Trying to create a Christmas atmosphere in the Caribbean (Part I)

4 12 2007

Already 4th of December and we put up our new fake Christmas tree yesterday. I finally found all the decorations or should I say ornaments  ;-)  from Brussels packed away in the only box I hadn’t looked in. We hadn’t realised that the multi-coloured lights included more than red and green (the tree was not lit up in the store), we also have purple and yellow lights – yikes! Oh well, it’s a very American style kitsch tree but it looks good in the corner with the windows overlooking the ocean! I’ll take a photo tonight…

-)

Annika has written a post on Christmas music, which reminded me of my all time favourite Christmas song; Fairytale of New York with The Pogues and Kirsty MacColl. Click on the above link to read more about it, apparently I am not the only one who thinks that it is the best song for the holidays*! I could easily put this song on repeat for an hour or so… maybe I’ll do it now when I am home alone :D

My favourite memory of this song is not holiday related but in January 2001 I was travelling by bus from Sarajevo to Tuzla in Bosnia with my fellow students from the master’s programme, and Irish girl O and Scottish guy E started singing this song for some reason… They did it so well (their accents were perfect for the song), that it gave me goose bumps and everytime I hear the song, I think of that bus trip. [And how the bus driver heated up the frozen brakes with dipping a piece of fabric in the petrol tank, setting fire to it and putting it underneath the bus  – we discreetly tried to walk as far from the vehicle as possible!]

Read the lyrics, maybe not too much Christmas spirit at the end… And watch it on this link (do you spot Matt Dillon in the beginning?) – unfortunately my internet connection is not fast enough to watch it properly but I have the song on the cd Absolute Christmas.

Fairytale of New York by The Pogues 

 

It was Christmas eve babe

In the drunk tank

An old man said to me, won’t see another one

And then he sang a song

The Rare Old Mountain Dew

I turned my face away

And dreamed about you

 

Got on a lucky one

Came in eighteen to one

I’ve got a feeling

This year’s for me and you

So Happy Christmas

I love you baby

I can see a better time

When all our dreams come true

 

They’ve got cars big as bars

They’ve got rivers of gold

But the wind goes right through you

It’s no place for the old

When you first took my hand

On a cold Christmas Eve

You promised me

Broadway was waiting for me

 

You were handsome

You were pretty

Queen of New York City

When the band finished playing

They howled out for more

Sinatra was swinging,

All the drunks they were singing

We kissed on a corner

Then danced through the night

 

The boys of the NYPD choir

Were singing Galway Bay

And the bells were ringing out

For Christmas Day

 

You’re a bum

You’re a punk

You’re an old slut on junk

Lying there almost dead on a drip in that bed

You scumbag, you maggot

You cheap lousy faggot

Happy Christmas your arse

I pray God it’s our last

 

 

I could have been someone

Well, so could anyone

You took my dreams from me

When I first found you

I kept them with me babe

I put them with my own

Can’t make it all alone

I’ve built my dreams around you

 

 

 

 

 

 

 

 

*) Is the favourite Christmas song of Cliff Richard, Jack McMorrow, Matt Dillon, Dermot O’Leary, Pete Doherty, Ricky Olarenshaw, Carl Barat, Bob Geldof, Liam Neeson, Colin Firth, Tim Hames, Sue Johnstone and The Office creators, Ricky Gervais and Stephen Merchant, with Gervais even going as far to say, when covering Jonathan Ross’ BBC Radio 2 show on Christmas eve 2005; “The best Christmas Song ever and one of the best songs ever – it’s just brilliant” (from Wikipedia).


Actions

Information

14 responses

4 12 2007
David

Agreed, Fairytale of New York är en av de bästa jullåtarna någonsin….men jag får ju vara lite lokalpatriotisk och slå ett slag för den bästa julpartylåten: Tyskarna från Lunds fantastiska “Achtung X-mas”

Enjoy!🙂

4 12 2007
petchie

Ok David, jag ska kolla in den låten. Men trevligt att du håller med mig, då kan vi sätta Fairytale of New York på repeat när ni kommer till jul😉

4 12 2007
David

Suits me just fine.🙂

4 12 2007
Anne

Gillar Fairytale of New York, jag visste dock inte låten heter så… Men känner ju igen den och har lyssnat på den massor (finns på min blandade jul-CD) men kände som sagt inte igen namnet. Men den är bra!
Gillar också Chris Rea’s Driving Home for Christmas. Den har en skön och nästan lite vemodig stämning över sig, jag gillar den.
Er julgran låter häftig tycker jag, uppiggande och annorlunda.

