Visa talk, babysitting and blogging

8 11 2007

I survived the American embassy without frostbite – I think… I haven’t taken off my double socks but the feet feel ok, despite them being very cold this morning outside the embassy on Djurgården (island in Stockholm with lots of embassies).

I was waiting together with a family from Gothenburg with two children, the 5-year old was complaining as well of being cold… and the parents were also quite nervous, just like me. They asked me if I had managed to get a photo with the size of 5×5 cm and I said that the local Expert shop (photoshop) had helped me, however I told them that I thought that their photos which were normal Swedish size would be ok (I hope!). Then I freaked out as my bar code on the third page of the DS 156-form didn’t look like a normal bar code but we compared, and their looked the same… Talk about freaking out over details! But, like I have told O many times, the details are important. The guard actually told me that maybe they shouldn’t call it a bar code as it doesn’t really look like one, and people get confused.

Once inside it was pretty quick and painless, a Swedish woman checked my forms and told me that even if she is from Skåne herself (she didn’t have an accent but looked really posh so I guess she was an upperclass Skåning) she would have had problems spelling my place of birth – O’s company had misspelt it on the form they had to fill out and had had to send me a second one (Verbod sounds like a mix between vedbod (firewood shed in Swedish) and verboten (prohibited in German). The American civil servant asked me which division of O’s company he works for, and it turned out that this embassy guy had worked for O’s company in Connecticut, and continued to tell me lots of anecdotes about his life in the company while he stamped my forms and told me to enjoy myself in Puerto Rico! That was it, the only question I had to answer had nothing to do with the visa! I was told that I will probably have my visa already by Monday in the mail, maybe even before I come back to Skåne as I stay in Stockholm until Monday morning!!

At the bus stop a Chinese girl asked two ladies standing beside me for the Chinese embassy, they replied that they were from Denmark so she asked me – I answered that I had no idea but suggested that she would ask at the American embassy. The Danish women repeated to me in Danish that they were from Denmark, I turned to them and said “and I’m from Skåne”… Ha ha, some people would say that I am half-Danish!

Now I am babysitting in a Stockholm surburb while my friend E is shopping for dinner – she’s making vegetable soup and pancakes as it is Thursday (Swedish tradition is to eat yellow peasoup and pancakes on Thursdays)! It’s great to be a guest😉 (and the baby is fast asleep)…


Actions

Information

7 responses

8 11 2007
Millan

Vad skont att hora att allt gick bra idag! Nu ar du annu ett steg narmare att flytta till O🙂. Skoj aven att spendera en helg i Stockholm! Jag har inte varit dar pa ar och dar… borde verkligen ta med mig Ben och Nils dit nagon dag.
Ah vad gott med artsoppa och pannkakor. Nu blev jag jatte sugen pa det…

8 11 2007
saltistjejen

Skönt att det gick bra på ambassaden!
Jag tycker alltid att man på något vis känner sig “skyldig” eller är rädd för att bli missförstådd när man ska träffa personer som har makten att säga ja eller nej beträffande ens visum. Ja jag känner av det varje gång jag ska genom immigration här på flygplatsen också såklart. Knäppt jag vet, men det känns som om de alltid tittar på en med misstroende blick. Så jag försöker alltdi se överdrivet trevlig och “käck” ut. Hahaha!!!!😉

9 11 2007
petchie

Millan, jaaa, jag är sååå glad att det är över – lite som när man har gjort en tenta, nu finns det inget mer jag kan göra åt situationen mer än att vänta på resultatet (och det fick jag ju reda på direkt att jag får visum, så det är ju bara passet som jag ska få tillbaka).
Det blev grönsakssoppa istället för ärtsoppa igår men det var så gott, och speciellt pannkakorna efteråt!

9 11 2007
petchie

Saltistjejen, visst är det så! Samma sak när man blir stannad av polisen – jag har två ggr fått blåsa (faktiskt med 10 min mellanrum, efter Hultsfredsfestivalen 1996) och trots att jag visste att jag var spiknykter så kände jag mig ändå skyldig.
Japp, jag kommer nog att vara lite nervös trots allt när jag går igenom US immigration nästa lördag i Atlanta… Det är visst lite struligt när man kommer tillbaka efter att ha lämnat landet också, då ska de dubbelkolla att allt är korrekt, O hade fått vänta 15-20 min i San Juan förra veckan när han kom tillbaka från Europa. Jobbigt att det ska vara så varje gång trots att man har visum..

9 11 2007
Annika

Håller med Saltis…Alltid så himla nervöst med ambassaden. Man känner sig faktiskt “skyldig”—helt galet, jag vet…
Nu var det länge sen jag hade ett ärende till amerikanska ambassaden i Sthlm, och det är jag glad för😉
Numera är det mer besök på svenska ambassaden i DC, fast det var också ett tag sen nu…
MYSIGT att vara i Sthlm…blir lite lätt avis, såklart.
Och så fick jag fnittra lite när du skrev om den “Posh Skåne woman”, tror jag kan typen😉

10 11 2007
Anne

Åh, vad skönt det gick bra och att du kan stryka det här från listan nu. Been there, done that. Var också spänd och nervös, väntade mig att grillas men som du också kan intyga så var ju den sk “intervjun” verkligen allt annat än läskig…

12 11 2007
petchie

Annika, visst är det konstigt att man blir så påverkad av att befinna sig på den amerikanska ambassaden.. men det är väl för att de håller ens framtid i sina händer!
Det var väldigt mysigt att vara i Stockholm, även om jag bodde hos två småbarnsfamiljer och inte fick sova längre än till 07.30 någon dag😉
Jodå, den där skånskan på ambassaden var väldigt fin i kanten, trevlig men inte kunde man höra att hon kom från Skåne pärlhalsbandet hängde tung runt hennes hals!

Anne, jag är så lättad att det är över och att det kan strykas från listan över saker som ska fixas innan avfärden på lördag! Egentligen är det ju inte intervjun som är jobbig utan alla de där formulären som ska fyllas i innan…

Leave a Reply

