Wednesday thoughts on tea and travelling…

6 02 2008

Back from my morning power-walk to Ocean Park, I am relaxing with a direct imported issue of Damernas värld, De Palmas and Axelle Red (French and Belgian music) on the stereo, a good cup of tea and thinking that life is pretty good!  

It’s great to have our own providers of what we miss from Europe – P & M brought 3 Swedish magazines, tons of tea and Belgian dark chocolate (for baking my special chocolate cake). It is almost impossible to find black tea in Puerto Rico, except for Lipton Yellow label, which I absolutely hate, and Earl Grey sold at Starbuck’s, so I am so happy that the guests brought me tea – yummy tea from Mariage Frères (a French tea brand, actually mentioned in the last issue of Hus & Hem).

On Monday afternoon I brought the visitors to Old San Juan, and how they loved it! It is so beautiful with the pastel coloured buildings – it is impossible to get bored of strolling around admiring the architecture, taking photos… We walked up to El Morro – the fortress at the end of the peninsula, but it was closing time so the guests went back yesterday and visited it after their guided tour of the rainforest El Yunque. They said that it was definitely worth a visit, I haven’t actually done it yet!
Cementerio de Santa Maria, Old San JuanThe cemetery Santa Maria between El Morro (the fortress) and La Perla (the no-go slum outside the city walls of Old San Juan)

I was quite surprised to hear lots of European languages in the outlet shops on Calle del Cristo – Italian, French, Portuguese, German and even my own dialect – skånska!! I have never seen and heard so many Europeans in Puerto Rico, as usually you only see American tourists.
A walk at dusk in Old San JuanOne of my favourite walks in Old San Juan, along Paseo la Princesa at dusk

After our walk along Paseo la Princesa at dusk, we arrived down to the piers and we found the explanation of the European invasion – there were FIVE huge cruise ships docked in the harbour. Among them, one called Club Med 2 and another one called Costa Mediterranea (French and Italian cruise companies). However, these ships were tiny compared to the huge, American ships we saw, and the lines to board the ships were loooong!

The smallest cruise ship out of the 5 we sawThe smallest of the five cruise ships we saw on Monday

The guests and I discussed if we would like to go on a cruise… O and I have been recommended to do a cruise while we live in Puerto Rico, which I don’t understand – why would we take a boat and stress around the Caribbean when we could go for weekend trips to the different islands and actually have time to see something? I have a feeling that as a cruise passenger you end up in every tourist trap imaginable!? I have seen cruise passengers being herded around San Juan, El Yunque, the Bacardi factory etc with 5-minute stops for photo-ops in strange places (today even on my street when I came back from my power-walk!).

I also did a little internet research yesterday on Swedish bloggers writing about San Juan and Puerto Rico – I found quite a few who had been on Caribbean cruises, and had visited San Juan in an afternoon… (and lots of posts on Puerto Rico, the town on Gran Canaria!). I understand that cruises are a way to see as many islands as possible in a week or two, but is it the right balance between quantity and quality?

No, the three of us agreed that cruise travelling is not for us. We prefer independent travelling; being able to decide when, where and how long we want to discover new places! What about you, would you take a cruise?*

Fastlagsbullar (Swedish Lent cream buns) made in Puerto RicoBy popular demand :-) here are my home-made Lent cream buns (or Fastlagsbullar / Semlor in Swedish) from yesterday

*) I know at least one blogger who went on a Caribbean cruise (and met her boyfriend) but I’m guessing that she was travelling in her role as a journalist!?  


Actions

Information

14 responses

6 02 2008
Mia

Hejsan, härlig blogg du har! Bra med boktips, pratar också franska och det är så himla bra och läsa böcker i språket för att hålla det levande.
Wow, vilket äventyr att flytta till Puerto Rice! Hur bestämde ni er? Valde ni mellan Belgien och Puerto Rico eller fanns Sverige med i diskussionen?
Härligt att hitta en vandrare till!

6 02 2008
petchie

Välkommen Mia!! Kul att du har hittat hit och roligt att du gillar min blogg! Jag ska kolla in din också.

Puerto Rico är spännande och fortfarande nytt, nya upplevelser hela tiden! Vi valde egentligen inte aktivt Puerto Rico utan min pojkvän fick ett erbjudande genom hans företag att jobba “utomlands”, från början var det tal om El Paso / Juarez (Mexico) men till slut blev det PR, vilket vi är jättenöjda med! Sverige har inte varit uppe till diskussion, jag är inte så sugen på att flytta hem… Bryssel kände vi oss ganska klara med efter 5 respektive 7 år där. Antagligen blir det Spanien efter Karibien, om vi inte får ngt bättre erbjudande😉

6 02 2008
Desiree

Semlorna såg jättegoda ut :-)Håller med dig om att det nog är trevligare att resa runt på egen hand istället för att fösas runt på de där stora kyssningskeppen och få endast några timmar i varje hamn. Det där promenadstråket i Gammla San Juan såg väldigt mysigt och vacker ut. Jag blir alldeles avis på att du har en DV att sitta att läsa och bläddra i. Tänk att det ska vara så svårt att få tag på te. Kolla på nätet om det kanske finns något ställe du kan beställa te från USA eller europa och få det skickat till dig. Det väger ju inte så mycket så fraktkostnaderna borde inte bli så höga.

