Weekend bargain hunting…

1 04 2008

How we love Marshalls!

When we moved to Puerto Rico, O and I were looking forward to going to flea markets on the weekends, finding special Puerto Rican handicrafts and old Caribbean objects and furniture that we wouldn’t be able to find in Europe…

Ha! We were so wrong, weren’t we? We tried for a while, O asked his colleagues, I asked my Spanish teacher(s), we went to the Salvation Army to look for bargains (ties for $1 anyone?) but they only sold second hand clothes, and finally we went to a pulgero (flea market) on Sunday with O’s colleague W and her family. The excitement – finally we would discover a real Puerto Rican market!  However, we didn’t understand why W suggested that we combine the pulgero with Marshalls until we saw what was being sold at the market…  

Illegally copied dvd’s and cd’s, plastic jewellery and fake designer bags – how disappointing! It wasn’t at all what we had expected! Oh well, next time we’ll just stick to Marshalls.

Really, if you live in the US and you haven’t discovered Marshalls, you have truly missed something! It’s like a modern flea market but without the second hand merchandise and instead very often good quality designer products that have not been sold in the proper shops. You need a lot of time to look through the piles and shelves – sometimes full of crap, but if you are patient, you will be awarded  😉

Some of our bargains include: a Jamie Oliver cook book for $6.99 (in Borders $34.95), table cloths and napkins costing from $2.99, the dress I wore at the company christmas party $24.95… I don’t usually bother with the clothes section as most of the clothes* are really out of fashion, however the home section is great for bargains! If you need glasses, frying pans, kitchen utensils, textiles as well as suitcases and photo frames – check out Marshalls before you go anywhere else and pay full price!! It has been great for us to find complements to the kitchen since we moved to Puerto Rico, especially as we really miss the cheap prices at Ikea!

I am sure that some people turn up their noses when you mention Marshalls, but O and I really enjoy finding great quality for a cheap price and we will definitely bring my parents to one of the shops when they come in May (maybe they will find something for the new summerhouse!?).

*) The baby and children’s clothes section is great though for bargain-hunting!


Actions

Information

17 responses

1 04 2008
Annika

Det är sant det du säger om Marshalls. Det gäller bara att vara redo att rota när man går dit, att vara inställd på att gå igenom höstacken efter silvernålarna. Jag har lite svårt för Marshalls, Ross och TJ Maxx, men jag vet ju att man verkligen KAN fynda där. Har kompisar som fyndar mkt, mkt, mkt där…
Ska nog åka dit i veckan faktiskt. Jag har flera stycken i närheten.
Finns det outlets på Puerto Rico? Det är ju stort här i US, och där kan man minsann också fynda stort.
Jag köpte förresten Elizabeth Arden smink på TJ Maxx som var skitbilligt!!
På Svenne-frukosten igår visade en av svenskorna upp ett par jättesnygga skor hon köpt på just Marshalls förresten!

1 04 2008
saltistjejen

Å jag har lite vårt för allt sådant som har med super-rea och liknande. Jag hatar nämligen att trängas med folk som rycker och sliter i saker och ting….
Visst man kan fynda, men jag är sådan att om jag verkligen “letar” efter något betalar jag hellre mer och slipper slåss med folk….
Men att bara gå runt och “titta” är skoj tycker jag! Då gör det mig inget om det är knökfullt med folk. Då måste jag ju inte själv slåss om sakerna.🙂

1 04 2008
petchie

Annika, jag håller med om att man får rota lite – men det är därför jag föredrar hemavdelningen för där ligger det mesta på hyllor och man behöver inte “rota”… Hoppas att du hittar något om du åker dit i veckan – vi brukar alltid komma hem med en billig silikonslev eller en kokbok😉 Ett par som var på besök hos oss var tvungna att köpa nya billiga resväskor på Marshalls efter att ha fyndat jättemycket!
Japp, vi har två stora outlet-malls plus några outletaffärer i Old San Juan, och de besöks flitigt när vi har gäster! Jag kollade på Marshalls hemsida, tror att de har 15 affärer här i PR!

