Perfectly shaped eyebrows…

31 01 2008

This morning I found myself staring at a pair of perfectly shaped eyebrows on the bus… I had never seen such carefully plucked arches above a pair of male eyes! It is difficult not to stare, when the man infront of you is better groomed than yourself…

Yes, in Puerto Rico men take very good care of themselves, and take pride in especially their eyebrows! It was O who pointed it out to me first, and since then I have noticed it on many men – in restaurants, in the supermarket, among O’s colleagues and friends – sometimes more, sometimes less…

I don’t know if I find it very attractive – I mean, it is one thing to trim your eyebrows as a man (for example making a unibrow into a pair of brows) but to have, what I see as, very feminine shaped eyebrows is just not very manly*!? Maybe I am just conservative and should get used to the new metrosexual man??

Sitting next to this very “shapely” young man, there were two Americans and I had to check of course – yes, they were definitely not metrosexuals with their bushy eyebrows [like myself, my eyebrows certainly have the natural look, ha ha].

Well, it is interesting to notice these cultural differences in grooming, like many Puerto Rican women have fake nails and obviously there is a huge market for beauty parlours here. I wonder, how often do men go to these beauty parlours, or do they just go to the hairdresser to get an eyebrow trim?

*) I wouldn’t want O to wax his chest for example either, I like a hairy, natural-looking man!😉


Actions

Information

13 responses

31 01 2008
saltistjejen

Ja du det kanske är den latinska looken???
Här i USA så tycker jag de flesta män inte verkar bry sig nämnvärt om sitt utseende vad gäller kläder och mode och så. Här är män även klart mer homofoba än i t ex Europa tycker jag, så att gå i byxor som inte är ett par löst sittande jeans eller dockers anses “gayigt” och det gör man bara inte. Jätteknäppt tycker jag! Eftersom jag verkligen tycker att de flesta amerikanska män klär dig rätt trist (och fult) jämfört med Européer t ex.

Men att gå från att klä sig lite snyggare till att börja piffa med ögonbrynen??? Hm, M skulle visserligen behöva fixa med sina bryn lite oftare (de kan bli väldigt buskiga…!) men jag gllar ändå som du att män ser ut som män. Javisst, säkert urkonservativt, men jag tycker vekrligen inte det är så attraktivt med väldigt feminina män, även om jag rent objektivt kan tycka att de kan var snygga.
Hehe, jag gillar gärna dn lite “oborstade stilen”…😉

31 01 2008
Annika

Håller nog med Saltis…det måste vara det latina draget som går igenom där.
Saltis har rätt…jag tycker inte heller att männen i USA är speciellt modemetvetna. OCH Saltis som bor i NYC borde se fler “snygga” män än vad jag gär här i DC som ligger två nerifrån vad gäller oattraktiva männsiskor i USA (Philly ligger lägst, haha).
Helt sant att det är mkt som är anses “gay” här. Köpte en skitsnygg MEXX-skjorta till Peter en jul, lite tightare än normen och med ett väldigt snyggt mönster. På Nyårsafton garvade killarna på partyt ut honom och kallade honom “metrosex guy”—SUCK!! jag var tvungen att “läxa upp” dom lite och berätta att man visst inte bara behöver ha på sig Dockers med gubbveck för att passa in. Uniformen verkar vara sk kakais och rutiga skjortor när männen klär upp sig. Sen saknar jag att så få killar använder After Shave. Men, vem vet? Man kanske blir bög om man använder lite “lukt-gott”…
Nästan alla har trista frisyrer…
Men, jag är ändå gift med en amris och jag försöker långsamt få honom att ända sin stil…och jag lyckas bit för bit…
men säga vad man vill: amriskillar är mkt artigare än de flesta andra män jag mött, då får man väl ta det där att dom ser ut som “lunsar” haha!!!!
visst var det du, Petra, som hade en irländsk killkompis som blev jättefundersam i Sthlm då han trodde alla killar var gay! Det tycker jag är så roligt!! Och det har jag berättat om för flera stycken jag känner…
Hmmm…jag borde nog fixa mina ögonbryn lite också, tror jag…

31 01 2008
Desiree

Det är roligt när man upptäcker alla sådana små skillnader. Jag antar att män i PR också är mycket för manikyr och dyligt. Nagelsalonger är ju precis som svampar i marken här. De finns ju i precis varenda liten håla och shopping centrum. Undrar hur de alla kan klara sig.

