South coast excursion: Ponce

7 01 2008

During the family visit, we did a few excursions just before the New Year. The first excursion was to the south coast of Puerto Rico. O and I already visited the south together with our first visitors during Thanksgiving. Once again we headed straight south from San Juan across the mountains via Caguas, and without any stops arrived in the colonial town of Ponce. I just have to repeat the Ponce slogan as I find it so funny: Ponce es Ponce… y lo demás es “parking” (“Ponce is Ponce, and the rest is parking”, I have no idea where this slogan comes from). The town is also called La Perla del sur (the Pearl of the south) and it really has a beautiful historic centre.
Parque de bombas, Ponce

Unfortunately we were not much luckier than last time I visited the town when it came to open restaurants and cafés – it is obvious that Sundays and holidays are not the time to visit if you want to catch something to eat. We eventually found a nice restaurant just outside of the historic centre.
Museo de la historia, Ponce

After filling our empty stomachs, we drove north – on Highway 10 which crosses the mountainous centre of the island. Well, the highway is still to be fully completed so we ended up driving one part of the distance on zig-zagging country roads – with people riding horses along the road! Horse-back riding is still a mean of transport in some rural parts of Puerto Rico. Unfortunately the roads don’t seem to be entirely safe for the animals, we saw one horse carcass, as well as some dead dogs lying on the side of the road (this phenomenon of dead horses and dogs is actually mentioned in the Lonely Planet).

The central mountain area is worth its own visit, la ruta panorámica (the panoramic route) crosses the mountains from east to west (west to east?) and I hope that we will have the opportunity to visit this area’s towns and villages another time.

We finally arrived to the north coast, and the highway between Arecibo and San Juan. The family couldn’t resist the temptation of stopping at the Barceloneta factory outlet mall and all its shops (Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, GAP etc), even though we had already been to the other outlet mall on the island a few days before… Needless to say that the cheap American dollar added to the feeling of not spending too much on well-known brands.


Actions

Information

9 responses

7 01 2008
desvon

Häftiga byggnader. Kul att ni tar chansen att se er omkring både på egen hand och med besökare. Det tycker jag är något av det bästa när man flyttar till ett nytt ställe, att det finns så mycket att se och upptäcka. Här är det också så som du beskriver att när det gäller resturanger så är det mesta stängt på söndagar. Ska man åka på söndagsutflykt gäller det att packa egen matsäck har vi lärt oss. Det är toppen för dina besökande att dollarn står så lågt så att de får mycket valuta för sina kronor. Den där sloganen om Ponce var verkligen smålustig.

7 01 2008
saltistjejen

Vad roligt att se! Håller med Desiree att det är skoj när man får besök eftersom man ofta gör mer då än annars. Dvs tar sig iväg på “utflykter” och upptäcker saker runtomkring. Skoj!!!

Ni verkar definitivt ha haft bättre väder under nyår också jmfrt med Sverige. Det var renda döden de två sista veckorna jag var där. Jag hade ju turen att ha ytterligare en vecka ledigt jmfrt med M, och kom till Stockholm redan i mitten av december. Och då var det kyligt, frostigt och vackert! Men när han kom runt den 20:e så gick solen i moln och sedan såg vi inte solen på 2 veckor!! Hu!!!

7 01 2008
Anne

Rosa huset var helt underbart!
Shopping verkar populärt bland besökare, M’s syrra och föräldrar som kommer i juni verkar se mer fram emot shoppingen här än träffa oss. Haha, skämt åsido men shopping verkar stort för besökare. Speciellt outlets med billiga märkesgrejer.
Kul med utflykter och se sig omkring i närområdet, det ger väldigt mycket och gör man lär känna platsen man bor på lite bättre.
Hur är det med franskt besök? Konstigt prata franska igen eller flyter det på bra?

8 01 2008
Millan

Vill bara onska Gott Nytt Ar egentligen🙂. Har antligen haft en chans att borja kika pa bloggarna igen efter en hektisk ‘semester’ i sverige och en annu hektiskare aterkomst till England. Ni verkar ha haft en harlig, varm och solig jul. Det maste vara helt underbart att se lite sol nu efter den deprimerande sommaren i Europa (eller ni kanske hade fint vader i Bryssel?). Har regnar det varenda dag just nu (welcome to England liksom ;-))

Vad kul att ni blandade alla traditioner sa friskt over julen! Ert julbord later intressant minst sagt och da speciellt kanske herring sallad without herring. Vilket namn!!

