Party och 100 saker om mig…

14 12 2007

Idag ska vi ha vår första fest i Puerto Rico! O har bjudit in sina kollegor och vi har även bjudit in svenska B och Os nya puertoricanska kompis J. Det blir inget jultema på festen den här gången, kanske vi bjuder in några få utvalda för glöggmys precis innan jul nästa helg.

O stod i köket till sent igår kväll och gjorde tortillas (spansk omelett) – de blir inte lika bra som i Bryssel och vi vet inte om det är spisen (el, vi hade gas i Bxl), potatisen (Idaho-potatis?) eller stekpannan som har blivit för gammal.. Jag har nu två pajer i ugnen, en vanlig Quiche Lorraine (skink- & ostpaj) och en med rökt lax, chèvre (getost) och lite rivet citronskal (glömde spenaten, men det blir lika bra utan). Det är härligt med en stor, amerikansk ugn där man kan ställa in två pajformar BREDVID varandra! Snart ska det även bli en chokladkaka och sedan väntar jag lite med att förbereda salladerna. O ska även göra sin specialitet när han kommer hem – Chicken Tikka Masala, mums!

Efter att ha läst Desirees, Fias, och Annikas listor om sig själva, så kommer här min lista – bättre sent än aldrig:

  1. är vänsterhänt men klipper med vanlig sax (dvs ej vänstersax) och spelar racketsporter med högerhand.
  2. gillar inte mogen frukt – jag äter hellre omogna bananer, persikor, päron etc för jag hatar när frukten blir saftig och bara rinner (eller mörka, mosiga bananer, usch!)
  3. insåg inte att jag var “picky” när det gäller mat förrän jag träffade O – jag gillar inte inälvsmat, testiklar, hjärnor, och övermogen frukt…
  4. svenska killar gillar inte mig, det är sant! Jag har alltid varit mer poppis bland italienare, spanjorer och britter…
  5. jag hatar kommentarer om min skånska
  6. jag hatar kommentarer om att jag inte kan vara svensk för jag är inte blond
  7. jag har färgat håret sedan jag var 25, jag är extremt gråhårig och måste nuförtiden färga rötterna var 4-5 vecka
  8. äter havregrynsgröt varje morgon sedan mars 2007 – är mycket stolt eftersom jag inte gillar att äta frukost
  9. älskar långa bruncher med vänner, eller bara pojkvännen
  10. talar svenska, franska, engelska och italienska och är på nybörjarnivå på spanska och holländska
  11. tycker inte att jag är så bra på språk – trots nr 10… Jag lärde mig engelska när jag bodde i England som 13-åring (har dessutom haft 2 engelska pojkvänner och en irländsk), franska har jag pluggat 6 år i skolan, ett år i Schweiz som au-pair, en termin i Frankrike, 20 högskolepoäng och bott 5,5 år i Belgien – jag gör fortfarande fel på pronomen, pluskvamperfekt etc. Den italienska grammatiken har jag bara skippat, så länge folk förstår mig så…
  12. har franska kompisar som jag vägrar tala franska med, medan jag har andra som jag vägrar prata engelska med
  13. franska är nog en av mina värsta hang-ups!
  14. min äldsta kompis och jag har känt varandra sedan jag föddes (hon föddes 2 månader före mig)
  15. min äldsta kompis och jag kan gräla och skrika på varandra men vi är fortfarande bästa vänner
  16. är en typisk stora syster och vill gärna ta hand om och berätta för småsyskonen (som är 24 & 29) hur de ska göra saker och ting
  17. älskar att resa
  18. älskar guideböcker och är en riktig Lonely Planet-nörd som gör antecknar i böckerna när och med vem jag har varit på ett ställe
  19. har mina böcker och cd-skivor i bokstavsordning – framför allt för att jag har så många och vill kunna hitta snabbt
  20. hatar när folk inte lägger tillbaka cd-skivan i fodralet
