Vårt hem – bäst och pest / Our home – best and worst

2 04 2008

I have been challenged by Swedish blogger Millan to show what I like the most and the least with our home*. It is a bit tricky when it comes to our home as it is a furnished apartment and the furniture does not necessarily reflect our style or taste.

But here I go:

The best about our home:

Living room

The huge living room!

The living room is almost as big as a normal apartment in some European cities! What you don’t see from the camera angle is the dining area which is also part of the living room.

Corner window in living roomThe Atlantic Ocean – San Juan is situated in the north of the island, the Caribbean Sea can be seen from the south coast.

The sea view!

We have sea views from the five windows in the living room, as well as in the two guest bedrooms and from an angle in our master bedroom.

The apartment is very big and we are really happy that we have 3 bedrooms, however the 3 bathrooms could have been 2 (there seems to be an on-going American obession with the number of bathrooms in homes).

KitchenI also like that I have space for all my cookbooks in the kitchen – see on the left-hand side. O has made a cookbook-shelf from a simple Ikea night-stand!

The windows by the sink in the kitchen

I love the kitchen as it has lots of storage space, and work tops. And I especially like the windows by the sink – not a sea view but it’s good enough for me! The big fridge and freezer are another great aspect of this kitchen, especially after having lived with a small fridge and tiny freezer compartment in Brussels for 5,5 years.

Kitchen with service elevatorNB. The clocks are not showing the time difference correctly anymore – during European summer time, the time difference is 6 hours between Europe and Puerto Rico.

The service elevator that comes straight up in the kitchen from our parking space

Or just the fact that we have an elevator in the building (there are two) – of course necessary when you live on the 9th floor (out of 18) but how I hated carrying heavy shopping up the 3 flights of stairs in Belgium! And we love that we have parking in the building, in Brussels we had to waste so much time every day looking for parking in the street.

The worst:

Small (only) balcony in the master bedroom

The tiny balcony

The tiny balcony is facing east from the master bedroom, at least it is nice to wake up to the sunrise. If you go back to the first photo of the livingroom, you can see that there used to be a baloncy where the floor is made of wood. However, many apartment owners in the building have converted this space into a part of the livingroom. A pity but you can’t have everything!

The tiny sofas

We don’t like that the sofas (see livingroom photo) are too small to lie on – and also too small for two persons. In Brussels we had quite an uncomfortable sofa in the livingroom, or rather it was not a very comfortable sofa to sit on. However it was perfect for naps and for two persons to lie on while watching tv. Yes, we are quite lazy…😉

In general I have to say that I love our apartment and I don’t want to sound ungrateful by complaining. It is a great place, lots of space for all our guests, and close to the sea and the beach.

*) I am not challenging anybody as it seems like a lot of bloggers have already received the challenge, however let me know if you are planning to show your home’s best and worse…


Actions

Information

15 responses

2 04 2008
saltistjejen

Jättekul med dina bilder Petra! Har ju sett lite förut från tidigare inlägg när ni flyttade in. Men det är alltid lika roligt att se hur andra bor!🙂
Tycker ni vekrar ha värsta lyxstället!!!!!🙂
Tänk att få bo så nära havet. Det är en önskedröm jag har…
Och stort och luftig lägenhet också. Lite skillnad från vår pyttiga.
Och balkongen ÄR iallafall en balkong! Jag saknar balkong jättemycket.

Förresten er hiss! Går denalltså direkt upp i lägenheten! Det är ju helt otroligt!!!!🙂 Shit, DET skulle man ha! Men då måste ni ha något form av lås i hissen väl där ni använder er egen nyckel för att få dörrarna att öppna sig in till er egen lägenhet? Eller hur fungerar det?

2 04 2008
Marianne

Vad fint ni har! Och vad härligt med havet, det hade vi i Istanbul, här har vi öken … Jag saknar verkligen havet.

Men en sak vi har är Annas pepparkakor – även med cappuchino-smak : )

Jag kommer tillbaks till din blogg!

2 04 2008
petchie

Saltis, roligt att du gillar bilderna från lägenheten. Hi hi, ja det är en ganska lyxig lägenhet som vi fick tag på till slut efter att ha sett vissa råtthål (med döda kackerlackor) förra sommaren. Tyvärr använder vi inte balkongen eftersom vi inte har hittat nga bra balkongmöbler – skulle vilja ha två höga barpallar / stolar för att sitta på.
Service-hissen är cool! Både i den och i entréhissen måste man ha nyckel för att komma upp på vårt våningsplan. När vår granne skulle komma på fika förra veckan fick hon åka ner till entré och ringa upp till mig, och så kallade jag upp hissen med henne i – egentligen bökigt eftersom hon bor precis under oss.

Marianne, välkommen till bloggen😀 Havet är bland de bästa sakerna med vår bostad – det är så härligt att kunna titta ut och se Atlanten. Jag kan tänka mig att det är lite annorlunda utsikt i Cairo!
Annas pepparkakor har vi också, dock inte med cappucino-smak!

