Tvärkulturell kurs

7 12 2007

Jag skriver detta inlägget på svenska eftersom jag är lite paranoid att vår kursledare ska få nys om inlägget (O nämnde nämligen att jag har en blogg..) och jag kommer att vara ganska kritisk till vår ”tvärkulturella träning” som vi fick igår.

 

Det är visst ganska vanligt att amerikanska företag erbjuder folk som ska flytta/har flyttat utomlands en eller två dagars kurs i den nya kulturen, kulturkrockar etc. Lotta K har hållit i sådana kurser i Californien och jag är övertygad om att hennes stil är lite annorlunda från vår amerikanska kursledare… Jag var skeptisk redan från början och O sa att om jag skulle göra narr av kursen på min blogg, fick jag inte följa med, ha ha! Jag lovade att jag skulle ge kursen en chans men jag ifrågasatte varför jag behöver en kurs i hur man flyttar utomlands när jag har lyckats flytta till 5 länder utan någonslags träning. Det kändes som något väldigt amerikanskt och som anpassat till amerikaner som aldrig varit utomlands förut. Jag hade redan fått höra från vår relocation manager E att hon oftast får klagomål från amerikanerna som flyttar hit – allt från att de inte har exakt samma livsmedel i affärerna, till att shoppingcentret är en kvarts bilkörning iväg istället för 5 minuter som hemma i USA etc… Varför flytta utomlands om man förväntar sig att allt ska vara som hemma (ok, jag vet att vissa inte har något val utan blir beordrade att ”relocate” (ännu ett amerikanskt uttryck))…

 

Så, lite skeptisk men med ett öppet sinne (??) träffade vi vår kursledare igår, L som kommer från nordöstra USA, bott i Miami där hon träffade sin puertoricanske ex-man och är nu inne på sitt 9:e år i Puerto Rico. Hon jobbar som psykoterapeut (heter det så på svenska?) och har två barn (är uppenbart ett av de få skälen till att hon fortfarande bor kvar i PR sedan skilsmässan – kommer ni ihåg mitt inlägg om att skaffa barn med en utlänning..?). Hon har även bott i Brasilien så med andra ord (hennes ord) har hon bott ”överallt i världen”.

 

Vi fick presentera oss, och jag började med att berätta att jag har bott i 6 europeiska länder (inkl Sverige) och det visade sig att hon visste inte ens var vi kom ifrån – hon frågade mig väldigt långsamt om det var ok att vi talade engelska, jag bara stirrade på henne tills jag insåg att hon trodde att jag var spanjorska!! Det var så klart inte hennes fel, det var ju synd att hon inte fått reda på innan att O och jag är från två olika länder och att vi bott i Belgien i 7 resp 5 år.

 

En puertoricansk kille, JC som bott i USA i 17 år men nyligen hemkommen till ön, anlände och gav oss lite ”inside information” om turism, historia, geografi, politik – vi satt visst mest och nickade för han avbröt sig flera gånger och frågade förvånat om vi redan kände till vad han berättade – vi sa att ja, inte allt men vi har ju läst de inledande kapitlena i Lonely Planets guide till PR och ja, vi har ju redan rest runt lite på ön… För oss är det självklart att man gör lite research när man ska flytta till ett nytt land men jag förstår att vissa kanske inte gör det. Han visade till och med en karta över Karibien och frågade om vi visste var vi befann oss – han förklarade att det är många [amerikaner] som kommer hit och inte ens vet var de befinner sig geografiskt, suck… JC var i alla fall en himla kul kille och när O berättade om alla sina problem under de första tre månaderna (strul med flyttlass, Social Security Number, tv & internet, etc) så upprepade han vad Os kollegor redan sagt flera gånger: ”Welcome to Puerto Rico” och slog ut med händerna!

