Christmas is less than a month away…

28 11 2007

and in Puerto Rico the christmas decorations came up already last week – even before Thanksgiving (apparently it’s a rule in the US that it is ok to decorate for christmas after Thanksgiving). The people who live in our condominium (bostadsrätt in Swedish) were decorating the entrance and the lobby last week and it’s really nice now with the christmas tree and lots of christmas lights (only white, so quite discreet).

Outside the supermarkets, just like in Sweden, the christmas trees are sold – $ 39.99 (how much do they cost in Sweden & Belgium, I have no idea!?). I was asking our relocation manager today if the trees really keep until christmas, she said that yes, as long as you water them! Back at home in Sweden we bring in our christmas tree on the 23rd December, water it everyday and still it’s getting quite dry and losing its needles by New Year! They also sell the plants that we call “christmas stars” in Swedish (julstjärna), and in Spanish they are called pascua (if I haven’t misunderstood as it also means Easter*!), and in English pointsettia. I bought one last week, but I’m not so sure about buying a real christmas tree… I have an inflatable one😉 but maybe we’ll try to get a fake one (more environmentally friendly, can you imagine how far those real trees have travelled to get to the Caribbean!??), because where would we otherwise put the christmas presents??

We visited the Old San Juan on Sunday evening and it was so beautiful with all the christmas lights – we strolled down Paseo la princesa where a band was playing Spanish songs and the old people were dancing, with the ocean in the background. Wow!

Annika wrote today that some people might think that it is too early for christmas decorations, but I think that at least here in Puerto Rico it is quite appropriate – how would you otherwise know that it is soon christmas? The weather is still sunny and hot, and the palm trees are just as green as before!

I think that I might get some decorations up soon, I have my pointsettia/christmas star/pascua, a calendar candle (the numbers 1-24 are painted on the candle, you light it a little every day and when you are down to 24 – it’s Christmas eve!) is already in the candle holder for Saturday the 1st December, and O’s chocolate advent calendar is waiting for him in the fridge🙂 I should also figure out how we can put up the advent stars in the windows – check out how cosy it looks in my friend M’s apartment in Brussels.

*) in plural Pascuas means Christmas! Very strange and O could not explain it to me, Easter in singular, Christmas in plural?! Last year his mother wished me Feliz Pascuas at Christmas, needless to say that I was very confused, ha ha.


Actions

Information

10 responses

28 11 2007
desvon

Nu tycker jag att det är helt ok att julpynta. Vi har ännu inte kommit gång med det men jag har plannerat att både klä granenen (vi köpte en plastgran) och pynta ute i trädgården i helgen. Julstjärnor att hänga upp i fönstrena har jag tagit med mig från Sverige så det blir nog fint. Ja det är ju lite märkligt att julstjärna betyder påsk på spanska. Undrar varför det är så?

28 11 2007
petchie

Desiree, eller varför är påsk i plural det samma som jul?? Spanjorerna är inte riktigt logiska måste jag säga!
Jag ska börja med att kolla upp om jag fick med mig adventsljustaken (alltså en sådan med 4 stearinljus) i flytten – skulle vara mysigt att ha på söndag.

28 11 2007
Millan

Ja det maste verkligen vara skumt (men harligt) att vara i ett varmt land over jul. Hemma ser man ju att julen ar pa gang pa grund av att vadret blir kallare. Har ar det faktiskt otroigt milt just nu, ca 10-12 grader sa det kanns lite konstigt att julen snart ar har.
For ovirgt kan jag beratta att jag gick in i en affar och bad att fa kopa pancetta, nar jag egentligen ville kopa en julstjarna. Jag blir lika forvirrad varje gang jag hor ordet Pointsetia och tror genast att de pratar om bacon …😉