Saltis, det är just det det inte är – det är inte knökfullt med folk (iaf inte här i PR) eftersom det alltid är billigt… Men visst, letar man efter något speciellt kan det vara frustrerande. Vi brukar svänga inom och strosa omkring, alltid hittar vi något (lika farligt som att åka till Ikea, man kommer alltid hem med något “fynd”).😀

1 04 2008
utvandrare2000talet

Vad kul höra en till som verkligen är förtjust i Marshalls, jag gillar verkligen stället och kan skriva under på allt positivt du nämner om stället. Jag har själv hittat fina Ralph Lauren sneakers (jag ångrar nu att jag inte köpte två par på en gång, nu finns de såklart inte kvar). Hemavdelningen har jag inte kikat så mycket på, men ska helt klart göra det nu efter ditt inlägg.
Precis som du skriver till Saltis är det inte fullt med folk på Marshalls, det är ju inte tillfälliga reor utan alltid billigt så det är som vilket varuhus som helst (varken mer eller mindre folk).
Annika nämner Ross och TJ Maxx, de känner jag inte till men det lät intressant det där med att fynda smink…ska kolla om det finns några här.
Förresten Petra, jag läste din kommentar hos JaCal (absolut-inlägget). Du har så rätt så rätt, jag kollade Absolutflaskan i barskåpet och det står “produced and bottled in Åhus, Sweden”. Precis som du sa🙂 Hoppas den texten INTE försvinner.

2 04 2008
gottablandat

gillar ocksa marschalls,emn man maste vara pa humör när man gar dit🙂 dvs rota -sugen🙂

2 04 2008
Mary T

You’re making me miss the market in Clemenceau! I went to our local market last Monday but the most exciting thing there was a good deal on a live bull… no thanks!

2 04 2008
Millan

🙂 hahaha jag vet inte vad jag haller pa med men nar jag borjade lasa inlagget sa laste jag: Oh how we love Marshmallows. Och sedan fattade jag inte alls vad billighetsmarknaden hade med saken att gora. Men nu har det klickat! (marshmallows ar ju annars gott det med ;-)).
Later kanon att kunna gora sadana dar riktiga fynd. Tyvarr ar jag dock san dar som ar fullstandigt hopplos nar det galler Rea. Jag far nastan panik om allt ligger i hogar och man liksom maste rota for att fa fram nagot bra… Sa ofta nar jag gar pa tex julrean sa ger jag upp och kollar pa fullpris grejerna istallet. Inte sa smart…

2 04 2008
Jess

Ha,ha… Jag läste samma sak som Millan.
Trodde att det skulle vara nått om rostade marshmallows..
Se där hur hjärnan funkar ibland..eller ska man säga inte funkar?!😛
Jag gillar att gräva bland “fynd” och oftast köper jag nått som jag inte behöver men det är så mycket roligare än klädshopping.
Och att köpa husgeråd…det bara ÄLSKAR jag! Vem kan tro att ett rivjärn kan var så kul att inhandla?🙂
Tror inte att Marshalls finns här men det skulle vara trevligt om det fanns.
TJ Maxx finns här men är inte dit ofta.

Nästa gång ni åker till Marshalls ta gärna kort om du har möjlighet. Blev sugen på att se hur det ser ut.

Kram!

2 04 2008
Desiree

Visst kan man göra fynd på Marshalls. C är inte direkt intresserad av senaste modet så han handlar gärna på Mashalls, lite skjortor och tröjor. Sedan finns ju även TJ Maxx, Burlington Coatfactory mm. Det finns gott om olika outlet kedjor. Ibland hittar man fina gjejer och ibland hittar man inget alls. Vissa butiker är bättre än andra så det kan vara stor skillnad på olika butiker fast det är samma kedja.

