Another quickie, from Mexico!

7 03 2008

First of all, I am sorry to disappoint you but still no photos – I left my laptop in San Francisco, so you’ll just have to wait until next week when I’m back in Puerto Rico!

Nevertheless, we are now in MEXICO!! And we have already had a lot of tequila but no headache, so it must have been a good one! We arrived last night, O’s friend J (female) drove us to the border in San Diego, we walked across the border with all the Mexicans that work in the US and cross the border everyday, and O’s other friend J (male) picked us up in Tijuana (TJ).

J and his friend D took us to a cool local restaurant (yes, including the ever-present mariachi bands – but no tourists, only Mexican guests) where we shared a bottle of tequila, and had a great dinner with tortillas, refried beans, guacamole (my favourite), pico de gallo (tomato-based salsa) and fried meat. Yummy! We only had a few shots of tequila before we mixed it with Fresco (I think the lemonade was called) or Coca-cola! Interesting, I haven’t drunk a lot of tequila, but definitely never mixed with something (except in cocktails of course).

And do you know the best thing about the evening? I spoke SPANISH the whole time (don’t know if it was thanks to the tequila, ha ha!)!

I will write proper updates of our Californian adventures when I have my own laptop and I can post the photos… But, I have to tell you that I met the 6th blogger yesterday – Ing in Los Angeles and it was another great meeting! She took us to a Belgian (!!) breakfast place, good old Le Pain Quotidien and we felt like we were back in Brussels😉 Once again the time flew so quickly but we were shown around the UCLA campus and the nice neighbourhood of Westwood, and Ing told us a little about life in LA.

Now we are off exploring Baja California, i.e Mexico’s California and I need to get into the Spanish-speaking mode again… (O is proud of me – or at least that’s what he said when I asked him the leading question Are you not proud of me speaking Spanish? Ha ha!)


Actions

Information

11 responses

7 03 2008
saltistjejen

Å vad ni verkar ha en bra resa!! Härligt!
Och jag ser fram emot bilder när du är tillbaks i PR!🙂

Och “Le Pain Quotidien” finns även nära oss. Ett par block upp bara. Jag har köpt deras jättegoda fruit tarts!!! Tycker ju itne om amerikanska tårtor så dessa har jag handlat när det ska vara “cake” på jobbet och jag har haft ansvaret för att ta dit den.

Och självklart är O stolt över dig och din spanska!!!!!!!!!! Ledande fråga eller ej.
Kram!

7 03 2008
Desiree

Vad kul att ni kommit till Mexico. Toppen att det flyter på med spanskan. Allt ditt pluggande börjar ta sig. Grattis! Visst finns det otroligt mycket god mexikansk mat. Det måste vara spännande att se just den gränsen och hur folk återvänder och passerar gränsen då de varit och jobbat i USA. Ser fram emot dina bilder vid senare tillfälle. Ha det gott och keep up the spanish.

8 03 2008
petchie

Saltis, sa du ar ett fan av Le Pain Quotidien! Det roliga med den kedjan ar att forst och framst tror alla att den ar fransk, aven fransman😉 dessutom var det valdigt sallan som vi var pa deras stallen i Bryssel eftersom de alltid var sa fulla med folk! Men, de har valdigt gott brod och det ar man ju inte bortskamd med i denna delen av varlden…
Ha ha, jo jag tror faktiskt att han ar ganska stolt aven om han kan vara lite dalig pa komplimangerna🙂 Kram!

Desiree, just det – du ar ju halvt mexicanska! Det ar stora kontraster i den har delen av Mexico – maste skriva mer om det i ett riktigt inlagg men vi var nere vid stranden i TJ och sag folk som bara hanger dar och vantar pa ett bra tillfalle att korsa gransen illegalt. Tragiskt.
Tack, det ar ganska trottsamt att koncentrera sig pa att snacka spanska men det ar kul nar det funkar.

8 03 2008
Annika

Så roligt att det flyter på med spanskan, you go!! Men så har du ju språköra också, vad du än säger🙂
Ser fram emot bilder sen när du är tillbaka på din ö igen!
Ha det fortsatt skönt!!

9 03 2008
petchie

Ha ha, Annika jag tror att det dar med sprakora ar relativt… och ja, det ar nog lattare for mig att snacka spanska pga franskan och italienska an andra manniskor.
Det ska bli kul att lagga upp fotona nasta vecka, vi har saaa manga..
Ha en trevlig sondag!

9 03 2008
Anne

Kul med spanskan, hur är förresten spanskan i Mexico? I jämförelse med Spanienspanskan och PR-spanskan?
Så man kan blanda coca cola, varför inte egentligen??? Whiskey och cola är väl också en kombination som vissa kör med… Även om jag personligen förhåller mig rätt skeptisk.
Ska bli kul med foton nästa vecka. Vilken semester och turné ni har. När åker ni hem till PR igen?

10 03 2008
petchie

Anne, jag är ju ingen expert på spanska än… men den mexicanska spanskan har en tydlig skillnad – de använder alltid den formella formen av Ni istället för den vanliga ni-formen när de talar till vänner etc. Jag visste det redan dock eftersom min spansklärare förklarat det (Berlitz-kursboken är nämnligen baserad på mexicansk spanska!!). Annars tror jag att puertoricansk spanska är närmare spansk-spanska än alla de latinamerikanska dialekterna. Jag får forska vidare och återkomma😉
Jag är faktiskt ett fan av whisky och coca-cola, antagligen för att jag tillbringat alldeles för mycket tid med spanjorer!! Tequila och cola var inte så gott, men med lemonad / sprite var helt ok.
Vi är nu tillbaka i SF (och min svenska laptop med SVENSKA BOKSTÄVER!!) och imorgon bitti flyger vi via Newark tillbaka till PR. Foton kommer ASAP.

11 03 2008
Millan

Vilken underbar resa!! Jag sitter har i good ol England dar regnet oser ner och drommer mig bort… Jag vill ocksa till solen och varmen och dricka tequila!!😉
Ska bli jatte skoj att se foton sedan ocksa!! Kanonbra att du ovar pa spanskan… Sedan om det berodde pa tequilan eller inte spelar ju kvitta😉

11 03 2008
Petra

Vilken härlig resa! Du är verkligen ute på bloggbesökarturné. Så roligt, är glad att du hann med mig en veva i NYC. Hoppas vi kan göra om det snart igen. Och ser fram emot bilder snart.

11 03 2008
petchie

Millan, jag kan trösta dig med att det inte var särskilt varmt!! Eller, inte i jämförelse med Puerto Rico iaf… ca 16-18 grader tror jag vi hade i Mexico och jag frös ganska mycket (vägrade ha på mig vinterjackan som jag hade i NY). Tequilan var god dock😉 och spanskan flöt på, speciellt märkte jag att jag förstår så mycket mer än förut.

Petra, det var verkligen en härlig resa, försöker att smälta alla intrycken nu… Det är nog lite av ett rekord att träffa 6 bloggare på en vecka🙂 vilket var jättekul. Absolut, jag ska kolla lite med O ang vår planering för de närmsta månaderna. KRAM!

17 03 2008
LA, SD & TJ… « Petchie’s adventures

[…] Western in Westwood where we relaxed after a long day. I have already mentioned that we had a nice morning fika with Ing, another Swedish blogger in the Belgian Le Pain Quotidien and she showed us around the UCLA campus […]

Leave a Reply

