LA, SD & TJ…

17 03 2008

Americans love their acronyms and after SB (Santa Barbara), we headed to LA (Los Angeles), SD (San Diego) and TJ (Tijuana, Mexico)…

Initially we were considering not visiting LA at all, it just felt like too big a city and too much to choose from… I was also a bit worried about driving around, maybe getting lost in Inglewood (as they rap in Tupac’s California LoveInglewood, up to no good) or South Central… And we were not interested in spending our precious time visiting the Universal Studios or any of the other touristy places in the city. Our Canadian friends suggested that we stop in Santa Monica, where they used to live – it’s supposed to be the nicest part of LA with the beach and the seaside. However, with our tight schedule, we thought that we didn’t need to see another beach after having just visited Santa Barbara (and living by a beach with palm trees in Puerto Rico…).

Nevertheless, in the end we decided that Los Angeles would be a good place to stop on our way south, and after quite a crap hotel in SB, we found a cheapish hotelroom in a Best Western in Westwood where we relaxed after a long day. I have already mentioned that we had a nice morning fika with Ing, another Swedish blogger in the Belgian Le Pain Quotidien and she showed us around the UCLA campus in Westwood.
UCLA campus, LAThe UCLA campus, the white crosses are representing the American soldiers who have died in the Iraq war. The architecture of the university campus reminded me of the university in Bologna.

Afterwards, we took a drive in Beverly Hills and along Sunset Boulevard to look at the rich and famous – not that we saw anybody famous but the houses were huge!
Road sign, LAMulholland Drive sign – it was difficult to take photos of the big mansions as they are hiding behind high fences…

O wanted a photo with the Hollywood sign and I had read that you get a good view from the mall complex called Hollywood and Highland, which includes the Kodak theatre (where the Oscars are held every year) – so we got to see the sign, the theatre and some of the stars on the Hollywood Walk of Fame all in the same place and in less than 30 minutes  🙂
The Hollywood sign, LAThe Hollywood sign seen from the Hollywood & Highland mall on Hollywood Boulevard.

The reason for our hurry was that we were supposed to meet up with O’s Mexican friend J in San Diego, and cross the border to Tijuana (TJ) the same evening. Traffic is notoriously heavy in LA and it took us a while to get out, but then the drive was smooth down to San Diego. We picked up J outside her office, passing the Santa Fe Train Depot (trainstation with a Mexican architecture) and the trams that go to TJ. O hadn’t seen J since they studied together in the Netherlands (Haarlem) in 1999!! They were really happy to see each other again and it didn’t seem like they had been apart for so long. J took us to the Marriott hotel downtown where there is a cool rooftop terrace and we had a spectacular view over the arena, the bridge and a beautiful sunset!
San Diego by nightSan Diego at sunset

After a tasty dinner at the new restaurant Hawthorn’s (är det månne samma som hagtorn på svenska?), just north of Balboa Park, J and her very friendly neighbour A took us to the Mexican border. It felt strange to walk across just like lots of Mexicans do every day – one guy told us in passing that he studied in San Diego and lived in TJ. Nobody checked our passports and all of a sudden we were on the other side of the border – in Mexico (in contrast with the difficulties you might encounter when you cross the border in the other direction…)!

O’s other Mexican friend from his year at a Dutch university, J picked us up at the McDonald’s (apparently a common meeting point) and invited us for our second dinner that night! I have already written about our dinner and tequila drinking at La Cantina de los Remedios (in the post Another quickie, from Mexico – the link above):

J and his friend D took us to a cool local restaurant (yes, including the ever-present mariachi bands – but no tourists, only Mexican guests) where we shared a bottle of tequila, and had a great dinner with tortillas, refried beans, guacamole (my favourite), pico de gallo (tomato-based salsa) and fried meat. Yummy! We only had a few shots of tequila before we mixed it with Fresca (I think the lemonade was called) or Coca-cola! Interesting, I haven’t drunk a lot of tequila, but definitely never mixed with something (except in cocktails of course).

Next time I will write about the last part of the trip; impressions of Tijuana, la ruta del vino (more winetasting) and Mexican breakfasts…


Actions

Information

18 responses

17 03 2008
gottablandat

vad roligt det är att läsa om allt ni gjort pa er resa!!ha de sa himla bra!!

17 03 2008
petchie

Tack Gottåblandat, kul att du gillar att läsa om våra äventyr… nu är det redan en vecka som vi har varit tillbaka i “vardagen” på vår ö, men det är roligt att tänka tillbaka på allt som vi upplevde.

17 03 2008
saltistjejen

Vilka fina bilder! Och coolt med Hollywoodskylten!🙂
Tycker den där mexikanska restaurangen lät mysig. Skönt att ni slapp alltför exploaterad turistig restaurang. Jag har bara hört “skräckhistorier” från Tijuana förut, så det är ju kul att höra om lite mer genuina ställen där!

17 03 2008
petchie

Saltis, vi grämer oss så fortfarande att vi inte hade med oss kameran den första kvällen i TJ – restaurangen var jättecool! Kul retro-inredning, god mat och väldigt mexicanskt på det sättet att vi var de enda turisterna…

Japp, det finns nog många skräckhistorier från TJ, skulle aldrig ha åkt dit om det inte var för Os vän J – vi är glada att vi har sett staden men behöver inte riktigt åka dit igen om man säger så😉 Ska berätta mer om våra mexicanska äventyr snart…

17 03 2008
Desiree

Verkar ändå som ni hann med en hel del i LA. Den där utsikten från restruangen i San Diego gick verkligen inte av för hackor. Wow! Läckert att se solnedgången på detta sättet. Jag ser verkligen fram emot att få höra mer om TJ. Jag har bara hört de klassiska skräckhistorierna och att det är en plats man ska hålla sig borta från. Men jag vet ju inte alls så det ska som sagt bli kul och spännande att höra dina intryck som verkligen varit där. Få lite fakta om hur det egentligen ligger till med TJ.

