgård and Grevé cheese (Swedish traditional cheese that O’s mother loves)
  • 1 kg of Ingrid Marie apples from my parents’ garden
  • feather down socks for his sister (my present to her, they are lovely to wear in bed in the winter)
  • kitchen towel with elks for his mother
  • cuddly elk for his niece (15 months)
  • wooden elk for his nephew (4 years)
  • bread Lingongrova (lingonberry dark bread), polarbröd and rye bread
  • spices for glögg (Swedish mulled wine / vin chaud) and pepparkakor (ginger snaps)for our Caribbean christmas together with my family. I usually try to make the glögg and ginger snaps from scratch, including the spices but it’s easier to buy a ready-made mix!

O is a big fan of Swedish stuff as you can see from the above – however, he didn’t bring any tubes of Kalles kaviar (creamy roe caviar) or tubes of cheese as he still has some in Puerto Rico…

For the record we actually came back from Spain last week with our luggage full of Spanish delicacies as well:

  • jamón (dry ham)
  • Spanish Manchego cheese
  • chorizo (Spanish spicy dry sausage)
  • Spanish apples (manzanas) from O’s father’s plantation
  • paté (Higado de cerdo ibérico puro)
  • Olivada (similar to the French tapenade – olive paste)
  • Turrón de Jijona (almond cake)
  • Frutas de Aragón (chocolate covered fruit candies)
  • Cerezas al Marrasquino (chocolate covered liquor-drenched cherries)
  • almendras fritas (salted roasted almonds – yummy!)
  • olive oil (aceite in Spanish, which for somebody like me who speaks Italian is very confusing since in Italian aceto is vinegar!)
  • olives (aceitunas)
  • borrajas (the vegetable that I tried to describe in my post on Spain)

Every time we visit our families it’s a scramble for the parents to find presents (usually food!) to give to the other family! It’s very sweet and it’s fun to see how O’s family is so curious about Swedish food, and vice versa.🙂 They still haven’t met and we are wondering a little how they would communicate, but my parents are already preparing with a “teach-yourself-Spanish” course…


Actions

Information

14 responses

5 11 2007
saltistjejen

Å jag blir helt hungrig när jag läser om all god mat!!!!!🙂
Skoj att bådas familjer är så nyfikna på den andres land, kultur och ja mat!
Tur också att ni kan föra både plantor, frukt och grönsaker över gränsen. Om man vill ta med något mellan USA och Europa så är det ju “big no no”. Tyvärr.

5 11 2007
desvon

Wow lyckades han få med sig färskvaror in i PR som kött och ost, äpplen osv. Det är big no no in till USA precis som saltis skriver. Torrvaror, godis och kakor funkar ju men inte färskvaror. Himla synd. Så det är IKEA som gäller för en utlandssvensk.

5 11 2007
petchie

Saltistjejen och Desiree, det mesta lämnade han i Spanien! Han åkte från Sverige till Spanien i torsdag, och lämnade den mesta maten hos föräldrarna, och åkte sedan vidare till Puerto Rico i lördags (utan mat, bara glöggkryddor och en flaska Limoncello som jag fått av mina sicilianska kompisar!).
Det är ju bra med EU att man kan ta med sig nästan allt över gränserna! Tyvärr finns inte Ikea i PR…
[faktiskt så tror jag att han har smugglat in lite spansk skinka till PR men jag är inte säker]

6 11 2007
Annika

Jag tycker också det är himla kul att familjerna är så intresserade av varandra. Vad kul det kommer att bli när alla träffas.
ROLIGT att O tycker så mkt om svensk mat och godis och kakor. Roligt för dig!
Vad trist att inte IKEA finns på PR….OH WELL!!! Du får se till att familjen tar med sig en massa godsaker istället.
Kul att ni alla ska fira jul ihop på PR!!

6 11 2007
Kicki

Vad roligt med utbyte på matkultursfronten! Bland det godaste i ostväg jag har ätit hittade svärföräldrarna i Spanien. De hade varit på en biltur inåt landet och hamnade hos en gammal dam som hade en liten restaurang med typ tre bord. Det slutade med att de åt en 4 timmars lunch med massor med rätter. Hon serverade en ost som jag tror var en vällagrad hårdost av fårmjölk som förvarades i olivolja. De köpte med sig en bit till oss att smaka när de kom tillbaks till Mijas. Den såg för sunkig ut men var GUDOMLIGT god. Tyvärr minns jag inte vad den hette men skulle gärna prova på den igen!

Australien är ju också stenhårda med att ta med livsmedel in i landet. MEN, tydligen är vakumförpackad ost helt okej! Jag tror att det kan vara okej i USA också och det kan vara värt att kolla vilka tullregler som gäller. Man kan ju frysa osten innan man åker så håller den sig, även för en lång flygresa, i en kylväska.

