The illusive red snapper or how to [not] order fish abroad

22 02 2008

Have you noticed how difficult it is to eat, or at least order fish abroad? You sit there in front of the menu and you start asking yourself all these questions; what is a halibut in Swedish (or Spanish, French, Finnish..)? and what about a red snapper or a mahi-mahi?* It is so much easier to eat meat – you only have to learn pork, lamb, beef, veal…

But, do we really need to know what the fish is called in our own language when we are abroad? Does it really help you to order, to know that red snapper is röd snapper in Swedish?? Maybe if you are great fish connaisseur or a fisher man / woman, but for a layman (woman?) like myself – I know my basic fish such as salmon, cod, perch, herring, pike (gädda), eel (I am after all from Skåne, and yes, I call it a fish!)… All the rest is just fish and usually good enough for me to eat – as long as you don’t serve me a fish with a dog smile.**
Fish drying in Lofoten, NorwayFish drying on a house in Lofoten, Norway

I remember once in a fish restaurant in Gilleleje, Denmark when we asked about the fish, the waiter brought out a big fish poster and pointed to the one that was on the menu – ok, so now we know how it looked like when it was alive and happily swimming in the sea! And its name in Latin… However, it didn’t inform me how the fish would taste on the plate, did it!?
Some good old salmonSome good old salmon, Jamie Oliver recipe – yummy!

The best method would be to just ask the restaurant staff to describe the fish – white or red flesh, thin or thick, lots of bones or not etc. I am not saying that I adhere to this method all the time, the other day I was desperately looking for the translation of red snapper or chillo as it is called in Puerto Rico. O claimed that chillo is not a fish in Spain, and that it must have another name; I couldn’t find snapper in my English-Swedish dictionary; the Concise English dictionary told me it was a fish related to the bass but living in warm waters… I tried to find bass in the English-Swedish dictionary but still no luck. Finally I googled it, which I should have done from the beginning – red snapper is röd snapper in Swedish, very helpful😦

The clue was probably the fact that it lives in warm waters – of course we don’t have a name for all the Caribbean warm water fish in Swedish and of course O wouldn’t know the chillo*** from Spain either!
A Maltese fishermanI wonder what kind of fish this Maltese fisherman would catch?

*) Halibut is hälleflundra in Swedish and mahi-mahi or dolphin fish is called guld makrill  but I can assure you that it doesn’t taste or look anything like a mackerel!

**) O was served half a trigger fish including the head with sharp dog-looking teeth in Vieques – it is called pez puerco in Puerto Rico.

***) Chillo is also Puerto Rican slang for lover.


Actions

Information

12 responses

22 02 2008
Jess

Jag äter sällan fisk på restaurang. Eller vänta nu..Jag har ALDRIG beställt fisk men jag är riktigt sugen.
Intressant det där med Halibut/hälleflundra. Jag har funderat på vad Halibut var för en fisk.Trodde det var en typ av val..🙂
Men å andra sidan vet jag inte hur en hälleflundra ser ut heller. Platt kanske?
Min pappa brukade röka fisk i en tunna när jag var liten. Det var mums men rökt fisk på tunnbröd.
Men vad det var för fisk är jag inte säker på. Dags att läsa upp sig på fiskarna antar jag.
Om ni provar nått supergott (och som kanske finns här i Europa) så tipsa gärna så ska jag prova fisk någon gång.

Kram!

22 02 2008
Desiree

Det är helt klart klurigt med fiskarna. Jag tror att det är svårt att översätta namnen eftersom många av dessa fiskar inte finns i norden utan tillhör mer tropiska vatten och andra vatten. Även om man får namnet översatt som tex Röd Snapper så säger det en inte så mycket om man aldrig tidigare har ätit fisken och inte känner till den alls. Det bästa är nog som du säger att fråga kyparen att beskriva fisken och prova och se om det är något man gillar. Jag har provat både Hallibut, Mahi-Mahi och Red snapper sedan jag flyttade hit och gillar alla tre av dessa. Catfish är ju också stort här nere i södern. Det odlas här i stor mängd precis som man odlar lax hemma.