Här i södern är mode medvetenhet näst intill obefintligt. När man kommer tillbaka till stockholm märker man verkligen vilken hur mode och trend är viktigt där. Här är det vita stora gympadojjor och vita tubsockor som gäller. Sedan går många omkring i lite för korta byxor här hela tiden. Byxorna slutar precis ovanför fotknölarna, hur snyggt är det? (Ryys).

31 01 2008
petchie

Saltis, det är nog en väldigt lokal grej med ögonbrynen, ha ha! Och som sagt, de turistande amerikanerna är ju inte särskilt snyggt klädda – det är mycket shorts, kepsar och magväskor – hu!!
Jag hade två italienska kollegor i Bryssel som var väldigt modemedvetna (som många italienska män är), men en av dem hade ett långt ögonbrynshår (säger man så??) som i flera dagar stod rakt ut – jag var sååå sugen att ta en pincett och dra bort det (eller iaf be honom göra det själv, men jag bet mig i tungan och lät bli)! Os ögonbryn kan också bli lite buskiga ibland och jag har fått dra bort de där håren som helt plötsligt blir jättelånga.
Spanska män är lite mer konservativa än italienska män när det gäller mode, förutom Os ena bror som jag kallar för italienaren – han slingar håret och matchar tröjan med skorna / skosnörena (och han har flickvän, men är definitivt den mest metrosexuelle i familjen, ha ha).

31 01 2008
petchie

Annika, ha ha, stackars Peter – men vad tråkigt att din present inte gick hem (använde han den tröjan någonsin igen??)! Nuförtiden är ju de flesta herrtröjorna ganska tajta – i Europa ialla fall! De puertoricanska männen verkar väldigt modemedvetna tycker jag, och jag ser ofta killar som skulle kunna vara bögar eller bara är ja, modemedvetna! Och de gillar absolut After shave😉
Japp, det var jag som hade en irländsk kompis som var totalt förvirrad med de svenska (och till viss utsträckning även danska) killarna (i Bryssel, inte Sthlm – men han ville jättegärna åka dit för att kolla in fler!) och jag kunde bara hålla med..
Jag är också så himla dålig att fixa mina ögonbryn, en dansk tjejkompis brukar göra det åt mig när vi ses och hon brukar kommentera att hon inte fattar att jag inte gör det själv (“kan inte” är min ursäkt).

31 01 2008
petchie

Desiree, jag måste kolla med Os kompis om han får manikyr, skulle inte förvåna mig, ha ha! Folk, både kvinnor och män, här måste tycka att O och jag är så “naturliga” med våra icke-trimmade ögonbryn, icke-manikyrerade naglar etc…
I Puerto Rico ser man inte lokala män gå omkring i shorts (förutom på stranden så klart), det är bara de amerikanska turisterna som gör det – stora vita gympadojjor till. Usch, och för korta byxor är verkligen sååå fult!
Jag tänkte just på de amerikanska designaffärerna som Ralph Lauren och Tommy Hilfiger – det är ju inte precis något mode som förändras från år till år… och det är väl så många medelklass amerikaner (män) klär sig!? (även O, han är ganska konservativ när det gäller klädsel)
Ha ha, det här blev värsta modebloggen helt plötsligt!

31 01 2008
Britta

Måste förståss göra ett inlägg här, då jag har “inside info” i ämnet. Jo, här plockar det flesta män ögonbrynen å det handlar inte ens om metrosexuella män, vanliga svensson män som inte annars verkar bry sig nämnvärt om sitt utseende. Å det handlar inte bara om ögonbryn, utan om hårväxt i allmännhet. Nästa gång du är på playan kommer du nu lägga märke till att puertoricanska killar och män har välrakade ben, bröst, armar och bäst av allt: de rakar sig under armarna (vilket ju är ett underbart hygieniskt uppsving). Vad gäller skönhet och utseende är de extrema jämfört med oss svenskar. Men det är så klart både på gott och ont!

