I am European, I take the bus…

29 01 2008

I uttered the above words yesterday at our 2nd cross-cultural training day to the surprise (and horror?) of the American trainer! She was absolutely shocked to hear that I take the bus, that I have figured out the bus system (I went to the bus stop and checked the destination, not hard at all!) and that I am patient enough to wait for the bus (I bring a book and my iPod)… She had never heard of anybody taking the bus in San Juan before!

I know that in the US, taking the bus is a class issue – only poor people take the bus… It is the same case in Puerto Rico – except for the American tourists who take the bus to Old San Juan from Isla Verde (one of the resort-dense areas of the capital), I am quite the only foreigner taking the bus here.

For me, it has almost become a matter of principle, yes, I am European and I don’t need a car (and maybe it has to do with my fear of driving here as well😉 ) and I want to prove that it is possible to live in San Juan without a car! O wants to buy me a car and even though I can admit that it would be practical in some situations, I am considering the cost – of buying the car, the insurance etc. And, I am worried that I won’t use a car that much, c’mon it is easier to take the bus to my Spanish lessons, to Old San Juan (parking is a bitch, and expensive) or to Plaza las Americas (the mall)… and it is only $ 0,75!

In Brussels, I hated taking the bus and the trams, as they would always be late especially when it rained and it was freezing cold… However, in Puerto Rico it’s never cold (it does rain sometimes) and most of the time I am not in a hurry! Nevertheless, this morning I was quite stressed as the bus took ages to arrive and I was afraid of missing my Spanish lesson… it turned out that el profe was later than I! Mental note: in the future get up earlier or at least bring cash in case I need to take a taxi…🙂

By the way, the Puerto Rican word for bus is la guagua* – I love that word!

*) instead of the “normal” Spanish word which is el autobús. La guaguita is a mini-bus / van.


Actions

Information

21 responses

29 01 2008
Desiree

Jag tycker att det är jättebra att det finns möjligheten för dig att kunna ta bussen. Ytterligare en bil medför ju en hel del kostnader trots allt speciellt om du är osäker på hur mycket du kommer att köra. Du kan ju vänta ett tag till och se hur du känner om ett par månader. En annan aspekt är ju också att ni inte ska bo där i flera år. Jag hade nog gjort samma sak om jag haft möjlighet här iallfall i början. Roligt ord för buss “la guaguita” det hade jag inte hört innan.

29 01 2008
Annika

Om bussarna funkar som dom ska finns det nog ingen anledning att skaffa en bil till. Som Desiree säger ska ni ju inte bo på ön ett längre tag och då blir det nog mer problem än nytta med att ha två bilar.
Jo, och jag förstår ju även din rädsla av att köra bil…Absolut!!!

29 01 2008
petchie

Desiree, jag tycker precis som du att vi ska vänta nga månader och se om det blir absolut nödvändigt att köpa en bil till mig.. t.ex om jag skulle hitta ett volontärjobb – vi var hos Frälsningsarmén igår och anmälde mig som intresserad för att hjälpa till med deras sociala arbete. Vi får se!
Visst är la guagua / guaguita roligt som ord!

29 01 2008
petchie

Annika, det är nog väldigt europeiskt att tycka att vaddå, vänta 20 minuter på bussen och sedan ta bussen i 20 min är HELT OK, ha ha! Amerikanskan igår var så paff, hon sa flera ggr att hon inte kunde fatta att jag tar bussen! Sedan kläckte hon ur sig att puertoricaner inte gillar att gå men att hon minsann inte har nga problem med att gå från ena ändan av parkeringen till mallens entré… Hey, vad säger du om att jag gick hem från spanskan förra veckan, det tog en timme och en kvart!? Ha ha, allt är relativt!

29 01 2008
Anki

Vad kul att du tittade in hos mig! SÅ nu tittar jag in hos dig. Ser väldigt härligt ut att vara i ett varmt land, tycker jag just nu i alla fall eftersom det är så himla grått och kallt här! KOmmer tillbaka och läser!

29 01 2008
Anne

Jag håller med de andra, vänta och se några månader hur det funkar innan ni bestämmer er för en till bil. Jag kan tänka mig amerikanskan förvåning. Nu är det förvisso mycket svårt (omöjligt på sina håll) att inte ha en bil i USA men ibland kan jag ändå få känslan att det är en mental grej, ett hinder upp i skallen som amerikanerna har för sig. Dvs att det inte “går” åka buss pga en massa andra saker (kanske detta att det är en klassfråga t.ex. och bara de fattiga åker buss). Något som inte har med det praktiska att göra (även om det gick superbra ta bussen, skulle folk göra det?) utan mer med att man har en förutffatd mening och negativ inställning till bussåkandet.

30 01 2008
Millan

Ochjag haller ocksa med de andra om att det verkar lite onodigt att kopa en bil till om ni inte ska bo kvar sa dar jatte lange.
Jag hade ingen aning om att det var en klassfraga att aka buss eller inte i Amerika!! Har ar det inte det egentligen men tanker jag efter sa har de flesta bil och det ar ju inte ofta man ser kostymnissar pa bussen. Annat ar det ju i London med tunnelbanan for den anvader sig de flesta av tror jag.
Bussystemet ar vardelost i Bristol! Trafiken ar sa hard att man aldrig kan lita pa att bussen dyker upp i tid eller ens dyker upp over huvudtaget. Fruktansvart irriterande!

