A new summer paradise

31 03 2008
My parents made my siblings and I [and themselves] very happy on Saturday – they bought the family a summer house!! We have always had access to a summer house on the Baltic [East] Coast of Skåne, however the opportunities to use it have been drastically minimized due to some family issues… So, when our parents started looking at summer house ads in the vicinity – we are after all East coasters and could not imagine spending the summers on any other coast, we never really thought that it would become a reality and especially not so soon!

View from our old summer house on the Baltic CoastThe view from our old summer house, photo taken last summer (can you see Stenshuvud in the horizon?)

The summer house is brand new (wooden, of course); with 2 bedrooms in the main house, a more modern kitchen than what my parents have at home, a huge deck and a big guesthouse with a separate bathroom! And it’s just 550 m to the sandy beach*! Most important to me – the garden has lots of hammock-friendly trees 😀

The beach on the Baltic coastMy mother checking out the new beach last week

My sister mentioned yesterday that there is a Midsummer’s eve party in the plans** – which made me start to think, hm… why shouldn’t I be there?? Our plans for the summer have been to go to Spain for a week end of June / beginning of July, then split – I would go to Sweden for a month, and O would go back to Puerto Rico to work (poor him). However, now I think that I might go to Sweden first, then join O in Spain and then back to Sweden… I don’t remember when I celebrated Midsummer’s eve in Sweden – it would be so much fun! Of course I do feel a little bad about deserting O for a more than a month, but didn’t he desert me for 3 months last year? (when he left for PR and I was without a visa…)  

*) We have been extremely spoilt with the old summer house where the beach was just infront of us, but you walk 550 m in 5 minutes – it isn’t too bad…

**) Can you imagine how many plans there are at the moment? My mother, my sister and I are full of ideas and plans for the interior design, the garden, as well as activities such as cycling to Åhus for yummy ice cream, flea markets… and those hammocks  8)


Actions

Information

18 responses

31 03 2008
Sporty Spice

Åh, sommarhus på Österlen (det var dät va?) låter ju helt underbart! Och såklart att du ska fira Midsommar i Sverige. Själv får jag nöja mig med en burk sill från IKEA. =)

31 03 2008
petchie

Sporty, nja… skulle huset säljas / hyras ut till en Stockholmare skulle man nog säga Österlen😀 det är nga mil för långt norrut (mot Åhus) för att det ska kunna räknas som Österlen… Men det är minst lika fint för det!
En burk sill från Ikea är inte fy skam det heller, ha ha – vi fick ju äta ansjovis i julas i brist på sill!

31 03 2008
Desiree

Vad kul med ett nytt sommarställe. Klart du ska vara där till midsommar och inviga med de andra i din familj. Låter ju helt underbart med närheten till havet och den där stora altanen lät ju hur nice som helst. Lyxigt med ett sprillans nytt hus också. Jag tror att du och din familj kommer att trivas ypperligt där.

31 03 2008
saltistjejen

Wow vilken underbar strand!!! Måste kännas toppen att dina föräldrar köpt ett sommarhus vid Skånekusten! Det är ju så vackert där! OM jag någonsin skulle ha ett sommarhus är min önskedröm att ha det antingen i Stockholms skärgård eller på “Österlen”. För båda dessa ställen tycker jag är såååå vackra och underbara!!

M´s mamma har en sommarstuga i Skåne, men den ligger i mitten. Den är såklart jättefin, men jag är ju (och har alltid varit) en kustmänniska, så jag föredrar ju såklart kust och hav framför skog och insjöar. Men när vi är där på somrarna så är det ju en fördel med SKåne att det är så litet. Inga avstånd direkt. Så det är ganska lätt att ta bilen till någon strand vid kusten också.🙂

Midsommar i Sverige lät kul!!!!!!🙂
Om jag var du skulle jag helt klart fundera på detta väldigt aktivt…

31 03 2008
petchie

Desiree, ja, jag tror nog att jag MÅSTE vara där till midsommar.. O verkar förstå att det är viktigt för mig men jag får ändå lite dåligt samvete över att lämna honom ensam i PR så lång tid.😕
Jag var först lite anti ett nytt hus, kanske lite mindre charm än en gammal stuga, men så klart så mycket mer praktiskt. Altanen / trädäcket ska vara 95m2 – nästan lika stort som de två husen tillsammans, så jag ser framemot många solstolar, matplats etc.