1 02 2008
Anne

Åh, vilket kul inlägg. Det här var riktigt roligt, lite modeblogg är aldrig fel😉
Det här hade jag ingen aning om, kan tänka mig att nu (när du upptäckt detta fenomen) har du svårt ta blickarna från en ögonbrynsfixad man på bussen t.ex. Det skulle jag i alla fall. Alltså inte för att det är snyggt men liksom bara för att man är så fascinerad av det och förundrad över att de gör på detta viset och därför kan man inte sluta stirra….
Läste Brittas kommentar här också, verkar som PR männen är hårfixade och rakade lite här och där med andra ord. Här kommer nog en till ultrakonservativ person men jag föredrar helt klart lite mer naturliga män (läs håriga). I och för sig, jag ändrar mig lite. Rygghår är inte så fräscht, det kan de ta bort…
Men sånt där är ju otroligt olika, mina kompisar har alltid retat mig för att jag gillar håriga bringor. De verkar tycka det är hur ofräscht som helst och slätt ska det vara. Haha så bra då M jag är bring lover eftersom M har en hårig sådan😉

Håller för övrigt helt med vad de andra skrivit om klädsel, stil och amerikanska män och bögskräcken om man klär sig snyggt (enligt min mall vad som är snyggt).

1 02 2008
Millan

Hahahaha det har far mig att tanka pa det Vanner-avsnittet dar Joey och Chandler har ‘hemma-spa’ och plockar ogonbrynen.
Jag ar helt inne pa din linje. Jag skulle inte vilja att Ben borjade plocka sina buskiga ogonbryn eller raka sitt brost. Lika lite som jag gissar att han skulel vilja att jag plotligen anlade hariga ben och armhalor!!!🙂 Visst ar det ‘konservativt’ men i det har ar jag nog det…

1 02 2008
petchie

Britta, tack för den in-putten😉 Alltid bra att ha lite inside-information!! Vi var ute igår på Marriott hotellet och ja, du har rätt – nästan alla män hade plockat ögonbrynen… Raka ben och armar tycker jag är att överdriva, jag vill gärna vara mindre hårig än min man, ha ha!

1 02 2008
petchie

Anne, absolut – inget rygghår, tack! Jag kan erkänna för dig att jag inte kunde sluta stirra på ögonbryn igår kväll när vi var ute (speciellt när jag talade med Os kompis J – ojojoj, jag stod där och funderade på hur, hur ofta och när han plockar ögonbrynen..) – snacka om att bli fixerad helt plötsligt (trots att detta är ett fenomen som jag egentligen upptäckte ganska snabbt efter min ankomst till PR).
Egentligen är väl inte svenska män så himla håriga i jämförelse med sydlänningar.. Det finns så klart undantag, min bästa kompis och jag tog en gång ett foto på vår manliga kompis håriga mage som ett skämt, han påstår att han blev så generad att han försökte raka magen efteråt!! Vi menade ju egentligen att det var positivt med en hårig mage, men det fattade inte stackaren, ha ha!
Konstigt att amerikanska män har sådan bögskräck när det gäller klädsel, de har väl kollat för mycket på A queer eye eller vad det nu heter.

1 02 2008
petchie

Millan – det Friends-avsnittet måste jag ha missat, eller kommer iaf inte ihåg det, men jag kan tänka mig att det var roligt.
Jag får ibland plocka Os långa ögonbrynshår men annars är han en naturlig skönhet😉

Jag kommer ihåg en kroppsbehåringsdiskussion som jag hade med en manlig kollega, som jag sedan kollade med några manliga kompisar och fick bekräftat, att det finns ganska många killar som iaf TRIMMAR både under armarna och längre ner – jag blev helt paff faktiskt!

17 11 2008
Puerto Rican toes… « Petchie’s adventures

[…] Rico, and you might remember that I have already mentioned the Puerto Rican men’s habit of plucking their eyebrows. On Saturday O and I went to the hairdresser for haircuts and I was asked if I wanted un blower as […]

Leave a Reply