4 12 2007
petchie

Anne, roligt att du också gillar den julsången! Den har ju en lite speciell text och jag gillar vad som står skrivit om den på Wikipedia.
Driving home for Christmas är också bra, har lyssnat på den idag – även Snart kommer änglarna att landa med Ulf Lundell, Mer Jul av Adolphsson och Falk och Juligen med Just D är bra men jag gillar inte Tänd ett ljus med Triad… Och så klassikern Last Christmas så klart, jag är ett gammalt Wham-fan!
Jag ska ta ett foto på vår kitschiga gran så fort det har blivit mörkt (runt kl 18 min tid) så får du se hur uppiggande den är, ha ha!

4 12 2007
desvon

Kul att julgranen är uppe och pyntad. Det blir verkligen american med hull och hår med julbelysning i olika färger😉 Ser fram emot att få se foto på den. Jag tror att ni verkligen kommer att få många minnen från denna första jul i tropikerna.

4 12 2007
saltistjejen

Härligt med amris-kitchig gran! Ska bli skoj att se foto sedan!🙂
Jag gillar också Fairytale of New York. Har också Absiolute Christmas, men iår sa M att han tycker det är dags att skaffa lite emr julmjusik. Man har nästan tröttnat på Absolute Christmas…😉
Jag har såklart även några CD med körsång också vilket jag egentligen kan tycka är ännu mer “juligt”, men visst, det passar ju itne å bra om man vill ha lite mer partystämning…

5 12 2007
petchie

Det är verkligen en amerikansk julgran, Desiree – ha ha, och jag är stolt över den! Vår första julgran🙂 och vår första jul tillsammans, det kommer att bli jättekul.

Saltis, foton kommer snart men tror att jag ska hänga upp lite fler kulor först, I’m really going for it now!
Jag kan hålla med om att man är lite trött på Absolute Christmas, det är ju den enda julmusiken som spelas på radion och i affärerna i Sverige under december. Köpte en brittisk samling förra året, med bla Power of Love med Frankie goes to Hollywood, har aldrig tänkt på den som julig men den är himla bra. Hemma brukar jag sätta på Agneta och Linda Fältskogs lp med allt från “Se det snöar” till “Nu tändas tusen juleljus”, den är så bra – jag fick den 1983 tror jag!

5 12 2007
Annika

Vet du, jag tror nog aldrig jag har hört den förr, Petra! det är första gången jag hört den. Och jag lyssnade på länken du gav mig fr Youtube. Jag förstår att dina minnen från Bosnien är förknippade med den låten.
Håller med Anne om Driving home for Christmas…LOVE it!!
Ska skriva en lista med svenska julsånger också, helst den här veckan.

5 12 2007
petchie

Ha ha, Annika – vet du varför? Antagligen pga att du inte har bott i Sverige de senaste 8-10 åren!! Den är med på Absolut Christmas-cdn som spelats sönder i Sverige de senaste åren under decembermånad!! Och den är nog väldigt anglosaxisk (ok, irländare är ju inte anglosaxiska men alltså inte amerikansk), den skulle nog aldrig spelas i USA eftersom de sjunger “arse” och är nog ganska “offensive” på slutet för pryda amerikanska radiokanaler😉
Ska bli intressant att läsa din lista med svenska julsånger!

6 12 2007
Kicki

Hej Petra!
Snacka om att få vibbar tillbaka till vår bröllopsresa på Irland.
Du har en utmaning att inkassera på min blogg!
Kram!

7 12 2007
Millan

Ah yes!! Fairytale of New York ar min absoluta favorit ocksa. Jag kopte en julskiva for ett tag sedan enbart for att just den sangen var med. Aaaaa vilka minnen! Jag har spelat en hemma ratt friskt sen den 1e December🙂
Pa lokalradion har spelar radiopratarna alltid in en ‘alternativ’ version av en kand julsang varje ar och i ar ar det Fairytale of Bristol som galler🙂.

7 12 2007
petchie

Kicki, vad kul att du påminns om er bröllopsresa på Irland – härligt att åka dit på honeymoon! Tack för utmaningen, jag ska skriva ihop en liten önskelista ASAP.

Millan, jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så många som gillar Fairytale of New York – men verkligen roligt! Ha ha, Fairytale of Bristol låter som en intressant version..

7 12 2007
Millan

Ja intressant ar den verkligen!! Speciellt som den sjongs med en ordentlig Bristol dialekt!!🙂

Leave a Reply