6 02 2008
Annika

Hihi!!! The Cruise girl just arrived!!!
Jag älskar att kryssa, tycker det är höjden av lyx. Har kryssat med Disney i en vecka för ngra år sen, och nästa år blir det Royal Caribbean kryssning för oss. Peter vill kryssa i Europa, jag i Karibien—Kryssning blir det hursomhelst ngn ggn under våren.

Vad trist med att det är så svårt att få tag på te, Petra. Du måste, som Desiree säger, kunna ta in ett bra te över USA. Det kan inte bli så dyr frakt på det.

Fina bilder från gamla stan…
OCH vad AVIS jag blir på din DV!!!
Gillar dina semlor—MYCKET!!! Fina!!!

6 02 2008
petchie

Desiree, det är väl egentligen bara olika sätt att se på resandet – och vad man vill få ut av sin semester, men nej, jag är inte sugen på en kryssning.
Paseo la Princesa är så mysigt att gå på kvällen, med utsikt över vattnet, små fiskebåtar och tja, en viss kolonial atmosfär.
Det är en bra idé att kolla upp te-import från USA, just nu har jag dock extremt mycket te från Europa så jag står mig i nga månader till!! Dessutom har jag märkt att det är ytterst få amerikanska affärer som skeppar till PR – oftast finns det en liten disclaimer att man inte kan få produkterna skickade till Alaska, Hawaii och Puerto Rico (t.ex Ikea, Crate & Barrel, Overstock etc).
DV var mysig att läsa, jag har inte läst klart alla artiklar än.. så det blir nog mer fikande i soffan senare i veckan! Dessutom fick jag Hus & Hem, och Family Living (grr, jag retar mig såå på att de systematiskt kallar barn för kids!).

6 02 2008
petchie

Annika, ha ha, så du är en kryssningstjej😉 Om du lyckas övertala Peter att kryssa i Karibien så får vi bestämma träff om ni kommer förbi SJ (eller vi kanske inte är kvar om det är våren 2009 ni ska åka)!
Semlorna var goda, men lite mäktiga! Tack för berömmet, det var svårt att ta foto på dem vid 23-tiden när de var färdiggjorda – det är så mörkt i vårt kök.
Jag kommer nog att blogga om en artikel från DV… om att “curla” för sin man🙂

6 02 2008
Anne

Paseo a Princesa såg väldigt vackert ut, förstår du gillar att promenera där. Dina fastlagsbullar blev jättefina, hur lyckas ni få till dem sådär bra? Var det svårt? Jag känner mig lite rädd och osäker för ett sånt bak men kanske man skulle försöka sig på det nästa år…
Kryssning ja, det är ju helt klart ett populärt sätt att resa för många. Jag har en bild av att det bara är en viss sorts grupp som åker på kryssning (får bilder på näthinnan av runda amerikaner – haha, i så fall skulle väl i och för sig jag passa i sällskapet) men det är säkert alla möjliga grupper, åldrar och sorters personligheter som åker på kryssning.
Jag har aldrig liksom ens tänkt tanken att man kan ju kryssa på en resa. Jag tror jag överdoserat och känner mig rätt trött på allt som heter färjor. Du vet, med tanke på min bakgrund som uppväxt på en ö och dessutom som bosatt många år i Stockholm och kryssat på oändliga 24-timmarsturer på Östersjön (som förstås inte alls kan jämföras med lyxiga veckolånga Medelhavs eller Karibienkryssningar – men ändå…) så känns det bara som smörgåsbord, hytter och drinkar i baren känns som been there done that.
Såg dock på Travel Channel väldigt inspirerande kryssningsresor från Alaska, det såg inte alls så dumt ut.

6 02 2008
saltistjejen

Oj vilka foton! Tycker det verkade urläckert där! Och en kyrkogård alldeles vid vattnet. Det läget är helt i min smak faktsikt.🙂

Tyckte även det var skoj att se att du kallar semlor för “fastlagsbullar”. Vi har diskuterat det hemma och kommit fram till att ordet fastlagsbule istället för semla inte alls används särksilt mycket i Stockholmsområdet, men däremot fortfarande i Skåne. Jag tror att de enda som säger fastlagsbulle eller fettisdagsbulle i Stockholmstrakten är äldre personer. Sådant är lite intressant tycker jag.

Och ang kryssningar tror jag att det inte riktigt är min grej heller. Har vänner som kryssat 2 gånger. Vi ahr en gemensam kompis som jobbade på kryssningsfartyg i många år så de kryssade med de båtar han arbetade på. Enligt dem var det skoja tt se eftersom det är “en annan vräld” på de där båtarna. Andra gången gjorde de kryssningen med litet barn och det tyckte de var rätt skönt. Fast de är ananrs mycket vana resenärer (på egen hand utan resbyråer eller liknande) men tyckte nog kryssningen var lite “skoj” att testa. Dock sa de att om inte kompisen arbetat där hade de aldrig valt att kryssa. Själv tror jag det är FÖR tillrättalagt för min smak. Och att många av de andra passagerarna inte riktigt är “min typ”av folk…? Men kanske har jag bara fördomar??

