What did you give up for Lent?*

7 02 2008

In many Christian cultures, especially the catholic ones, the tradition is to give something up for Lent. I remember learning in school about the history behind carnival – that it meant farewell to meat and that people in the old times would not eat meat before Easter. Shrove or Fat Tuesday marks the day when Lent begins, and carnivals** are celebrated in Rio de Janeiro, New Orleans, Venice, as well as in the Netherlands and Belgium where carnival is even the name for the school holidays in February. [In Sweden the school holidays are called the Sport holidays as you are supposed to do winter sports such as skiing etc]

However, I didn’t realise that this tradition of giving something up for Lent, was still done, until I met two Irish girls in Brussels who told me that they were giving up chocolate & sweets for the 40 days before Easter. I found the tradition quite curious and almost exotic! In Sweden, as already mentioned this week, we eat cream buns on Shrove Tuesday, and frankly – most people continue eating those more or less regularly until Easter… which is of course completely contrary to the idea of giving something up!!
The exterior of Cafeteria Mallorca, Calle San Fransisco in Old San JuanI discovered this old café / bakery in Old San Juan, where they sell some kind of traditional Lent pastries filled with sardines and veggies, every Friday during Lent (i.e Cuaresma in Spanish) [see the sign in the window].

We were discussing this tradition the other evening; two secular Swedish protestants and a Cypriot orthodox (unfortunately the Spanish catholic was missing, he might have been able to give us valuable in-put!) and together we knew a number of people who would give up chocolate (the Irish girls), kebabs (English guy) and alcohol (Austrian girl) etc… Swedish P (not me, our guest who is a guy!) asked why would you do this to yourself? Maybe it is like a New Year’s resolution, something that you want to prove to yourself, maybe it’s an occasion for some “cleansing” or maybe it could actually be… shock and horror, because of religious reasons!?? 

*) I googled the question and there was actually a whole discussion on the subject on yahoo.com and even a web-page dedicated to the issue. And personally, I didn’t of course give anything up!

**) Carnivals are not only celebrated in February around Lent, the Londoners celebrate the Notting Hill Carnival in August and the university students in Lund celebrate Lundakarnevalen every 4 years in May.


Actions

Information

25 responses

7 02 2008
Desiree

Jag har faktiskt inte tänkt på detta alls. Har inte träffat på någon som berättat att de gett upp något under denna period. I Sverige märker man ju aldrig av något sådant eller disskuterar detta ämne över huvudtaget. Interessant. Själv tänker jag nog fortsätta som vanligt och inte ge upp något under just denna period. Personligen ser jag inget mål eller värde i att göra det men jag är inte speciellt religös och jag är inte mycket för nyårslöften heller. Vill jag ändra på nåt gör jag det liksom bara vilken dag det än är.

7 02 2008
petchie

Desiree, jag håller helt med dig! Är varken religiös eller ngt fan av nyårslöften! Jag tyckte att Ps kommentar var ganska kul iaf, han hade liksom ingen tanke på att det faktiskt kunde vara av religiösa skäl.
Jag ska kolla med O vad hans mamma avstår ifrån under fastan för vi diskuterade det väldigt snabbt i helgen och han sa att visst efterlever hon traditionen till viss del (kanske äter hon inte kött?)..

7 02 2008
saltistjejen

Jag tror att man som svensk icke-religiös har ganska svårt att riktigt förstå detta med hur religion och religiösa seder verkligen kan vara något som folk tar så “allvarligt” på. Sverige är ju ett extremt icke-religiöst land trots allt.

Och i största allmänhet så tycker jag att det är bättre att “ge upp” t ex godis eller alkohol eller vad det nu är pga annan motivation än att det är en särskild högtdi eller liknande. Jag förstår det inte riktigt?
Till viss del kanske det ligger en tjusning i att “testa om man klarar av en utmaning”. Men annars kan jag för mitt liv inte komma på varför jag skulle “ge upp” något bara för att det råkar vara ett visst datum i min kalender….
Måste ju vara en mycket bättre anledning att man t ex vill sluta äta godis för att må bättre rent “hälsomäsigt”. Tycker lilla jag…

7 02 2008
Anne

Intressant diskussion ni verkar ha haft igår, kul!
I Sverige finns det väl ingen direkt kultur, traditioner eller seder och bruk som förespråkar man ska ge upp något. Det är väl snarare så att man tillför något istället, ofta mat och dryck då. Vi äter ju allting också, inga regler för hur maten ska vara tillagad eller vad för sorts kött eller något annat utan vi bara glufsar i oss året runt. Just maten verkar ha andra regler hos många andra, hur det ska vara, olika skäl till det är si eller så eller att man ger upp något under en vissa perioder osv.