 

Vi hade en heldag med L, och det var en blandning av anekdot-berättande (hennes erfarenheter från 9 år på ön), lite psykologsnack om hemlängtan, kulturchock och dylikt, och information om Welcomers’ club… Jag ska faktiskt testa den här klubben även om jag är orolig för att det bara är amerikanska, övermedelålders kvinnor som sitter och klagar på puertoricanerna – jag kan ju bli positivt överraskad och jag måste ju komma ut från hemmet och träffa folk även om de är utlänningar! L förklarade också att man kan få vänta i timmar trots att man har en tid hos läkaren, ingen skillnad från Belgien – jag förklarade att jag brukade få vänta 2-3 timmar hos min svenska läkare i Bryssel.

Det var intressant och lärorikt men Ls uttalande om att hon (och andra amerikaner) inte vill se fattiga människor, att de inte ska behöva se fattiga folk och att hon tycker att man ska flytta alla fattiga som bor i slummen La Perla (farligaste stället på ön typ) i Gamla San Juan till någonstans utanför staden så att turisterna slipper se dem… nja, det gjorde oss bara väldigt illa till mods.  

Jag ska kanske inte vara så kritisk (eller varför inte, egentligen!?) men det känns som Ls stil kanske går hem hos amerikaner men vi européer kände att hon var väldigt snobbig och kritisk till sitt nya hemland. Hon upprepade flera gånger att hon inte gillar kulturen i Puerto Rico men hon accepterar och respekterar den – respekterar håller vi inte alls med om att hon gör.. Det kanske är bra att hon är kritisk och kan förklara alla negativa aspekter av Puerto Rico, hon försöker väl undvika att vi får samma dåliga upplevelse som hon (hon fick värsta kulturchocken första året hon var här och var deprimerad i ett år) men jag gillade inte attityden att ”här sitter jag och snackar skit om puertoricanerna inför nyanlända utlänningar”… Låt oss få bilda oss en egen uppfattning om vårt nya land!!

 

O och jag sammanfattade upplevelsen i bilen efteråt, vi fick lära oss vissa nya saker och få andra saker bekräftade. Hade L inte varit så snobbig och kritisk mot vissa aspekter av Puerto Rico så hade vi haft en mycket bra dag, och vi kan tänka oss att folk som inte har bott utomlands innan och som förväntar sig att det ska vara precis som hemma kan verkligen behöva en tvärkulturell kursdag!

 

PS Svenska B har berättat för mig att puertoricanerna ofta är skeptiska till henne tills de inser att hon inte är amerikanska, då blir de positivt inställda, nyfikna och intresserade. Vi upptäckte det förra veckan när B och jag var ute med M och E, fyra svenskar – snacka om att vi fick många frågor om var vi kommer ifrån (fick tom en tjejs visitkort, hon ville umgås med B och mig!) och vad vi gjorde i PR.

Min poäng är att vissa av Ls dåliga erfarenheter från PR tror jag härstammar från hennes ursprung och hennes väldigt amerikanska stil. Jag skulle aldrig gorma på akutintaget på ett sjukhus att folk ska hålla käften (japp, det hade hon gjort, till sin puertoricanske dåvarande makes förtvivlan!!)…


Actions

Information

12 responses

7 12 2007
Maria

Intressant läsning,P!

Jo, det finns ett yrke psykoterapeut!

Era uppfattningar stämmer ju precis med våra,- från vårt utlandsår – ang. amerikanare!
Det var ständiga klagomål om mat, storlek på kyl/frys osv.!
Vi hade inget behov av att leva “Svensson-liv” utomlands, utan var intresserade av att uppleva ett annat land och dess invånare, kultur osv.

7 12 2007
desvon

Någon träning i att flytta utomlands tror jag inte att du behövar. Jag tycker dock att det är interessant med de kulturella skillnaderna och kulturkrockar som kan uppstå. Jag märkte att det var betydligt större skillnad mellan europeer och amerikaner än vad jag någonsin hade förväntat mig då jag flyttade hit till USA. Men min erfarnhet är att det inte bara är amrisar som klagar då de flyttar utomlands. Känner ett svenskkvinna här som bara klagar jämt på det mesta här. Oavsett ens ursprung så är det ju inte så positivt att bara klaga hela tiden. Alla platser har sina för och nackdelar och man får försöka hitta det positiva och vara öppen för nya saker. Man måste ha rätt inställning och vara berdd på att var flexibel. jag tycker att det var kul att läsa om kursen. Tycker att det är bra att det ändå annordnas kurser i tvärkulturell träning.

7 12 2007
petchie

Mor, som tur är kan inte amerikanerna klaga på storleken på kylskåpen här – de är av den amerikanska modellen! Jag tror att problemet för amerikaner som flyttar hit är att de tror att det ska vara PRECIS som USA eftersom det är ett amerikanskt territorium – och när de väl inser att det inte är så, så blir de väldigt chockade!

Desiree, absolut – folk gillar att klaga, oavsett ursprung och plats (som jag skrev i ett inlägg i somras från Bryssel) men som jag skrev ovan så tror jag att det är på ett sätt svårare för amerikaner att acceptera att det INTE är som USA. Jag kom ju med inställningen att det kommer att vara såå annorlunda från Europa (och förhoppningen att det inte skulle vara alltför mycket amerikanskt utan att ön hade sin egen identitet/kultur).
MEN, jag är övertygad om att jag också kommer att uppleva kulturkrock/chock, eftersom jag bara har bott i Europa innan! Europa är ganska homogent tror jag när allt kommer omkring, vi tittar på samma tv-program, har relativt liknande värderingar (i medelhavsländerna en aning mer religiösa) etc.
Jag tycker också att tvärkulturella kurser är bra och jag är övertygad om att Lotta Ks kurser är lite mer nyanserade och neutrala än den vi upplevde igår! Jag tycker att det är lite synd att folk som kommer hit får Ls negativa uppfattning om PR och dess folk som första intryck. Vi har ju redan bildat oss en uppfattning och är ju vana vid att bo utomlands med både positiva och negativa erfarenheter!!

7 12 2007
Lotta K

Läste snabbt, måste rusa, återkommer!

7 12 2007
saltistjejen

Oj en kurs för inflyttade utlänningar! Det har jag inte hört talas om här…. Jag förstår att det kändes lite konstigt för er som ju redan bott utomlands, men jag kan även se varför de kanske har en sådan kurs för just många amerikaner. Många i USA har ju faktiskt knappt varit utanför sitt lands gränser. Inte ens på semester.
Men ang det där att klaga så mycket, det tror jag mer är individuellt faktiskt. Vissa personer ser möjligheter och skrattar åt missöden, medan andra bara ser det negativa. Jag håller med Deisree om att alla ställen har BÅDE bra och dåliga sidor. Det gäller att uppskatta de bra och att inte haka upp sig för mycket på de dåliga. Men skulle man mot förmodan vantrivas på ett ställe av någon anledning så är väl det bästa att flytta därifrån då??

8 12 2007
Anna Malaga

Intressant att läsa! Misstänker att jag hade käftat emot rätt mycket pâ kursen…;-)
Kan du inte länka till ditt inlägg om att skaffa barn med en utlänning? Tack!

8 12 2007
Annika

Trist det där att PR har så himla dåligt rykte i USA. Känner till en man som numera flyttat hem till Europa efter 44 år i USA. Han sa alltid att han på sin lön i USA (genom skatten) försörjde två Puerto Ricanska familjer.
Jag känner inte till ngn som åker till PR på semester, däremot till S:t John och naturligtvis till Hawaii. PR har fått ett rykte som är svårt att tvätta bort. Trist nog. Min gamla chef fr Lord& Taylor började jobba som dekorationschef på Macys i PR. Han trvides bra på ön och stannade i flera år. MEN; så var han också halvspanjor. Mamman kom från Spanien och pappan var amris. Han talade flytande spanska, så det hjälpte nog till.
Det där med klagandet är nog rätt individuellt, tror jag också.
OCH behöver man verkligen en kurs när man flyttar utomlands? som du säger. Du som redan bott på så många ställen vet ju vad du har att vänta.
Trist att damen som höll kursen svartmålade landet ännu mer. Det var precis vad amrisarna inte behövde veta…

8 12 2007
petchie

Oj Anna, du måste vara vaken mitt i natten i Spanien😉
Visst, jag borde ha käftat emot mer än vad jag gjorde, men jag ifrågasatte trots allt ganska mycket av vad vår kära amerikanska sa – bla det om att inte vilja se fattiga människor, jag menade att det finns ju en massa fattiga folk i USA också… hon höll med men att man inte behöver SE dem eftersom USA är så mycket större och man kan undvika de fattigare områdena.. Oh well, vad kan man säga?
Jag ska lägga till länken till mitt inlägg om att ha barn med utlänningar, men här kommer den https://petchie.wordpress.com/2007/11/13/the-risk-of-having-kids-with-a-foreigner/

8 12 2007
petchie

Annika, visst är det tråkigt att Puerto Rico har dåligt rykte i USA men jag kan förstå varför – 60% av befolkningen har rätt till socialbidrag.. Mao en stor del av befolkningen är fattig och ca 10% är väldigt rik – inte en bra kombination med en liten del medelklass (lärde jag mig när jag läste u-landskunskap).
Jag tror att man kan bli extremt isolerad i PR om man inte försöker lära sig spanska, eftersom de flesta här inte talar engelska. Dessutom har amerikanerna inte det bästa ryktet efter militärbaserna som har legat här, plus att puertoricanerna vet att amerikanerna ser ner på dem…

Nej, vi behöver nog inte en kurs i hur man flyttar utomlands, vi tyckte båda två att vi inte lärt oss något revolutionärt utan det mesta var självklarheter… men jag kan förstå att det är väldigt bra för människor som aldrig har bott utomlands förut! Men som sagt, jättesynd att amerikanskan (som är den enda cross-cultural trainer på ön) svartmålar folket och kulturen (ok, hon sa några positiva saker också men de var FÅ!).

8 12 2007
petchie

Annika, glömde dock att säga att Puerto Rico är jättevackert och jag skulle absolut rekommendera att åka hit på semester! Det är ju inte så långt från USA (man måste väl nästan flyga via San Juan för att ta sig till St Thomas (US Virgin Islands)) och ön har en distinkt kultur trots den amerikanska ytan.
Det finns så mycket att se och jag ska fortsätta skriva om sevärdheterna – jag har ju fortfarande inte skrivit om ön Culebra som vi besökte för 2 veckor sedan och regnskogen El Yunque…

11 12 2007
Millan

Vad synd att kursledarens stil var sa trakig for annars skulle ni sakert ha kunnat ha en ratt sa intressant dag! Inte for att jag haller tror att ni behover en kurs i hur man flyttar utomlands, men nagot bra tips eller tva tackar man ju inte nej till.
Jag har skrivit en del om det dar med att klaga pa andra lander i min blogg. Jag har inga erfarenheter av Amerikanare men dock tror jag att vi svenskar ar ratt bra pa att klaga pa andra lander. Vi lar oss ju fran en valdigt ung alder att Sverige ar ett valdigt tryggt och bra land och vi har nog svart att inse att det finns andra lander som ar minst lika bra! jag har en kansla av att du ar ovanligt ‘open minded’ (jag kommer inte pa det svenska ordet har??) eftersom du flyttar runt sa mycket och redan har kommit pa det!!

11 12 2007
petchie

Absolut, jag satt mest och retade mig på att hon var så extremt kritisk och fördomsfull trots att hon försökte framstå som förstående och open minded (jag vet inte heller hur man säger det på svenska!).. Som O sa, hon är väl van vid att hålla i dessa kurserna för amerikaner och hennes stil passar säkert dem, men vi européer funkar ju på ett annat sätt. (Nu är det kanske jag som är fördomsfull!!)
Tack för att du tror att jag är open minded🙂 jag tar det som en komplimang. Men, jag ska erkänna att när man har flyttat runt så mycket och träffat och jobbat med folk från olika länder så får man också många fördomar bekräftade😉 Jag anser dock att så länge man inser att det är generaliserande fördomar och att man fortsätter att ha ett öppet sinne när man träffar en ny person..

Leave a Reply