  21. är extremt lat och kan tillbringa en hel helg inomhus, utan att träffa någon – bara skrota omkring, läsa, lyssna på musik och kolla på tv
  22. älskar att lyssna på musik och sjunga men bara när ingen hör – eftersom jag är totalt tondöv
  23. har ingen rytm- eller taktkänsla och O vill att vi ska ta en salsakurs i PR…
  24. kan reta mig på stavfel, hallå – stavningskontroll någon?
  25. försöker undvika särskrivningar men ibland kan det bli lite långa ord och jag blir osäker på om det hade varit bättre med en särskrivning?
  26. min biologiska klockar tickar ganska högt nu
  27. är känd bland kompisar för att ha väldigt bra minne för årtal “när jag gjorde det och det 1996…”, “kommer du ihåg när vi 1992 åkte till Canada”)
  28. är även känd för att komma ihåg födelsedagar – inte så svårt, jag har en kalender med alla kompisars födelsedagar (folk verkar tro att jag kan alla datum utantill!)..
  29. försöker hålla kontakten med alla kompisar över hela världen
  30. har en australiensisk bror – han var utbytesstudent i min familj 1991
  31. har en lettisk syster – hon var utbytesstudent i min familj 1992-93 och hon bor nu i samma stad som mina föräldrar och är gift med en svensk-lett. Jag har även en amerikansk syster som jag har tappat kontakten med och det grämer mig väldigt!
  32. har en schweizisk familj – min au-pairfamilj i Genève, jag bodde hos dem 1994-95 och vi håller fortfarande kontakt
  33. har en tendens att när jag talar om mina kompisar nämner jag deras nationaliteter “min franska kompis”, “min spanska pojkvän”…
  34. anordnade en stor 30-årsfest för jag ville samla alla vänner på ett ställe och eftersom jag inte trodde att jag skulle få chansen att gifta mig på många år
  35. träffade min stora kärlek O en månad innan jag fyllde 30
  36. var väldigt bitter på livet året innan jag fyllde 30 och var ganska deppig
  37. har ett hetsigt temperament och kan bli väldigt arg, sur och irriterad, men jag visar det bara för de jag känner väl (tyvärr för dem)
  38. har aldrig haft ett så lugnt förhållande (temperamentsmässigt) som med O, vi har aldrig bråkat (och det är inte tack vare mig!)
  39. har bott i sju olika länder (inkl Sverige) och tror att det blir Spanien efter Puerto Rico. Jag har dock lärt mig att livet aldrig riktigt blir som man har planerat och vem vet vad som sker nästa år…
  40. O och jag träffades på ett Eurovisionsparty som en gemensam bekant, en irländsk bög (så klart!) hade organiserat och vår gemensamma irländska tjejkompis tar all “credit” för att vi träffades…
  41. skulle vilja döpa eventuell, framtida dotter till Ella efter min mors farmor men det funkar inte på spanska (det betyder hon) till min stora förtret
  42. första gången jag skickade ett email var från CERN i Schweiz där the world wide web (www) uppfanns! CERN är centret för europeisk kärnfysikforskning (European Organisation for Nuclear Research) och en fd pojkvän jobbade där
  43. jag har haft samma hotmailadress sedan 1996. Idéen till adressen (samma som bloggen) fick jag från mitt första smeknamn, som en engelsk klasskompis hittade på
  44. andra gången jag skrev högskoleprovet fick jag 1,9 (första gången 1,6 vilket inte hjälpte mig för att komma in på Lunds universitet)
  45. läste 2 år på Pol.Mag-progammet på universitetet i Linköping men flyttade till Lund 1997 för att fortsätta mina studier
  46. saknar magisteruppsatsen i statsvetenskap och 8 poäng mikroekonomi (nationalekonomi, 1-20p) för att få ut min Pol.Mag examen (vilket aldrig kommer att hända, jag vill skriva uppsatsen men INTE plugga mikroekonomi igen, så i så fall blir det en vanlig magisterexamen i statsvetenskap)