28 11 2007
Annika

Ja, verkligen…intressant att du får uppleva julen i ett varmt land! Kommer nog att kännas underligt, om än BRA ska vi hoppas. Ser verkligen fram mot att läsa rapporter!
Billigare granar hos er än här, hör jag.
HELT OK att pynta upp nu efter Thanksgiving. Många butiker kör upp julen direkt efter Halloween. Det gjorde vi när jag jobbade som dekoratör på Lord and Taylor under flera, flera år. TILL Thanksgiving skulle hela butiken vara dekorerad.
Förra året, när jag firade i sverige, köpte jag med mig två stärnor att hänga i fönstret. DET kommer jag att bli rätt ensam om här, kan jag tala om…

29 11 2007
petchie

Millan, jag skrattade gott åt att du bad om bacon i en blomsteraffär! Samtidigt kan jag hålla med om att det inte är lätt att komma ihåg namnet på blomman, lättare med Christmas star, eller hur😉 Vi körde förbi blomsterstånd längs med vägen idag där de sålde Pascuas så jag har det nu bekräftat att det stavas precis som påsk i plural (dvs jul!?)…
Jag hoppas att ni får kyligare väder till jul, det är inte kul med en blaskig jul – förra året hade vi 7-8 grader i Skåne på julafton, kändes sååå fel!

Annika, det ska bli så spännande med julfirande i Karibien. Jag är riktigt sugen på att gå i kyrkan och höra spanska julsånger, för upplevelsens skull!
Vad konstigt att vi har billigare granar än ni, hur kan det komma sig – granodlingarna BORDE ligga närmare Virginia än Puerto Rico!?
Vi ska försöka hitta amerikanska lampsladdar till våra julstjärnor i helgen, för det skulle bli så fint – eftersom vi bor så högt upp så skulle de synas från långt håll!

29 11 2007
Anne-Marie

Ja, tydligen pyntas det mycket tidigare både här och i PR jämfört med Sverige. Granarna måste ha skeppats lång väg innan de kommer fram till er. Och man kan undra varför de håller sig så mycket längre än i Sverige. Adventsstjärnor är så fina. Har aldrig sett några här.

30 11 2007
Anne

Oregon där jag bor är en stor granproducent (tydligen skeppar de granar överallt, kanske även till Puerto Rico?), vi har flera christmas trees fields nära oss så jag BORDE ju ha köpt en äkta🙂 Men jag kör med vårt fejkträd som jag hade även i fjol. Jag har dock varit till julgransfälten med grannen som köpte träd, man får hugga ner sin egen gran och gå ut på fältet och välja vilken man vill ha. Det var jättemysigt! Granarna är ju så mjuka och gosiga, eller hur? De svenska granarna är mycket mer stickiga och hårda, tycker jag. Kanske beror på att de amerikanska är odlade…inte vet jag. I alla fall, här säljs granarna för $5 per foot.

30 11 2007
Inge

Hi Petra,
We are in Torrevieja for the moment and today I had to get my bikini out! Cannot believe it as Tuesday we were in Stockholm and my but was freezing off! Can tell you that we are not in Christmas mood yet, not with this blue sky, maybe when back in Brussels…
Big kiss,
Inge

30 11 2007
petchie

Anne-Marie, vad konstigt att du inte har sett några julstjärnor i USA, kanske de bara är julblommor i Europa och PR? Shoppingcentret som vi besökte igår, Plaza las Américas hade tom plast-julstjärnor överallt som juldekorationer!

Anne, kanske det är så att vi har julgranar här från Oregon – det skulle ju vara helt galet om de har skeppats hela vägen från nordvästa USA. Jag är faktiskt lite sugen på att fråga julgransförsäljarna nästa gång vi är och handlar.. Eller så ber jag kanske O att fråga, jag är lite feg när det gäller att snacka spanska, framförallt för att jag ju inte KAN så mycket “donde estan los arboles” betyder nog “var är träden” och inte varifrån… hm… Förresten, jag ska nog börja med spansklektioner redan nästa vecka, ska bli så kul!

30 11 2007
petchie

Inge, that’s so cool that you can still swim or at least sunbathe in Spain at this time of the year!!
I am sure that Brussels is christmas decorated now as well!? You should get some glögg from Ikea and pretend that you are already Swedish😉
Let’s talk on skype next week, until then enjoy the sunshine!

Leave a Reply

