Blueberry thoughts

25 01 2008

Why are the blueberries on this side of the Atlantic not blue inside?? I was just preparing my porridge / oat meal for breakfast and yes, I hate to admit it but I had blueberries and strawberries on top of it… We shouldn’t really buy imported fruit when we have locally grown mangoes, papayas, pineapples and bananas (oh, the bananas I will get back to, they deserve their own post!) and I usually have a sliced banana with my porridge*.
Strawberries and blueberries for my breakfast

However, the berries looked so good in Costco last weekend and for that matter, we wouldn’t be able to eat veggies if we didn’t buy them imported! Correct me if I’m wrong, but we haven’t been able to find any locally grown vegetables in the supermarkets – maybe a few potatoes but I’m not sure if even they were Puerto Rican (yucca and other strange roots might be local but we don’t know how to cook them!). Can it be too hot for vegetables to grow here? The agricultural sector is tiny anyway, just like the fishing sector (what I know, at least) so like with everything else food-wise (and most other products too, except for rhum😉 ), we depend on the US for imports…

I will continue my search though for locally grown vegetables, hopefully I can convince O to go to the markets in Santurce and Rio Piedras this weekend, and we will ask around.
La Placita or Plaza del mercado in Santurce, San JuanLa Placita (the market) in Santurce

I had heard that in Puerto Rico Christmas lasts until Easter – just like in Sweden** and apparently it is true: we have another [post-]Christmas party tomorrow with O’s colleagues – that’s the second Christmas party after Christmas (the first one, the big company Christmas bash was the 28th December, which didn’t seem that strange to me)!!

*) I am not too convinced about putting exotic fruit on my porridge but maybe I should try – we have 9 mangoes in the fridge at the moment… or maybe I’ll just make smoothies, yummy…

**) As the song goes Nu är det jul igen och julen varar ända till påska… (Now it is Christmas time again and Christmas lasts until Easter…)


Actions

Information

12 responses

25 01 2008
Maria

Ohhh, vad jag saknar de “exotiska frukterna”, mango, papaya mfl. som vi frossade i hos er under jul-nyårssemestern!!

Det FINNS ju amerikanska jätteblåbär även här på vårt torg under sommarhalvåret, men de är säkert odlade här i växthus!! Håller med om att de inte smakar som de svenska skogsbären, – så klart! NÅGON skillnad måste det ju vara!

25 01 2008
Millan

Blabaren ar inte bla pa insidan i England heller och de smakar inte alls lika mycket som vara Svenska. Mycket vattnigare pa nagot satt med en rodaktig juice. Trist!

25 01 2008
petchie

Mor, jag är faktiskt inte särskilt förtjust i papaya, men mango – jaaa, ska nog göra en smoothie snart!
Det visste jag inte att det fanns amerikanska jätteblåbär i Sverige – de är väl lättare att odla än skogsblåbär..
Kommer ihåg att du alltid ville sjunga Mors lilla Olle när vi var små, men jag gillade aldrig den – kom aldrig ihåg texten😉

25 01 2008
petchie

Millan, så det är inte bara på andra sidan Atlanten som blåbären är annorlunda!? De är ju nästan som ett helt annat bär, tycker jag. Men, de är väl förädlade och som sagt lättare att odla / plocka än de små vi hittar i skogen.. De vi köpte förra helgen är inte ens från USA, de är från Chile så snacka om att vara långväga bär eftersom de har varit upp om USA innan de kom till PR. Skandal, jag ska INTE köpa fler blåbär, mental note!!

25 01 2008
Anne

Jag är mycket förtjust i de amerikanska blåbären, de är stora, goda och mumsiga. Men inte smakar de ju riktigt som svenska blåbär. Nån sa att de amerikanska blåbären påminner lite om vindruvor i smaken. Hmm, vet inte om jag håller med men de är annorlunda i alla fall. Jag tycker de är supergoda, riktigt mumsiga för t.ex. flingor eller gröt.
Jag brukar också köpa blåbär på Costco🙂
Jag läste nånstans i somras (i svenska tidningar) att det mer och mer kommer svenskar som försöker sig på odling av just de amerikanska blåbären (tror sorten heter American blueberries). Haha, nu impar jag på mig själv med mitt trädgårdskunnande (totalt okunnig på allt sånt i vanliga fall, men just info om blåbär och blåbärsodlingar har tydligen fastnat…)

Intressant du skriver om porridge/oatmeal. Jag blir inte riktigt klok på den här amerikanskan ibland… När vi kom så fanns bara porridge i min vokabulär men här säger man ju oatmeal och som jag förstått det är porridge ett ord som amerikanerna aldrig använder (undrar om de ens fattar vad det är…).
Kul ni ska på julfest igen, haha sången och uttrycket jul varar ända till påska känns ju högst sant i ditt fall.