  47. har en Fil. Kand examen i statsvetenskap från Lund och en master’s i mänskliga rättigheter från Padova i Italien
  48. har en massa fördomar om fransmän men har många franska kompisar – som vet att jag “egentligen inte gillar fransmän”, ha ha!
  49. våren 2005 bestämde jag mig för att lära mig ett nytt språk, många kompisar tyckte att jag skulle läsa spanska men jag ville inte ha ännu ett latinskt språk (det skulle bara vara förvirrande) så valde holländska – en månad senare träffade jag O…
  50. min granne hemifrån är en av mina bästa kompisar men vi är inte barndomskamrater – han är 2 år yngre än jag och jag kände hans storebror bättre tills vi båda befann oss i Frankrike 1998 och började umgås. Jag flyttade in hos honom 2002 när jag kom till Genève och vi delade en KALL lägenhet och säng i 5 månader – helt platoniskt!
  51. var aktiv medlem i Rädda Barnen när jag var student
  52. har extraknäckat som hotellstäderska och barnskötare (dagis)
  53. är med på fotot över Grand Hotels personal i jubileumsboken (det ska jag visa för eventuella barnbarn!) (Grand Hotel i Lund)
  54. blir alltid extremt medveten om min skånska när jag talar med nya [svenska] människor – och det slår nästan aldrig fel, folk bara MÅSTE påpeka att jag är från Skåne vilket irriterar mig väldigt (se Nr 5).
  55. i Linköping fick en kompis kommentaren “kan du översätta” och en gång härmades min skånska skrikandes av en främmande man på gatan…
  56. första gången jag besökte Stockholm var 1990, jag var 15 och hade varit i London, Paris, New York, Toronto etc
  57. en av mina bästa Stockholmskompisar förstod mig inte första gången jag talade med honom (pga av skånskan)
  58. har haft mjäll så länge jag kan minnas
  59. gillar att laga mat, något mindre att baka
  60. föredrar salt före sött dvs hellre chips än kakor
  61. älskar surt godis
  62. lärde mig dricka kaffe i Italien så jag är en kaffesnobb och dricker inte svenskt bryggkaffe
  63. min första öl var en Sol som en kompis och jag delade på, på ett 18-års disco i Lund, min andra öl var en Heineken på discot Hippodrome i London, november 1993 (sa jag att jag är bra på att komma ihåg årtal?).
  64. gillar öl men min mage klarar inte av det så jag dricker inte längre mer än en öl 
  65. en av mina favoriträtter är raclette (en speciell ost som man smälter och äter med kokt potatis, lufttorkat kött och små inlagda gurkor)
  66. min mage har strulat enormt de senaste 2 åren och nu försöker jag att undvika gluten och laktos (och öl) så mycket som möjligt
  67. älskar hösten och höstkläder men gillar inte att frysa
  68. har bara åkt skidor 3 gånger i mitt liv trots att jag har bott i Schweiz i två omgångar och i Haute-Savoie i Frankrike – våga vägra skidor säger jag!
  69. är rädd för djupt vatten och fick panik när jag skulle snorkla på Stora Barriärrevet i Australien, lyckades till slut när jag fick en flytväst…
  70. gillar danska språket som jag tycker låter coolt och laid-back, precis som de flesta danskar
  71. vill inte flytta tillbaka till Sverige, men om jag skulle göra det, skulle jag bosätta mig i Skåne och inte i Stockholm
  72. tycker att Stockholm är alldeles för långt norrut och isolerat
  73. min dröm att besöka Petra i Jordanien uppfylldes förra året, tyvärr med min jobbiga franska chef – men det var en underbar upplevelse trots allt
  74. är rädd för kackerlackor men inte så rädd för spindlar nuförtiden (om de inte är jättestora och håriga)
