Friday theme / show & tell: favourite place outdoors

10 04 2008

Another Friday theme chosen by Annika in Virginia, and it’s “favourite places outdoors; balcony, garden, deck etc”… Well, we don’t have a garden in Puerto Rico, hardly even a balcony but the sea and the beach are so close by that you could consider them almost our backyard😀

I try to go for a walk every morning (before it gets too hot) when I don’t have Spanish lessons. My walks start and finish by the sea, and also half-way at Punta Las Marias where I turn back, I get to look out on the blue / green Atlantic Ocean. It’s such a privilege to be able to live so near the sea for once (I did live on an [much smaller] island once before, the Lido in Venice, and had the Mediterranean Sea around the corner).

The Atlantic Ocean seen from San Juan To get to the actual beach, you need to walk for two minutes across these cliffs – still close enough for me!

The Condado beach, San JuanTowards the Condado Beach, San Juan.

The Condado beach, San JuanThe Condado Beach in San Juan, just before sunset…

In Sweden my favourite outdoor place has to be at our [old] summerhouse. We have a special breakfast place in the garden – we never get up at the same time during summer but you prepare your breakfast (sandwich, porridge, tea) in the kitchen and trot out to the side of the house facing the sea – east of course as it is on the East coast… there is always someone there having breakfast and reading the newspaper. It’s funny, nobody really sits there at any other time of the day, except in the mornings!

The breakfast place at the [old] summerhouse You can’t see the sea on the photo, but it is really close!

Summerhouse view on the Baltic SeaThe breakfast place is just around the corner of the house…

I will dearly miss our old summerhouse this summer but I am sure that we will find a perfect breakfast place at the new summerhouse… I can’t actually wait to go back to Sweden – only two months and 1 week left now!!


Actions

Information

19 responses

11 04 2008
Lotta

mysigt att läsa o se bilder fran dina smultronställen i sanjuan!

11 04 2008
Millan

Att kunna ga ut pa morgonprommenad pa stranden eller i alla fall vid havet ar en drom for mig! Gud vad jag langtar efter havet har! (ja for det dyiga vattnet mellan England och Wales raknas inte!). Bor man sa nara stranden som ni gor sa behover man nastan ingen uteplats ju..
Harliga foton fran sommarhuset ocksa. Nu langtar jag hem…🙂

11 04 2008
Michele

Your (former) summer place looks wonderful. Never been there but the photos remind me a bit of the Pacific NW in the States. Very pretty!

11 04 2008
Annika

Jösses, när jag såg bilden av ert förra sommarhus så smällde det till av hemlängtan i bröstet. SÅ vackert, så vackert!! SÅÅÅ ljuvligt. Jag kan nästan känna doften,Petra…och känna den härliga varma torra luften. OJ, vad jag längtar hem nu…

San Juan ser också härligt och underbart ut, men denna gången var det dina sverigebilder som fick mig att längta…

Ha en superfin helg!!!

11 04 2008
petchie

Lotta, tack – O och jag var ute och gick igårkväll, tog en drink på en uteservering och jag sa till honom att “kan du tänka dig att folk betalar dyra pengar för att komma hit på semester, och så bara bor vi här”.. Det gäller att njuta av det så länge det varar😉

Millan, du är ju en riktig kustmänniska så jag förstår att du saknar havet. Jag är inte van vid att bo så här nära havet men jag kommer ihåg mitt år från Schweiz – oj, vad jag saknade närheten till havet där! Nej, vi behöver väl egentligen inte en uteplats men ibland hade det varit härligt att kunna äta hemmalagad mat utomhus – det får bli picknickar istället!
Jag längtar också hem🙂

11 04 2008
petchie

Michele, it is a wonderful place but due to some family issues we can’t be there as much as we would like – but the new summerhouse looks like a great place too (I will see it for the 1st time in June).
That’s interesting that it reminds you of the Pacific NW, I’ve only been to the SW but I have always wanted to go to the north of the West Coast.

Annika, jag vet – jag får också hemlängtan och svensk sommarlängtan när jag tittar på sommarstugefotona. Men nu är det inte så lång tid kvar för våra hemresor!!😀

11 04 2008
saltistjejen

Underbart att bo så nära havet!!!!!🙂 Och ni verkar iallafall ta vara på närheten! det är bra.
Att kunna ta en morgontur på stranden måste vara så otroligt skönt och avkopplande!

Ert sommarhus i Skåne såg också mysigt ut. Att ha ett sommarhus nära havet är så idylliskt och känns så lyxigt! En dröm….🙂
Och sommarsverige bara ÄR fantasitkst. om det inte är som förra sommaren då. För då var jag faktiskt rätt glad att jag var tvungen att stanna kvar i NYC jämfört med att åka hem som M gjorde. han hade regn och ca 10-12 grader konstant i 10 dagar! Och sommaren fortsatte ju just så då. utom i Norrland såklart. Där hade de fint.

11 04 2008
Michele

Oh – you MUST visit the PNW sometime – it is hands down the best part of the US, of course, IMHO, that is😉. So much to see and do and most of it outdoors – scenery is just breathtaking. We lived there for 10 years and miss it dearly. They have a late summer so best time to go is September – it’s wonderful there then.

