Learning to drive again – Puerto Rican style..

2 01 2008

I have been out driving today – for the second time in Puerto Rico. And OMG, it is scary! Fortunately my family was coaching me, helping me to check if I could change lanes, turn etc… I only took the wrong exit twice (or maybe it was 3 times!?) and we did get to the mall (Plaza las Américas) and home again. It felt like I was 18 again, learning to drive! I have had my driver’s license for 14 years, but haven’t driven a lot in the last few years since I didn’t have a car in Brussels (and was not allowed to drive O’s company car).

My French friend C is arriving on Sunday (the family leaves on Saturday), and I have already asked her to take a taxi from the airport (it’s only approx $15). I told her that I am still not comfortable driving on my own, I still need a co-pilot!

Puertorican highway

Scary highway, too many lanes!

It’s not just that I have never driven an automatic car before, or that Puerto Rican drivers drive like crazy (not extremely fast, just crazy)… I am also not used to 3-5 different lanes on the highway, the Swedish motorways have two lanes (except around Stockholm).

Oh well, hopefully I will get used to driving soon, and I hope that C will be a good co-pilot next week!

San Juan, Puerto Rico

More my style – only two lanes!

PS It’s my sister’s 25th birthday today and we celebrated with American-style pancakes, strawberries and maple syrup.


Actions

Information

8 responses

2 01 2008
Annika

Du kommer att vänja dig, tro mig! Det är bara att ge sig ut och köra, köra, köra…
Bra om du har familjen med dig som stöd i början, jag förstår att det känns bra.
Amerikansk motorvägar ÄR läskiga…DET tycker ju jag också efter alla dessa år i landet😉
Om jag kan så tar jag småvägar istället, men det är ju inte alltid man har ett val…SÅÅÅ ibland är det bara att bita i det sura äpplet, och det går ju bra det också.
Du har fullt upp med besök!!! Så roligt!!!

2 01 2008
petchie

Tack Annika – jag hoppas att jag vänjer mig snabbt.. jag kan ju inte alltid ha med mig någon som sitter bredvid och hjälper mig att titta, dessutom jobbigt när man inte är säker på vart man ska! Det finns tyvärr inte så många småvägar här i San Juan, det är mest flerfiliga highways. Jag är ganska feg när det gäller bilkörning, körde ju aldrig i Belgien och belgiska förare är bland de sämsta i Europa… men som du säger, det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas att det går bra!
Japp, det kommer nytt besök på söndag, min väninna stannar i 2 veckor, därpå har vi en liten paus på 2 veckor och sedan har vi 2 besök 3-11 & 12-22 februari!! Jag hinner iaf inte känna mig ensam särskilt länge, ha ha!

2 01 2008
desvon

Jag förstår dig sååå väl. Jag är precis som du. Tog mig ett halvår innan jag vågade köra någonstanns själv. Fortfarande föredrar jag de mindre vägarna som bara är tvåfiliga framför motorvägarna med många filer. Läskigt-JA!
Jag tyckte att det gick bättre efter några månader då jag suttit med C när han kört mycket och hunnit vänja mig något vid trafiken och dessutom hade lärt mig hitta så att jag inte både behövde koncentrerar mig på att hitta och på trafiken. Jag gillade också när vi köpte våran navigator till bilen. Då behövde jag inte vara lika nervös över att köra fel och man kan dessutom välja så att den hittar alternativa vägar så att man slipper köra på motorvägar då det är möjligt.

Jag gillade den där vägen med flaggorna på vid vattnet. Det såg väldigt fint ut. Ha en riktigt trevlig dag med syrran som fyller år. Låter som en toppenstart med goda pannkakor.