Saltis, hi hi, jag funderar mycket aktivt på svensk midsommar…😀 Visst ska en sommarstuga helst ligga vid kusten, det hör liksom till tycker jag… Jag är inte riktigt en sjö-människa (sjöar är ofta så grumliga) och inte riktigt en skärgårdsmänniska heller (jag gillar mina strandstränder!) – mao en riktig skånska, ha ha! Men visst, bara att ha tillgång till en sommarstuga är lyx så jag skulle nog inte klaga och nä, Skåne har ju nära till TRE kuster!

31 03 2008
Annika

Men Å vad härligt, Petra!! Grattis till familjens nya sommarhus. Det låter som ett paradis där på Österlen. Jag har aldrig varit där och förstår ju att jag missat något.
KLART du ska åka hem till Midsommar!!! Go for it!! Underbart.
Jag förstår så väl att ni är överlyckliga nu, och så roligt att få inreda och planera. Stranden ser helt fantastisk ut!!!

31 03 2008
Anne

Åh, vad härligt. Så ni har blivit med sommarhus nu, förstår det bara bubblar inombords och att du/ni har massor med planer och idéer för sommaren (inte bara denna utan kommande så klart).Vilken underbar strand, den blev jag kär i direkt. Huset låter helt perfekt och omgivningarna detsamma. Vad roligt också att du via internet kunnat ha lite koll så här på avstånd, kunnat ha åsikter och se hur det ser ut och känns även om det bara varit via internet. Snart är det sommar och du får åka och uppleva det på plats!

31 03 2008
Anna Malaga

Klart du ska âka själv, det brukar jag göra ibland!! Stenshuvud är underbart, jag är där ofta…älskar östkusten! Synd att det är sâ kallt i vattnet, bara…
Underbara planer!

31 03 2008
petchie

Annika, tack för gratulationerna! Vi är så glada! Österlen och resten av den skånska östkusten är väldigt vacker, milslånga sandstränder – oh, vad jag längtar efter sommaren!
Ja, det blir definitivt midsommar i Sverige i år! Och ja, du vet ju att jag är en HGTV-junkie så det är ju drömmen att få vara med och inreda två hus! Får väl se om vi lyckas komma överens i familjen hur det ska se ut…

Anne, jag är så glad att det finns internet – jag tittar på fotona på sommarstället varje dag😀 Jag har dessutom beställt Elle Interiörs Sommarstället och Sköna Hems sommarspecial som mina föräldrar ska ha med sig i maj så då blir det ännu mer planering😉 Skånes stränder är vackra!

Anna, du har rätt att man kan åka ensam😉 hi hi, och det ska jag absolut göra! Känner du till Café Annorlunda på Stenshuvud – det är en sommartradition att åka dit och äta hur många bullar och kakor man vill😀 Ja, kallt vatten får man räkna med i Östersjön. Det är ju varmare på västkusten men det är ju sååå långgrunt, iaf i Lomma, det känns ju som man går till Danmark innan man har vatten ovanför fotknölarna!!

1 04 2008
Mary T

Lucky you!! Yes I agree completely – you are spoilt!

1 04 2008
Millan

Ah wow!!! Vad harligt med ett sommarhus. Det kanns som en trend som inte lika manga har nu for tiden. Jag kan tanka mig att det blir toppen att vara dar pa midsommar sa hoppas du (ni) kan vara dar!!
Vi har ett sommarhus pa vastkusten och det ar verkligen mitt favoritstalle pa jorden. Jag vet itne vad det ar med just sommarhus men nar man ar dar sa kanns det verkligen som om man kan slappna av och glomma all vardagsstress.
Da ar du i sverige ungefar samtidigt som mig i sommar kanske… Kommer du forbi Goteborg nagot sa far vi ta en date :-D! Vi ar dar 11-28 Juli.
Jag har utmanat dig pa bloggen forresten!