7 02 2008
Annika

Igår kom Karolina hem från skolan och frågade;
mamma vad “ger vi upp för lent”?
(härlig Swenglish)
Jag sa att vi inte ger avkall på ngt alls i fastan. Då berättade hon att två klasskamrater berättat att dom lovat att inte äta choklad fram till Påsk.
Jag berättade att det har med religion att göra, och eftersom vi inte är så religiösa i vår familj så struntar vi i fastan.
Men jag tycker det är intressant att höra hur andrsa gör. Nu blir jag nyfiken och jag ska börja höra mig för bland mina mer religiösa amerikanska bekanta🙂

7 02 2008
petchie

Saltis, visst är vi svenskar så sekulariserade att det kan verka konstigt för oss att även folk i vår ålder från ett västerländskt land gör ngt pga religionen.. Men samtidigt så undrar jag hur många av våra bekanta som jag nämnde, verkligen avstår från något pga religionen, eller bara pga tradition eller för att det är lite coolt.. Tja, man vet ju aldrig.

Jag tycker också att det är bättre att man avstår från något pga hälsoskäl etc. Min fd pojkvän slutade snusa i ett år, och började sedan igen – han menade att han hade bevisat för sig själv att han KUNDE sluta, och därför kunde han också fortsätta!?

7 02 2008
petchie

Anne, du har rätt i att vi är bättre på att tillföra än avstå från ngt i Sverige (gräddiga fastlagsbullar under fastan är ju faktiskt ganska komiskt när man tänker på att man egentligen skulle äta mindre..)! Visst finns det många regler runt mat och dryck när det gäller religioner som judendomen och islam, och vad jag har förstått så har många av de reglerna uppkommit av hälsoskäl mer än direkt religiösa anledningar. Fasta gör man ju under Ramadan också, och det är väl egentligen någonslags reningsprocess precis som i kristendomen… tror jag.
När jag bodde i Italien och pluggade, blev vi serverade fisk varje fredag – det är ju en katolsk tradition att äta fisk på fredagar. Men, jag har faktiskt inte uppmärksammat om Os mamma serverar fisk på fredagar – det är mycket jag ska fråga honom när han kommer hem ikväll😉

7 02 2008
petchie

Annika, ha ha, vad kul att Karolina fått höra i skolan om fastan och traditionen att avstå från något! Jag vet inte om det är något troende protestanter i Sverige gör – jag är jätteintresserad av religion och traditioner, och har faktiskt varit inne på svenska kyrkans hemsida ett antal ggr för att finna svar för sådana här frågor. Ska kolla om jag kan hitta ngt där om svenska fastetraditioner!

Det här hittade jag:
Traditionellt har fasta handlat om att avstå något, oftast mat, för att genom avståendet från något värdsligt, ge Gud mer plats i livet.
I dag är det många kristna som fastar genom att avstå något de gillar; kanske godis, eller vin. Söndagen dock har alltid brutit fastan.
(från Svenska Kyrkans hemsida)

Men är det någon som någonsin har hört talas om en svensk som avstått något under fastan??

7 02 2008
Anne

Jag tycker också det här är jätteintressant, så bra Petra att du googlat och klipper in vad du hittat från Svenska Kyrkan🙂
Jag har aldrig hört talas om nån svensk som avstått något under fastan. Jag försöker klia mig i huvudet för att minnas hur min farmor och gammelfarmor gjorde (de var rätt religiösa) men nä, jag kan inte minnas de avstod från något.
Blir intressant höra vad O har att säga i ämnet!

7 02 2008
Jess

Detta var första gången jag ens hört om Lent.
Min irländske karl har aldrig nämnt detta men å andra sidan nämner han inte mycket.🙂
Det har dock varit Ash Wednesday här och då har katolikerna sot i pannan. Första gången jag såg detta var jag på väg att upplysa en äldre dam att hon hade smuts i pannan. Tur att jag inte sa nått. Skulle blivit pinsamt. Men karln min nämnde nått om Jesus och öken och fyrtio dagar utan mat.. Har detta kanske sammanhang med Lent?
Jag är så kass när det kommer till religioner.

Kram!