Jatte skoj att lasa din ‘arskronika’ ocksa. Jag haller som bast pa att fixa med min sa jag hoppas den dyker upp snart-ish!

8 01 2008
Annika

Ja, ni upptäcker verkligen mycket! DET är jättekul!
FÖ är det nytt för mig det du och Desiree skriver om stängda söndagar på restauranger. DET har jag aldrig märkt av i den del av landet där jag bor. Den enda restaurangen som ahr stängt på söndagar är chick-fil-a, som är en fast food kedja. Annars tror jag rubbet har öppet. Vad kan detta bero på? Att Desiree bor i bibelbältet kanske? men på PR?
FÖ är ju dollarn rekordlåg så jag förstår att folk hoppar av iver vad gäller allehanda shopping, hihi!!!

8 01 2008
petchie

Desiree, visst är det en häftig byggnad – den randiga är faktiskt brandstationen i Ponce och en av de mest fotograferade byggnaderna i PR!
Jag har också lärt mig nu att iaf inte åka till Ponce på en söndag, staden är helt död.. Jag är väl lite bortskämd att bo i storstaden San Juan där allt är öppet på söndagarna!

Saltis, absolut, det är jättekul att ha besök och göra de där utflykterna som man annars inte gör.
Ha ha, man ska nog inte jämföra julvädret i PR och Sverige – lite orättvist för Sverige😉 men visst är det tråkigt när det bara är grått och molnigt på vintern. De två senaste jularna i Skåne har varit +5-7 och trist – då föredrar jag nog värme och sol även om det inte känns så juligt (för det gör ju inte +7 heller!!).

8 01 2008
petchie

Anne, det finns sååå många söta och fina hus här i Puerto Rico – jag har inte visat ens en bråkdel! Gamla San Juan påminner om Havana på Cuba (inte för att jag har varit där..) med pastellfärgade koloniala byggnader.
Shopping i USA / PR är verkligen så billigt just nu, att betala $25-30 för en Ralph Lauren tröja är ju H&M-priser! Det gäller att gästerna kommer med tomma resväskor! Ms familj kommer nog också att bli överraskade över priserna! Min bror hade aldrig tagit på sig en märkeströja för 5 år sedan, nu har han garderoben full av Ralph Lauren och Calvin Klein🙂
Japp, kände mig lite rostig i söndags när min franska kompis anlände men nu rullar franskan på ganska bra. Däremot har jag lyckats säga både oui och merci till puertoricanerna… Förvirrande to say the least!

8 01 2008
petchie

Millan, gott nytt år till dig också!
Den belgiska sommaren var ungefär lika dålig som den svenska.. och förra vintern var hemsk i Bryssel, vet inte hur många ggr som jag plaskade hem i +1 och ösregn och stormvindar – jag NJUTER med andra ord att slippa en europeisk vinter!!
Sillsallad utan sill var ett recept som jag hittade i Anna & Fanny Bergenströms Vinterns goda ting och det passade ju jättebra eftersom vi inte kunde hitta ngn sill i PR (egentligen ett vegetariskt recept)!
Ser framemot din årskrönika (förresten, min franska kompis såg din kommentar och sa “hon har glömt Å:et på År”, jag förklarade att du skriver på ett engelskt tangentbord).

8 01 2008
petchie

Annika, jag vill ju verkligen upptäcka “vår” ö under året som vi är här och det är ju roligast att göra det medan vi har besök.
Vi har inte söndagsstängt i San Juan, men ute på landsbygden är det nog lite annorlunda. Jag blev dock förvånad över att en turiststad som Ponce har så många söndagsständga restauranger! I Alabama kanske det beror på religiösa skäl? Ingen aning! Jag är ju dock van vid det från Europa – det är inte många länder som har söndagsöppna affärer (ta Danmark tex!) så det känns så lyxigt att kunna shoppa på söndagarna och handla mat dygnet runt (vår mataffärer är öppen dygnet runt 7 dagar i veckan!).

Leave a Reply