3 01 2008
petchie

Desiree, det är verkligen skönt att höra att jag inte är ensam om att vara en fegis när det gäller att köra i den här trafiken!
Det är ju alltid jobbigt att börja köra i en miljö som man inte känner till och där man kanske inte är helt säker på vart man ska eller hur man ska ta sig dit… Och då sitta på en 4-filig väg och helt plötsligt inse, att hoppsan, jag måste svänga av nu genom att byta tre filer på en gång – arrggghh!
Jag skulle också vilja ha en GPS / navigator men O är skeptisk, en kollega till honom var på jobbresa i PR och körde efter en GPS – han var vilse i två timmar! Vet inte om det var en gammal GPS eller om de kanske inte är så bra här i PR?
Vet du vad, det är O som tagit bilden med flaggorna och jag har fortfarande inte sett den vägen / bron (eller iaf inte med flaggorna uppe så att jag har känt igen den).
Lillasyster var nöjd med sin födelsedag, första gången som hon har kunnat vara på stranden🙂

3 01 2008
Anne

Du, här kommer en till medlem i “rädd köra”-klubben. Du är inte ensam! Det kan dock kännas jobbigt, självförtroende för mig fick sig en rejäl törn då i början då jag kände mig så feg och inte vågade köra (jag som ju haft körkort ungefär lika länge som du) plötsligt kände jag mig osäkrare än jag nånsin gjort (inte ens som finnig 18-åring kände jag mig så osäker som när vi kom hit).

För mig var det förutom trafiken ett stort hinder detta med att hitta. Jag blir fortfarande nervös och osäker om jag inte vet exakta rutten. Trafiken har jag däremot lärt mig tampas i. Ja, mapquest är superbra (speciellt deras beskrivningar hur man ska köra) men ändå… Jag har accepterat att jag nog alltid kommer vara en sån där mer osäker person vad gäller bilkörning till nya platser.

Däremot vänjer man sig som sagt vid trafiken och körandet, det gör man! Och du kommer också göra det. Det blir knasiga grejer i början, folk kanske tutar och man blir stressad. Det kan fortfarande hända för mig. Men äh, det är bara strunta i sånt och köra sitt race. Övning ger färdighet.
Det BLIR bättre, trust me. För det kommer från en person som är extremt osäker när det gäller trafik och att hitta. Börja med att ha några hållpunkter du ska kunna köra till, hitta till och lära dig vilka filer du bör ligga i för att kunna ta dig dit. Sen växer man av sina framgångar, blir modigare när man ser att man klarar mer och mer.

Vi köpte en gps rätt nyligen, jag trodde det skulle vara himmelriket. Och ja, det ÄR otroligt bra och lugnande och tryggt faktiskt. Men på samma gång kan man absolut inte bara lita blint på gps:en, den kan säga fel (sväng västerut istället för österut – då blir det ju verkligen helgalet). Så en karta och ett hum om vart man ska, måste man nog ha ändå. Tycker jag. Så den bästa co-pilot är en gps ju inte, men bra är det. Och kan klart rekommenderas för personer som liksom jag är nervösa inte hitta rätt.

3 01 2008
petchie

Anne, det är verkligen skönt att höra från er andra att ni också tycker att det är jobbigt att köra.. Jag har känt mig ganska liten och feg som har varit så nervös för att börja köra, och jag är som sagt fortfarande “nybörjare” men det känns som jag har kommit över EN liten tröskel genom att ha kört 2 ggr. Förhoppningsvis blir det mer bilkörning nästa vecka när min kompis är här och O fortfarande är i Spanien (vi har ju fortf bara en bil…).
Visst är det jobbigt när man inte ens vet vart man ska! Jag har alltid tyckt att det är jobbigt att köra ngnstans som jag inte känner till, och speciellt om man dessutom riskerar att köra vilse.
Nä, GPS:er är ju uppenbarligen inte alltid så bra, mina föräldrar har en inbyggd GPS i deras Saab och den har funkat väldigt bra när de kört i Europa. Har en känsla av att kartorna inte är lika bra / uppdaterade när det gäller röriga PR…
Tack för de peppande orden och ja, jag hoppas att jag vänjer mig snart🙂

16 08 2008
Guaguas gratis en San Juan « Petchie’s adventures

[…] Rico   Taking the bus to my Spanish lessons is both a matter of principle and a reflection of my fear of driving in Puerto Rico… However, lately there have been some interesting developments to the local public […]

16 08 2009
Scary traffic and comparative weather « Petchie’s adventures

[…] I have already mentioned several times that I don’t dare to drive in Puerto Rico (for example here and here). I definitely prefer taking the bus even if it can take up to 2½ hours to get to the […]

Leave a Reply

