Puerto Rico – away from the shopping malls and fast food restaurants…

7 12 2007

Yesterday O and I were shown a so-called film (more like a photo story with a voice-over) on Puerto Rico made by National Geographic in 2003. It was a very controversial film and many Puertoricans felt that it would scare the [American] tourists away from the island. I actually first heard of the film last week from a tourist guide who took E and I to El Yunque, the rainforest in Puerto Rico. He claimed that many Americans chose to go to Hawaii, instead of Puerto Rico after the publication of these photographs… you see, a lot of Americans don’t have passports and Hawaii & Puerto Rico are two islands that they can obviously visit without getting one.

I can understand why some tourists would be scared away from Puerto Rico because of the photos of junkies shooting up in a slum, however I think that the photos (there are a lot more photos than just of the drug addicts) show that Puerto Rico is not just a Caribbean imitation of the USA complete with KFC, Burger King, Wal-Marts (however difficult to find!) and big shopping malls, and high-rise hotels and condos along the coast (just around the San Juan area)… There is a distinct Puertorican culture and society which you would find if you make an effort to see beyond the Americanised facade.

I really like Puerto Rico, it’s a beautiful island and I hope that you will enjoy watching the photo story and hear the photographer Amy Toensing talk about her travels around the island – I think that it is obvious that she really loves Puerto Rico! Check it out here!

And remember, most tourists never see this aspect of the island, you can chose which part of the island you want to experience (and anyway, the slum La Perla is a no-go at any time of the day – just like there are areas like that in most big American cities)…

PS On the right-hand side of my blog (under the blogroll) there is a collection of links for travelling in Puerto Rico – I will keep updating it with new useful links when I find some more.


Actions

Information

5 responses

7 12 2007
desvon

Jag ska ta och kolla på Amys kort. Jag tycker självklart att det riktiga PR är mer interessant än den amerikanska verisonen av PR. Jag uppskattar att du kan ge oss en inblick i det riktiga PR, kulturen, historian, naturen osv. Hawaii är ju en av USAs delstater så det är rätt naturligt att amrisarna inte behöver pass för att åka dit men precis som du säger så uppskattar amrisarna att kunna åka till ställen som PR utan att behöva pass eftersom det är så många som inte har något pass. Droger och kriminallitet finns ju i de flesta amerikanska storstäderna också så det är ju lite att blunda för verkligen om man inte vill åka till PR för att det skulle finnas droger på ön kan man ju tycka. Jag ser som sagt fram emot att få se mer om the real PR genom dig och din blogg.

7 12 2007
petchie

Desiree, precis – jag vill visa att PR inte bara är USAs sk 51:a stat… jag är ganska övertygad om att våra framtida gäster skulle bli ganska besvikna om vi bara visade dem hotellen och shoppingcenterna, då kan man ju lika bra åka ngnannanstans!
Det var just det jag menade, att det är ganska naturligt att amrisarna inte behöver pass för att besöka Hawaii och Puerto Rico men det är visst många som väljer mellan de två öarna när de [passlösa] ska åka på semester!? Jag har ingen aning om turistströmmen verkligen blev mindre pga National Geographics artikelserie, om den tidningen kan ha ett sånt stort inflytande på medelamerikanens semesterplaner men vem vet!
Kul att du ser framemot att läsa mer om PR – jag läste på din 100-lista att du gillar sol och värme… Ni kanske ska komma hit och hälsa på😉

7 12 2007
desvon

Nu har jag kollat på Amys bilder och lyssnat på hennes berättelse. Wow, jag lärde mig mycket på det. Bilderna var väldigt fina och gav verligen inblick. Jag ser nu ännu mer fram emot att lära mig mer om PR. Jag skulle väldigt gärna åka dit någon dag. Det skulle självklart vara kul att hälsa på er och få chansen att träffan i real life. Ha en skön helg.

8 12 2007
Annika

Jag tycker att det ska bli jätteintressant att få ta del av det “riktiga” PR under den tid du bor på ön. Tycker det är så roligt och intressant att läsa dina reflektioner.

8 12 2007
petchie

Desiree, roligt att du gillade Amys bilder, jag tyckte själv att de var jättefina och visade ett annat perspektiv på Puerto Rico och kulturen här. Jag tycker absolut att ni ska komma hit och hälsa på!

Annika, jag hoppas att jag kommer att kunna ge en annan bild av Puerto Rico än de fördomsfulla bilderna man har av ön i USA.. I Sverige har man väl ingen aning om var PR ligger och har därför inte särskilt många fördomar om folket heller (nja, kanske att alla är som Jennifer Lopez & Ricky Martin) – alla som jag har träffat i Sverige har sagt “åh, vad skönt det låter att flytta dit” men om man frågar om de vet VAR PR ligger så vet folk oftast inte det, bara att det ligger ngnstans varmt! Som jag har skrivit innan så brukar ju folk blanda ihop Costa Rica & Puerto Rico, och det gjorde jag själv förut, so I don’t blame them!

Leave a Reply