25 01 2008
Desiree

Det där med blåbären har jag också lagt märke till att de inte är blå på insidan. Det verkar vara en helt annan typ av blåbär som finns här jämfört med de svenska. De växer inte heller på små buskar nära marken utan mer på småträd. Man sitter alltså inte på huk då man plockar blåbär här utan står i ståhöjd och plockar. Jag gillar dock smaken på de amerikanska blåbären.

Ja säger man porridge fattar de inte vad det är här. Vi provade att andvända det ordet (tydligen är det engelsk engelska). De fattade inte betydelsen av porridge utan frågade mig vad det var. Om det var likt oatmeal. Här säger man oatmeal eller hot cereal helt enkelt.

Små bizzart det måste kännas att gå på en massa julfester efter jul men det kan ju vara kul det också.

25 01 2008
petchie

Anne, visst är de amerikanska blåbären goda – men som du säger, de smakar ju inte som svenska. Det bästa är nog att äta dem med attityden att de är en annan sorts bär än svenska blåbär😉 Är era blåbär på Costco också från Chile??
Ha ha, du kanske börjar bli lite trädgårdsintresserad med er lilla plätt på baksidan? Du kanske snappar upp ett och annat som kan vara användbart hos er?

Porridge är definitivt brittisk engelska! Jag försökte själv med det spanska namnet gachas när jag förklarade vad jag åt till frukost för min puertoricanska spansklärare – han fattade ingenting!! De säger oatmeal (eller avena (havre)) precis som amerikanerna…
Ja, får se om det är något juligt över den sk julfesten imorgon🙂

25 01 2008
petchie

Desiree, det låter ju ganska praktiskt att plocka blåbär från små träd istället för små buskar på marken… undra om amerikanska björnar också äter blåbär (Mors lilla Olle som jag nämnde i min första kommentar… aldrig gillat den sången)?
Gröt är ett intressant begrepp, min franska kompis C blev “introducerad” till gröt av vår kompis M när hon besökte henne i Arjeplog och blev helt såld och äter det nuförtiden till frukost, hon också – men hon kallar det för “porridge”! Det finns inget bra ord på franska, antagligen för att man inte riktigt äter det därborta.

Jag återkommer med upplevelserna från en januari-julfest… det är iaf inte som i Australien där man firar “Christmas in July” – en extra jul eftersom det är kallare då så klart! Koooonstigt!😉

28 01 2008
saltistjejen

Ah!!! Du har också lagt märke till detta fenomen!!!
Jag äter blåbär nästan varje dag i min yoghurt och en av de första sakerna jag lade märke till är att 1) de är typ 3 gånger större än svenska blåbär 2) de är inte blå utan ljusgröna inuti 3) de smakar väldigt gott men mer som svenska krusbär än som svenska blåbär
Lite lustigt men det msåte verkligen vara en annan sorts blåbär.
Jag pratade med mamma om detta och hon sa att de svenska blåbären är en sådan sort som tydligen kräver minst en frostnatt för att blomma. Blåbärsriset alltså. Ingen frost/kyla = inga blommor = inga bär
Så jag gissar att det är en mer “nordlig” sorts blåbär än de som finns här.
Å andra sidan fattar jag inte riktigt detta för det är ju sällan frost i Sverige under sommaren och blåbären mognar ju i typ slutet av juli-augusti beroende på var i ladnet man befinner sig. Men kanske handlar det om att själva riset ska genomgå minst en frostnatt per år för att blomma nästa??? Hm?

Det är även precis som Desiree säger att blåbärsriset är jättehögt här!!!! Inte alls som hemma.
Jag gillar de amerikanska blåbären jättemycket, men som sagt de smakar inte blåbär…🙂

28 01 2008
Annika

Amerikanska Blåbär är så goda att det inte är SANT!!! Jag älskar dom!!! Kan knappt äta de svenska längre, haha!!! Ett helt annat bär…
På vår sommastugetomt i Närpes växer blåbären vilt och dom är goda i pannkakor och muffins mm…Men om man bara ska mumsa helt rakt av, ja då vinner de amerikanska i smaken!! Det är väl en helt annan sort här, en buskväxande sort.

28 01 2008
petchie

Saltis, vad kul att du också är en blåbärsätare😉 Jag visste inte att de svenska blåbären behöver en frostnatt men det låter logiskt – jag har läst samma sak om jordgubbar… det är därför svenska jordgubbar är sötare än utländska (spanska etc) eftersom de producerar mer socker för att skydda sig mot kylan. Men, precis som du säger så är det ju inte ofta frost efter bären har kommit till, så det måste vara själva plantan som behöver kylan…
Ha ha, det blev ett riktigt botaniskt inlägg det här!

28 01 2008
petchie

Annika, visst är de amerikanska blåbären goda – de är på ett sätt mer lättätna rakt upp och ner än svenska.. speciellt som de är så stora!
Men vad gott med självplockade nordiska blåbär till pannkakor.. mmmm, mums!

Leave a Reply