  75. besökte en kompis som bodde i Trinidad 2005 med ursäkten “jag kommer aldrig få den chansen igen att besöka Karibien” – nu bor jag här!
  76. har bara varit på en charterresa i hela mitt liv, Marrakesh med en fransk kompis 2003 – det var vi och en massa belgiska pensionärer men vi hade kul!
  77. sög på tummen när jag var liten och fick därför ha tandställning (dock ej fast), den första hade ett galler för att jag inte skulle få in tummen på natten
  78. fick glasögon för första gången när jag var 15, hade då mest astigmatism men nu ser jag rätt dåligt utan glasögon och har dem alltid på när jag går ut (förutom när det är solsken, då har jag solglasögon istället, ha ha).
  79. älskar listor och att organisera – har en lista med alla mina cd-skivor och böcker i min dator
  80. älskar att fotografera
  81. är jättedålig på matte – jag grät när jag fick en 5:a i matte första terminen på gymnasiet!! Jag vet inte HUR jag lyckades med resultatet på det första matteprovet men efter det gick det bara utför och hade aldrig mer än en 3:a på proven. Sista terminen räknade jag inte många tal på lektionerna (och knappt hemma heller), satt bara och pratade…
  82. pratar mycket
  83. har en pojkvän som nästan pratar mer än jag
  84. har små, men breda fötter – storlek 36 på längden, men får ofta köpa 37…
  85. gillar bekväma skor till Os förtvivlan som kallar dem för “pointless shoes” –  jag gillar inte spetsiga skor (se Nr 84)
  86. mina två nederlag i livet: att jag inte fick över 4,0 i betygssnitt när jag gick ut 9:an (hade 3,9) och att jag inte blev 1,70 m (är 1,68)… eller det tyckte jag var nederlag när jag var 15, nu bryr jag mig inte så mycket, ha ha!
  87. har aldrig haft ett jobb som jag har varit kvalificerad för: för au-pair jobbet skulle man spela piano, på Europeiska Kommissionen – för första jobbet skulle jag ha haft en magisterexamen i juridik och kunna finska, för andra jobbet skulle jag ha en examen i företagsekonomi och för tredje jobbet erfarenhet i revision… Jag har aldrig ljugit om mina kvalifikationer och har insett att man inte behöver ha den perfekta profilen för att få ett jobb!
  88. gillar inte min uppnäsa
  89. har hellre för långa byxor än för korta
  90. är materialistisk och älskar att ÄGA böcker, cdskivor och dvdfilmer… O hade aldrig sett någon med så många ORIGINAL cds som jag! (min stereo vägrade spela brända cds så det var bara att gilla läget)
  91. har alltid sagt mor och far, men blev retad för det när jag var yngre och säger nu oftast mamma och pappa när jag talar OM mina föräldrar…
  92. saknar familj och vänner
  93. kan bara kommunicera med min pojkväns familj på spanska
  94. improviserar spanska genom att blanda franska, italienska och spanskt uttal – funkar ibland
  95. träffade en av mina bästa vänner på en busshållplats – vi hade likadana vantar vilket jag påpekade..
  96. skulle vilja ha ett jobb där jag kan skriva och forska
  97. älskar stickade ylletröjor, gärna grå polotröjor
  98. är väldigt nostalgisk
  99. tycker om att åka tåg – längsta tågresan var från Köpenhamn till Neapel i Italien 2000 med min mor, min bästa (och äldsta) kompis och hennes mamma för att fira våra 25 resp 50 års dagar.
  100. är gift sedan den 31/10!! Men eftersom det var pga visumet så känns det inte som det var “på riktigt”, hade varken ring eller gäster – det får bli nästa gång!! Och därför fortsätter jag att kalla O för min pojkvän och inte make.. (beroende på situationen så klart, på amerikanska ambassaden sa jag make!)