8 02 2008
Millan

Lustigt nog hade jag tankt skriva om precis det har pa min blogg i veckan men det blev inte av. Det ar faktiskt inte alls ovanligt att folk i England ger upp nagot for ‘lent’ ofta tex choklad eller alkhol eller nagot. Manga har fragat mig om jag ska ge upp nagot men det ar ju inte alls i var tradition sa jag kanner inte att det kanns sa viktigt.

8 02 2008
petchie

Anne, visst är det intressant! Jag kollade med min mamma igår och hon sa att hon aldrig hört talas om någon i Sverige som avstått något under fastan.
Kollade med O – de äter inte kött på fredagarna under fastan. Det är det enda de avstår från, det blir oftast fisk, eller bara grönsaker (även ägg går an) som fredagsmat.

8 02 2008
petchie

Jess, vad konstigt att du inte hört talas om lent / fastan i Irland, men det beror väl på hur religiösa de är i din omgivning😉 Mina irländska kompisar är väl i sig egentligen inte så troende, men traditionella på det sättet att man ska avstå från något under fastan!
Ha ha, jag förstår att du tyckte att det var konstigt med sot i pannan – det skulle jag också tycka! Askonsdagen är den första dagen på fastan (Fettisdagen är dagen innan, då man fortfarande kan “svulla” och äta gräddiga semlor) så det är väl av den anledningen som folk ritar kors i pannan!??
Din man har rätt, Jesus fastade i 40 dagar i öknen innan han kom tillbaka till Jerusalem ridandes på en åsna (Palmsöndagen, helgen innan påsk) och det är därför som man firar fastan / lent i 40 dagar före påsk.
Oj, jag hade inte själv koll på hur mycket jag visste, ha ha. Men, jag tycker att det är himla intressant med religion även om jag inte är religiös själv.

8 02 2008
petchie

Millan, vad kul att du också tänkt på detta bloggämnet.
Jag såg faktiskt på facebook igår att den engelska killen som enligt min kompis P hade avstått från kebab ett år, hade följande på sin status: “is glad not to have given up chocolate biscuits for lent”🙂
Men visst är det inte bara religiösa engelsmännen som avstår från något under fastan, utan det är mest bara en tradition?

8 02 2008
Annika

Intressant det du fått fram på svenska kyrkans hemsida…
Jag läser ju iallafall tre bloggar skrivna av troende svenskar. Men vad jag vet har jag inte sett att ngn av dom tagit upp fastan. Känner mig nästan sugen på att fråga i en kommentar.
Intressant också att söndagen bryter fastan.
Tack för infon, Petra!!!

8 02 2008
petchie

Jaaa, Annika, kan du inte fråga?? Det är ju verkligen intressant att höra om det finns några svenskar som utövar den här traditionen!
Jag tycker också att det är intressant att anglikanska britter och katolska irländare är mer “aktiva” genom att avstå något som de verkligen tycker om – vem som helst kan väl låta bli att äta kött på fredagar som de katolska spanjorerna visst gör!? Jag ska göra lax ikväll så vi kommer att följa Os mammas tradition, även om jag inte tror att O bryr sig så mycket…

8 02 2008
petchie

Ny feedback: engelsmannen berättade för mig idag att i år avstår han från ost och kaffe under fastan! Jag har fortfarande inte fått veta varför!?😉
Han blev visst lite nervös när jag informerade honom att han var en case study… men blev lugnad när det inte var värre än detta.

10 02 2008
Lotta K

Jag jobbar på ett katolskt universitet. Folk give up things for lent som choklad eller alkohol eller sin favorittröja. Jag är inte religiös och känner ingen dragning att göra samma sak. Men jag tycker det är en rätt bra ide. För mig betyder det att man visar att man har styrka nog att inte vara slav under sina vanor. En övning i självdisciplin alltså. Om man är troende så gör man det i åminnelse av Jesus’ 40 dagar i öknen, när han stod emot jävulens frestelser.

10 02 2008
petchie

Lotta K, jag tycker också att det kan vara en bra idé för att testa sin viljestyrka. Det jag undrar mest är, är det därför folk gör det (vilket jag tror det oftast är) eller är det pga deras religiösa övertygelser? Det är en intressant tradition tycker jag, mest pga att jag tycker att de flesta som jag känner som avstår från ngt under fastan inte verkar vara särskilt religiösa i andra sammanhang. Och det är intressant att svenskar och spanjorer etc, även om de är religiösa, inte verkar ha samma tradition. Olika traditioner i olika länder!