7 02 2008
Annika

Petra, visst är det ngt ytterst JOBBIGT över hela “Family Living”?–lite “coolt”, lite ballt, lite “Kids” (irriterande JA), lite “mamas” och “papas”—grr….KUL läsning kan det vara, men jösses så töntigt och larvigt “coolt” mkt är där också…
Eller vad säger du? Har du läst “mama” ngn ggn? Kanske inte aktuellt för dig, men ändå…Den tidningen spinner ju på samma “coola” tema…

7 02 2008
petchie

Anne, mina semlor såg nog godare ut än vad de var – jag tyckte, självkritisk som man är, att de var lite torra. Men, egentligen är det ju inte svårt att göra – jag använde semlereceptet i 7 sorters kakor, det är ju bullar man gör… Därefter gröpte jag ur lite ur bullarna, blandade med mandelmassa och lite grädde, la tillbaka röran i bullarna och på med grädde, och florsocker.

Ha ha, jag har samma fördomar om kryssningar och vem som åker på dem, men faktiskt det är förvånansvärt många unga som kryssar – iaf vad jag har sett i San Juan. Vi borde få lite input från Sporty Spice.. jag läste på hennes blogg från februari 2006 när hon kommit hem från den karibiska kryssningen då hon träffade sin pojkvän – hon var inte jätteimponerad över resan och skulle inte göra om det om hon betalade själv. Men, hon fick ju iaf en pojkvän på köpet😉
Dessutom ska vi ju inte vara fördomsfulla, Annika gillar ju kryssningar!🙂 Det är nog som med charterresor till Mallis (inte för att jag har ngn erfarenhet), man kan väl välja om man ska vara med på grisfesten eller inte! Sporty skrev ngt om magplasktävlingar etc… det låter ju inte så lockande.
Jag kan förstå att du är lite trött på båtar – själv har jag varken åkt Finlandsfärja eller ens “turat” mellan Skåne och Danmark… det var väldigt poppis när jag var tonåring, folk satte sig på båten i Helsingborg och åkte fram och tillbaka till Helsingör (tar 20 min) tills de var tillräckligt fulla och då gick de i land för att gå på disco i H-borg! Jag har dock åkt Englandsbåten nga ggr, för att åka till London på ett billigt vis (innan RyanAir fanns) och det var kul!

7 02 2008
petchie

Anne, en annan sak – Alaska-kryssningarna är exakt vad alla puertoricaner gjort som jag träffat som varit i Alaska!! Så extra roligt, inte bara att de åker till kylan, de åker alltså på KRYSSNING, precis som amerikanerna åker på kryssning i Karibien!

7 02 2008
petchie

Saltis, visst har kyrkogården ett fint läge! Det finns även en annan kyrkogård som ligger vid havet – mitt ibland alla condos i Isla Verde, jag la märke till att alla statyer på gravarna var vända mot samma håll – HAVET!
Japp, fastlagsbulle är nog extremt skånskt😉 men även i Skåne säger nog de flesta yngre nuförtiden semlor. Jag vet inte varför jag föredrar fastlagsbullar.. men när jag pratade med mormor i helgen så blev hon jätteglad när hon hörde att jag uttryckte mig så och inte sa semlor!
Jag tror att vi alla har en massa fördomar om kryssningspassagerarna, som till viss del stämmer. Men, egentligen är det ingen större skillnad på att åka på charter eller kryssning – det är tillrättalagt och om det är det man vill ha.. Sedan kan man ju alltid välja vad man gör när man är på båten – en kompis till mig var på kryssning med [nu fd] pojkvännen och hans familj, hon höll på att bli knäpp på dem eftersom de inte var intresserade av att gå iland någonstans. Hon har berättat att det fanns jättemånga aktiviteter som hon var intresserad av men att det inte var så kul att göra dem ensam. Antagligen får man betala ett hutlöst pris för alla dessa aktiviteter och utfärder med guider som kanske inte är de bästa, men är man bara iland i nga timmar så kan man ju inte gå runt och jämföra priser etc.

7 02 2008
petchie

Annika, visst är de fåniga i de där tidningarna (nej, har inte läst Mama). Kommer ihåg att du redan har skrivit om hur de uttrycker sig.. Jobbigt när allt ska vara så coolt och Sthlmskt.
I det numret jag har av Family Living hade de en resespecial – vilken svensk småbarnsfamilj har råd att betala 32 000 kr för en veckas semester på Gran Canaria??

9 02 2008
Peggy

Un petit passage sur le blog de Petchie pour constater que la vie à l’air assez cool là-bas à Puerto Rico…Lucky Petchie! Mais d’où te vient ce prénom “Petchie”? En fait, ce qui m’intrigue le plus c’est pourquoi “ie” à la fin et pas”y”. “Petchy”…ça le fait nom? Ton amour pour la langue de Molière sans doute…

Leave a Reply