11 04 2008
Anne

Mmmm, sköna härliga smultronställen. Promenad vid havet varje morgon, det kallar jag livskvalité. Jag säger som Annika, dina bilder på sommarhuset fick även mig att känna dofter, känslor och sommarkänsla hemifrån. Jag är säker på att det nya sommarhuset komma ha en härligt frukostplats också, nya minnen som kommer skapas där.

12 04 2008
petchie

Saltis, precis tillbaka från en liten lördagsstrandsession😉 Ja, vi försöker att ta vara på närheten även om vi inte alltid är på stranden…
Visst kan Sommarsverige vara fruktansvärt dystert och tråkigt och… alldeles underbart – nä, jag bara skojade, jag tror att man som utlandssvensk är extrem på att försköna den svenska sommaren. Jag har dock haft tur de senaste åren när jag har varit hemma – det var kanske inte underbart väder hela veckan jag var hemma i augusti men jag var på stranden 2 dagar iaf! Och även om det inte var strandväder de andra dagarna så kunde man ju läsa, slappa och grilla i sommarstugan, helt ok det också😀 (jag hade nog bättre tur med vädret än din M iaf).

12 04 2008
petchie

Michele, I will definitely try to go to the PNW as soon as possible – it actually is a dream of mine!

Anne, du ser hur ovan kommenterare gör reklam för er del av USA – jag hoppas verkligen få tillfälle att besöka den snart!
Morgonpromenaden är inte hela vid stranden men iaf början och slutet och då insuper jag havsutsikten, havsluften och vinden – och så ser jag ju havet från fönstret när jag sitter vid datorn. O och jag brukar även gå på en kvällspromenad och ta en sväng vid havet. Tyvärr är det bebyggt så att det inte finns en strandpromenad men vid vissa ställen finns det en gata (som här hos oss) eller ett torg där man kan nå ner till havet.
Jag tror också att vi kommer att hitta ett nytt ställe att äta frukost på… Som jag skrev hos Millan, vi svenskar är ju experter på att “följa solen” och ha ställen för alla [mat / fika]tillfällen i trädgården medan man i andra länder kanske hellre “söker skuggan”!

12 04 2008
Lullun

Något säger mig att våra omgivelser ser lite olika ut. Varandras motsatser skulle man kanske kunna säga, även om vi nu också bor vid havet. Vad härligt det ser ut! Sådana morgonpromenader skulle jag också vilja ha!🙂

13 04 2008
petchie

Lullun, det stämmer ju verkligen att våra två öar är varandras motsatser – din är STOR (störst tom), min är liten – din är kall, min är varm😀 Du visade dock härliga bilder från den grönländska sommaren i fredags.

13 04 2008
Marianne

Försökte skicka en kommentar till dig i går men wordpress vägrade och påstod att jag skrev kommentarer för fort! Nu försöker jag igen:

Så härligt du har det vid havet, både i hemma i San Juan och hemma i Sverige! Jag är övertygad om att ni kommer att få det minst lika mysigt i nya sommarstugan!

13 04 2008
Anki

Vad härligt det låter med morgonpromenader vid havet! Frukoststället vid stugan på Österlen verkar också väldigt mysigt. Det är så skönt med såna ställen där man kan koppla av så där riktigt ordentligt och göra saker i sin egen takt. Ni kommer säkert att få ett toppenställe vid nya huset också. Österlen är ju fantastiskt var man än är tycker jag!
Ha en skön söndag!

14 04 2008
petchie

Marianne, det verkar som wordpress har strulat i några dagar nu – de har ändrat en massa för oss bloggare och kanske det är pga förändringarna som resten strular.. Men tack för att du återkom🙂
Jag är så glad att vi bestämde oss för att bo så här nära havet även om det innebar att det inte blev någon pool – man kan ju inte få allt, eller hur!?

Anki, det är ju just det som är grejen med sommarstugor, eller hur, att man kan bara slappa, ta det lugnt och läsa böcker, grilla och inte ha så många måsten. Jag längtar så till sommaren! Den nya sommarstugan är inte riktigt på Österlen, lite norr om men det är mer eller mindre samma natur och atmosfär ändå.

14 04 2008
Desiree

Två väldigt olika ställen men båda är otrolig vackra och har sin charm. Wow vad underbart att bo så nära havet och stranden, känns ju hur lyxigt som helst! En morgonpromenad längst med stranden låter ju så otroligt underbart! Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo så som du gör nu. Jag skulle älska detta.

14 04 2008
petchie

Desiree, det är verkligen kontraster på Karibien och Östersjön men de är båda två vackra platser som jag gillar skarpt! Det blev tyvärr ingen morgonpromenad idag, det är grått och öser ner..😦 Solen kan inte skina varje dag😉
Jag är säker på att du skulle älska Puerto Rico eftersom du ju gillar sol, bad och palmer!

20 03 2009
Friday theme / Show & Tell: My Favourite Spot « Petchie’s adventures

[…] as there are many places that I love… The theme reminds me of a Friday theme from last year – my favourite place outdoors, in which I mentioned our old summerhouse (my grandmother’s place) which is still my […]

Leave a Reply