Jag gillar bilden på den röda lilla fiskarstugan med vita knutar. Det där laxbilden med grönskerna såg ju jättegod ut! Ha en ritkigt skön helg.

22 02 2008
petchie

Jess, jag har förstått att den där biffen på TGI Friday’s är din stora favorit😉 men testa även fisk, det är ofta väldigt gott på restaurang!
Jag satt också och funderade igår när min finska kompis beställde halibut – jag visste att det var ganska vanlig svensk fisk.. men kunde inte komma på vad den heter på svenska! Jag var också säker på att hälleflundra är platt – flundror är väl det, men hennes fisk igår var varken platt eller hälleflundre-lik! Dessutom frågade vi om det var en lokal fisk och det påstod kyparen – kanske det finns en karibisk halibut?
Mmm, gott med rökt fisk – min morfar brukade röka fisk i en liten metallburk i sommarstugan, vi fick fisk av fiskarna som har stuga bredvid oss. Jag undrar var den där rökburken finns nu!?
Jag tycker att lax aldrig är fel, men det kanske du inte gillar? Laxen på fotot är superlätt att göra (Jamie Oliver recept från Jamie’s dinners, s 255):
– färsk laxfilé;
– all sorters grönsaker som tomater (i klyftor), champinjoner, paprika, lök, gröna ärter eller bönor, lite örter – basilika, dill;
– potatis i bitar som du först kokt ca 10-12 min;
– riven citronskal och juice från två citroner;
– olivolja, salt och peppar
In i ugnen (230 C/495 F/gas 8) i ca 10-15 min tills laxen blivit ljusrosa. Jättemums och går inte att misslyckas (förutom att potatisen kanske inte är helt mjuk)!!

22 02 2008
petchie

Desiree, precis! Det går ju inte att förvänta sig att vi ska ha namn på alla varmvattenfiskar från Karibien och andra delar av världen – och trots att det kanske finns svenska namn så vet man ju oftast inte hur fisksorten smakar!
Catfish har jag inte testat, undra vad den heter på spanska😉 men de andra fisksorterna är ju goda!
Tyvärr lyckades jag inte ta ett bra foto på Os fisk med hundbett i söndags så det fick bli nga blandade foton från andra resor. Testa laxreceptet ovan, det är verkligen jättegott och så enkelt, man tar bara vad man har hemma i grönsaksväg (vi har även strött över lite spenat någongång).
Trevlig helg i Alabama också!

22 02 2008
petchie

Jess – såg precis att min “8 plus parentes” blev en smiley med solglasögon, ha ha! Alltså om ni har en gasugn ska det vara gas 8!

22 02 2008
saltistjejen

Jag har också svårt med fiskar på restaurang. Jag brukar oftast fråga om det är en vit fisk eller “hur fiskköttet är”. Bara för att få en uppfattning om det är en fisk som liknar t ex torsk eller om det är fisk mer som lax eller t ex apätta i köttet.

Tack för laxreceptet!!! Det såg superläckert ut!🙂
Jag ska spara det och testa det hemma senare. mmm!
Jag gillar verkligen fisk och de flesta typer av seafood. Tyvärr får man ju itn e äta t ex tonfisk när man är gravid pga av kvicksilverhalterna, annars gillar jag verkligen en tonfiskfilé lite sådär medium-rare!

Ha en skön helg så ses vi ju snart!🙂

22 02 2008
Maria

“Röklådan/asken” finns kvar, det är bara det att ingen av oss är så skickliga på att filéa flundrorna/spättorna vi ev. kan få av fiskaren, som din gamlafarmor (-70-talet)!!!
Vi har ätit jättefina tonfiskfiléer här hemma i kväll! Det fanns även smörfisk på ICA, såg också fin ut, men vet inte varifrån den fisksorten kommer ifrån, men, eftersom den var färsk, så är den väl fångad i “närheten” av Skåne!!
Vi äter numera mest fisk.