18 03 2008
cecilia

Tycker verkligen ni hade en underbar Ca resa – vill så gärna åka till LA jag med nån gång. Du måste ju förresten berätta vad du tyckte om traffiken i SF – hade jag skrämt upp dig för mycket?

18 03 2008
Anne

Kollade de inte passet? Jag trodde det var supernoga vid gränsen. Hehe, ännu ett bevis på att filmer inte är alltför pålitliga som källa.

18 03 2008
Annika

Ja, jag trodde som Anne, att passen stenkollades vid gränsen…Där ser man.
Låter som trevliga dagar i LA!
Har aldrig varit där, och jag vet inte om staden direkt lockar mig heller, men visst skulle det vara kul att se all “bling”…
I San Diego har jag varit, och den staden tycker jag mkt om. Tror det är där man säger att dom har det bästa klimatet i hela USA, om man gillar evig sommar, vill säga🙂

18 03 2008
petchie

Desiree, utsikten från hotellbaren på taket var verkligen fin, och det var extra mysigt eftersom de hade en stor eldstad (nja, ngnslags gas eller gelé som brann) som man kunde kura vid (det var lite kyligt) samtidigt som man tittade på den vackra solnedgången.
Nja, man ska nog inte besöka Tijuana om man inte känner någon därifrån. Jag berättar mer snart…

Cecilia, vi tyckte faktiskt inte alls att trafiken i SF var så jobbig men så är O spanjor och van vid belgiska och puertoricanska förare… och DE kör som galningar, helt klart! Det enda vi reagerade på i Californien angående bilkörningen var att nästan alla kör över hastighetsbegränsningarna (vilket de inte gör i samma utsträckning i PR).

18 03 2008
petchie

Anne, nä mexicanerna kollade inte våra pass – det var helt öde när vi kommit över gränsen. Så klart var det stor koll när vi kom tillbaka till USA… som tur var hade vi med oss våra visadokument (det måste man ju ha när man lämnar landet).

Annika, jag tror att Anne och du har missförstått mig – jag menade att mexarna inte kollade oss!!
LA har aldrig lockat mig heller och det blev mest en snabbvisit där bara för att kunna säga “been there, done that” typ. Kände att vi hellre ville lägga tiden på naturen vid the Big Sur, vinodlingarna och att träffa folk! Tyvärr blev det ett kort besök i San Diego också men vi kanske åker tillbaka, eftersom Os vän bor där (hon och jag klickade direkt och hade jättekul tillsammans!).

18 03 2008
Anne

Ok, NUUU trillade poletten ner🙂

18 03 2008
petchie

Ha ha, Anne – ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig!😉

18 03 2008
Jess

Åh vilka härliga bilder ni tagit Petra.
Jag önskar att jag kunde vara en liten loppa som kunat haka med på er resa.😀
Jag har alltid velat åka till LA som barn men efter att varit i NY så är det dit jag hellre åker igen.
SF skulle nog vara stället i CA som verkligen är värt ett besök.
Härligt att du också skaffar nya vänner i o m er resa genom USA. Alltid bra att ha vänner runt om i världen om man är på språng!😀

Ser fram emot bilderna av Tijuana och vinerna nu..

KRAM!

19 03 2008
Annika

Gotcha gal!!! Fattar🙂

19 03 2008
petchie

Jess, jag var inte helt nöjd med fotona från LA, det blev mest foton tagna från bilen… och solnedgången är egentligen på andra hållet men det var en massa byggnader ivägen! Oh well, får se om jag är mer nöjd med fotona från Mexico.
Jag tycker faktiskt att NY är trevligare än LA – inte för att vi såg så mycket av LA, men det är så stort, svårt att överskåda – i NY har du Manhattan där det mesta är samlat som är intressant att se. Jag skulle rekommendera SF i Californien, jättemysig stad och det går faktiskt att GÅ i staden..
Precis, jag samlar på vänner😉 ha ha!
Kram!

Annika, jag är ledsen att jag förvirrade er!

19 03 2008
Millan

Det ar sa skoj att se dina resefoton!! Och ja jag fortsatter att bli avundsjuk😉. Jag skulle ocksda tagit ett foto av Hollywood skylten om jag sett den! Jag kanner mig nastan lite ytlig som garna vill aka till Hollywood etc men jag lovar att det inte ar for att jag vill bli upptackt😉. Snarare ar det for att det ar en san dar plats som man ser pa tv och i filmer sa ofta och som jag saledes skulle vilja se i verkligheten ocksa.
Maste vara lite kul att skriva de har blogginlaggen och tanka tillbaka pa resan!

19 03 2008
petchie

Millan, ha ha, det var många många turister som tog foto på Hollywood-skylten…😉 Visst är det så att man vill se det i verkligenheten efter att ha sett ställena på film. Tyvärr är där inte så mycket att se, enorma hus bakom höga murar och häckar.. men men, nu kan vi säga att vi har varit där!
Ja, resan känns redan så långt borta men det är kul att tänka tillbaka och smälta intrycken.

19 04 2010
Drinking coffee in Brussels « Petchie’s adventures

[…] mistake: when having a late lunch at Le Pain Quotidien (last time we went was with Ing in Los Angeles!) O chose between boeuf and rosbeef for his tartine (open sandwich) but finally settled for […]

Leave a Reply