10 02 2008
Lotta K

De katoliker jag träffar är ibland väldigt troende, men i kombination med socialt ansvar och progressiva politiska ideer. Jag tror skillnaden mellan dem och oss är att de fostrats att se religionen som ett verktyg till att leva moraliskt. Vi har ofta lärt oss samma läxor, men utan att klä det i religiösa termer. Jag har en god vän som är katolsk präst, och när jag pratar med honom tänker ömsom “å det är precis som jag tänker”, och ömsom “å vad mycket lättare det blev att begripa när han använder en biblisk liknelse”. Så, jag tror de avstår från något i fastan för att bli bättre människor, men att de lärt sig att man blir en bättre människa genom sitt religiösa liv.

12 02 2008
Millan

Ja det stammer. Har ar det mer en tradition som gor att man ger upp nagot for fastan. Sa det ar inte bara de som ar religiosa som gor det.

12 02 2008
petchie

Lotta K, väldigt intressant det du skriver! Jag tror att det är ibland kan vara svårt att skilja på religion och tradition. Jag borde nog kolla lite mer med min egen katolik här hemma… jag tror inte att han egentligen bryr sig om vi äter kött eller fisk på fredagarna under fastan men förra veckan bestämde jag att vi skulle äta lax😉

Millan, det är precis vad jag också har misstänkt, att för britterna är det mer tradition än religionen i sig självt. Men, jag har irländska kompisar som nog är mer troende än vad jag först trodde…

Ni kanske har sett att jag lagt till ett foto under inlägget, hittade det här bageriet / caféet igår. Ska försöka komma dit en fredag och testa deras pajer eller vad det nu kan vara som de säljer under fastan!

1 03 2008
någon

Här är någon som avstår från ALL föda, dvs allt ät- och drickbart utom vatten, under Fastepwerioden. Märk väl INTE fastan. Fastan är mellan Askonsdagen, som är 40 dagar innan Påsk. Så ja, jag avstår under fastan.

Man räknar inte med söndagar i Fastan. Om man gör det skulle Fastan sluta dagen innan Palmsöndagen. Fastan pågår alltså Askonsdagen till Påskafton. Det blir ju 46 dagar, men de sex söndagarna räknas ju inte, så det blir 40 vardagar.

Många kristna gör inte så, men jag har vänner som är bahá’í, och de fastar alltid under deras sista månbad, 2-20 mars i våra kalendrar. De talar väldigt varmt för att man ska fasta. Eftersom att denna period låg i fastan prövade jag att fasta en fredag under denna period (antingen den 2, 9 eller 16 – kommer inte ihåg!) och jag kände att Wow, det här är ju på något vis skönt. Dock avstår även bahá’í-troende från vatten, men så extrem är jag inte, bara på Långfredagen då jag förut har ätit minimalt då jag har blivit bortbjuden.

Så ja, jag förespråkar vattenfasta mellan solens upp- och nedgång under vardagarna i Fastan.

2 03 2008
petchie

Någon, tack för den svenska feed-back:en, det är verkligen intressant att höra från någon som fastar i Sverige. Och tack för klargörandet av när fastan äger rum – jag har ju aldrig räknat dagarna exakt, och intressant att söndagarna bryter fastan.
Det är fascinerande att höra hur olika folk tolkar det där med fasta, och vad det innebär för olika personer och i olika kristna traditioner.

16 03 2008
Cirla

Hm jag blir inte förvånad att många inte vet att vissa svenskar fastar. själv är jag rätt ung och fastar från allt onödigt snacks och allt sött, även under söndagarna mest för hälsans skull, kött och ägg äter jag inte ändå så det gick lixom inte att ta bort extra nu.. jag känner även folk som internettfastar. flera av mina vänner fastar av religiösa skäl, inte av tradition för vi har okristna föräldrar, men vi vill testa att verkligen vill gå igenom fastan ordentligt och tror det har någon posetiv mening.

personligen tycker jag som kristen att det är bra att avstå från det jag inte behöver och som kan skada andra om jag tar det, som kött tex. men under fastan handlar det att avstå också för att ta bort saker jag njuter av men inte behöver, så att mitt fokus på gud kan växa. jag läser även bibeln mer och rannsakar mig själv. att fasta för hälsoskäl är något helt annat för mig även fast jag kan se positiva konsikvenser i det med. men att göra saker av tradition utan att bry sig om eller att förstå varför anser jag är rätt dumt och det leder fel. fokus ska vara gud. och Jesus fastade i öknen. man lider inte bara, man kommer närmare gud och inser att det där “lilla extra” kan var aett hinder och man behöver verkligen gå helhjärtat med gud.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: