Puerto Rico – here I come on Saturday!!

12 11 2007

I came back from Stockholm this afternoon – and my passport was already waiting for me at the local supermarket*! My passport was sent from the US embassy already on Thursday, the same day as my interview, by registered mail and arrived to Eslöv before me today!

I am now the proud possessor (??) of an American visa – not something I ever thought that I would aspire to, but hey, life is full of surprises!

Six months of stress, panic, worry about the future and of grinding my teeth in my sleep –  I can’t believe that it is over – I can join O in Puerto Rico on Saturday as planned. My second cousin E and her boyfriend will be relieved as well to hear that I will be there when they arrive next Tuesday from New York🙂

*) You might wonder why at the supermarket… well, you see in Sweden we don’t have post offices anymore.. The commercial Svensk kassaservice (Swedish cashier service) has taken over from the traditional post offices and you now have to go to the supermarket to pick up your packages, buy stamps etc. I have just read that the man who was in charge of dismantling the post offices in Sweden, Ulf Dahlsten, is moving to the UK to do the same thing to the British mail… I feel sorry for the Brits… (He has worked in the European Commission for the last few years and I have met him a couple of times, he made some stupid remark about my Skåne accent so I am not a big fan!!)


Actions

Information

17 responses

12 11 2007
saltistjejen

Wow!! GRATTIS!!!!! Härligt att du nu har inträdesbiljetten till Puerto Rico!!🙂

13 11 2007
petchie

Saltistjejen, tack – jag är JÄTTEGLAD!! Kan inte fatta att jag verkligen åker på lördag!
Nu ska jag bara tänka positiva tankar och glömma allt visumstrul som har tyngt mig de senaste månaderna…

13 11 2007
Kicki

Grattis! Vad roligt att det gick bra med ditt visum!
Jag måste nog blogga om vår visumerfarenhet… Knäna skakar bara jag tänker på det…
Kram!

13 11 2007
britta

yeah…..us embassy and the visa procedures are
a true nightmare! I actually got stock in sw from oct-april before i finally could go to PR. By the way, how about el yunque on Sunday?

13 11 2007
bryssling

Härligt att det ordnat sig med visumet nu! Gissar att du börjar ha resfeber. Men här känns lika tomt som vanligt. Jag sprang ihop med österrikaren som bor i din lgh i förra veckan… men det är sannerligen inte samma sak. Kramar!

13 11 2007
Millan

Harligt!! Nu ar du reda att aka. Det maste kannas jatte spannande. Till och med jag tycker att det ar spannande.. och jag ska inte ens aka🙂. Det ska bli otroligt roligt att folja dig nar du flyttat, det kanns som en sa otroligt exotiskt plats att flytta till!

For ovrigt har de redan borjat stanga en massa postkotor och oppnat en liten lucka i affarena har nu. Jag gar hellre till posten!! I Surte, (min lilla hemby i Sverige) tar det numera evigheter att ga och handla. Aven om man bara har en eller tva varor far man vanta laaaange i kassan eftersom nagon framfor en alltid behover nagot fran posten ocksa. Mycket irriterande!!

13 11 2007
petchie

Kicki, det skulle vara jätteintressant att höra om hur det var för er att få australiensiskt visum – har hört att de också är tuffa med reglerna!

Britta, a trip to the rain forest on Sunday sounds like a perfect first excursion in Puerto Rico! Can’t wait to get there!
It’s not fun when you get stuck in old Europe with your man on the other side of the Atlantic…

13 11 2007
petchie

Bryssling, det känns konstigt att visumstrulet verkligen är över nu (för den här gången…) och att jag kan åka – har nog inte riktigt fattat det än.

Millan, vad kul att du också tycker att det är spännande att jag kommer iväg😉 jag lovar att skriva om alla mina upplevelser och äventyr i Karibien.
Visst är det så irriterande med postens nedläggning i Sverige. På vår lokala Domus (det heter Coop Extra sedan i somras men det är ju ingen som säger det) trängs man med alla som ska lämna in tipskuponger och ska spela på travet – det tar sådan tiiid. Jag tycker att det är riktigt sorgligt att postkontoren har försvunnit, de var ju en sådan institution i samhället. Snart finns det väl inga bankkontor heller kvar…

13 11 2007
lu

oh no, i will miss the post offices in the uk. i currently live in kenya where there is no home delivery, which makes getting up in the morning all the less exciting when you realise there will not be mail waiting for you at any point in the day.

great blog!

13 11 2007
Katia

super! je suis contente pour toi que les problèmes administratifs soient résolus!
Tu reviens nous voir à Bruxelles avant ton départ pour Puerto Rico?

Biz,
Katia

13 11 2007
petchie

Hi Lu and welcome to my blog!
I know, I was really sad when the local post office was shut down, I had just taken it for granted! Millan who lives in Bristol just wrote that apparently many post offices are already closed down in the UK and you have to go to the supermarkets, just like in Sweden – it sucks! In my town the corner in the supermarket for postal errands is also used for gambling & betting – so there’s always a huge queue…
Wow, you live in Kenya – a friend of mine lived there for two years and loved it. I will go and check out your blog too, it will be interesting to read about your life in Africa.

13 11 2007
Annika

Grattis, grattis, grattis!! Vad roligt! Och snart anländer du i det stora landet i väster…
Tänk ändå!!
Svensk Kassaservice vet jag ingen som gillar…Trist att det blev så därhemma…

13 11 2007
Desiree von Tell

Åh stort grattis. Vad bra att det hela gick smidigt. Såå spännande att du nu på riktigt är på väg till PR för att bo där och uppleva livet där. Ser verkligen fram emot att få följa dig i dina äventyr på PR.

13 11 2007
petchie

Tack Annika! Ja, det känns så pirrigt att äntligen få komma iväg!
Var tillbaka på “posten” idag, tillsammans med en muttrande äldre man som tyckte att det tog “jävligt lång tid” – han skulle spela på tipset, jag skulle köpa frimärken…

Desiree, tack och kul att du också ser framemot mina äventyr i PR – det börjar ju direkt med turistande med min syssling och hennes pojkvän så det ska bli jättekul!

14 11 2007
Anne

Åh, vad spännande! Nu bär det snart av. Som jag väntat… Hehe, tror nog jag haft nedräkning lika mycket som du. Ska bli så roligt att följa med ditt liv i Puerto Rico!!!

14 11 2007
petchie

Anne, ja du är väl den av bloggerskorna som har följt mig längst🙂 tack för alla råd och uppmuntran!
Nu får ni snart ändra beskrivningarna av mig på era bloggrolls från Petra i Bryssel till Petra i Puerto Rico😉

9 04 2008
The curse of the US Postal Service « Petchie’s adventures

[…] letters disappear, or just take a long time to be delivered, and in Sweden we don’t even have post offices anymore. However, my postal situation in Puerto Rico must be the worst […]

Leave a Reply