2 04 2008
Jess

Ni har det jättemysigt tycker jag!
Kan riktigt känna hur svalt och skönt det skulle vara att gå barfota på marmor(?)golvet efter en het dag i solen.
Det är så skoj att kolla hur andra bor.
Jag förstår att det är lite trist att inte ha sina egna möbler när man hyr möblerat.
Servicehiss till lägenheten är ju hur coolt som helst!😀
Men vad gör man med tre toaletter egentligen?
En enkom för otäcka emergencies?:P

Ha det mysigt i solen!

Kram!

2 04 2008
Desiree

Vad kul att få se lite bilder igen från er lägnehet! Jag tycker den är toppenfint. Vardagsrummet ser verkligen stort, luftigt och ljust ut. Den där utsikten går verkligen inte av för hackor. Hela lägenheten verkar väldigt fräsch och modern. Underbart att ha en hiss som leder direkt upp i köket, lyxigt. Hur långt är det till stranden? Går det promenera dit och hur lång tid tar det? Ni har verkligen en helt underbar lägenhet.

2 04 2008
petchie

Jess, golven är faktiskt väldigt svala och jag går alltid barfota – märker direkt om det är dags att städa (dvs fotsulorna är lite mörkare än vanligt, ha ha!).. Tack, det är en mysig lägenhet och för första gången ngnsin stör det mig inte alltför mycket att det är en möblerad bostad, kanske pga att vi har så många av våra SAKER här – köksgrejor, servis, böcker, cd-skivor, ljus, etc etc.
Hi hi, det kan vara praktiskt med tre toaletter tex om man är tre personer som kommer tillbaka från stranden och är kissnödiga samtidigt😀 eller ja, om ngn är magsjuk (ta i trä har inte hänt än).

Desiree, lägenheten är härlig och som du säger väldigt ljus och luftig. Det är härligt att man kan se både soluppgång och solnedgång eftersom vi har utsikt i alla vädersträck (är det sträck eller streck? hm..).
Jag är jättedålig på att uppskatta avstånd men det är ca 50 m till havet!? Det ligger två byggnader mellan oss och havet, men det finns inte riktigt en strand precis där så vi går ca 4 minuter längs med havet för att komma till den mer rejäla stranden!

3 04 2008
Lullun

Så kul att se ert hem. Ser ju helt underbart ut, med den utsikten. Och enig med dig; ett fönster vid diskhon är läckert; så har man något att se på medan man diskar. Vi har det tyvär inte, men något att tänka på om vi någonsin bygger hus.

Och dina pestsaker; ja de kan jag hålla med dig om. En balkong som man kan sitta på vill man ju ha. Och soffan; ju större ju bättre. Själva har vi en för vardagsrummet överdimensionerad hörnsoffa, men oj vad är den skööön. 5 personer kan lätt sitta bekvämt med benen i soffan och två personer kan ligga på bredd utan problem. Perfekt till en filmkväll!🙂

3 04 2008
utvandrare2000talet

Åh, ni bor så fint. Jag säger som Saltis, värsta lyxstället🙂 Jag har ju sett lite bilder förut men det är kul när det blir mer detaljerat så här och från ett annat perspektiv. Den utsikten är något alldeles extra. Känner du att ni fortfarande uppskattar den eller har ni blivit hemmablinda?
Vardsgrummet är helt enormt och då antar jag att det, precis som du säger, inte riktigt syns på bild hur stort det är.
Det där med hissen är som sagts tidigare en häftig grej. Soffa som man båda kan ligga och slappa i är super, vår är inte riktigt heller på det sättet så en bredare soffa skulle även jag gärna tacka ja till.
Kokbokshyllan var smart och snygg. Jag har för trångt på arbetsbänken, men drömmen vore att kunna ha alla kokböcker i köket.

3 04 2008
Lotta

Wow vad fint ni har det! sa kul att fa titta in i ert hem!!!

3 04 2008
Millan

🙂 Jatte skoj att se hur ni bor! Jag haller med de andra om att det ser jatte fint ut! Tycker att ni haft valdig tur med tanke pa att stallet ar moblerat redan. Allt ser jatte ljust och frasht ut!! Er utsikt ar ju helt otrolig! Jag alskar havet och saknar det nagot otroligt har i Bristol (aven om det inte ar sa langt att kora med bil till havet sa saknar jag dess standiga narvaro som jag har bade i Goteborg och Karlskrona).
Synd att balkongen ar sa liten men skont trots allt med balkong! Det ar nagot som nastan alltid saknas i Engelska lagenheter!!
Jag gillar forresten ideen med att ha tva klockor for de olika tidszonerna! Inte sa mycket mening for mig som bara har en timme emellan dock kanske😉

3 04 2008
Annika

Jättefint, Petra!! Jag håller med Saltis och Anne om att det ser ut som värsta lyxstället!! Jättefint är det!! Vilken utsikt ni HAR!!!
Och servicehiss ända upp i köket…NAJS!!!
Verkligen en fin lgh! Passa på och njut medan ni bor där! Och det gör du ju🙂
Jag har lagt in mitt svar på utmaningen idag också!