30 01 2008
petchie

Anki, välkommen hit! Kul att du vill komma tillbaka😉 Jodå, det är härligt med värme och sol efter mina år i gråa Bryssel… men jag skulle nog inte kunna bo för evigt på ett ställe utan distinkta årstider.

30 01 2008
petchie

Anne, jag är säker på att det är en mental grej att man inte kan leva utan en bil i USA. Det finns väl bussar i de flesta städerna – ok, kanske inte lika utbyggt som i Europa men det är en fråga om vana! Folk vill inte vara beroende av busstiderna, bussrutterna etc. Här i PR finns det ingen lokaltransport utanför städerna, utan då måste man använda sig av sk publicos – privata mini-vans som kör när de är fulla och inte enligt någon speciell tidtabell. Jag tror inte att amerikanerna / puertoricanerna skulle ta bussen mer om buss och annan kollektivtrafik byggdes ut, iaf inte medelklassen som har råd med att ha bil!!

Har du inte råd att ha bil så måste du ju ta bussen eller dessa publicos! Jag är helt övertygad om att det är en klassfråga – jag är den enda vita personen på bussen på morgonen när jag åker till spansklektionerna.

30 01 2008
petchie

Millan, det är ju inte bara i Storbritannien och USA som det inte är många kosymnissar som tar kollektivtrafiken till jobbet – UTANFÖR storstäderna! Det är nog ett storstadsfenomen med “demokratisk” kollektivtrafik😉
Bryssel är minst lika värdelös som buss-stad som Bristol. Jag blev vansinnig på bussarna och spårvagnarna som ALDRIG gick enligt tidtabellen, mycket pga den hårda trafiken! Metron var mycket bättre men tyvärr inte så utbyggd.
Min buss till och från spansklektionerna ska gå var 7:e minut enligt tibtabellen – skrattretande, igår väntade jag 30 min på bussen!! Men, som sagt, jag har ju inte så mycket annat för mig på dagarna så det är ok att vänta, så länge jag hinner i tid till lektionerna, ha ha!

30 01 2008
Desiree

Kul att det kanske blir volontärjobb. Det låter jättebra. Håller tummarna för att du får ett trevligt och givande volontärjobb.

30 01 2008
petchie

Tack Desiree, det skulle vara jättekul! De har bland annat ngtslags läxläsningsprojekt vilket jag jobbade med Rädda Barnen i Lund under studietiden. Jag skulle kunna hjälpa till med engelsk-coaching tex. Vi får se, de skulle kontakta mig med mer info.

31 01 2008
Desiree

Petra såg att såg på Annes blogg att du skickat en länk om den där coffetable boken du fixat. Skulle jag också kunna få kika lite i din bok som ett smakprov. Jag skulle nog också vilja göra och beställa en sådan bok.

31 01 2008
Desiree

Petra såg att såg på Annes blogg att du skickat en länk om den där coffetable boken du fixat. Skulle jag också kunna få kika lite i din bok som ett smakprov. Jag skulle nog också vilja göra och beställa en sådan bok.

31 01 2008
petchie

Desiree, fel Petra – det är Sporty Spice som gjort en coffeetable book till sin brandman (det låter verkligen jätteintressant som present!!)😉

31 01 2008
cecilia

Oh, how I smiled when I read your post. When we moved from London to SF it took me the best part of…..two weeks without a car and then I caved in. With a girl in school (not walking distance), and everything else that need’s doing, I just couldn’t picture my life without a car.
But I agree with you – it is a real shame that public transport has such a “bad reputation” over here – californians claim to be tuned in to environmental issues but ask them to leave their car at home and they freak out:).

31 01 2008
petchie

Cecilia, I know that I am stubborn and yes, it would be more practical with a car… but so far I don’t really need it (it will be a different story if I start volunteering in the future), and taking the bus is interesting in many ways – staring at men’s eyebrows for one, ha ha🙂
Maybe the rising petrol prices will change people’s attitudes to public transport??

1 02 2008
cecilia

not sure… I think the bad rep of public transport is too deep…and Americans love their cars – their BIG cars:).

Shame Al Gore isn’t running for president.

16 08 2008
Guaguas gratis en San Juan « Petchie’s adventures

[…] Posted by petchie under Life in Puerto Rico   Taking the bus to my Spanish lessons is both a matter of principle and a reflection of my fear of driving in Puerto Rico… However, lately there have been some […]

16 08 2009
Scary traffic and comparative weather « Petchie’s adventures

[…] mentioned several times that I don’t dare to drive in Puerto Rico (for example here and here). I definitely prefer taking the bus even if it can take up to 2½ hours to get to the mall (it […]

9 12 2010
Public transport in Brussels « Petchie’s adventures

[…] metro network was ridiculously underdeveloped. Well, we know that everything is relative and once I had something even worse to compare with, Brussels wasn’t too bad after […]

Leave a Reply