Actions

Information

14 responses

14 12 2007
Annika

Girl!!!! Du är gift!!! Det är ju jättestort och kom på plats 100!!!!!! Vad kul! GRATTIS!!!
När ska ni slå till “på riktigt”?
Vad roligt det var att läsa din lista!! Verkligen KUL!!!
Stockholm för långt norrut, huh??? Akta dig vad jag ska reta dig för din skånska om vi ngnsin ses (JAG hoppas att vi kommer att ses, vore så kul) ;-))))))
Och du är nostalgisk, liksom jag…
Du säger att du inte är språkbegåvad men vi som läser din blogg vet att DET INTE ÄR SÅ!!!
Och du ogillar stavfel och särskrivningar, precis som jag.
Och så är jag impad, och avis på att du har bott i så många länder. Vilken skatt!
TACK för listan! SÅ otroligt roligt att läsa!

14 12 2007
petchie

Ha ha, jag visste inte om jag skulle “komma ut” om giftemålet eller inte.. Vi tog det som ngt väldigt administrativt eftersom vi vill ha ett stort bröllop med alla vänner i Spanien – antagligen efter PR så 2009.. Får se om den katolska kyrkan accepterar en hedning (för jag tänker inte konvertera, är lite anti-Vatikanen).
Kul att du gillade listan, jag insåg att det var många punkter om att inte vilja bo i Sthlm, ha ha!
Absolut att vi måste försöka träffas någongång, det skulle vara så kul att försöka få ihop en liten bloggträff ngnstans..
Tack för komplimangen ang språk men jag jämför mig alltid med andra kompisar som jag tycker är mycket bättre på att snappa upp språk (och jag hatar grammatik).🙂
Iaf, roligt att du orkade läsa hela listan!

15 12 2007
desvon

Jättekul att läsa din lista. Jag tycker definitivt inte att du är picky bara för att du inte gillar mogen frukt och inälvsmat. När det kommer till päron tycker jag mycket bättre om de omogna jämfört med de mogna. Tycker att päron ska vara gröna och lite hårda för att vara som godast. Stort grattis till giftemålet! Det är klart att du ska bröllopsfest, ring och allt det andra också. Tycker du verkar vara väldigt spåkbegåvad som kan så många språk. Du har så rätt i att livet har en tendens att aldrig bli riktigt som man tänk sig.

Ha en riktig mysig fest låter som det kommer bli jättetrevligt. Bra idé att bjuda in till en fest när man är ganska ny på en plats för att lära känna folk bättre och kanske lära känna några nya också.

Ha en skön helg och 3:e advent.

15 12 2007
petchie

En päronvän! Desiree, jag gillar PRECIS sådana päron som du beskriver!! Jag kan bara inte äta päron som är mjuka, saftiga och det bara rinner😉
Tack, jag ska nog få mitt “riktiga” bröllop en dag, men det sk visumbröllopet var ganska fint det också – det var en kompis till mig som vigde oss i Malmö Rådhus (hon är domare) och mina syskon var våra vittnen. Enkelt men fint, om än lite konstigt att bli gift så där hux flux.
Festen blev mycket lyckad, Os kollegor är mycket trevliga och vi blev inbjudna till Os kompis pappas gård för att äta helstekt gris (puertoricansk jultradition) (min bror är vegeterian…) i jul – jättekul!

16 12 2007
Anna Malaga

Enorabuena, Señora!! Hihi, vad kul!
Skânska rules. Jag pratar flera dialekter, men är född och uppvuxen i Lund, sâ skânskan är klart bäst!!

16 12 2007
Kicki

Men ÅH vad roligt!! Grattis! Säger som Annika, här satt man och fnissade igenkännande på en massa punkter och så drämmer du till med nr 100! Kul!
Vi är väldigt lika på ganska många punkter, speciellt det där med fötter och skor. Jag har små fötter men de är riktiga ankfötter.
Det var riktigt kul att läsa!
Kram!!

16 12 2007
Emma

Riktigt kul läsning! Lockade fram många fniss🙂

Hälsa familjen din! Nu har ni fullt hus igen ett bra tag framöver..

KRAM!

16 12 2007
petchie

Anna, muchas gracias… Det känns lite konstigt att skriva “mrs” på formulär etc men det vänjer man väl sig vid. O har än så länge presenterat mig mest som hans “esposa” – det beror lite på vem vi pratar med!
Hur många dialekter talar du?? Jag bodde som sagt i Lkpg i två år men ngn östgötska blev det minsann inte😉 Däremot började jag prata irländsk engelska (enligt irländarna själva) efter att ha haft en irländsk pojkvän i 3 månader (och en massa irländska tjejkompisar)!

Kicki, jag tyckte att det kunde vara lite roligt att avslöja äktenskapet så där… men jag hoppas på ett “riktigt” bröllop senare! Och kompisarna förväntar sig ett bröllop i Spanien, det är visst mer exotiskt än Sverige, ha ha! Roligt att du gillade min lista.

Emma, du lärde dig kanske också lite nytt om mig? Familjen gillar redan PR, killarna är iväg och shoppar elektronik och vi tjejer har bakat – det ska bli adventsfika ikväll med B. Och imorgon bär det av till Culebra!
Kram tillbaka!