3 04 2008
petchie

Lullun – jag ÄLSKAR stora soffor som är liggvänliga!! För egentligen, hur ofta sitter man i soffan förutom kanske när man har besök och man är fler än två, ha ha!😀
Jag fattar inte varför inte alla diskhoar är placerade vid ett fönster – det är ju så mycket trevligare än att stå och glo i en vägg när man diskar / jobbar i köket.

Anne, jag gillar fortfarande vår lägenhet förutom när jag måste dammsuga😦 med världens sämsta dammsugare (ja, du vet ju hur amerikanska dammsugare är…). Det var faktiskt min idé att använda ett Ikea nattduksbord som receptbokshylla – O var skeptisk men den är väldigt praktisk. I Bryssel hade vi brödrosten ovanpå så vi sparade mycket plats i vår lilla kök..
Breda soffor rules!

3 04 2008
petchie

Lotta, tack men som sagt lägenheten är möblerad så det är inte våra grejor. Dock är det ett smakfullt möblerat hem – vi såg vissa hemska ställen (med storblommiga rottingmöbler…) innan vi hittade den här bostaden. Ni har ju också en jättefin lägenhet med många skandinaviska designklassiker, det gillar jag!

Millan, själv är det ju första gången som jag bor med havsutsikt! Jag har faktiskt bott på en ö en gång innan – Lido i Venedig men vi hade inte direkt utsikt över vattnet. Det är lite speciellt att bo på en ö, det blir ju alltid ett sådant projekt att ta sig någonstans… Dock är Puerto Rico mycket större än Lido🙂 och man tar inte båten för att ta sig härifrån (om man inte vill åka till Dom. Republiken).
Balkongbrist är det i Belgien också – ytterst ovanligt! Jag fick höra att det var för att vädret är så dåligt.. men hallå, vädret är ju inte mycket bättre i Sverige men nästan alla lägenheter har ju balkong hemma!?
Hi hi, det var väl klart att vi skulle ha två klockor – folk har alltid två frågor när jag pratar med dem i Europa: 1) vad är klockan? 2) hur många grader är det ute? Problemet är att jag ju sitter vid datorn när jag pratar på skype och min datorklocka är på europeisk tid, och vi har ingen termometer… Varför kan de inte godta att det är VARMT, punkt slut!?😀

Annika, absolut – jag NJUTER för om vi flyttar till Spanien lär det inte vara lika lyxigt.. Problemet är att jag nog måste putsa fönsterna för att vi ska kunna fortsätta se ut, ha ha! Du kan tänka dig med allt regn, salta vindar etc som vi har här… men det är inte helt lätt att räkna ut HUR jag ska tvätta fönsterna!
Kul att du också visar upp ditt hem!

3 04 2008
Anki

Åh, vilket härligt ställe ni bor på! Gillar verkligen utsikten mot havet.
Synd att balkongen ni har kvar är så liten. Förstår att det skulle vara skönt att ha en som ni kan möblera ordentligt. Fast man kan ju inte få allt. Och det verkar annars vara riktigt fint och ljust inrett, även om ni hyr nån annans möblemang.

Hiss till lägenheten – guud va lyxigt! Fast det verkar lite jobbigt när det kommer besök!😉

Och just det, soffor ska man kunna ligga i! Eller så ska det finnas en fotpall!

Det där med fönsterputs verkar lite krångligt. För det är rätt läskigt att göra det själv när man bor på 8:e våningen. Vi bodde så i Stockholm. Går fönstren att öppna förresten? Annars får du väl hyra en snygg fönsterputsare som hissas upp och gör jobbet.😉
Kul att få titta in hos dig också!

3 04 2008
petchie

Anki, kul att du tittade in😉
Visst hade det var mysigt med en stor balkong där vi hade kunnat sitta och titta på havet på kvällarna.. Oh well, man kan inte få allt som du säger! Ägarinnan till lägenheten har verkligen god smak, hon verkar ha köpt det mesta i en affär som heter West Elm som öppnade i tisdags här i PR (jag tror hon har köpt sakerna och möblerna i Washington DC där hon bor) – är riktigt sugen på att kolla in den affären till helgen! Annars är det inget större utbud på inredningsaffärer här i PR…
Jo, fönsterna går att öppna men att putsa fönsterna så här högt upp är inte lockande. Ha ha, varför inte en snygg fönsterputsare😀 Vi har ju ingen trädgård så det kan ju inte bli någon snygg trädgårdsmästare à la Desperate Housewives…

Leave a Reply