1 04 2008
Jess

Wow, verkar som att sommaren kommer att bli väldigt trevlig för dig i år med ett nytt sommarhus att inreda.
Så spännande!
Tänk att vakna upp till fåglarnas skrik och känna havslukten… Aaah..
Har aldrig varit i Skåne men jag antar att det är mysigt.
Bilder önskas senare när du åker till Sverige.

Kram!

1 04 2008
petchie

Mary T, I know I know, we are spoilt😀 but isn’t it great sometimes to be spoilt😉 ?

Nä, trenden i Sverige är väl att åka till Thailand 2 ggr om året istället för att semestra i Sverige… vilket jag kanske kan förstå med det opålitliga sommarvädret i Sverige men jag lääängtar efter svensk sommar! Min syster och jag planerade igår vilka spel vi måste ha för regniga dagar – en klassiker är “plockepinn”, hi hi!
Tack för utmaningen, och det var evigheter sedan jag var i Gbg – kanske det kan bli i år, vi får hålla kontakt och se!

1 04 2008
petchie

Jess, vi pratar varje dag om hur det ska inredas och nja, vi är inte riktigt överens så det kan bli väldigt intressant… Skåne är väldigt fint, inte för att jag är neutral. Var kommer du ifrån, jag vet att det är från norra Sverige, men inte hur långt upp??
Lovar att följa upp med fler foton när jag är på plats.
Stor kram till den nygifta!

1 04 2008
Jess

Jag är från en liten by mellan Piteå och Luleå så där är det ljust hela sommaren. Inte riktigt midnattssol men inte långt därifrån.😀
Härligt är det i a f när man åker dit och hälsar på familj och vänner.

Vem tror du vinner i inredningsfighten då?
Du, dina syskon eller dina päron?

Så skoj med en sommarstuga. Det har jag aldrig haft. Bara en liten fiskarstuga vid en sjö.

Kram!

1 04 2008
Lullun

Nej vad kul. Och skoj om du får till det med att vara där över midsommar! Själv har jag inte firat midsommar sedan någon gång innan 2000-talet. Det blir liksom inte samma sak när man är den ende som kan förstå varför man ska ha blommor i håret och dansa runt en flaggstång. Och känner mig heller inte påmanad, då jag varken gillar potatis eller sill. Men ett riktigt svenskt firande; jo tack!😉

2 04 2008
petchie

Jess, innan 2006 hade jag aldrig varit längre norrut än Östersund!! Men kommer ihåg från en vistelse i Härjedalen i juni ett år att det var väldigt ljust hela natten (och väldigt mycket mygg och knott, huga!). Hoppas att ni kan åka hem i augusti som planerat så du får lite svensk sommar plus naturligtvis visa upp Leon.
Hi hi, vi får väl se hur det går med inredningsidéerna – det bästa hade ju varit om vi alla kommer överens. Jag känner att jag har lite dåligt läge pga avståndet.
En fiskarstuga vid en sjö låter inte helt fel det heller!

Lullun, ja jag hoppas verkligen att det blir en svensk midsommar i år, trots att det brukar vara himla kallt och regnigt – vad jag kommer ihåg😉 Tror att min sista midsommar hemma var år 2000..
Synd bara att jag inte kan få visa O hur en riktig svensk midsommar går till – vi har firat det 2 ggr i Bryssel vilket var kul och han “kan” några snapsvisor! Det får kanske även bli en svensk midsommar 2009… Jag ÄLSKAR potatis, sill något mindre.

20 03 2009
Friday theme / Show & Tell: My Favourite Spot « Petchie’s adventures

[…] nowadays also our new summerhouse is a big favourite haunt and even though it has only been in our possession for only a year it […]

Leave a Reply

