Swedish fat free fish

26 03 2008

Our local Walgreens sells two Swedish products:

  • Swedish Fish which is a fat free food according to the box – I wouldn’t try to make dinner out of it though as it is not real fish but a soft and chewy candy made in Canada!! They actually do look like the Swedish red fish sweets but are much sweeter than what I am used to.

Swedish fat free fish ;-) 

  • Delgaditas de jengibre or in English: ginger thins with 0 trans fat… Baked in Alberta, Canada! However, they look and taste like the Swedish ones, probably because it is the same brand as in Sweden – Annas.

A question: what’s with Canada and Swedish products??

Next time: Swiss cheese made by a company called Finlandia… another food mystery encountered in Puerto Rico.

PS. I read on this blog that IKEA is coming to the Caribbean! Unfortunately not to Puerto Rico but to the Dominican Republic – maybe an opportunity to take the car ferry to DR and stock up on Swedish cheese and Kalles Kaviar for O (if they manage to open before we leave next year).  😀


Actions

Information

13 responses

26 03 2008
Jess

Svenska fiskar?
Alltså menar du de där som också såldes i lakrits form och en del som Formel 1 bilar?
Det var alldeles för länge sedan jag funderade på svenskt godis från min barndom. Men nu när jag tänbker på det så skulle en tablett ask med Zoo sitta fin fint!😀
IKEA i Karibien! Vilken häftig kontrast!
Ska ni bara stanna tills nästa år? Är det redan klappat och klart? Vart bär det av sen?

Kram!

27 03 2008
Lotta

wow ikea i karibien, inte illa!!!

27 03 2008
saltistjejen

Det säljs faktiskt Swedish Fish även i en del affärer här i stan. Men jag har inte testat dem.
Oftast är det som du säger att godis och annat här är så mycket sötare än i Sverige på något konstigt vis…

Coolt med Ikea i Karibien!!!!!🙂

27 03 2008
Annika

JAJAMÄÄN!!! Svenska Fiskar säljs överallt. Alla affärer, alla biografer….OCH till råga på allt så är det MITT favoritgodis i USA. Fiskarna är urgoda, urgoda LÖÖÖÖÖV them so MUCH!!!
Swedish Fish är som Malaco fiskarna hemifrån—Älskar.
Flickor ni måste PROVA!!!
Schweizerost går under namnet Finlandia ibland. Jag har alltid trott att det berott på att den smakar som god finsk emmenthaler ost…

Swedish fish is da s**t!! :-))

27 03 2008
Desiree

De där godis fiskarna såg inte så goda ut, förpackningen såg iallfall inte så lockande ut. Kul att IKEA kommer till karibien även om det blir en bit från er.

27 03 2008
Minerva

Synd att IKEA foeredrog Dominican Republic framfoer Puerto Rico, men du har raett man skulle nog ta en ferry och shoppa daer naagob gaang.
Jag fortfarande behoever en del moebler och prylar + svenskt knaeckebroed osv. Smaa grejer som broed, sill, kaviar tar min dotter med sig fraan Atlanta men moebler vore laettare att koepa naermare.
Kaenner du andra svenskar/svenskor i Puerto Rico?

27 03 2008
Anne

Jag instämmer med Annika, de där fiskarna säljs överallt och jag är säker på att du kommer kunna se dem även i andra affärer nu när du en gång “upptäckt” dem och liksom noterat förpackningen. Jag kan hålla med om att de är sötare än de svenska, men de slinker ner🙂

27 03 2008
petchie

Jess, det är typ som Malacos röda fiskar (finns även svarta) – inte riktigt samma smak som Ferrari / Formel 1-bilarna… Tyckte, till skillnad från Anne och Annika att de inte var jättegoda men som Anne skrev, de slinker nog ner ändå eftersom det inte finns så mycket annat gott godis här😉
Visst är det coolt med Ikea i Karibien, synd att det inte blir här i PR… Nja, helt 100% är det väl inte men planen är att flytta till Spanien i feb/mars nästa år men man vet aldrig…
KRAM!

Lotta, nä det är ganska otippat att Ikea skulle komma hit – eller iaf till grannön! Som tur är är det den enda ön som det går en bilfärja till😀

27 03 2008
petchie

Saltis, varför kan man inte göra GOTT godis utomlands? Varför är utländskt godis alltid så sött och sliskigt? Existentiella frågor..
Os föräldrar har en tobaksaffär och brukar ge mig påsvis med godis men jag gillar ju inte det😦 pinsamt men spanskt godis är inte gott (förutom Chupa Chups-klubborna).

Annika, så med andra ord så älskar du de amerikanska (canadensiska) svenska fiskarna😉 Nja, jag är inte övertygad, tycker att de SVENSKA Malaco-fiskarna är godare!
Hi hi, visst är det konstigt att 1) Finlandia är en osttillverkare, trodde ju de gjorde vodka 2) en “finsk” osttillverkare gör schweizisk ost…

Desiree, förpackningen med de svenska fiskarna köptes i julas… så lockande var den!! Men den öppnades igår i studiesyfte dock blev det inte många fiskar ätna..😀

27 03 2008
petchie

Minerva, välkommen till bloggen – jag har precis upptäckt din! Hoppas att flytten till El Yunque går / gått bra!
Vet inte när Ikea öppnar i DR, men vi har inte besökt landet än så kanske vi ska vänta tills det kan bli lite Ikea-shopping också😉
Jag känner en annan svenska som också bor i SJ.

Anne, visst slinker de ner men nja, inte alltför många på en gång… det är lite som med det spanska godiset (se kommentar ovan) – jag äter det i brist på annat och när godissuget blir för starkt… Längtar efter maj då mina föräldrar förhoppningsvis kommer med svenskt lösgodis – frågan är VEM jag ska ge ansvaret att köpa godiset åt, i julas hade min syster valt och hon hade något konstigt favoritgodis som jag inte alls gillade😀 och modern min gillar inte stora, hårda godisbitar (som man kan sätta i halsen..).

28 03 2008
Millan

🙂 det ar inte alla som aker till Dominikanska Republiken for att kopa Kalles Kaviar!!😀

Just sega fiskar saljs pa Ikea ocksa men jag ar mer glad for de i lakrits! Eller Marabou choklad…mmmm

Vad lustigt det ar med mat som ar gjord i Kanada eller nagot annanstans o som sager sig vara svensk…

28 03 2008
petchie

Millan, nä det skulle vara ett ganska kul skäl till att åka till DR😉
Jag är varken för lakrits eller salt godis, jag älskar SURT! Och sån’t godis finns ju knappt utomlands… Visst är det konstigt att båda svenska produkterna har tillverkats i Canada – men Annas pepparkakor smakar iaf som hemma.

3 12 2008
CAROLINA

Hej..min dröm är att flytta till PR, så jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med några svenskar som bor i PR som skulle kunna ge mig lite tips?? SKulle betyda oerhört mycket för mig.
Adda mig gärna i msn, c.a.r.o.l.a@msn.com

Leave a Reply