22 02 2008
petchie

Saltis, jag har kommit fram till att läsa en restaurangmeny är faktiskt bland de svåraste man kan göra på ett annat språk! Man kan tala ett språk mer eller mindre flytande, men försök att förstå en meny på en finare restaurang – speciellt om den är fransk och menyn på franska😉 är svårt! Och visst är det bättre att fråga HUR fisken är än att försöka översätta namnet!
Kul att du gillar recepttipset, du får återkomma när du testat det. Jag är inget större fan av seafood men “vanlig” fisk är gott🙂
Du får frossa i fisk när ni fått barn, den som väntar på något gott (både babyn och fisken, ha ha)…

22 02 2008
petchie

Mor, jag visste inte att det var din farmor som filéeade spättorna – har inte mormor gjort det? Kan det verkligen vara så att jag har så starka minnen från morfars fiskrökning från innan Ella gick bort?

Smörfisk känner jag inte till (men kollade upp det engelska namnet – butterfish, det var ju lätt) och enligt Wikipedia lever den utanför Nord- och Sydamerika, Västafrika och Indiska oceanen/Still havet. Med andra ord kommer den inte från närheten av Skåne😉

23 02 2008
Anne

Komiskt att du skrev ett inlagg om fiskar och svarigheten veta vad det ar. Jag tankte pa amnet och temat igar da jag skulle handla fisk i affaren och sag en massa olika vita fiskfileer som alla sag likadana ut men hade olika namn och det sade mig ingenting….(cod var ena namnet, Tipani eller nat liknande var det andra, kommer ej ihag exakt nu. Ett tredje namn var nat med Alaskan XXXX.
Vilket smarrigt recept forresten! Sag otroligt gott ut, bilden ar din egen eller hur? Jag har fatt kanslan att du ar jatteduktig pa att laga mat. Ar det ratt tolkat?
Jag gillar fisk, brukar ofta ta fisk eller skaldjur pa restaurang just for att jag inte kan laga fisk sjalv (forutm lax, det kan jag fa till hyfsat). Halibut tycker jag ar jattegott,jag visste inte att det ar halleflundra pa svenska. Sa vad bra du larde mig nat nytt :)Catfish har jag inte testat, men som Desiree skrev sa ar det stort aven i vara delar. Lax forstas, finns mycket lax. Lax ar gott!

23 02 2008
petchie

Anne, vad roligt att du precis tänkt på det där med fisknamn… Cod är ju torsk och det kanske var tilapia som du såg? Tilapia såg jag för första gången i Bryssel, från Nilen – så en varmvattenfisk och tror faktiskt att man säger tilapia även i Sverige (rätta mig någon om jag har fel!?).

Japp, det är mitt foto på laxen – min bror och jag gjorde det receptet i julas med god lax från Costco! Jättegott och så himla enkelt och NYTTIGT! Ingen fet sås, utan bara citron och olivolja, precis som jag gillar. Sedan jag träffade O lagar jag aldrig mat med grädde och smör, det gör man ju inte i Spanien (använder dock smör när jag steker pannkakor, olivolja ger för mycket bismak). Hi hi, vet inte om jag är så duktig på att laga mat men jag gillar det! Nu när jag är hemmafru försöker jag att gå igenom alla receptböcker som jag samlat på mig och aldrig använt…
Precis, jag brukar också ta fisk på restaurang även om vi försöker att äta mycket fisk hemma också. Här i PR försöker jag att äta lokalt fiskad fisk som dorado (mahi-mahi) och så klart chillo / red snapper😉

21 01 2010
Janne Tegnér

Käkade Turbot (engelskt namn) i Turkiet och det var supergott, men det dröjde tills jag kom hem innan jag fick reda på att det var Piggvar.

Leave a Reply