17 12 2007
Kicki

Men det glömde jag ju att skriva! Vi har varit på ett spanskt bröllop! Makens bästa kompis är gift med en tjej från Barcelona och bröllopet hölls i Sitges som ligger några mil söderut. Bröllopet var helt otroligt roligt!! Vårt eget var skitroligt men detta var ett strå vassare. Anna har spansk pappa och franska mamma och så Thomas som är svensk så det var en salig blandning. Du kan tänka er alla spanjorer och fransoser som skrålar med i Lundells Oh, la, la jag vill ha dig!
Vi dansade till klockan fyra på morogonen innan vi åkte tillbaka till hotellet och rev åt oss väskorna. Klockan åtta gick planet….

Otroligt roligt var det!
Kram!

17 12 2007
Kicki

Jo och maken var ju bestman också och höll tal under middagen. Han var jätteduktig och jag var jättestolt!😉

17 12 2007
petchie

Kicki, det låter som ett jättehärligt bröllop och exakt i min smak!! Så ska det vara på vårt bröllop också – en blandning av olika traditioner och kulturer.. Spanska bröllop kan faktiskt vara lite tråkiga – som jag skrivit i mitt inlägg om olika bröllopstraditioner så är det inga tal, inte ens ett välkomsttal, ingen musik i kyrkan etc så ni hade tur! eller så var det jag som hade “otur” med de två bröllopen som jag varit på ;-)… https://petchie.wordpress.com/2007/06/14/weddings-a-way-to-travel/

19 12 2007
Monica

Petra, nej men vad klurigt att skriva om att du gift dig…pa plats nummer 100!! Men det var verkligen en pampig avslutning pa din lista!! Grattis och trots att du ska gifta dig igen, pa riktigt sa ar det ju anda sa att du ar gift. Fru O med andra ord!:)

19 12 2007
Millan

Nej men OJ!!! Har du gift dig. Grattis😀. Men jag forstar att du vill vanta och ha en stor fest nagon gang. Men anda, vad haftigt!!
Jatte skoj att lasa din lista (jag kommer ofta pa mig sjalv med att tanka pa egna grejer for 100 listan, men eftersom jag aldrig skriver ner dem sa blir det aldrig av). Jag satte nastan kaffet (engelskt ;-)) i vrangstrupen nar jag sag att du skrivit att du inte ar sprakbegavad. I beg to differ! Jag tycker det ar helt otroligt att du kan sa manga sprak! Och haftigt att bara bestamma sig for att lara sig ett nytt sprak sa dar!

Nar det galler kaffe sa har jag och min italienska van (japp, precis som du sa skriver jag nastan alltid ut folks nationalitet nu for tiden) ett staende gral om vilket kaffe som ar bast – svenskt eller italienskt. Hon gillar sina espresso men jag gillar vart svenska bryggkaffe🙂.

Och jag kan bara halla med Desiree om att jag inte helle tycker att det ar picky att inte gilla inavlsmat och det andra pa din lista. I sa fall ar jag ocksa valdigt picky… inga njurpajer for mig tack!!

Valdans skoj att lasa din lista. Det kanns som om man lar kanna er som gjort dem mycket battre!

20 12 2007
petchie

Monica, hi hi, jag tyckte att jag skulle ge alla som orkat läsa hela listan en slags belöning kan man säga!🙂 Japp, fru O – problemet med Os efternamn är att det också kan vara ett förnamn och det inte alls låter spanskt (det skulle kunna vara franskt, tyskt, engelskt etc), så hittills gör jag som spanjorskorna och behåller mitt eget efternamn..

Millan – du kan väl ändå inte jämföra en italiensk espresso med svenskt bryggkaffe, ha ha! Visst blir man lite skadad av att umgås i internationella kretsar, det låter säkert jättedumt i andras öron när man säger “min italienska kompis hit” och “min franska kompis dit” och när man till och med säger min SVENSKA kompis… ja då vet man att man bott utomlands för länge😉
Nä, jag tycker inte heller att jag är särskilt kräsen med att ogilla inälvsmat men det är ju pinsamt när O måste förklara för sin mamma att Petra äter inte fårtestiklar…

Leave a Reply