Ha det gott!
Kram från Kicki

6 11 2007
Thy

Vilka härliga listor! Tänk att man kan fånga essensen av ett land med lokala matvaror. Jag är bara förvånad över den totala avsaknaden av saltlakrits…

6 11 2007
Millan

Oj det var ingen dalig laddning med Svensk mat. Vad skoj att han tycker att det ar sa gott med svenska grejer och att hans familj ocksa ar sa intresserade! Dessutom ar jag imponerad av att han gillar Kalles Kaviar. Ben vagrar att vara i samma rum som mig nar jag ater det😀.
Jag skrattade nar jag sag framfor mig hur ni slapar med er ett svenskt appletrad till Spanien…:-)
Jag blev himla sugen pa Svensk mat efter det har inlagget… mums!

6 11 2007
petchie

Annika, jag tycker också att det är kul att familjerna är så intresserade på varandra, speciellt Os familj som inte är så van vid att resa så mycket men de har välkomnat mig med öppna armar och äter glatt allt som vi tar med oss från Sverige.
Jaa, det ska bli så mysigt med jul tillsammans i PR, det blir Os och min första jul tillsammans och jag är så glad att min familj kommer över. Tre hela veckor tillsammans, det ska bli intressant! (O åker dock till Spanien i mellandagarna och firar nyår där med sin familj)

Kicki, det låter som en jättegod ost ni testade i Spanien. Synd att du inte kommer ihåg namnet… men det är säkert en lokal ost som kanske inte finns i Aragón. Jag ska kolla upp vilka tullregler som gäller för USA, O kollade upp att det finns en lista med olika skink- & chorizovarianter som man fick ta med sig in om de var vakumförpackade.

6 11 2007
petchie

Thy, och jag är förvånad över att din kommentar inte fastnade i ngt spamfilter – hurra!🙂 Nej, någon salt lakritsälskare är jag inte, däremot älskar jag SURT godis! Och inte gillar jag Kalles kaviar heller, det är O som gillar kaviar och ost på tub!!

Millan, ha ha, det får nog bli ett väldigt litet äppleträd om vi nu ska göra Os pappa glad… Som sagt det är O som gillar Kalles, inte jag! Har fortfarande kvar minnet från när min lösa tand fastnade i en Kalles macka när jag var 5-6 år gammal, usch!!

6 11 2007
Anne

Åh, vad trevligt läsa matlistor. Hehe, jag har en böjelse för sånt. Blev väldigt nyfiken på listan från Spanien, skulle gärna prova flera saker. Ni måste helt klart försöka ta olivträd från Spanien nån gång, det vore väldigt spännande. Som du skrev, det är ju inte samma sak köpa ett i Sverige.
Jag har förstått på tidigare inlägg att O är väldigt förtjust i svenska grejer, det tycker jag är jätteroligt och kanske inte så vanligt heller. Kalles gillar inte jag heller, har aldrig varit så förtjust i det.
Väldigt synd Ikea inte finns i PR. De är annars suveräna, smaskade t.ex. just i mig en tunnbrödsmacka med Herrgårdsost (inköpt på Ikea).
Så du brukar göra glögg själv från grunden, spännande.

7 11 2007
petchie

Anne, visst är det kul att läsa matlistor, men man blir ju lätt lite hungrig😉
Det är väldigt kul att både O och hans familj är intresserade av Sverige och svenska saker. Os mamma vill jättegärna komma och hälsa på, men det ska ju stämma med timingen också – vi har dock lovat henne att vi ska ta med henne hit en gång. Det roliga är att en av Os bröder är tillsammans med en tyska som bor i Stockholm av alla ställen, så brodern är väldigt ofta i Sthlm och hans flickvän tar med sig svenska grejor till Spanien. Snacka om Swedish connection, och så den andra brodern som pluggade i Finland förra läsåret! Inte illa för en spansk familj som kommer från en liten håla “in the middle of nowhere”…
Jaa, jag har gjort både pepparkakor (utan mortel, vi använde en hammare för kryddnejlikorna när jag bodde i Frankrike!) och glögg från grunden när jag bott i olika länder. Det är inte så svårt om man får tag på alla kryddorna… men visst är det enklare att köpa färdig!

25 03 2009
What a Swede brings to Puerto Rico… « Petchie’s adventures

[…] I would share what I brought back from Sweden this time (some of you might remember my post “What a Spaniard brings back to Spain from Sweden” in 2007)! For once I didn’t have any problem fitting everything in since I decided to […]

26 08 2010
What a Spaniard brings from Spain… « Petchie’s adventures

[…] might remember the blog post “What a Spaniard brings back to Spain from Sweden” that I wrote a few years ago, well here’s what a Spaniard (and his Swedish wife) […]

13 01 2011
What a Swede & a Spaniard bring from Sweden to Brussels… « Petchie’s adventures

[…] What a Spaniard brings from Spain, What a Swede brings to Puerto Rico, What a Spaniard brings back to Spain from Sweden. **) I always used to iron to Grey’s Anatomy or Desperate Housewives in Puerto Rico and […]

Leave a Reply

