Eating out in San Juan – Comida criolla (Puerto Rican cuisine)

9 01 2008

When visiting Puerto Rico you will be eating well, that’s for sure. However, surprisingly, just like Trinidad (I have only visited Trinidad, Tobago and PR in the Caribbean so don’t know about other islands) there is not a lot of fish* dishes in the traditional cuisine, but chicken is very popular!

If you want to play it “safe”, fast and boring, you can eat at the numerous fast food places such as Pizza Hut, Fuddruckers (they do make good hamburgers), Chili’s, Burger King (that we didn’t have in Belgium so I did go a few times in the beginning!!), McDonald’s etc. There is also a Starbuck’s on almost every corner in San Juan!

I wouldn’t recommend going to the above mentioned restaurants, especially if you want to look good on la playa in your bikini🙂 so what should you eat? Well, there is la comida criolla or Puerto Rican cuisine, which is quite heavy, and often deep-fried but at least it is more authentic…

Arroz con habichuelas is the staple food, i.e rice with beans. You will always find this dish on the table in Puerto Rico! Plantains (green bananas, usually fried into the so-called tostones) and yucca (also known as manioc / cassava) are other carbs that replace my old time favourite – the potato*!

My favourite dish is mofongo, like I mentioned in my first post from when I just moved here. It is a traditional dish of mashed plantains stuffed with chicken / shrimp / beef. The Lonely Planet has a recipe for mofongo that I might try out one of these days! Or I can just go out to one of the following restaurants and enjoy local food:

Raíces (Old San Juan): you would think that it is a tourist trap, just across from the harbour where the cruise ships dock, and the waiters are all dressed up in traditional clothes and usually perform a parranda (a group of people playing maracas, tambourines etc and singing traditional Puerto Rican songs) during the evening… However, every time I have been to the restaurant, it has been a good mix of locals and tourists! The steaks are huge and their Piña coladas are great! 
A parranda in the restaurant Raices

Ajili-Mójili (Condado): known as one of the better restaurants in San Juan (or even the island) and once again, I am hesitating – is it a tourist trap or not? Well, we went there to celebrate my sister’s 25th birthday on the 2nd January and at least I expected a nice, quite fancy restaurant. I am not a snob, but… American tourists wearing shorts and CAPS while eating??? Maybe I am a snob after all but in Europe, a restaurant in the same category wouldn’t probably tolerate that kind of sloppy dressing (not that a lot of Europeans would wear their caps when eating in a restaurant!). Despite the first impression, we really enjoyed the food, which was also traditional Puerto Rican with a twist. And their cocktails were great! Tourist trap or not, a lot of locals like this restaurant as well.

Bébos (Santurce): one of the best restaurants in San Juan according to one of O’s colleagues who comes all the way from Caguas almost every weekend (a 30-min drive)! It might not look like much from the outside (or the inside as a matter of fact) but the restaurant is not trying to pretend to be a fancy place with its basic furniture and plastic cups. On the weekends the Sanjuaneros (and as mentioned, people from out of town) are lining up to get a table, but it is definitely worth the wait. The food is delicious, and plenty! My favourite place for mofongo (I have never been able to finish my plate – it is heavy!)…

A Puerto Rican dinner with arroz con habichuleas, papas fritas, steak and piña coladas (served in a coconut)

*) The most common fish seems to be dorado or mahi-mahi / dolphin fish as it is also called in English.

*) Of course you can find potatoes in Puerto Rico as well, they are called papas (not patatas as in Spain) and are usually served as papas fritas, i.e French fries (you can forget about finding boiled potatoes like I like!).


Actions

Information

11 responses

10 01 2008
Annika

Vilket mysigt matinlägg! Känner hur jag blir riktigt hungrig på den mat du beskriver, mums!!
Jag har bara varit på Bahamas och på Barbados, men vad jag minns så var maten inget som imponerade stort på mig. Men som du har beskrivit det hela låter det MUMS! Och jag inser ju också att jag fastnade i turistfällor.
Haha, jo amrisar utmärker sig var dom än är…fniss…tänker på dom som satt och åt i kepor och shorts…vad kan man säga? Typiskt.
OCH JA!!! Visst har Fudd-rockers världens godaste burgare!!! Grejjen där är ju att du fixar alla toppings själv!
Men, inga fast-foos restauranger för mig nu på ett BRA tag…Beach 08 hägrar, hahahahaha!!!

10 01 2008
saltistjejen

Å vad kul att läsa om alla spännande maträtter. Jag är inte alls så välbekant med mellan- och Sydamerikanska rätter så det är skoj att få veta mer. Jo en del mexikanskt har man ju ätit, men eftersom de flesta gångerna har varit mexikanskt i antingen Sverige eller här i USA så gissar jag att det kanske inte är sådär jätteautentiskt. Hade en kompis från Peru som bodde här förut och han tog med oss till ett par av hans favoritrestauranger i NYC förstås. Och då kunde man ju prova en del peruansk mat som enligt honom var rätt “äkta”. Även i Peru var det kyckling som verkade vara den råvara som var vanligast förutom grönsaker. Till skillnad från t ex Argentina och Brasilien där väl nötkött är det man äter mest? Det är alltid kul att äta utländsk mat med personer som kommer från det landet. Man vågar prova mer spännande rätter, och man får en helt annan uppfattning om ifall det man äter smakar ungefär “som det ska” eller om det är långt från “originalet”.