2 04 2008
petchie

Anne, kul att du också är ett Marshalls-fan! Visst är det så att man måste passa på när man hittar något man gillar, för nästa gång lär det inte finnas kvar. Jag har gjort samma misstag ett antal ggr, usch vad jag grämer mig att jag tex inte köpte två förpackningar servetter (8 istället för 4).. Hemavdelningen är underbar, man hittar ALLTID något man gillar – eller iaf vi gör det, O har dille på köksredskap😀
TJ Maxx har jag varit på en gång i NJ men den kedjan och Ross finns inte här.
Hi hi, roligt att du kollade på Absolut-flaskan, själva har vi ingen vodka här (i Bryssel däremot hade vi nog tre olika Absolut) – det är bara rom som gäller i PR! Alltså man kan faktiskt köpa både Absolut och Svedka som ju också är svensk vodka, här men vi föredrar rom.

Gott å blandat / Lotta: visst måste man vara på ett visst humör för att rota på Marshalls, men vi brukar ha attityden “vi får se om vi hittar något” – och det gör vi alltid😉

Mary T, I remember that you loved the market in Clemenceau – I only went to the market at Midi a few times. We actually have a covered market, walking distance from our apartment here but it’s not huge. However, it’s quite interesting to look at the vegetables and fruits that you are not used to from Europe..

2 04 2008
petchie

Millan, du kanske trodde att det var något dåligt april-skämt jag hade försökt med, ha ha! Näe, marshmallows är jag inte jätteförtjust i😉 (förutom grillade sådana).
Jag tror nog att du hade hittat många fina saker till Nils i en Marshalls-butik, vi brukar köpa barnkläder till Os syskonbarn – väldigt billigt för snygga och bra märkeskläder. Men visst, man måste ha LITE tålamod för att hitta något bra…

Jess, ursäkta att jag lurade er båda – hoppas att jag inte gjorde dig sugen på marshmallows nu!
Jag är PRECIS som du, ÄLSKAR att handla husgeråd – och vet du vad, jag är faktiskt på jakt efter ett litet rivjärn😀
TJ Maxx är mer eller mindre samma koncept, tror tom att TJ Maxx och Marshalls har samma ägare! Det visste jag inte att den affären fanns i Irland. Vi får se om jag lyckas ta nga foton nästa gång vi åker dit.

2 04 2008
petchie

Desiree, O är precis likadan – han gillar den klassiska klädstilen så det har blivit några fynd på Marshalls. Dessutom har vi ju två outlet-malls med Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Calvin Klein etc där man också kan fynda kläder. Här i PR har vi ju inte de där billiga europeiska kedjorna som H&M, Zara etc men med outletpriserna på märkeskläderna och dollar-kursen så blir det ju inte dyrare att köpa en RL Polo t-shirt!
Vi fick faktiskt tips av Os kollega vilka Marshalls-butiker i PR som är bäst, för precis som du säger så har det ju visat sig att både pris och utbud varierar stort mellan butikerna.

3 04 2008
Michele

I just found your blog and I LOVE it!!! We just moved to PR 5 months ago and our experiences of finding things (or not) are so similar. Totally agree with you on Marshalls – but it’s not the same in the states – at least not anywhere I’ve ever lived – it’s crazy how many things they have for the price. But of course everyone else loves Marshalls so I’ve learned to get there when they open – that way I can usually even get a cart! Imagine that!

3 04 2008
petchie

Wow Michele – another blogger who’s in Puerto Rico! Welcome to my blog and I have to return the compliment, your blog looks really nice!
We seem to have arrived about the same time to PR, I arrived in November but my husband has been here since August.

14 04 2008
prohillary

You have to go to the fiestas patronales in each town for handcrafts…

14 04 2008
petchie

Thanks Prohillary for the tip, we will make sure to do that!!🙂

13 01 2009
The Top List of 2008 « Petchie’s adventures

[…] market of the year: We tried to find some interesting pulgeros in Puerto Rico but in the end the best flea market experience was last summer in Sweden with my mother in a small […]

Leave a Reply