10 01 2008
A

Då kan man alltså, förutom att ses, alltså se framemot att maten också! Vi kommer ha en slags övergångstid i Florida, där jag antar att köket, iaf i södra delen, kan vara likt det puerto ricanska.

Ska verkligen bli kul att ses! Hoppas också O kommer ha tid att slita sig loss från ngt skift och umgås.

10 01 2008
bryssling

Hoppas ni har det mysigt du och C! Jag är glad att jag läser ditt inlägg med min tallrik framför datorn… annars skulle jag dregla. Är det något jag verkligen kan sakna i Bryssel så är det goda hamburgare. Hoppas verkligen att jag får chansen att testa PR:s mat framöver… men är förvånad över att de inte serverar så mycket fisk – på en ö?
Kramar M

10 01 2008
desvon

Vad kul att läsa om PR:s kök. Du gör helt rätt som skippar den tråkiga snabbmaten och testar mycket av den lokala och genuina maten istället. Ris och bönor var också basen då vi bodde i Nicaragua. Yuccan känner jag ingen därifrån liksom de där mer matiga bananerna som du beskriver som antigen kokades eller stektes i Nicaragua. Mofongo låter gott! Det är mycket fritterad som gäller här nere i södra USA också. Mahi-Mahi är gott det har jag provat här. Ha ha ja många amrisar skulle behöva gå i en etikett skola. Det är ofta man ser sitta och äta i keps med jackan på även på finare ställen här. För mycket hillbilly cowboy i del.

10 01 2008
Anne

Mofongo låter jättegott! Du får återkomma om du bestämmer dig för att pröva laga det själv. Jag blev också hungrig efter ditt inlägg. Ni verkar ha hunnit med en del goda restarangbesök, det var spännande läsa mer om maten (inget jag är bekant med) och få veta lite mer. Så du är en potatis-tjej du🙂 Själv är jag nog en pasta-tjej. Numera blir det dock mycket quinoa (har du ätit det?) eller bulgur.
Klädkod och amrisar, ja det är alltid lika roligt…

14 01 2008
petchie

Annika, visst är det lätt att hamna i turistfällor när man är utomlands, och det är också lätt att ta det säkra för det osäkra och äta sådant som man känner till – oavsett om det är på McDonald’s eller italiensk pasta…
Amerikaner, ja vad ska man säga? En grov generalisering men inte ser man européer sitta på en FIN restaurang i keps!
Vi har redan introducerat franska C till Fuddrocker’s – hon älskade deras hamburgare!
Beach 2008… been there, done that, ha ha! Nä, skämt åsido så måste jag också ta tag i det där med att komma i form!

14 01 2008
petchie

Saltis, jag tycker också att det är kul att upptäcka nya restauranger och kök med kompisar som VET vad som är autentiskt. Vad kul med en peruansk kompis som kunde tipsa er om peruanska restauranger i NY, kan tänka mig att det finns många “etniska” ställen att upptäcka i din stad!
Kyckling verkar vara basmat i hela Karibien och stora delar av Centralamerika! Har kompisar som varit i Argentina och är helt lyriska över nötköttet där!

14 01 2008
petchie

A & Bryssling, japp, maten är en upplevelse i PR! Det ska bli jättekul att låta er smaka av den inhemska maten… Jag håller tummarna A att du gillar PR så att du vill komma tillbaka senare i år😉
I Florida är det nog mycket cubansk mat, som är ganska lik det puertoricanska köket. Och som sagt, Fuddrocker’s har jättegoda hamburgare så om ni kör förbi en sådan i Florida så måste ni testa!
Bryssling, Culebras restauranger serverar mycket fisk men annars är det inte mycket fisk i den traditionella puertoricanska maten, förutom bacalao – dvs torsk som ju absolut inte kommer härifrån (spanska influenser!)!!

14 01 2008
petchie

Desiree, jag tror som sagt att ris och bönor, plantains och kyckling är basen i de flesta länder i Centralamerika och Karibien (kanske även i många delar av Sydamerika?). Jag hade glömt att du även bott i Nicaragua – hur gammal var du? Du verkar ju komma ihåg ganska mycket, vad kul!
Inte så lättsmält mat om man säger så i den här delen av världen, speciellt inte när det dessutom är friterat.. Sallader och grönsaker kan man ju glömma, ha ha!

14 01 2008
petchie

Anne, vad roligt att jag lyckades göra dig hungrig😉 Visst är det kul att testa nya maträtter och jag ska absolut återkomma när jag har lagat puertoricanska maträtter!
Jag älskar potatis men även pasta – skulle inte kunna följa en GI-diet med andra ord! Quinoa har jag nog inte testat, och har ingen aning om jag skulle kunna hitta det här – det är mest ris… Är dock besviken på potatisen här, vi kan bara hitta idaho-potatis som är enorm, vit och vattnig. Inte ens Os mumsiga tortillas blir som vanligt.

Leave a Reply

